Nier Replicant ver.1.22474487139 – Recenze

26 května, 2021 0 Od Jiří Hora

Pokud bych měl odpovědět na otázku, jaké hry bych zařadil do toho nejlepšího, co se v minulé konzolové generaci objevilo, rozhodně bych nezapomněl na Nier: Automata. Tu hru zkrátka zbožňuji a jakmile jsem se dozvěděl, že se chystá remaster jejího předchůdce, bylo hned jasné, že si recenzi na ní nenechám uniknout. Jak to nakonec dopadlo a zda hra moje očekávání naplnila, se dozvíte na následujících řádcích.

Původní Nier Replicant vyšel v roce 2010 a to pouze v Japonsku. Ve zbytku světa vyšla hra pod názvem Nier Gestalt a od svého japonského originálu se v mnoha věcech lišila. Zatímco Japonci sledovali příběh bratra se sestrou, zbytek světa prožíval příběh otce a jeho dcery. Remaster se tak více drží právě japonského originálu a kromě toho nabízí i plno zcela nového obsahu.

Začátek hry, který slouží pro úplně základní seznámení se s hrou a jejími mechanismy, se odehrává v blízké budoucnosti, v roce 2053. Již tento úvod hry brnkne na melancholickou strunu a hlavní protagonista, kterého si můžete sami pojmenovat, se v kulisách sněhem zavátého nákupního centra snaží zachránit svou mladší sestru před podivnými bytostmi, tzv. Stíny (Shades). Hra Vás ale jen nechá nahlédnout kousek za oponu a jakmile si osvojíte základní ovládání, děj se přesune o celých 14. století dopředu, kde již lidstvo žije zcela ve strachu před Stíny a celá společnost jakoby se vrátila v čase někam do středověku.

Motiv chlapce, který zachraňuje svou sestru a snaží se najít lék na podivnou chorobu, která ji postihla, se nemění a stává se základní linkou příběhu. Podobně jako Nier Automata, i Replicant sazí hodně na různé filozofické otázky a hlavní příběh, který se může zdát za začátku hodně jednoduchý, se v druhé polovině hry vyvine v opus, který Vám jen tak nedá vydechnout a věřím, že po dohrání Vám v hlavě ještě dlouho zůstane a budete se snažit si ho vyložit. První polovina je ale spíše pomalá, skoro bych řekl až nudná a snadno se může stát, že některé hráče by mohla odradit a to by byla veliká škoda.

Hlavní postava hry nebude na vše sama a během hry se k ní přidá několik dalších charakterů, které často, hlavně na začátku, jsou i chlapcovými mentory a formují tak jeho život i dospívání. Pokud si pamatujete na malé roztomilé robůtky z Nier Automaty, budete přesně vědět, jak funguje slovutný grimoár Weiss. Ten zde ovšem neplní jen úlohu jakési zbraně na dálku, jeho postava má o hodně větší význam, vstupuje do spousty dialogů a jeho hlášky často dokáží vykouzlit úsměv na rtech. Kainé pak do hry přináší tolik potřebný sexy prvek a nelze ji nemilovat, stejně tak jako nejde nelitovat malého, ale o to smutnějším osudem provázeného chlapce Emila. Tihle všichni Vám, alespoň doufám, přirostou k srdci a pokud se budete chtít o jejich minulosti dozvědět více, rozhodně Vám doporučím neopustit hru po prvním dohrání. Stejně jako Automata, i Replicant nabízí několik konců, které dovysvětlí některé otázky a nabídnou nový obsah. Hra dokonce obsahuje jedno úplně nové zakončení, které v původní hře být z logických důvodů ani nemohlo.

Nier Replicant je klasickou hack’n’slash bojovkou. Nepracovalo na něm přímo studio Platinum Games, ale vývojáři z Toylogic. Práci odvedli výbornou. Pokud jste si oblíbili soubojový systém z Automaty, budete zde jako ryba ve vodě. Hra je rychlá, plná nejrůznějších komb, ke slovu přijde i magie. Ovládání by nemělo dělat problém snad nikomu a pokud bych měl něco vytknout, tak snad jen kameru v užších prostorech, kde jsem často ztratil orientaci a nebyl schopen přesně zaměřit dalšího protivníka. Nejde ale o nic zásadního, hru Vám to určitě nezkazí. Hra zároveň není nijak obtížná, popravdě si snad ani nevybavuji, zda jsme někdy během hraní zemřel. Velice rychle totiž kdykoliv během hraní můžete použít různé léčivé předměty, kterých sice u sebe můžete mít v jednu chvíli omezené množství, ale během svého putování je budete nacházet takřka na každém kroku. Trochu náročnější jsou souboje s bossy. Od nich jsem si popravdě sliboval trochu více, těm z Automaty se nevyrovnají. Během souboje ovládáte pouze hlavní postavu a grimoár Weiss, Kainé i Emil jsou zcela automatické postavy, které kromě mlácení do všeho, co na Vás útočí umí sem tam i pomoci nějakým tím léčením, nebo buffem.

Zbraně jsou ve hře rozděleny do tří tříd. Můžete používat krátké meče, meče obouruční a kopí. Každá z těchto tříd nabízí úplně jiný styl hraní a v každé je k mání skutečně veliké množství různých zajímavých kousků. Všechny se dají vylepšovat u kováře , ale trvá to pekelně dlouho a neobejde se to bez šíleného grindu. Kromě zbraní pak můžete používat i magii, která je přímo spojena s Weissem a doplňuje tak jeho primární úlohu zbraně  na dálku.

Nier Replicant je klasické PRG se vším, co k tomu patří, ač někdy v trochu zjednodušené formě. Svou postavu tak můžete levelovat, ovšem každý další level automaticky zvedne vaše životy, ve hře nenajdete žádný strom dovedností, kde byste si mohli svou postavu nějak komplexněji formovat. Jedinou volbou jsou tzv. „Slova“. Ty budete postupně nacházet a lze je pak aplikovat jak na zbraně, tak na magii. Slova slouží k posílení některých vlastností, čímž by mohlo dojít k nějaké customizaci postavy, ale po pravdě řečeno, já pak vždy jen automaticky přidal k nové a lepší zbrani Slovo, které posilovalo její sílu a tímto pro mě končilo. Nier Automata a její čipy jsou v tomto směru mnohem dál.

Co naopak musím pochválit tak je celkový design hry. Tím teď nemám na mysli grafiku, ale spíše to, jak a co hra nabízí. Velice často totiž úplně převrátí na hlavu dosavadní hraní a tu a tam se přepne do textové adventury, logického puzzlu, nebo jednu pasáž hry hrajete podobně, jako Diablo. Tato variabilita je vhodně dávkována a netrpí tím ani tempo hry.

Pochválit naopak nemohu určitou sterilnost prostředí a hlavně v první polovině hry úplně nesmyslné pobíhání po mapě. Je sice pravda, že hra pak nabízí formu fast travelu a jeho zpřístupnění je závislé na příběhu, ale co mě dokázalo neuvěřitelně vytáčet bylo to, kdy mě hra v rámci úkolu poslala do jedné vesnice, kde proběhl rozhovor na dvě věty, s takto získanou informací jsme doběhl zpátky k zadavateli úkolu a ten mě opět poslal tam, kde jsem před deseti minutami byl. Tento pocit jsem pak měl až do konce hry a nemohl jsem se zbavit dojmu, že tím vývojáři jen maskují relativně menší plochu hry. Kromě centrálního městečka, se podíváte již jen do jeho bezprostřeního okolí. Navštívíte tak doly, jeden úplně miniaturní les a pár dalších míst. Všude pak narazíte na postavy, které po Vás budou chtít tu menší, tu trochu náročnější službičku. Vedlejších úkolů je skutečně mnoho a dokáží zabavit. Jsou mezi nimi samozřejmě úkoly typu najdi a přines, ale plno úkolů má výborné pozadí a nápady. Ale jako zbytek hry, ani tady Replicant nemůže konkurovat Automatě.

Obrovský kus udělala grafika a těch více než deset let, které remaster a původní hru dělí, je znát. Replicant tak vypadá ještě o trochu lépe, než Automata, což v překladu znamená, že ve srovnání s dnešním standardem vypadá spíše podprůmerně. Kvůli grafice asi opravdu nemá smysl hru kupovat. Má ovšem svou stylizaci, která vypadá skvěle a hra se navíc skvěle hýbe, na konzolích nové generace (hra beží ve zpětné kompatibilitě), si užijete rozlišení 4k a 60 fps. Obecně ale vše působí zkrátka „low poly“, textury neoslní, efektů je pomálu. Výborný je ovšem hudební doprovod, plný krásných melodií, z nichž některé vznikly pouze pro remaster. Ocenit můžeme i dabing, jak anglický, tak japonský.

Nier Replicant ver.1.22474487139 je solidní hrou, která by neměla uniknout Vaší pozornosti. Je samozřejmě otázkou, nakolik může v dnešní době obstát hra, která de facto vznikla před jednou dekádou, ale Nier Replicant ukazuje, že to s přimhouřeným okem jde. Po technické stránce je to slabší, ale příběh, postavy a celkové poselství hry to plně vynahrazuje.

Datum vydání: 23. dubna 2021 – Potřebné místo na disku: 26GB
Ditributor ČR: CENEGA Czech