Starship Troopers: Extermination – Recenze
6 listopadu, 2024Film Starship Troopers, neboli v českém překladu Hvězdná pěchota, je jedním z kultovních filmů, které se řadí do období tzv. 90. let. Pokud je Vám více jak třicet let, tak moc dobře víte, o čem mluvím a jaké filmy se tou dobou točily. Režie prvního dílu série se tenkrát ujal Paul Verhoeven a na popředí záře Hollywoodu se dostává herec Casper Van Dien. Kdo by tenkrát akční film, který pojednává o boji mariňáků proti hordám brouků, kde sliz stříká na všechny strany, neměl rád, že ano.
Samozřejmě i tato filmová série po dobu 90. let a přelomu tisíciletí dostala své videoherní adaptace. Některé byly horší, jiné byly příšerné. Poslední herní adaptací je tak aktuální titul Starship Troopers: Extermination, na který bych Vám rád sepsal svůj pohled.
Za tímto počinem stojí studio Offworld Industries. Původně se mělo jednat o čistě multiplayerový titul, ale ve finále je zde určitý obsah pro osamocené vlky. Důvod, proč používám slovo určitý je ten, že použít slovní spojení „hra pro jednoho hráče“ nebo „kampaň“, by byla urážka všech SP her. Obsah pro samotného hráče čítá kolem 25 misí, na kterých Vám hra ukáže, o čem je a jak se hraje. Jedná se vlastně o takový delší tutoriál před vstupem do hry pro více hráčů.
Mrzí mě, že v rámci výukového režimu Vás hra prakticky nevtáhne do děje, respektive do celého univerza. Nemáte jméno, žádný background za sebou, informace o následující misi jsou podávány stroze, pouze psaným textem a dabingem textu. Žádná videa nebo filmečky, které by alespoň trochu navozovaly atmosféru celého jinak zajímavého lore, tu bohužel nenajdete. Všechny mise jsou udělány stylem dojdi z bodu A do bodu B a ten vystřílej, popřípadě dojdi z bodu A, oprav/postav něco na bodu B a pak odnes danou surovinu do bodu C. Po cestě vždy narazíte na hromadu nepřátel, kteří nejsou ani hezcí, ani chytří a ani nějak vyloženě rozdílní. Rozumím, že se jedná o brouky, ale i ti jsou rozděleni na širokou škálu druhů. Zde na Vás po cestě bude čekat jen pár zástupců a ještě k tomu je třetina z nich si podobná, takže vlastně Vám bude vcelku jedno, po čem střílíte, hlavně ať to umře.
Nešikovné je také to, že jediné, v čem na sebe jednotlivé mise navazují, jsou pouze zkušenostní body. Jakákoliv integrita s Vaší jednotkou (dostanete k sobě tři parťáky), je na bodu mrazu. Ač se to ve hře vyloženě nabízí, tak nemůžete své jednotce změnit výstroj nebo je nějak rozdílně vybavit, dát jim jiné schopnosti nebo kamufláž, nebo si je nějak personalizovat. Nemáte ani zástup jiných členů, takže vždy jdete do akce s těmi samými mariňáky. V misích jim pak můžete dávat pouze povely „stůj“ a „jdi“, respektive následuj a to je vše.
Nemůžete jim dát ani povel, aby vzali daný objekt za Vás a to je v misích kolikrát frustrující, jelikož nejednou se mi stalo, že když jsem daný předmět měl v ruce a z důvodu aktuálně potřebné střelby jsem ho musel položit, tak se odkutálel úplně někam z útesu pryč a nebo pod palbou a útokem brouků došlo k jeho zničení. Následně se pak musíte přemístit přes půl mapy zpět, do bodu „vzniku“ předmětu a celou anabázi projít znovu. Tomu by se však dalo opravdu jednoduše předejít tím, že by ve hře tento základní rozkaz existoval a nebo kdyby parťáci, byli skutečně parťáci a ne pouze banda NPC. Ano, Vaši bratři ve zbrani Vám moc nepomůžou. Bohužel jsou na takové AI úrovni, že o sebe neustále zakopávají a v rámci frenetického střílení střílí kamkoliv a vlastně nikam.
Rozumím že prostředí, ve kterém se příběhy Hvězdné pěchoty odehrávají, není kdo ví jak působivé nebo rozmanité. Rozlehlé nehostinné planety plné skalnatých a hornatých míst, všude pouze šeď a prach, to opravdu není dobrý základ pro vytvoření barevné hry. Ale i taková místa se dají dobře replikovat a prezentovat hráčům jako přednost. Bohužel Extermination si ze všeho bere pouze onu nehostinnost a šeď.
Skoro všechny mise mi tak přijdou graficky stejné, unylé. Modely postav, objektů, nepřátel, zbraní a vlastně všeho vypadají jak z předchozí generace konzolí, na kterých se učili vývojáři teprve vyvíjet. Ano, přesně tak na mě grafika působí. Hudební doprovod není prakticky žádný. Ne že by mi hry bez hudebního podkresu vadily, kolikrát je to i v pořádku, ale tady člověk hledá alespoň něco, co by hráče vtáhlo do atmosféry, nebo děje.
Ano, brouků je tu naprostý dostatek a kolikrát budete mít pocit, že se topíte ve zbytcích této havěti. Jenže jak brouci lezou jeden přes druhého a kopí se na sebe jejich mrtvoly, Vaši spolubojovníci lezou jeden přes druhého a do toho všichni střílí, tak se z toho všeho stává jedna velká nepřehledná situace, kdy Vám je vlastně jedno, na koho střílíte, hlavně, že to umírá, protože „Mrtvý brouk, je dobrý brouk“.
Pokud jste měli na to, abyste se prokousali tímto obsahem pro jednotlivce, tak můžete zkusit i hru více hráčů. Tedy, pustit si ji můžete, aniž byste těch samostatných 25 misí hráli. Zde na Vás čekají společné mise pro až pro 4 squady, které budou plnit různé úkoly. Abych byl upřímný, měl jsem z hraní multiplayeru daleko lepší pocit. Pokud totiž narazíte na dobré hráče, fandy série nebo hru zapnete s kamarády, tak teprve pak Vás Extermination začne přitahovat a začne se otevírat. Ano, grafika se nezlepší, kopy mrtvých brouků jsou jenom větší a větší, ale dostaví se ten pocit jednoty a také pak i určitý pocit dobře odvedené „práce“. Vaší, na bojišti.
Už asi klasikou je výběr z různých druhů postav a toho, co která postava umí nebo poskytuje za výbavu. Hra nabízí klasiku, takže od demoličního přes útočného mariňáka až po mariňáka odstřelovače. Na výběr jsou různé útočné pušky, kulomety, brokovnice, pistole. Samozřejmostí jsou specializace, takže medik může vyslat léčivého drona, útočník zas jakýsi puls, který Vám zobrazí nepřítele a budete mu tak dávat větší poškození. Nehledejte tu nic, co by jiná hra nenabídla, jelikož Starship Troopers: Extermination cílí jasně na fandy univerza.
Ještě jsem se nezminil o tom, jak se titul hraje. Když si odmyslím vše výše uvedené, tak vlastně ten gameplay není špatný. Neříkám, že se může pocit ze střelby vyrovnat třeba Destiny, ale zase žádný horor to není. Na Xbox Series X se mi hra nesekala, nepadala a nějaké výrazné propady FPS jsem také nezaznamenal.
ZÁVĚREM
Je jasné na koho vývojáři tímto titulem cílí, ale mám pocit, že věrné fandy hra spíše zklame. Je toho totiž tolik, co vývojáři do hry nepřenesli, že kdyby si dali ještě rok práci, výsledek by mohl být daleko lepší. Lore celého univerza totiž toho nabízí strašně moc, ale Offworld Industries toho přináší strašně málo. Na hru by se dalo dívat ještě z jiného úhlu, pokud by cílila na low budget kategorii. Jenže tito mariňáci ze Starship Troopers: Extermination stojí v přepočtu 1.300,- CZK a to je vysoká cena. Pevně doufám, že se vývojáři chytí za nos a začnou tvrdě pracovat na opravách a updatech, aby hráčům, tedy těm, kteří zůstanou, přinesli požadovanou kvalitu. Grafická stránka se zřejmě nezmění, ale obsah se vyšperkovat dá. Prozatím se tak jedná o čistě průměrnou hru, kterou zachraňuje pouze hra pro více oddaných hráčů, kteří jsou na jedné, hmyzí vlně.
5/10
Datum vydání: 10. října 2024 – Potřebné místo: 20GB
Distributor ČR: N/A – Česká lokalizace: NE