Fell Seal: Arbiter’s Mark – Recenze

Fell Seal: Arbiter’s Mark – Recenze

12 července, 2020 0 Od Adam Král

Už jen jeden tah a půjdu spát! Fakt, nekecám! Kolikrát jsme tohle zažili. Naposledy u populárního XCOMu, který žánr tahových strategií definuje jednoznačně na výbornou. Právě porovnání se slavnějším bratříčkem se v některých momentech neubráním. Neberte celou následující recenzi stylem, že na Fell Seal: Arbiters Mark házím špínu – to opravdu ne. Jen se při porovnání obou titulů nemohu ubránit pocitu, že vývojáři ze 6 Eyes Studio si se hrou mohli o trochu více pohrát…

Fell Seal: Arbiters Mark vyšla původně v roce 2019, konkrétně 30. dubna, a sklidila ve směs pozitivní hodnocení a to jak od recenzentů (86 %), tak od hráčů (6.1 / 10 ). V redakci jsme se k ní ale dostali až nyní a to byla chyba. Tak kvalitní tahový titul jsem od dob XCOM 2 nehrál. To ale předbíhám. Když hru spustíte, čeká na vás úvodní cinematic prolog ve formě pěkného, animovaného filmečku, což nám prozrazuje, že v podobném, kresleném duchu se ponese celá hra.

Ta, vypráví vcelku jednoduchý příběh. Před několika lety naší malou, modrou planetku napadl „Beast of Destruction“ a právě kvůli němu dostalo několik vyvolených nesmrtelnost. Ti tuto destruktivní zrůdnost samozřejmě porazili a stali se následně pány celého světa. A jak to tak bývá, tak ani ti nedohlédnou všude. Vytvoří proto takzvané Arbitery. Ti, mají téměř neomezenou moc, jejich slovo je zákonem, ale jsou  smrtelní a voleni z řad prostého lidu.

A právě jednou z nich je i kapitánka Kyrie, která cvičí svou žačku, Anadine. Postupem času odkrývají  korupci, která pomalu bují v Radě. My tak musíme opět čelit nebezpečnému zlu, které čeká na svou příležitost. Toho dosáhneme prostřednictvím různých postav. Ze začátku máme na výběr pouze Anadine, Kyrie a špeha Reinera. Postupem času se k nám však přidá i alchymista, střelec, luko/kušostřelec a další. Všechna povolání můžete mixovat a do boje ve finále jít s postavami s velice rozmanitými schopnostmi. Při hraní jsem si vystačil s jednoduchým kombem: Mender, který působí jako léčitel, spolu se dvěma lukostřelci, jedním bojovým mágem a někým, kdo tankuje souboj na blízko.

Počty jednotek v souboji jsou omezené, přesto se vyplatí si hrdiny nakoupit a mít je na základně. Proč? No protože můžete jednotlivé bojovníky posílat na mise, za účelem získání zkušeností a zlaťáků. Zlaťáky pak slouží pro nákup hrdinů a vybavení. Toho je skutečně nepřeberné množství. Kopí, kuše, pro mágy hole, pro bojovníky sekery, meče nebo palice. Později se přidá i takový Gunner, který bude ovládat palné zbraně. Bohužel, ačkoliv můžete povolání všemožně kombinovat, tak třeba takového mága vybavit bojovým kladivem prostě nemůžete, jelikož každé povolání má přesně dané zbraně. Mezi jednotlivými třídami můžete ale přepínat podle libosti.

O pár řádků výše jsem zmiňoval formu odměny – zkušenosti. Ty ale nejsou zcela obyčejné – rozdělené jsou na AP Points. Za ty si odemykáte nové dovednosti ve svém povolání. Jste Mender? Tak si odemknete větší heal, který vyléčí dvakrát tolik, ale sežere místo šesti, dvanáct akčních bodů, což je v boji používáno jako Mana pro fyzický boj. Mág proti nepřátelům může bojovat rozdílnými technikami. Země, Oheň, Blesky, či Voda. Na každého platí něco jiného. I přes to, že lidští oponenti mají u všeho nulovou rezistenci, nejvíce na ně platí oheň, na nestvůry zase blesky a tak dále a tak dále.

Když jsme u těch nepřátel tak se můžete setkat s bandity, nestvůrami, oplátovanými rytíři, elfy a občas narazíte i na nějakého bosse. Hra je souboji skutečně protkána. Neurazíte 5 metrů, aniž by na vás někdo nemával zbraní a nekřičel, že se večer vyspí s vaší matkou. Cíl každého jednotlivého souboje je ale pokaždé trochu jiný. Porazit všechny nepřátele, ochránit nějakou postavu, přežít určitý čas apod. K dispozici je i aréna, kde si můžete rovněž dosti zabojovat.

Je nutné zmínit, že gameplay je lahůdka. U každého tahu musíte přemýšlet. Pokud proti vám stojí přesila, vyplatí se využívat střelce, nejlépe v kombinaci s mágy tak, abyste si od těla udrželi i toho nejnebezpečnějšího soupeře. Ve hře je možnost zaútočit i na vaše spojence – to vaší reputaci sice nijak neovlivní, nicméně souboj samotný bude těžší, protože váš přítel zemře. Pokud se tak stane, dostatečně zkušený mág ho může kouzlem přivést zpět k životu. Pokud ale nikoho takového nemáte, můžete použít i speciální item Phoenix Ashes. Ten ho přivede opět mezi živé, ale pouze s 15 % životů. A v opačném případě, je to smolík. Jednotlivé předměty nejsou vázány na dané postavy, což je v tomto žánru celkem speciální. Všechny postavy je mají totiž sdílené a tak máte k dispozici healovací lektvary, zmíněné phoenix ashes, magické kameny, či efekty rušící remedy. A je jich mnohem více, stačí si je jen vycraftit.

To je zábavná část hry. Craftění itemů, výbavy a vylepšení je možné skrz komponenty. Ty nacházíte různě po světě, ať už z padlých nepřátel, z truhel, které jsou rozmístěné po levelu, nebo z rostlin, dolů apod.  Reiner také dokáže nepříteli jeden item ukrást, což se kolikrát náramně hodí. Některá povolání navíc následně mohou dostat nějaký ten bonus, jako lepší obranu, větší útok, či regeneraci zdraví. Nepřátelům zase naopak uberou zdraví, obranu, sníží sílu útoku, nebo je omráčí, což způsobí, že budou na několik tahů úplně mimo hru a to se vyplatí. Z boku, či do zad pak přijímají větší poškození, což ale platí i o vás během stejné situace.

Cestování po mapě, které je mimochodem opravdu dobré, funguje svižně a především rychle. Přesun po ní vám nezabere déle než pár sekund a ne zřídkakdy narazíte i na speciální, či čistě příběhové, eventy. V soubojích se ale náhodné eventy mohou také vyskytnout. To je vždy na obrazovce patřičně znázorněno. Hned v jednom z prvních levelů vám hra představí tzv. „trap doors“, ze kterých, pokud vám souboj trvá moc dlouho začnou vylézat další nepřátelé. Tomu se ale dá zabránit a to tak pošlete hrdinu si na ně stoupnout. Všechny úrovně je možné si klidně i párkrát zopakovat v podobě hlídkování, s tím, že se zde vždy prostřídají různí nepřátelé.

Zvukový doprovod je takový … slabý. Nechápejte mě špatně. Hudba tam je. Bohužel je omezena jen na jednu skladbu, která po čase začne být skutečně otravná. Na dabing se tvůrci raději vykašlali úplně. Za zmínku stojí také DLC Missions & Monsters, které přidá některé postavy, jednu novou lokaci a nové nepřátele, kteří jsou skutečně nápadití, přičemž herní čas vám tímto také trochu nabobtná. Pokud tento žánr žerete, pak vás určitě potěší. Celkově vzato je Fell Seal: Arbiter’s Mark celkem povedená hra a za nálepku s cenovkou 30 dolarů se koupě vyplatí. Pokud jste příznivcem žánru. Pokud ne, za zkoušku v tomto případě téměř nic nedáte.

Podtrženo sečteno, Fell Seal: Arbiters Mark si od nás vyvařila 7 bodů! Ups, promiňte, v době psaní recenze jsem koukal na Prostřeno. Každopádně je hra vítanou změnou a pro milovníky „tahovek“ povinností. Několikrát se u mě v době hraní dostavil efekt „Xcomismu“, který mě nutil si neustále opakovat „už jenom jeden tah a jdu spát“. Vřele doporučujeme.

Autor: Adam Král
Testovaná verze: Playstation 4