Minecraft Legends – Recenze

Minecraft Legends – Recenze

17 dubna, 2023 0 Od Ladislav Procházka

Minecraft. Kdo by neznal Minecraft. Asi takhle na začátku je fér si říct, že nejsem moc velký fanoušek této celosvětově úspěšné a hlavně oblíbené hry. Od roku 2009, co původní titul vyšel, jsem nikdy moc nepochopil, co hráče na té hře baví, respektive proč se neustále vrací zpět, do tohoto sandboxového, nekončícího, low polygonového světa. Ale pozor, to, že hra není můj šálek kávy a že si o ní myslím své, tak neznamená, že ji nerespektuji. Minecraft má takový mezigenerační dosah, že je pomalu obtížné si ho představit. Spojuje široké spektrum lidí, kteří někdy vytvoří opravdu neskutečně impozantní svět, před kterým nemám problém smeknout pomyslný klobouk. I mé děti hrají Minecraft. Mají různé knížky, manuály a když spustí, tak kolikrát se ani já, rozený hráč, nechytám. A proto, když se naskytla možnost mít na recenzi hru Minecraft: Legends, řekl jsem si, že se zkusím do tohoto světa pustit.

Přeci jen Legends nejsou tím Minecraftem v pravém slova smyslu, to znamená, že zde nestavíte to, co byste chtěli, nemáte až takovou volnost a hlavně prim by zde měl hrát příběh. Vlastně se jedná spíše o hru ze světa Minecraftu, kde nám autoři vypráví příběh o tom, jak barevný a kouzelný svět, kde to harmonií jen přetéká, byl napaden nepřátelskou armádou růžových, bojechtivých prasátek, řečených Piglini. Takže zde máme ve skrze nefalšovanou hru na hrdiny.

Hned v úvodu si můžete vybrat skin postavy. Mrzí mě, že jich je kolem deseti, že hráč nemá možnost si hrdinu podle „velkých“ RPG titulů upravit dle svých představ. Myslím si, že by pro autory neměl být problém přidat alespoň editor základních rysů hrdiny, jako jsou oči, vlasy, kůže a celkové zobrazení. Na druhou stranu, skiny, které nám vývojáři předkládají nejsou vyloženě špatné. Také je škoda, že hra nenabízí žádné úpravy schopností hlavního hrdiny nebo hrdinky, ale je pravdou, že o tom Legends ve finále překvapivě nejsou. Jakmile jste si vybrali postavu, respektive skin, za kterou budete hrát, tak celý příběh se Vám představí filmečkem. Musím uznat, že tady si autoři dali úžasnou práci a tento a další filmečky během hry jsou moc pěkně udělané. Líbí se mi barevnost efektů a prakticky celé vizuální pojetí. Pokud Vaše zobrazovací zařízení podporuje funkci ambient light, tak si myslím, že budete nadmíru spokojeni a pokojem se budou linout barvy od růžově růžové až po temně fialovou, kterou jako ostrý meč proniká tyrkysově modrá barva.

Prakticky celý svět ve hře, je asi takový, jaký byste čekali. Tedy krásně ostrý, barevný, rozlehlý a připravený k prozkoumávání. A tady asi pomalu nacházíme první kámen úrazu celého Minecraft: Legends. Hra na Vás totiž v prvních 5 – 10 minutách vychrlí prakticky všechny informace. Od toho, kdo jste, proč tu jste, co se stalo, dále Vám v rychlém sledu ukáže, jaké jsou Vaše schopnosti a, no a to je vše. Vlastně, dostanete takový manuál, o čem celá hra je a ve zbytku se už pouze příběh vyvíjí, ale nové možnosti, featury nebo něco, co by hráč neznal z prvních 20 minut hraní, bohužel nepřidává. A to je dle mého velká škoda.

A co tedy je náplň hry? Jak jsem v úvodu řekl, hráč je zde hlavním hrdinou, který jako jediný, zřejmě náhodně vybraný jedinec, může harmonický svět zachránit před invazí armády prasátek. K dispozici máte věrného koně, na kterém se celým světem pohybujete a do vínku jste dostali kouzelný hudební nástroj, díky kterému můžete stavět domky, ze kterých můžete verbovat svoji armádu. Dále můžete stavět budovy, zdi a stavení, které Vám zlepšují různé schopnosti. Jelikož jsme ve světě Minecraftu, tak samozřejmostí je zde i těžba různých surovin, jako jsou dřevo, kámen, zlato, ale třeba i speciální nerostné bohatství, například rudit nebo železo. Pro urychlení však tyto suroviny netěžíte Vy a Váš věrný krumpáč, ale máte na to pomocníky, takzvané nádeníky, díky kterým můžete nerostné bohatství těžit i ve chvíli, kdy nejste v daném místě.

Škoda jen, že všechno výše zmíněné hra opět dělá tak nějak napůl. Vaše armáda může být celkem pestrá, ale některé jednotky stojí celkem dost zdrojů. Samozřejmě dražší jednotky stojí ty zdroje, které zrovna nejsou všude dostupné a tak budete rekrutovat hlavně ty levnější. To samé je s budovami, respektive třeba s různými obléhacími stroji. Jejich cena je neúměrně velká na to, kolik je ve hře speciálních zdrojů a jak jsou rozloženy. Hra prakticky sází na jednu kartu a to je grind. Ano, Legends po Vás chtějí, abyste se do tohoto světa neustále vraceli, bohužel nedává hráči to hlavní, možnost objevování něčeho nového.

Už od prvních minut hra stojí stále na stejných základech. Nepřítel postaví v blízkosti nějaké opevnění a to musíte jako hlavní hrdina a vůdce Vaší armády zničit. Nejdříve se jedná o jednoduchá stavení, ale postupně nepřítel přidává různé střelecké věže, opevnění a silnější nepřátele, rozuměj větší prasata. Zničte jednu, a čeká Vás další a další, a další a pak je tu noční nájezd na Vaše osvobozené vesnice. Další noc, další nájezd, tentokrát z jiné strany a tak neustále dokola. Ano, nájezdům se dá bránit, jelikož můžete stavět zdi, také i Vy máte k dispozici střelecké věže, ale opět narážíte na úskalí nerostných zdrojů, hlavně na začátku hry a když už je budete mít, tak Vás bude zase omezovat limit, kolik můžete nerostných zdrojů vytěžit. A to celé dokola. Zabrat území, postavit obranu, natěžit suroviny, koupit drahý obléhací stroj, postavit armádu, zaútočit.

Během hraní mi přišlo, jako by z vývojářů to nadšení, že dělají hru na hrdiny z prostředí Minecraftu, tak nějak vyprchalo a chtěli to celé rychle ukončit. Přitom titul není špatný. Hlavní hrdina se ovládá dobře a na to, že je svět složený z kostek a prostředí jako takové svádí k různým zasekáváním postav, tak s tím jsem neměl sebemenší problém. Ani pohled z třetí osoby mi vůbec nevadil.

Ovládání je gamepadu přizpůsobeno dobře, ale je pravda, že moc možností, jak ovládat a vést svoji armádu Vám hra nedá. Respektive, ano, je jich dostatečný počet, ale inteligence Vašich bojovníků Vám moc variability nedává. A tak se raději omezíte na příkazy následuj mě a zaútoč. Kolikrát jsem měl chuť vzít vše do svých rukou a bez svoji armády protivníka zničit, ale rychle jsem pochopil, že to není cesta, kterou Legends chtějí, abyste se vydali. Bohužel sami zde toho moc nezmůžete, takže musíte dbát na to, abyste měli dostatečný počet spolubojovníků. Mimochodem, taky je zde kapacitní omezení, takže musíte neustále jednotky dostatečně doplňovat.

Určitě velkou devizou hry je možnost hrát kampaň až ve 4 hráčích a věřím, že se najdou tací, kteří budou hru společně hrát a prozkoumávat tak nový svět. Zvláště, když hra podporuje procedurální generování světů, takže každá hra bude jiná, myšleno tedy v kontextu toho, že svět bude generovaný jinak, základní mechanismy a neduhy titulu se tak nemění. Hru si můžete také užít jako kompetitivní multiplayer.

Přiznávám, že odcházím z hraní Minecraft: Legends celkem zklamaný. Osobně jsem ani nečekal, že by mě hra měla bavil, ale vlastně vnitřně si říkám, že jsem se bavil. A dokonce jsem se přistihl při tom, že kdyby hra nebyla tak repetitivní a nedotažená, kdyby nabízela více možností jako „dospělejší“ RPG, tak bych se k ní i velmi rád vrátil. On totiž „tower defense“ styl her je šíleně návykový a nemusí to být jen devizou mobilních zařízení. A vlastně si dokáži představit, že do Minecraft: Legends přibudou nové modifikace nebo rozšíření, které hru posunou o další kus vpřed.

6/10

Datum vydání: 18. dubna 2023 – Potřebné místo na disku: 24GB
Distributor ČR: Xbox CZ/SK – Česká lokalizace: ANO