Assetto Corsa: Competizione – Recenze (Next-gen)

23 února, 2022 0 Od Jiří Hora

Na poli PC her se už několik let svádí boj těch nejautentičtějších závodních simulátorů, jenž jsou zde k dispozici. Pokud jste fanoušky žánru, pak vám určitě budou něco říkat názvy jako iRacing, RaceRoom, rFactor 2 nebo Assetto Corsa, či původní dva díly série Project CARS. Konzolisté mají v tomto směru menší nevýhodu, jelikož ne všechny tyto hry jsou na konzolích dostupné. Nicméně král je zde v podstatě jednoznačný. Série Assetto Corsa má na svém kontě zatím pouhé dva tituly, ale v obou případech se nám dostává velmi kvalitní simulace, po níž konzolový hráči volali dlouhá léta. Zatímco první díl byl v mnohém poměrně všestranný, co se týče zaměření na vozidla, tak pokračování s celým názvem Assetto Corsa: Competizione je už poměrně striktně cílené na závodní vozy tříd GT.

Původní konzolové verze dorazili koncem června roku 2020 a v minulém roce nám pak byly přislíbeny next-gen verze, které s sebou přinesou nějaká ta vylepšení, ale i nějaké ty nové možnosti. Co si budeme nalhávat, technicky na tom konzolové verze během vydání nebyly úplně nejlépe. Next-gen verze jsou ty konečně mezi námi a já se mohl pustit do intenzivního testování Xbox Series X verze. Než se k tomu ale dostanu, je třeba říci, že chod hry na zmíněném herním zařízení byl podstatně lepší už v Xbox One X verzi, kterou jsou před samotným recenzováním také vyzkoušel a byl jsem velmi mile překvapen tím, že hra se dočkala jistého upgradu i navzdory tomu, že onen next-gen upgrade ještě nebyl implementován. Zvedlo se kupříkladu rozlišení, jelikož na Xbox One X bylo dynamické, což už nadále neplatilo, a také framerate postrádal jakékoliv dropy. To jen tak pro úvod. Nyní už k aktuální verzi na níž jsem se skutečně těšil.

Je zřejmé, že hlavních změn se dočkala technická stránka, na kterou poslední Assetto Corsa tedy během vydání na konzolích trpěla. Musím říci, že zde se to bez nějakých těch porodních bolestí také neobešlo, ale nejde vysloveně o nic, co by bylo něčím pravidelným. Asi dvakrát jsem si všiml poklesu snímkování, ale za to nejspíše mohla funkce Quick Resume, kde po opětovném spuštění onen výkon spadl a to během jízdy při západu slunce, což byl tedy skutečně úchvatný závodní zážitek. Vizuální stránka sice dramatických změn nedosáhla, ale i tak vás bude dění na obrazovce těšit. Simulátory ostatně nehrajou primárně na vizuální stránku, ale je třeba říci, že Assetto Corsa Competizione ve svém žánru patří na vrchol.

Na rozdíl od prvního dílu, který běžel na interním enginu, se tvůrci přesunuli k Unreal Engine 4, který jim byl rozhodně ku pomoci. Na první pohled jsem si všiml jedné věci. Určitě je celý obraz ostřejší, čemuž pomohlo nativní 4K rozlišení a také plynulejší, kdy jsme se ze 30 fps přesunuli k 60 snímkům za sekundu. U závodních her je podobný upgrade jedině žádaný. Tvůrci také přidali nějaká ta vizuální nastavení, která se týkají ve velkém třeba saturace barev, či celkově barevné palety. Tvůrci totiž zapracovali právě na barevném spektru a hra tak nyní působí daleko živěji. Pokud vám ale vyhovovali původní barvy, není žádný problém se k nim vrátit. No a nakonec přibyla možnost zapnout si rozmazání pohybu, tedy tzv. Motion Blur. Ten samozřejmě může narušovat ten úchvatný pocit ostrosti, ale přidává na pocitu z rychlosti, či vůbec tomu, že se někde řítíte přes 200km/h. Já jsem to rozhodně ocenil.

V původní recenzi jsem vývojáře chválil, že mysleli na konzolové hráče více, než v prvním díle a uzpůsobili ovládání gamepadům. K tomu sloužila zejména nová funkce, která auto vyrovnávala, aby se nedostalo tak snadno do smyku a titul si tak mohli vychutnat i hráči volante nedisponující. Zde by se dalo říci, že je škoda, že jsem nemohl hrát PS5 verzi, jenž naplno využívá funkce ovladače DualSense, ale vlastně mi to vůbec nevadí, jelikož jsem si hru mohl vychutnat na volantu Logitech G923 X. Musím říci, že můj pohled na hru a její hratelnost se diametrálně změnil. Originální verzi jsem recenzoval na gamepadu a ačkoliv jsem ocenil všechny zmíněné featury a přístup vývojářů, tak až nyní jsem konečně mohl ocenit hru jako takovou.

Pocit z jízdy je v Assetto Corsa: Competizione naprosto vtahující a já si užíval každý ujetý metr tratě. Volant velmi dobře vracel všechny nerovnosti na trati a musím říci, že skvěle reagoval i na samotné chování jednotlivých vozidel. Konečně jsem se s chutí mohl rozloučit se všemi herními asistenty a vychutnat si autentické nastavení daných vozidel tříd GT3, GT Intercontinental a GT4, jenž dorazily v rámci DLC. GT4 musím ocenit jako skvělý start do této závodní hry, byť si za toto DLC je třeba zaplatit, tak rozhodně neprohloupíte. Nebudu se chvástat tím, jak skvělý řidič jsem. Občas mi to ustřelilo, občas jsem neodhadl brzdnou dráhu, brzdový pedál volantu totiž klade náležitý odpor, a někdy jsem prostě neměl trať tolik v ruce, či oku. To mi ale nic nevzalo z ono zážitku, takže i horší místa mě nijak neiritovala. To k závodění prostě patří.

Pokud jde o obsah, tak hra kromě DLC v rámci nové verze nic moc nepřinesla. Stále zde máme stejný počet herních režimů od Kariéry, přes Championship, až po jednotlivé závody a multiplayer. Pokud toužíte po jejich bližší specifikaci, tak určitě zavítejte do naší původní recenze. Já se pozastavím pouze u multiplayeru. Ten totiž přišel s privátními lobby, tedy jde o jedinou větší novinku, jíž se hra dočkala. Tuto funkci je třeba ocenit, jelikož pokud se chystáte plánovat nějaké soukromé závody a nastavit si vše, co chcete, tak tohle je ideální šancí. Sám jsem zvažoval, jestli v rámci našeho webu něco nezorganizovat a tato myšlenka se mě stále drží, ale to trochu odbíhám.

Jelikož se série Assetto Corsa nejspíše hned tak nedočká dalšího dílu, jelikož tvůrci stále pracují na tom aktuálním, tak jsme se dočkali alespoň aktuálních liveries na vozidla. Ostatně hra se chlubí oficiální licencí FIA pro GT Challenge, což se týká i všech jejích odvětví. Tudíž ve hře najdeme všechna vozidla vypracovaná do nejmenších detailů, všechny tratě k dostupným soutěžím a samozřejmě i polepy, tedy ony liveries. Liveries jsou trošku zapovězeny v režimu kariéry, kdy jedeme za náš vlastní tým, ale pokud chcete zkusit vlastně onu Kariéru jinak, bez té omáčky kolem, tak je nejvhodnějších režimem Championship, kde si můžete zvolit auto a tým, dle vlastního uvážení.

Na novou verzi Assetto Corsa: Competizione jsem se skutečně těšil a zklamaný jsem rozhodně nebyl. Tvůrci od vydání vylepšili co mohli a já tak dostal do rukou zase o něco lepší závodní simulátor, než v roce 2020. Next-gen verze si tak zcela oprávněně odnáší onen bodík navíc oproti té původní. S klidným srdcem mohu říci, že lepší závodní simulátor na konzolích nenajdete. Pokud vlastníte původní verzi, tak je také třeba ocenit to, že tvůrci nakonec nevyžadují za vylepšenou verzi další peníze a upgrade je tedy zcela zdarma.

9/10

Datum vydání: 22. února 2022 – Potřebné místo na disku: 22GB
Distributor ČR: HYPE.cz