Stellar Blade – Recenze
20 května, 2024Konečně! Konečně se mi do rukou dostala hra, na kterou jsem tak dlouho čekal. Hra, která se nebojí jít proti proudu současného trendu, kdy dát krásu do popředí je skoro na žalobu. Hru, která si na nic nehraje a cílí rovnou na jednoduchou mysl současného hráče, který si taky jednou chce během hraní doslova vychutnat estetiku krásných žen. Asi víte o jaké hře mluvím (pravděpodobně jste si přečetli minimálně nadpis). Stellar Blade hned od prvního traileru jasně ukázal, čím chce zaujmout. Na svědomí ho má jihokorejský ilustrátor a herní designér Kim Hyung-Tae. Jemu nejde upřít silná vůle, neboť dva jeho předchozí pokusy proniknout do světa velkých her ztroskotaly. Nedal se ale odradit a založil studio Shift Up, které se nakonec docela proslavilo díky mobilnímu titulu NIKKE: Goddess of Victory. Nyní to studio zkouší se svou první AAA hrou na konzole a vy už asi tušíte, jak si nakonec v mé recenzi hra povede.
Příběh se odehrává ve vzdálené budoucnosti. Lidstvo bylo v podstatě zdecimováno tajemnou rasou Naytiba. Část lidí našla útočiště ve vesmírné stanici Kolonie a zbytek přežívá v posledním městě na Zemi, které nese biblický název Xion. V Kolonii se stále nevzdali na myšlenku znovu osídlení Země a tak jsou pravidelně na Zem vysílány jednotky výsadkových sil. Hlavní hrdinkou hry je pak bojovnice EVE, která byla vyslána spolu s ostatními v sedmém takovém výsadku s cílem likvidace jedné z největších Naytib. Bohužel nic nešlo podle plánu, výsadek je zmasakrován a EVE je jako jediná, za pomoci průzkumníka ze Xionu Adama, zachráněna.
Před vámi se pak začne postupně odkrývat napínavý příběh, kdy se EVE bude snažit najít zdroje pro umírající Xion, který ale skončí bojem za osud celého lidstva. Příběh je velice dobře vyprávěn ať už pomocí hlavních misí, nebo kupou různých zápisků, které během hraní najdete. Potkáte i celou řadu vedlejších postav, které vám ještě více odkryjí historii a důvody, které vedly k tomu, že je svět takový, jaký je. Dojde i na plno zvratů a nečekaných situací, věřím že nudit se nebudete. Vývojáři se navíc netajili velkou inspirací u další skvělé hry Nier Automata a tato inspirace je ve hře nakonec silně patrná. Nezachází sice tak do hloubky, ale určité melancholie, nálad a podivného souladu lidí a strojů si určitě všimnete.
Abyste pochopili, jak moc je hra rozmanitá a co vše nabízí, musíme si tak trochu vymezit prostor, na kterém se odehrává a ve kterém se vy budete pohybovat. Hra totiž nespadá do dnes již tradičních škatulek a nejde o ní jednoduše prohlásit, že je to open world, nebo lineární střílečka. Stellar Blade je totiž od všeho trochu. Základem jsou lineární mise. Slovo lineární je ale možná použito až moc volně, protože ač se jedná o předem nalinkovanou trasu, po které musíte s EVE jít, na cestě se toho stane tolik, že nebude vědět co dřív. Design misí je jedním slovem úžasný. Zde se naplno projevil smysl pro detail vývojářů, kteří si ale dali velký pozor na to, aby se hra nakonec nestala monotónní. Pravidelně tak před hráče staví výzvy v podobě skákacích pasáží nebo různých miniher. Design misí je hodně vertikální, což ještě víc umocňuje pocit z velikosti jednotlivých levelů. Navíc se nemusíte držet jen jedné cesty, ale pokud budete chtít, můžete se pokusit najít různé skryté cestičky. Třešničkou na dortu jsou pak střety s epickými bossy, nebo různé logické hádanky.
Druhou podstatnou částí hry jsou pak dungeony, které nesou název Levoir. S prvním se setkáte poměrně pozdě a může vás proto zaskočit, že Stellar Blade v tu chvíli úplně změní pravidla hry. V těchto dungeonech totiž nejde používat zbraň na blízko, ani drona ke skenování prostoru. Jediné co můžete používat jsou palné zbraně. Hra v tu chvíli daleko více připomíná nějakou akční hru. Hrát tak najednou budete úplně jinak a budete se muset snažit pochopit prostor jednotlivých dungeonů a řešit plno různých hádanek, jak se dostat dále.
Poslední částí hry jsou pak dvě velké otevřené lokace, které naopak s klidem na srdci splňují všechno to, co byste od hry s otevřeným světem čekali. Nejvíce času zde strávíte hlavně v případě, se budete chtít splnit co nejvíc z nepovinného obsahu. Hra totiž nabízí desítky vedlejších misí, které jsou často velice dobře napsané s dobrou zápletkou, nebo menších úkolů, které jsou bohužel poměrně často jen o tom něco najít. Design těchto otevřených lokací je ale výborný. Explorace ve hře obecně je skvělá a odměňující, ale zde je to dovedeno k dokonalosti. Bude jen na vás, jestli dokážete najít cestu k truhle, kterou sice vidíte z dálky, ale přijít na to jak se k ní dostat klade před hráče docela velké požadavky. Doporučuji všem zde strávit alespoň pár chvil a plnit hlavně ty úkoly, které vám zadá některý z obyvatel Xionu. Často se tak dostane na místa, která byste jinak pravděpodobně minuli.
Tím nejlepším na celé hře je bezesporu soubojový systém. Asi nepřekvapí, že jako drtivá většina her i Stellar Blade má soubojový systém podobný tomu ze souls her. Základem je tak kromě útoku správně načasované uhýbání a odrážení ran nepřátel. Každý z protivníků má kromě ukazatele počtu životů ještě vidět stav štítů a pak stupnici, která znázorňuje jeho rovnováhu. Právě tu mu postupně ubíráte tak, že v přesném okamžiku odrazíte jeho útok. Jakmile jeho rovnováhu prolomíte úplně, padne nepřítel k zemi a vy ho můžete v efektní animaci dorazit. Kromě toho ale mají nepřátelé pár útoků, které odrazit nejde. Ty poznáte podle barevného ukazatele a podle toho se musíte rozhodnout, jak zareagujete. Na některé platí jen prosté uhýbání, ale jiné můžete využít k tomu, abyste naopak sami přešli z obrany do útoku. Blink vás teleportuje za záda protivníka a Repulse pak dokáže protivníka znehybnit a odkrýt jeho slabiny.
Ani to ještě není vše. EVE má v repertoáru Beta a Burst Skills. To jsou speciální schopnosti, které většinou dokáží nepřátelům ubrat podstatnou část životů. Beta Skills se nabíjí odrážením útoků a Burst Skills pak při používání Blink a Repulse, případně při dorážení nepřátel při prolomení obrany, nebo při stealth zabití zezadu. Burst Skills pak jsou to nejsilnější co můžete použít a vyplatí se hlavně u bossů. Kromě toho všeho je vám v patách ještě váš věrný dron, který kromě skenování okolí slouží i jako zbraň na dálku. Kosit zástupy nepřátel tak můžete tolika způsoby, že by vás stejně jako mě tahle kratochvíle neměla nudit ani po desítkách hodin.
Tohle celé je navíc zastřešeno sice jednoduchým, ale zcela funkčním RPG systémem. Po celou dobu hraní budete mít jen jednu zbraň, ale postupně jí budete moci vylepšovat, stejně jako například počet léčivých předmětů, které máte až do své smrti k dispozici, počet životů, nebo schopnost využívat více Beta Skills. Hra nabízí i dost velký strom dovedností, kam můžete investovat body získané během hraní a upravovat tak způsob, jakým hru chcete hrát. Tyto body se dají i resetovat, pokud by se vám zdálo, že chcete přístup k hraní zcela změnit. Radikálnější přístup je pak skrz tzv. Exospine, které změní základní funkci vašeho bojového obleku. Během hraní jich najdete bezpočet a existují varianty jak pro přímou podporu boje na blízko, nebo na dálku, nebo pro lepší střelbu atd. Exospine se navíc dají vylepšovat a tím se odemykají jejich další vlastnosti.
Počet nepřátel, které během hraní potkáte je dle mého dostačující. Ti základní vám asi moc vrásek na čele neudělají, ale jakmile přijde na boss fighty, je to něco zcela jiného. Jejich design a unikátnost je jen další položkou, za kterou dávám hře jedničku s hvězdičkou. Z počátku se vám možná bude zdát jejich zabití docela jednoduché, ale ke konci křivka obtížnosti naroste a bude vás to stát pár sprostých slov, než na ně vyzrajete. Hra ale nabízí dvě volby obtížnosti (po dohrání se odemkne ještě jedna). Na tu lehčí je pak hra sice stále docela náročná, neprosekáte se jí jen zběsilým útočením, ale pomáhá hráči tak, že mu trochu prodlouží časové okno pro reakci na akce protivníka a ještě mu napoví, zda má uskočit, nebo ránu vykrýt.
Technická stránka hry je na vysoké úrovni a je docela s podivem, jak dobře se vývojářům povedlo hned s jejich první velkou hrou vyzrát na všechna úskalí optimalizace. Hra mi ani jednou nespadla, nepotkal jsem ani žádný významný bug. Vybrat si lze ze tří grafických režimů. První se zaměřuje hlavně na grafiku a rozlišení, ale omezí vás jen na 30fps. Druhý je tradičně ten, který pozlátko grafiky a efektů upozadí za cenu toho, že hra poběží v plynulých 60fps. A pak je zde režim s názvem Balanced, který si bere to nejlepší z obou předchozích. V tom jsem celou hru odehrál já, kochal se skvělou grafikou a plynulou hratelností. Snad jen v jedné části hry zhruba u konce jsem pocítil značný propad snímků, tato lokace by si určitě ještě trochu péče zasloužila.
Nejvíc ale asi hra exceluje v designu a výtvarné stylizaci, která vedle sebe staví zdevastovaná města a rozpadlé ruiny, tvrdou a nehostinnou vyprahlou krajinu a technicistní a pravidelné tvary časem i lidmi zapomenutých míst. Nad tím vším samozřejmě ční samotná EVE. Nemá cenu se zde schovávat za nějaká kradmá prohlášení o tom, že Stellar Blade hraje i na tuto notu mladých hráčů lačnících po každém kousku nahé kůže. Ne, řekněme si to naplno. Tohle je hra pro nás!! EVE je sexy jako žádná jiná herní hrdinka, nosí oblečení ve kterém by ji nepustili ani karneval v Rio de Janeiro a vývojáři k tomu všemu ještě do hry nacpali tak promakanou fyziku měkkých těles (chápete ne?), že jsem se často přistihl, že s EVE jen tak poskakuju na místě a očumuju jí. Ale budete to dělat taky, tak se nepohoršujte.
Hra má i úžasný hudební podkres, který ti z vás, kteří hráli Nier Automata budou milovat. Tvrdé basy v soubojích střídají melodie, u kterých slabším povahám ukápne slza. Výborné jsou i zvuky, stejně jako dabing, u kterého si můžete zvolit mezi angličtinou a korejštinou.
ZÁVĚREM
Stellar Blade jsem vyhlížel již od chvíle, co jsem viděl jeho první trailer. Tušil jsem, že by se mi hra mohla trefit do vkusu, ale výsledek nakonec předčil všechna má očekávání. Po dlouhé době jsem dostal hru, u které jsem se výborně bavil po celou dobu hraní. Dobře napsaný příběh, sympatická hrdinka a výborný soubojový systém stačil na to, aby pro mě Stellar Blade byl jednou z nejlepších her, jaké vyšly exkluzivně pro Playstation 5. Studio Shift Up dokázalo přijít ze zcela novou značkou, která ale ukazuje konkurenci záda skoro ve všech směrech. Nezbývá než doufat, že podobných her bude vznikat co nejvíce.
9/10
Datum vydání: 26. dubna 2024 – Potřebné místo: 30GB
Distributor ČR: Playstation Česko – Česká lokalizace: NE
Svého prodejce hry Stellar Blade můžete vyhledat na Zboží.cz