Super Mario 3D World + Bowser’s Fury – Recenze

16 února, 2021 0 Od Jiří Hora

V loňském roce oslavil slavný instalatér v červených lacláčích své 35. narozeniny. Tuto příležitost jsme si nemohli nechat ujít a sepsali jsme tehdy pro vás tematický článek, který se tímto výročím zabýval. (Přečíst si ho můžete ZDE). Nyní se do našich textů slavný Mario vrací a to v nové inkarnaci hry Super Mario 3D World. Ta původně vyšla pro neúspěšnou konzoli Nintendo WiiU, což se prakticky rovnalo zapomnění. I přes nelibé prodeje konzole si ale hra našla solidní základnu hráčů, jenž by ale za jiných podmínek mohla být razantně větší. Tyto podmínky nyní nastaly a to s hybridní konzolí Nintendo Switch, na níž nová verze zamířila a nebyla sama. Remaster původní hry doprovodila také zcela nová část s názvem Bowser’s Fury. Toto jedinečné kombo by neměl vynechat žádný z fanoušků série Super Mario a odstavce níže vám snad prozradí proč tomu tak je.

Výprava do světa zmíněné hry byla mou premiérou. Jak je zřejmé, tak jsem patřil do té skupinky hráčů, které hra obloukem minula. Přitom tomu tak být nemuselo. Konzole WiiU nabízela řadu titulů, do nichž bych se s chutí pustil, ale parametrálně bohužel rapidně zaostávala nad přicházející konzolovou generací v podobě Xbox One a Playstation 4. Upřímně řečeno jsem měl chvíli pochybnosti i o Nintendu Switch. To mě o svých kvalitách ale přesvědčilo na Press launch party pořádané společností Conquest Entertainment, jenž je v našich končinách výhradním distributorem platformy Nintendo.

Svět hry Super Mario 3D World je barevný úchvatný a nabízí hned pětici unikátních světů, kterými je radost probíhat. Každý svět je pak tvořen několika rozmanitými úrovněmi, které svým designem vychází z klasických her Super Mario s tím rozdílem, že jsem kompletně přetransformovány do 3D prostředí. Funguje to? Funguje! Osobně mě velice zaujala přítomnost bonusových úrovní vycházejících z jiných slavných značek společnosti Nintendo. Zmínit mohu hned z kraje typickou úroveň pro sérii Captain Toad.

Design jednotlivých úrovní je nápaditý a nemohu říci, že by se ve mne někdy probouzely pocity, jenž by mi říkaly, tak tohle už tu jednou bylo. Ne. K ničemu podobnému nedocházelo. Každý jednotlivý level jsem si s jiskrou v očích užíval a to i za přítomnosti občasného smíchu. Ten se dostavoval zejména ve chvílích, kdy jsem po mapách neběhal sám, ale za přítomnosti mé o 15 let mladší sestry. Lokální multiplayer patří k sérii už fakticky od nepaměti a je její nedílnou součástí. V případě Super Mario 3D World tomu není jinak. Kromě Maria se tak můžeme chopit role jeho bratra Luigiho, princezny Peach a nebo právě kapitána Toada. Pokud máte po ruce dostatek Joy-conů a kamarádů, či sourozenců, může se po mapě prohánět klidně celá čtveřice hrdinů najednou. To samé platí i pro online multiplayer. Pokud vám je výčet hrdinů nedostatečný, můžete do hry importovat jakoukoliv jinou postavičku pomocí figurek Amiibo.

Jste-li pozorní, už vám došlo, že příběh hry nestojí na záchraně princezny Peach ze spárů zlotřilého Bowsera, jak je tomu ve hrách s Mariem zvykem. Tentokrát je v tom růžová princeznička nevinně. Místo ní se Bowser rozhodl zajmout pětici víl, které vězní ve svých pevnostech. V každém světě hry se pak nachází jedna. Ta vždy představuje finální úroveň, která je v mnoha ohledech dosti specifická, svou obtížností nejnáročnější a zakončená boss fightem. Zdůraznit také mohu, že jde o ty nejzábavnější části celé hry, byť těm ostatním nechci žádným způsobem ubírat na kvalitě.

Mnozí z vás nejspíše vědí, že Nintendo jede poměrně nekompromisní cenovou politiku a to po celém světě. Nikdo jim to ale nemůže mít za zlé. Ostatně kvalita jednotlivých her mluví za vše. Já byl však překvapen tím, že jsem Super Mario 3D World zvládl dohrát za pouhý jeden delší večer, když si tedy v tuto chvíli odmyslím expanzi Bowser’s Fury, ke které se dostanu níže. Ano, hru lze skutečně zvládnout za poměrně krátký čas. Jenže tím nelze říci, že byste měli celou hru dokončenou. Každá z hlavních herních úrovní disponuje několika sběratelskými položkami. Tou hlavní jsou hvězdičky. Ty jsou v mnoha ohledech klíčové k tomu, abyste si odemkli některé z uzamčených úrovní. A právě zisk těchto hvězdiček není zaručen v rámci jediného průchodu. A vlastně ani druhého. K zisku všech je nutné hledat všechny možné tajné chodbičky a lokace, které nejsou na první pohled patrné. A právě tato zábavná honba za 100% dokončením hry, vás u ní udrží klidně na několik desítek hodin.

Vedle hvězdiček můžete v každé jednotlivé úrovni nalézt také jednu z nálepek, které sice nemají na hru žádný dopad, ale zkompletujte si s nimi svou sbírku. Posledním faktorem snažícím se udržet u hry vaši pozornost je čas. Kdo by nechtěl neustále překonávat své rekordy a dokončit všechny úrovně v časech, které nikdo jiný nepřekoná. Soutěživost máme v krvi a Super Mario 3D World vám k ní dává dostatek prostoru. Nic vám třeba nebrání v uspořádání takového závodu v rámci lokálního nebo online multiplayeru. Jednoduchá hra s jednoduchým konceptem, ale s tolika možnostmi. To je kouzlo série Super Mario, jenž je i zde všudy přítomné.

Přesuňme se ale k té z brusu nové části v podobě Bowser’s Fury. Příběh hry řekněme volně navazuje na původní Super Mario 3D World. Bowser podlehl vlastní temnotě, která jej doslova pohltila. Celá situace přinutila Bowsera Jr. k nečekanému kroku. Povolat toho posledního, o jehož pomoc by stál – Maria. Jelikož jde o hrdinu každým coulem, tak na záchranu Juniorova táty kývne a vězte, že úkol je to velice nesnadný. Bowserovo běsnění má neblahý vliv na jeho vlastní svět, jenž se nyní pomalu propadá do temnoty, přičemž jedinou nadějí na jeho záchranu jsou kočičí majáky a právě Mario, jenž se tomuto zlu musí postavit bok po boku s malým Juniorem.

Po vzoru řady jiných expanzí jsem očekával, že koncept rozšíření se ponese ve stejném duchu jako původní hra, ale opak je pravdou. Svým provedením má nová část blíže k takovému Super Mario Odyssey, než 3D World. Ocitáme se totiž v jednom komplexním otevřeném světě, který se postupně odemyká tak, jak postupujeme v jeho záchraně kupředu. Musím říci, že mě tento odlišný zážitek svým způsobem potěšil. S klidným srdcem bych mohl konstatovat, že Bowser’s Fury by klidně mohlo vyjít jako samostatný titul a já tedy získal ne jednu, ale hned dvě hry v jednom skvělém balíčku.

Výše jsem zmínil, že Bowserova porážka je spjata s Kočičími majáky. Ty lze rozsvítit tak, že budete mít dostatek jistých kočičích žetonů. Ty můžete získat různými způsoby. Základem je samozřejmě hlavní linka, ale získat je můžete také pomocí různých výzev, v tajných lokacích, či jednoduše řečeno kompletováním jejich částí. Kromě majáků jsou ale žetony nutné také k rozeznění velkého Kočičího zvonu. Ten má jistou moc. Našeho milovaného Maria promění v obra, který se tak svou silou vyrovná běsnění temnotou svázanému Bowserovi. Průzkum tohoto světa byl pro mě skutečně čirou zábavou a nabízel neskutečnou svobodu.

Velice se mi líbila i přítomnost řady zajímavých prvků. Taková jízda na brusli skrze nebezpečnou opičí dráhu má něco do sebe. Jízda na Nessí také není k zahození. Kromě klasického Mario vylepšení, které umožňuje vrhání mocných fireballů, jsou zde k dispozici i další. V kočičím kostýmu, tak může Mario například běhat po zdech. V krunýři pak má k dispozici vrhací boomerangy. Každý kostým má své přednosti a je zábava je používat. Určitě je nutné zmínit, že podobné featury jsou k dispozici i v původní části Super Mario 3D World. Ať už jste ale navlečeni do čehokoliv, je třeba mít na paměti, že v žádném případě nejste neporazitelní. Jeden zásah od nepřátel a kostým je dole. Druhý zásah a Mario ztrácí čepici a mění se v malého roztomilého klučinu, kterému už nezbývá nic jiného, než uhnout všemu, co se jej snaží dostat. Další zásah by v tomto případě znamenal návrat k poslední uložené nebo bezpečné pozici, záleží na tom, jestli disponujete dalšími životy. Opět musím poznamenat, že to se týká i původní hry.

Hledat zápory na této kompilaci je naprosto zbytečné. Nenajdete je. Hry ze světa Super Mario jsou obecně velice kvalitní a nepodařené kousky snad nenajdete. Hraní Super Mario 3D World, včetně nové části s názvem Bowser’s Fury, bylo čirou nikdy nekončící zábavou. Vytknout není co ani technické stránce. Hra běží v obou případech skálopevných 60 snímků za sekundu a to ať už hrajete v docku, či v handheld režimu. Rozdíl je pouze v rozlišení, které je v klasickém poměru 720p handheld a 1080p dock. Koukneme-li se na remasterovanou část, tak zde lze vyzdvihnout pestrost jednotlivých úrovní a kvalitu jejich zpracování. O žádné z nich nelze říci, že by byla nějak odpudivou, či oku nelahodící. Na nové expanzi je pak znát, že vznikala od nuly, a i když využívá assettů z původní hry, tak je o poznání líbivější a nabízí detaily, které základní část nikoliv. Na tento herní kousek, či spíše kompilaci, je zkrátka radost hledět a ještě větší ji hrát.

Nové Super Mario 3D World společně s novou částí Bowser’s Fury nabízí klasický zážitek ze série Super Mario a dokonce i něco navíc. Prioritou této hry je čirá zábava, která z ní čiší ze všem možných směrů. Jestli vás původní verze minula, tak si tu současnou už mezi prsty utéct nenechejte. Mario je zpět a v plné síle. Já jej mohu směle doporučit všemi deseti.

Datum vydání: 12. února 2021 – Potřebné místo na SD kartě: 3GB Digitalní verze
Distributor ČR: Conquest Entertainment