FIFA 23 – Recenze

FIFA 23 – Recenze

3 října, 2022 0 Od Jiří Hora

Nemožné se stává skutečností. Letos společnost EA vydává svůj poslední ročník fotbalové série FIFA. Ne, o vtip se nejedná. EA Sports FIFA už v dalším roce nevyjde a ani v tom dalším. Znamená to konec jedné epochy, ale na druhou stranu jiná příští rok započne. Jelikož i když EA Sports FIFA končí, tak fotbal od EA nikoliv, pouze se transformuje v EA Sports FC. Letos si ale naposledy zahrajeme takové turnaje jako je třeba UEFA Champions League, jelikož o tuto licenci EA přijde. Naštěstí hlavní licenci si Electronic Arts udrželo, tedy tu FIFPro, takže se vlastně nic zásadního nemění. Všechny důležité licence nám zůstanou. Ale jaké je vlastně aktuální poslední FIFA 23? Na to se podíváme v následujících odstavcích.

Her ze série FIFA mi pod rukou prošlo opravdu mnoho a vlastně ani nevím, kolik jich přesně bylo. A i když se to poslední roky nemuselo příliš zdát, tak série si od svého vzniku prošla ohromným vývojem a i když nemohu říci, zda je tento tím úplně nejlepším, tak musím říci, že zklamaný nejsem. Dostal jsem tradiční porci obsahu a dokonce i něco navíc. Změn si všimnete ale zejména v hratelnosti, která postavena na nové technologii Hypermotion 2, která vychází z loni představeného prototypu.

Vývojáři se hodně snažili o to, aby pohyby hráčů byly, co nejreálnější a tak velmi důkladně skenovali přední světové fotbalisty, zejména různých herních stylů, aby dostali co nejkomplexnější sérii animací. Na ty jsem se během hraní zaměřil a to zejména v detailech na opakovaných záběrech a musím říci, že jsem byl opravdu mile překvapen. JIstě mluvíme o hře a chybky sem tam vlezou všude. Je také znát, že oni přední fotbalisté jsou rozpohybování daleko lépe, ale v širším měřítku to působí skutečně skvěle.

S tím se pojí i kolizní systém, kdy se modely neprolínají jako tomu bylo v minulosti, ale skutečně můžeme pozorovat, že vzájemný kontakt vyvolává adekvátní reakci. To obecně má za následek, že dění na hřišti vypadá autentičtěji a to je důležité. Líbí se mi pak, že když už tvůrci do hry zahrnuly dvě ženské fotbalové ligy, vedle národní soutěže, tak si i na animacích dívek/žen dali náležitě záležet a i zde to působí velmi dobře.

Hratelnost samotná doznala také několika změn. Předně hra je o něco pomalejší, než minule a to už je co říci, jelikož už loni tvůrci trochu ubrali z plynu. Ale není to na škodu. Ze hry je pryč ten pocit arkádovosti. To samozřejmě úplně neplatí pro režim Volta, kde je hratelnost malinko odlyšná a podstatně rychlejší. Nemohu se ale zbavit dojmu, že v tomto režimu tvůrci nic moc dobře neudělali. Aktuální Volta působí dost chaoticky a polovičatě. Z původně komplexního režimu se stala prakticky jen další online záležitost, do níž jsem měl chvíli problém se vůbec dostat, což mě mrzí.

Ale z ulic zpět na trávník. Rychlost není to jediné, co se změnilo s důrazem na změnu hratelnosti. Tvůrci upravili i fungování rohů a přímých kopů, kdy mám po nějaké době opět pocit, že vím, jak podobnou situaci odehrát tak, jak bych chtěl a nejde jen o náhodné nakopnutí míče s tím, že to nějak dopadne. To se ale pojí i s tím, jak tvůrci naprogramovali samotné chování míče. Ano, i taková banalita vyžaduje nastavení fyziky a má vliv na to, co se bude na hřišti odehrávat.

Při pohledu na starší díly, si moc dobře vzpomínám, jak jsem bojoval s umělou inteligencí hráčů, kteří sami pořádně nereagovali na vzniklé situace. Tato doba je už nějakou dobu pryč, ale nyní mám konečně ten pocit, že hráči jen tupě nekopírují nastavené pozice, ale dokáží správně nabíhat, nabízejí se a tak podobně. Tradičně ale zůstává problém na straně brankářů, kteří opět potřebují trochu více času na odlazení. Stále tu dochází k nesmyslným situacím, kdy pomalu vstřelený míč je jen vyražen, místo toho aby jej brankář chytil a tak dále. Obecně se ale dá říci, že finální verze hry se dočkáme prakticky až po několika upgradech, ale tím, neříkám, že by už nyní po vydání nebyla FIFA 23 dobře vybalancovaná.

Osobně mám radost, že mám konečně větší kontrolu nad osobními souboji a tím i nad celou hrou. V tomto ohledu jsem měl v minulosti vždycky pocit, že ať dělám, co dělám, tak hráč o míč se soupeřem nikdy pořádně nebojuje. To už nyní neplatí. Navíc souboje působí přirozeně. Jen je stále škoda, že hráči na hřišti někdy stále sami nereagují na odražené míče. To je asi jediná vada na umělé inteligenci, které jsem si všímal. No a to, že rozhodčí občas píská naprosto nesmyslně? No vlastně asi nemohu říci, že by se jednalo o chybu. Ostatně, kdy se na rozhodčí v reálu nenadává, že? Ale když vám ten hňup v zápase FUT pískne penaltu, když zřetelně k žádnému faulu nedošlo, to opravdu naštve.

Nyní se ale už přesuňme k herním režimům. Součástí hry jsou prakticky čtyři základní bloky –  Volta, FIFA Ultimate Team, Kariéry a Rychlá hra. O Voltě už jsem prakticky mluvil a dále bych to rozvádět nechtěl. Osobně jsem z tohoto režimu velmi zklamán a jediné chvíle, kdy letos zatím stál za to, byl skrze rychlou hru v rámci gaučingového hraní. Ostatně Rychlá hra je na podobný styl hraní jasnou volbou, kdy můžeme bezpečně naskočit do veškerého obsahu FIFA 23 z hlediska turnajů, týmů, lig, či zmíněné Volty, která je mimochodem i letos doplněna o arkádové minihry, které jsou stále zajímavým zpestřením, ale nic víc. Zde bych tvůrcům radil spíše přiklonit se k variantě režimu, která tu byla během jejího uvedení s doplněním o nějaké novinky.

Režim kariéry se dá rozdělit na dvě části – hráče a trenéra. V obou případech se v zásadě nic zásadního nezměnilo. Alespoň od loňského roku. V případě hráče se mi líbí, že tvůrci zahrnuli životní styl hráčů do menu, ale stále to má rezervy. Postrádá to větší hloubku. Osobně bych uvítal něco, s čím přišlo NBA 2K, v rámci režimu MyPlayer, který tyto aktivity uvádí v život a hlavně je to celé doplněno o povedené cut-scény a příběh. De facto tím chci říci, že lze tento režim uchopit podobně jako The Journey, ale s naším vlastnoručně vytvořeným hráčem. Storyline by pak nemusela být tolik v popředí, ale spíše figurovat, co by doplněk dotvářející zážitek.

Já tradičně strávil nejvíce času v režimu Trenéra. Kdy máme možnost hrát za námi vytvořený tým, či za nějaký již existující. Následně můžeme upravovat podobu našeho stadionu – tedy vybrat barvu sedadel, ochozů, ale také vzhled trávníku. Zbytek už funguje stejně jako v minulosti. Stále mám problém s tím, že rozhovory ze strany našeho trenéra nejsou dabované, ale němé, což působí strašně. Přitom se otázky i odpovědi prakticky točí. To ale platí o rozhovory obecně, nejen v režimu Trenéra.

Mnoho z vás, ale zřejmě nejvíce zajímá režim FIFA Ultimate Team. Ten si neprošel nějakou zásadní změnou, když opomene nový vzhled menu. Režim je stále založen na systému kartiček zastupujících hráče, kdy je naším cílem vytvořit onen ultimátní tým, který nám pak pomůže se posouvat v žebříčku na vrchol. Vše je pochopitelně podřízené náhodě, byť dražší balíčky dávají alespoň nějakou menší záruku kvalitnějších hráčů. I když v balíčku můžeme nalézt i části stadionu, který tímto také můžeme upravovat, či různé typy míčů.

Novinkou jsou pak výzvy z nichž můžeme získat poměrně “snadno” první FUT body a pomohou vám dostat se ze základní divize výše. Snadno jsem dal do uvozovek, jelikož kolikrát jsem přesně nevěděl, co po mě hra chce, abych udělal. K dispozici sice mám krátký tutoriál, ale jinak nic. Na druhou stranu se naučíte určité standardní situace, či nějaké ty finty jak projít posledního obránce. Tomu říkám vítaná pomoc v případě, že s FUT začínáte.

Co mě ale vysloveně vytáčí? Progress z minulého ročníku se nepřenáší, takže začínáme opět od nuly a musíme si vše vybojovat od nuly. Zde by se už tvůrci mohli naučit, že podobné režimy by měli fungovat na nějakém cross-gen postupu, abychom si nemuseli vše vybojovat znovu. Nehledě na to, že vám nikdo nezaručí, že vám budou padat ty karty, co minule. Jediné, co se vám přenáší z ročníku do ročníku jsou FUT pointy a to je za mě opravdu málo. Uvidíme, jak toto tvůrci nastaví v příštím roce v rámci EA Sports FC. Jo a ty mikrotransakce. Kdyby byla možnost FUT stáhnout, co by free-to-play režim, tak je i chápu, ale takto za plnou cenu? To nepochopím nikdy.

FIFA 23 jsem hrál na konzoli Xbox Series X a mohu s klidným srdcem říci, že pohled na hru je famózní. Když byste vše nechali simulovat, máte pocit, že koukáte na skutečný zápas v TV. Pokud jde o bližší záběry, tak v detailech došlo opět k posunu k lepšímu a to i v případě ne tolik známých hráčů, jenž byly vždy takovým kamenem úrazu celé série. Jinak je radost koukat na to, jak se podoba hrací plochy během zápasu mění v důsledku skluzů, kontaktů a podobně. Svůj vliv má na hru pochopitelně i počasí, které nejen že mění chování míče a hráčů, ale také vzhled zápasu jako takový. To pocítíte zejména v denních zápasech, kdy se na obloze plouží mraky, které následně uvrhnou slunečný zápas na okamžik do stínu.

FIFA 23 není dokonalou fotbalovou hrou, jelikož celkové skóre sráží dolů přešlapy vývojářů a stále přítomné mikrotransakce ve FUT. Režim Volta mě pak letos vysloveně zklamal. Nemohu však popřít, že jsem si jednotlivé zápasy ve hře nesmírně užíval, kdy technologie Hypermotion má skutečně velký potenciál, jelikož pohyby hráčů působí nyní daleko autentičtěji, což lze letos aplikovat na zápasy prakticky obecně. Dlouho jsem pak váhal nad tím, jakou známku hře udělit, ale i přes všechny její nedostatky si známku níže zaslouží. Jelikož je to přece jen skvělá fotbalová hra.

8/10

Datum vydání: 27. září 2022 – Potřebné místo na disku: 39GB
Distributor ČR: Also.com