Total War: Warhammer III – Recenze

Total War: Warhammer III – Recenze

14 února, 2022 0 Od Jan Volejník

Strategická série Total War je mezi námi již nějaký ten rok, přičemž proslula svou typickou hratelností. Vývojáři z Creative Assembly spojili tahovou strategii s tou realtimovou a vytvořili skvěle fungující gameplay, který i po letech má co nabídnout. Podíváme-li se na historii celé série, najdeme zde převážně historií inspirované. Měli jsme tak možnost se podívat do konfliktů ve starověkém Římě, zaválčili jsme si v Napoleonských válkách, dokonce jsme se stali velitelem úžasných samurajů. Tohle je jen krátký výčet dobrodružství a kusů dějin, jenž nám studio Creative Assembly zprostředkovalo. Vedle historických dílů tu stojí fantasy odnož Warhammer. První díl s tímto podtitulem, který vyšel roku 2016, s sebou přinesl nový strašidelně krásný svět, ale také novinku ve formě létajících jednotek, či nové grafiky. Jak je tomu nyní? Přinesl aktuální třetí díl z toho světa něco nového, nebo bude kopírovat své starší bratříčky? Pojďme se tedy společně ponořit do toho fantasy světa a zjistěme, jak to tedy celé je.

Krutá a temná zima se snažila překonat hory, aby se mohla šířit. Jediný, kdo dokázal zimu zastavit byl Ursun. Bůh, s podobou velkého medvěda, svým mocným řevem zimu vždy zahnal zpět. Jenže je to sedm let od doby, kdy byl Ursunův řev slyšet naposledy, a tak zima sílí a lid trpí. Velký medvěd byl zrazen, zraněn, a uvězněn v Říši chaosu mocným démonem Be’lakorem. Raněný a umírající Ursun, ve své cele řve bolestí, jde o poslední výkřiky před smrtí. Ovšem jeho úzkostlivý řev ve skutečném světě vytváří trhliny, portály chcete-li, a těmi mohou projít démoni do světa smrtelníků, nebo šílenci do Říše chaosu. Ten to krutý fakt roztočí kolotoč fatálních událostí, a každá frakce se pokusí profitovat z Ursunova utrpení, až na pár vyvolených.

Tohle je pouhý začátek dobře napsaného příběhu. Ve hře máte možnost hrát za osm různých frakcí, přičemž každá z nich má jiné ambice, ale cíl je vždy stejný, Ursun. Nemůžeme popřít fakt, že si vývojáři dali velice záležet na tom, aby šňůrky onoho příběhu pěkně propletli mezi sebou. Například takový Orkové, nenasytná stvoření, jenž dychtí po tom, aby všechno snědli, chtějí dorazit za Ursunem jen proto, aby ho mohli sníst, jelikož takový mrtvý bůh je pro jejich žranici doslova delikatesou. Jedni touží ho sežrat, další by chtěli jeho hnijící tělo použít na výrobu moru. Přesně o to jde frakci Nurglů, nechutná stvoření dychtíc vytvářet stále nové choroby. Jejich cílem je vytvoření tak silné nemoci, jenž by dokázala nakazit samotné bohy, proto se zcela pochopitelně domnívají, že Ursunovo tělo je klíčem. Jak jsem již výše zmínil, ne všichni touží po tom, aby velký bůh zemřel. Světlou výjimkou je frakce Kataj, Bouřní drakové, jenž na sebe dokáží vzít lidskou podobu, jsou to stvoření starší než bohové samotní. Jejich údělem je držet svět v rovnováze a harmonii. Bohužel nejmladší z draků se ztratila, bez jejího světla svět upadá do temnoty a disharmonie. Jediný Ursun zná místo, kde se nejmladší z draků nachází, proto je její záchrana nezbytná.

Každá z těch to frakcí se alespoň trochu liší svou hratelností, osobně jsem nejvíce času strávil s draky, a legiemi chaosu. Celá frakce Bouřlivých druků je inspirovaná čínskou kulturou a její mytologií. K této tak mocné a velké zemi se pojí jeden div světa, ano řeč je o velké čínské zdi. Vývojářům se povedlo ji zapracovat do herního světa a příběhu s ním spojeným. Jelikož celá zeď s baštami chrání nedotčenou zem před chaosem a morem.  Dalo by se vlastně říci, že tvoří takovou pomyslnou čáru mezi Říši chaosu a smrtelníků. K čínské kultuře neodmyslitelně patří dvě navzájem doplňující se síly Yin a Yang.  Pro Kataje je rovnováha těch to sil životním cílem. Rovnoměrné vyvážení oněch sil jim přináší benefity, disbalanc naopak postihy. Mnoho budov, technologii i jednotek je spojeno buď se sílou Yin nebo Yang. Tato skutečnost přináší v celku zajímavou herní mechaniku. Jelikož se budete snažit, aby vše bylo v naprosté harmonii.

Jak již víme, každá jednotka ve vaší armádě je spojena s jednou mystickou silou. Rolníci s dlouhým kopím jsou například spojeni se silou Yin, ta jim dává určité výhody. V momentě, kdy převládá síla Yang všechny jejich bonusy se anulují, navíc například v boji pak rychleji ztrácejí morálku, nebo nebojují s takovou vervou a odhodláním. Tento celý systém funguje u každé jednotky individuálně.  Celý systém rovnováhy mystických sil představuje velkou výzvu, jelikož skloubit silnou ekonomiku, boje zdatnou armádu a harmonii je někdy pořádný oříšek. Zdánlivě to může působit i jako omezení, ovšem i přesto má celý systém svoje kouzle. Musíme si uvědomit, že každá frakce přináší do hry něco osobitého, například u takový nenažraných Orků je nutné hlídat si zásoby masa, pokud by ho neměli dost, hrozilo by, že se začnou požírat navzájem. Khorna zase sbírají lebky, a to nejen jako trofeje z bitev, ale také je potřebují k zabírání sídel, výstavbě budov a výzkumu. V základech se za jakoukoliv frakci hraje stejně, liší se až v detailech, ovšem i to někdy stačí.

Od harmonie k chaosu. Legie chaosu sebou přináší jen smrt, automaticky bojují a zavraždí každého kdo neuctívá jejich víru. Princ chaosu, jenž vede všechny legie, býval kdysi obyčejným smrtelníkem. Za to, že přinášel slávu bohům chaosu, se mu dostalo té pocty, aby se stal démonem. Právě on byl ten kdo Ursuna ranil, naivně se však domníval, že se mu podařilo jej zabít. Když se dozvěděl, že tomu tak není, vydal se se svou armádou dílo dokončit. Právě tato frakce je naprosto skvělým protikladem Bouřným drakům a jejich filozofie.  Aby se princ mohl stát silnějším bude za potřebí tak zvané démonické uctívání. To je spojené se čtyřmi bohy chaosu. Jejich přízeň si můžete získat tím, že dobité město zasvětíte jednomu z nich, nebo stavbou monumentů. Každý jeden z nich pak může princi dát svou přízeň, a tak mu odemknou nové schopnosti vylepšení, či jednotky. Vylepšovat si budeme samo tělo démona, je to jednou z hlavních herních mechanik této frakce. Měnit budete nejen schopnosti ale i vzhled, není se čemu divit, že budete končit s vizuálně jiným démonem, než se kterým jste začínali. Vyměnit lze každou část těla – hlavu, trup, ruce, křídla, ocas. Vezměme si například poslední dvě zmíněné části těla – nová křídla mohou vylepšit vaše zdraví a rychlost pohybu, zatímco ocas poskytne novou pasivní schopnost a zvedne sílu boje zblízka. Bohové chaosu vám mohou odemknout až sto devadesát různých položek, což s sebou přináší doslova stovky až tisíce různých kombinací. Což není opravdu málo. Lze si tak vytvořit naprosto neporazitelnou mašinu na masakrování nepřátel. Legie chaosu je za mě druhá nejlepší frakce ve hře, taky je nejvíce spojená s hlavní dějovou linkou.

V čem série Total war vždy vynikala, byly bitvy. Ty probíhají v reálném čase, navíc plocha, na které bitvy probíhají není malá. Nutno podotknou, že bitvy se pokaždé odehrávají na jiných místech a snad nikdy se mi nestalo, že bych jedno a to samé bojiště navštívil dvakrát. Tento fakt přispívá k tomu, že se bitvy nikdy nestanou stereotypními.  Bojiště nabízí hromadu různých částí, které můžete využít ve svůj prospěch. Například výšková převaha, lukostřelci, jenž jsou umístěni na kopečku mají zcela jistou výhodu. Nejen že vidí a dostřelí dál, ale jednotky, které se k nim chtějí dostat musí vynaložit podstatně více úsilí. Dalším vašim spojencem jsou stromy, v lesích můžete velice snadno schovat jednotky. Váš protivník o nich nebude vědět až do chvíle, než bude pozdě. Nesmíte ale zapomenout na fakt, že ty samé výhody má i váš protivník. Nemalou roli bude hrát i morálka jednotek. Budete jim muset neustále dávat rozkazy, aby věděli, co mají dělat, a také musí vidět, že se hrdina vedoucí armádu účastní boje. Pokud na to nebudete brát zřetel nebo vaše jednotky budou dostávat na frak, tak jim zkrátka morálka klesne. Následně utečou z boje, a tím pádem o tuto jednotku.

Pak je tady výdrž. Jednotky se po bojišti mohou pohybovat buď rychle nebo pomalu. To ovlivňuje jejich výdrž a bojeschopnost. Přece jenom unavená jednotka není v boji tak dobrá jako ta odpočatá. Je tedy zcela logické, že byste měli uváženě přepínat mezi rychlostmi pohybu. Jo a nezapomeňte, pozor na kopečky. Samotné ovládání jednotek je velmi dobře navržené. Můžete si například celou armádu rozdělit do jedno jednotlivých skupin, a pak mezi nimi libovolně přepínat. To napomáhá k lepšímu ovládání celé armády, a co nejlepšímu využití jejího válečného potenciálu. Celý soubojový systém se moc neliší od svých předchůdců, vývojáři se zde drží hesla, že když něco funguje, tak proč to měnit. Já s nimi jedině souhlasím. To samé platí o hrdinech, každý má svůj strom schopností, po každé bitvě získává zkušenostní body a při dosažení nové úrovně si může odemknout nějakou tu novou. V praxi to znamená, že bude moci posílit po určitou dobu morálku armády, zvednout sílu útoku a mnoho dalšího.

Již dobře víme, že nemalou část hry tvoří politická mapa, tedy tahová část, v níž budeme se budeme pohybovat a zadávat stavbu budov, provádět výzkum, či verbovat jednotky. Během jednoho tahu můžete provést jakoukoliv ze zmíněných aktivit, rozhodně není od věci mít po ruce více hrdinů na mapě najendou, jelikož je průzkum okolí podstatně jednoduší. Občas není od věci tento fakt využít i v bitvách, kdy se na nepřátele vrhneme z různých směrů. To se hodí hlavně během dobývání měst, jelikož jde o zásadní způsob jak získat nová území a tedy i města. V každém městě je třeba zavést určitou vládu a ideálně v něm nechat jednoho hrdinu, aby se vám ve městě neklesal vliv. Což není v žádném směru toho slova dobré, pokud síla vlivu ve městě klesne až příliš, vaši nepřátelé vám ho dokáží za pomocí špiónu a politiky sebrat. Na druhou stranu my máme tu samou možnost podobným způsobem zabrat jiná města. Dále je třeba brát zřetel na to, aby se ve vašem městě nešířil chaos o mor, jelikož i to má negativní vliv na příjmy plynoucí z oho města, ale také na růst populace.

Výstavba nových budov je limitována kapacitou města, vždy budete moci postavit jen určitý počet budou. Budete tak nuceni k rozhodnutí, zda postavíte budovu, jenž zvedne příjmy, nebo kasárnu s jejíž pomocí lze rekrutovat nové jednotky. Někdy je dobré vybudovat jedno město se silnou ekonomikou, a pak druhé specializující se na armádu a její výcvik. Každá budova má několik stupňů, řekněme kvality, a pokud danou budovu dokážete jakkoliv vylepšit a zvednout její úroveň, získáte tím nějaké ty bonusy jako vyšší příjmy, či nové jednotky k verbovaní.

Další podstatnou funkcí je diplomacie. S její pomoci budete moci uzavírat obchody, a tak zvětšit příjmy, a to není na škodu. Je nutné si uvědomit, že údržba vojska a budov není levná záležitost. Tím pádem se z uzavírání obchodních partnerství stává v podstatě nutnost. Budovat si lze i nová přátelství, dohody o neutočení a mnoho dalšího. Přiznám se, že celý systém diplomacie je zde oproti jiným hrám velice zjednodušený a vlastně mi to náramně vyhovuje. V jiných hrách je tato funkce spíš otravná, a nikdy mě moc nebavila, ovšem zde je tomu jinak. V tomto ohledu dávám vývojářům palec nahoru.

Audiovizuální stránka je na velmi vysoké úrovni, pokud jde o žánr strategií jako takový. Na maximální nastavení vše vypadá úchvatně a detailně. Hra nabízí možnost obraz na bojišti přiblížit tak, že vidíte do tváře každého vojáka. Z počátku jsem měl obavy z toho, jak bude vše vypadat takto z blízka, ale nakonec jsem byl mile překvapen. Total War Warhammer III vypadá skvěle jak z dálky, tak i z blízka, což je super. Dalším plusovým bodem je rozličnost jednotek. Každá frakce má své vojáky a díky jejich enginu se zdá, že každý vypadá úplně jinak. Vývojáři si dali opravdu záležet na tom, aby jednotky odpovídali své předloze, tedy deskové hře Warhammer: Age of Sigmar.

Jedna věc mě ale zaskočila, příjemně. Pokud se ve vašich městech šíří chaos, či mor, okolní krajina se začne měnit. Na pláních zmizí tráva, všude okolo začnou růst krystaly, a pohyb po takové krajině je toxický jak pro hrdiny, tak pro armádu. Lehce se tedy stane, že při procházením takovou krajinou vám zemře mnoho vojáků. Aby bylo možné krajinu zachránit, je nutné zastavit šíření onoho moru, či chaosu, a ideálně jej zcela vymýtit. Poté se do krajiny začne pomalu vracet život. Značně růst tráva, stromy a ze zašedlé pustiny se začne stávat místo plné života. Jednu výtku bych ovšem našel. Před časem jsme vám přinesli recenzi na Total War Saga: Troy + DLC Mythos (Odkaz na recenzi). V této hře, když proti sobě bojovali dva hrdinové, tak to byla pastva pro oči, vše působilo jak z nějakého filmu. Jenže tady je tomu jinak, souboje hrdinů zde působí velice fádně a nudně, což je škoda. V tomto směru se vývojáři mohli od své komornější série více inspirovat.

Total War: Warhammer III je dalším skvostem na poli této série a opět mu nechybí česká lokalizace, což je určitě třeba ocenit. Ačkoliv bych na hře našel nějakou tu vadu, tak nejde o nic kritického a milovníkům série mohu nový díl bez okolků doporučit. Pokud jste dosud k sérii nepřičichli, pak je i tento díl skvělým vstupním bodem, ale pokud nechcete ztratit příběhovou nit, raději začněte pěkně od začátku. Creative Assembly opět vytvořilo skvělou strategickou hru s dobře propletenými vlákny příběhu.

9/10

Datum vydání:  17. února 2022

Minimální požadavky: