Marvel’s Midnight Suns – Recenze

Marvel’s Midnight Suns – Recenze

28 prosince, 2022 0 Od Jan Volejník

Téma superhrdinů je tu s námi už počátku věků lidstva. Dříve si lidé vyprávěli příběhy o třeba mocném Herkulovy a Spartakovy, či později třeba i lstivém Robinu Hoodovy, jenž byl spásou chudých a postrachem bohatých, všichni ale v jisté míře vykonávali ohromné skutky. Doba pokročila a dnes máme komiksy, filmy a hry vyprávějící stejné příběhy jen v jiném měřítku a pojetí, stále se ale jedná o hrdiny v tom pravém slova smyslu. Největšími giganty v tomto odvětví jsou Marvel a DC Comics, kdy oba disponují zástupy úžasných superhrdinů. Každý z nás jako malý toužil být třeba Batmanem či Spidermanem, mnozí z nás by si to přáli i teď jako dospělí. Například já vždy chtěl být Batmanem.

Možnosti dnešní doby, nám alespoň umožňují si díky hrám alespoň představit jaké by to mohlo být. Herní scéně dlouhá léta vládlo DC a série Batman Arkham od Rocksteady, či Injustice od tvůrců série Mortal Kombat. Marvel byl v tomto směru značně pozadu, zejména, co se týče kvality, ale poslední tituly nám dávají naději, že by se mohlo blýskat na lepší časy, jelikož dorazil například Spider-Man od Insomniacu, či Guardians of the Galaxy od Eidosu. No a nyní? No máme tu Marvel’s Midnight Suns, o němž si právě v následujících odstavcích něco povíme. Zkraje ale musím upozornit, že jde hratelností o něco naprosto jiného, než co se nám dostalo do rukou v minulosti.

Jak už tomu u komiksových počinů od Marvelu bývá zvykem, nepujde o nic menšího než záchranu celičkého světa. Nepříliš přátelská organizace Hydra vypustila na svět matku démonů Lilith, ta netouží po ničem menším než po ovládnutí celé planety. Není se tedy čemu divit, že Hydra udělala vše pro její osvobození. Zastavit se jí pokusí seskupení superhrdinů pojmenované Midnight Suns. V něm se například nachází zástupci Avengers Iron-man, Doctor Strange, či Captain Marvel. Tvůrci neopomenuli ani ne tolik známé hrdiny/anti-hrdiny jako je Ghost Rider, či Blade. Přestože tento výčet zní lákavě, tak o mnoho více postav zde už nenajdeme. Zmíním ale ještě Wolverina, či Spider-mana.  Ale ani všichni tyto hrdinové nemají dostatek sil na to, aby Lilith zastavili. Tak přichází na řadu nová postava – Hunter, jehož role se ujmeme, přičemž jde o potomka samotné matky démonů. Ten ji jako jediný dokázal před několika stoletími zastavit, a nyní je zapotřebí to učinit znovu.

Vývojářské studio Firaxis Games je známé především pro svou sérii XCOM. Nemůžeme se tedy ničemu divit, když mnozí hráči očekávali hru s Marvel hrdiny s hratelností zmíněné sci-fi taktické série. Jenže Marvel’s Midnight Suns vůbec takovou hrou není. Sice si titul některé herní prvky přebírá, ale tím podobnosti končí. V jádru to nemá s XCOMEM nic moc společného, i přesto že jde o tahovou strategii doplněnou herními kartami. I přesto ale tvrdím, že se jedná o svěží vítr do žánru.

Jednotlivé mise se odehrávají v uzavřených lokacích, jenž nenabízí mnoho prostoru k manévrování. Tvoří tak jakou si arénu, z níž se v rámci boje nikam nepřesunujete. Lokace naštěstí nezejí prázdnotou, ale nabízejí interaktivní prostředí, jenž můžete v boji využívat k svému prospěchu a likvidaci nepřátel. V moment kdy vstoupíte na bojiště, přichází na řadu ony hrací karty. Každý hrdina má své specifické karty, jenž se liší hrdina od hrdiny. S jejich pomocí budete provádět útoky, blokovat, či si dočasně zvedat statistiky. To je ale jen malý výčet toho, co karty nabízí.

Na každou misi jdete maximálně se třemi superhrdiny naráz, přičemž každý jeden z nich má k dispozici osm karet. Celkově se tedy váš balíček bude skládat z dvaceti čtyř kousků. Na začátku každého kola dostanete malou část hracích karet na ruku, další pak dostanete na začátku každého tahu, nebo si je přivoláte za pomoci jiné karty. Naštěstí cely karetní systém není nikterak složitý na pochopení, i přesto do hry vnáší prvek, jenž napomáhá k tomu, aby hra nestala nudnou a v jistém smyslu rutinní.

Jelikož ne vždy vám budou chodit takové karty jaké v daný moment potřebujete, budete se muset neustále přizpůsobovat situacím na bojišti, což navozuje pocit jakési nahodilosti a unikátnosti. Také bude zapotřebí dobře poskládat balíček karet pro každého hrdinu, a následně si dobře zvolit svůj tým. Naštěstí vaši hrdinové nemohou zemřít, jen se vyřadit z boje, a tak v případě neúspěchu si misi můžete v klidu zopakovat. Permanentní smrt zde zkrátka není, a celý systém tahové strategie a karetní hry funguje skvěle a navíc je zábavný.

Dalším prvkem, na kterém hra staví, jsou dialogy a budování vztahů se všemi postavami aka hrdiny. Uvnitř základny, jenž je směsicí hradu, kostela a nejmodernější vědecké laboratoře, na vás totiž čeká nespočet hodin dialogů. Vztahy mezi členy týmu jsou nesmírně důležité a na hře je to opravdu vidět. Navíc zde funguje mezi nimi jistá chemie, což pokládám za velké plus. Jednotlivé dialogy vám prozradí nejen detaily o jednotlivých postavách, ale také o jejich motivacích, obavách, ale i silných a slabých stránkách. Nejdůležitější ale je, že díky nim nabírá dějová linka na komplexnosti. Vztahy mezi postavami se dají díky dialogovým volbám a aktivitám společně strávených ovlivnit jak pozitivně, tak i negativně. Problém nastává v momentě, kdy vedete konverzaci s někým, kdo vás tolika nezajímá. Celý dialog se pak dokáže proměnit v nudu nekončící utrpení, které s radostí přeskočit, ale má to jeden háček. Rázem se připravíte o část obsahu a vlastně také příběhu.

Nepříliš zábavnou částí byly pro mě momenty, kdy jsem běhal na zmíněné základně od hrdiny k hrdinovi, abych s každým prohodil slovo. Někdy řešení nějaké situace totiž vyžaduje komunikaci mezi více postavami, které ale nejsou nutně na stejném místě a toto přebíhání je pak skutečně otrava. V tomto směru bylo daleko lépe navržené Gotham Knights, kde to v sobě mělo jistou jiskru. Nesmím také zapomenout na místní sociální síť Superlink, ale ten slouží zejména na předávání zpráv. Toto obrovské množství textu nemusí být každému úplně po chuti, zejména, když nemluvíte anglicky – hra totiž nemá českou lokalizaci.

Dialogy a příběh ve hře tvoří, nebal bych se říci sedmdesát až osmdesát procent herní doby. To lze řešit přeskakováním dialogů, ale tím se připravíte nejen o skvěle napsaný příběh, ale zároveň můžete pokazit různé vztahy mezi postavami, což nemusí přinést zrovna kýžené ovoce. Jde tedy o něco, s čím je třeba počítat, když se rozhodnete, že ve hře utopíte těch 60-70 hodin svého života a to mluvíme čistě o sledování příběhové linky. Konverzace a dobré vztahy totiž otevírají dodatečný obsah, který může zahrnovat třeba zisk nového hrdiny, či body potřebné k výzkumu, ale největším plusem jsou zde nové herní karty s dalšími schopnostmi.

Vedle všech těch kvant textu doplněných nápaditým soubojovým systémem tu máme ještě možnost prozkoumávat ostrov, na němž se nachází vaše základna. Budete na něm nalézat suroviny potřebné pro vylepšování a odhalovat postupně jeho části, jenž vám odemknou další stránky dialogů. Po ostrově chodíte normálně se svou postavou s pohledem třetí osoby, a tady přichází menší problém. Postava při chůzi působí jako pohybující se náhrobní kámen, nemůžete skákat a pohybujete se s velkou těžkostí. Tohle za mě bylo jedno velké zklamání, u takového titulu bych očekával lepší zpracování. Ještě než to následujícím odstavcem celé uzavřu, tak zmíním jednu z feature hry, jíž je možnost vyměnit si volnočasové oblečení a váš bojový oděv a to u všech postav. Nečekejte ale nic s dopadem na vaše schopnosti, jde čistě kosmetický prvek s estetickým efektem.

Technické zpracování Marvel’s Midnight Suns příliš neodpovídá dnešním standardům. Kvalita obličejů a celkově detaily jednotlivých postav nepůsobí příliš dobře. To je něco, co vás praští do obličeje při každém dialogu. To samé platí i pro okolí, například při prozkoumávání ostrova, si snadno všimnete špatných stínů a neostrých textur. Ovšem věřím, že se najdou tací, kteří tomu nebudou přikládat zásadní váhu. Ostatně Firaxis nikdy netvořil žádné fotorealistické hry, ale v tom zbytku na tom bylo studio vždy exceletně a to se nemění ani zde a tak je hlavním tahounem příběh a hratelnost. Ano, opět se opakuji. Pro příště, by ale bylo fajn zapracovat i na technickém aspektu a možná ubrat i na množství dialogů a lépe navrhnout cut-scény, které by to rovněž trochu eliminovali.

Marvel’s Midnight Suns přináší jiný zážitek, než to, co nám bylo doposud servírováno skrze herní komiksové adaptace a přestože většinu hry tvoří dialogy, které jsou mimochodem skvěle napsané, tak soubojový systém vedený skrze kartičky je vymyšlen dobře a na větší obtížnost přináší velmi uspokojivou výzvu a zábavu. Nebýt několika nedostatků, asi by známka byla o nějaký bodík výše, ale i tak vlastně mohu hru doporučit, jen berte na vědomí, že množství textu je skutečně enormní.

8/10

Datum vydání: 2. prosince 2022 – Potřebné místo na disku: 60GB
Distributor ČR: CENEGA CZECH – Česká lokalizace: NE