Zack Snyder’s Justice League – Recenze

Zack Snyder’s Justice League – Recenze

22 března, 2021 0 Od Jiří Hora

Několik poslední dní jsem dumal nad tím, jestli sepsat své dojmy z nejnovějšího počinu Zacka Snydera pro HBO Max, potažmo HBO globálně. Asi chápete, že řeč je o Snyderově Lize Spravedlnosti, kterou si doslova vyprosila celá fanouškovská základna kolem DCEU a DC Comics a díky bohu za to. I já jsem patřil mezi ty, jenž své jméno stvrdili pod peticí pro tento snímek a tak cítím povinnost své dojmy sepsat a ucelit v recenzi, jenž vás čeká v řádcích níže. Hned zkraje ale mohu konstatovat, že Zack Snyder’s Justice League je jedním z nejlepších komiksových filmů, který kdy vzniknul. Je ve všech ohledech jiný, než konkurence, ale tím správným způsobem DC Comics vlastní.

Když se ohlédneme zpět do roku 2017, tak se dostáváme do doby, kdy si Justice League na filmovém plátnu odbyla svou premiéru. Všichni se asi shodneme na tom, že to moc nedopadlo. Joss Whedon, jenž film převzal po Snyderově odchodu, chtěl mít z této superhrdinské týmovky další Avengers a dost se o to snažil. Whedon se tak rozhodl shodit ze stolu 80% původního materiálu s tím, že filmu dodá ten správný feeling akčních blockbusterů založených na komiksech. Výsledek? Přehláškovaná a uspěchaná směs čehosi se záporákem bez motivu ke svým činům a příběhem, jenž neměl hlavu a patu. Většina postav navíc působila ploše, suše a bezcharakterně. Film byl po kinech odsouzen do zapomnění.

Osobně jsem se snažil v původní verzi hledat něco, co tam nebylo. Bylo mi to líto, jelikož k DC mám podstatně větší vztah, než-li k Marvelu. Když tedy Warneři oznámili, že Snyderova verze filmu bude, ocitl jsem se doslova v sedmém nebi. Ačkoliv byl původní film v kinech, tak nová verze se dočkala podstatně větší pozornosti a vlastně lze říci, že i mediální masáže. Warneři do nové verze dosti zainvestovali a logicky chtěli, aby se tato investice vrátila. Vzhledem k světovým ohlasům, zejména z řad fanoušků, je jasné, že jde o jasný hit. Dokonce už v tuto chvíli se začíná spekulovat nad tím, že bychom se mohli dočkat dříve plánované Justice League Part II. Ostatně fanoušci po ní po epilogu Snyderovy verze bezesporu volají a touží. Opět patřím mezi ně. Ale k tomu se ještě dostaneme.

Přejděme ale k jádru pudla, tedy konečně k samotné Zack Snyder’s Justice League. Když si film pustíte, tak vás okamžitě musí dostat dvě věci – stopáž a formát obrazu. Ano, nová Liga Spravedlnosti disponuje úctyhodnou stopáží 230 minut. Takovou délkou doposud žádný superhrdinský film nedisponoval. Je tato délka ale obhajitelná? Stoprocentně. Snyder šel v příběhu hodně do hloubky a chtěl, aby vše co uvidíme, mělo svůj smysl, což se mu rozhodně povedlo. A co ten formát 4:3? Jedná se o typický formát IMAX s nímž původně Snyder toužil jít do kin a jenž měl podtrhnout jeho vizuální vizi. Na širokoúhlých televizorech nám to může připadat jako návrat do dob CRT TV a VHSek, ale svůj důvod pro IMAX Snyder měl.

Když se původně přecházelo z formátu 4:3 na 16:9, šlo o to, abychom na obrazovce viděli více, tedy tu část filmu, jenž je skrytá v postranních hranicích televizorů. Snyder myslel u svého filmu podobně, ale místo toho, aby šel ještě více do šířky, rozhodl se jít více do hloubky a obraz rozšířit dále vertikálně, aby divák viděl zase o něco více. Dává to smysl? Ano. Navíc Snyderův střih počítá s tím, že jej mnoho diváků bude chtít vidět i v 16:9, takže pokud se rozhodnete obraz do tohoto formátu oříznout, stále půjde o skvělý zážitek. Avšak můžete mi věřit, že se nad netypickým formátem 4:3 budete pozastavovat jen prvních pár minut, následně vás film pohltí a vlastně tento netypický prvek přestanete vnímat.

Příběh filmu je prakticky postaven na stejném základu jako původní verze v kinech. Tedy opět se vše točí kolem tří mateřských krychlí. Jenže Snyder nám názorně ukazuje, jak jde jeden příběh vyprávět zcela rozdílným způsobem, tedy několika násobně lepším způsobem. Jednání hlavních postav má konečně svůj smysl a to samé platí i pro hlavního záporáka filmu Steppenwolfa, který se zde o pozornost trochu podělil s jedním z velikánů podsvětí DC – Darkseidem.

Snyder celé story rozdělil do 6 kapitol a jednoho epilogu. To mě inklinuje k tomu, že vlastně dlouhou dobu neměli Warneři jasno v tom, jestli půjde o celiství film, či minisérii. Kapitoly mají ale tu výhodu, že si můžete v klidu udělat pauzu na svačinku, či toaletu. Každá kapitola má pak svůj vlastní název, který názorně představuje jednotlivé etapy filmu, jenž mají jako celek svůj smysl. V jedné části se tak seznamujeme se Steppenwolfovým motivem, v další se nám pak dostane náležitého představení nových hrdinů a vše pak završuje velkolepým finále.

Steppenwolf byl dle mnohých recenzentů, ale i filmových nadšenců, nevýrazným záporákem, jenž jednoduše neměl na to, aby se postavil týmu jakým Liga Spravedlnosti je. V jeho nové podobě je ale nejen daleko děsivější, ale jeho kroky mají jasný cíl a jeho charakter je vykreslován zcela jinak. Nyní z něj čiší respekt a hrůza. Máte konečně ten pocit, že stojíte před obávaným meziplanetárním dobyvatelem. Tomuto vjemu pomáhá i zvolený Rkový rating, takže o krev a sem tam odseknuté končetiny není nouze.

Když už jsem u těch záporných postav, tak nesmím opomenout Darkseida. Ten zde z logických důvodů nemá tolik prostoru, ale je nám náležitě představen a hned víme, s kým máme tu čest. Snyder v mnoha scénách použil právě Darkseida místo Steppenwolfa, což dalo celému vyprávěni zcela odlišný smysl.

Přesuňme se na druhou stranu barikády. Jak jsem v úvodu zmínil, tak Batman působil v původní verzi zbytečně a vlastně jako takový otloukánek. To zde už neplatí. Ben Affleck nyní ukazuje, že byl pro tuto roli vhodnou volbou a jeho jednání mu věříte. Jde skutečně o tu postavu, která všechny sjednocuje. Mě se líbilo, že Snyder nezapomínal na důležité pasáže z předchozího snímku Batman v Superman: Dawn of Justice, kde tak Bruce narážel na vizi s Barrym a jeho poselství o klíčovosti Lois v budoucnosti světa. To se následně promítá i do skvělého epilogu, kde se nám naskýtá pohled na dosti netradiční sebranku postav, jež se ocitá uprostřed zničeného světa. Následně zjišťujeme, že jde o další Brucovu vizi, či dozvuk té předešlé. Prostě fenomenální tah a lákadlo na další film. (Doufám, že bude)

Aquaman v podání Jasona Momoi je sympaťák. Jeho důvody k připojení se k Lize jsou nyní více opodstatněny a naskýtá se nám i hlubší pohled do lore světa Atlantidy. Podobně je na tom i Wonder Woman. Skrze Dianu se nám naskytne pohled do historie původního věku hrdinů, díky němuž byl Darkseid  poražen. Ray Fisher, který sehrál Cyborga byl trefou do černého. Dočkáme se navíc Cyborgova originu, což je něco, co minulému filmu chybělo. Jeho vztah s otcem nastavuje další emociální rovinu a skvěle to funguje. Najednou dává Cyborgovo jednání smysl. Pak je tu Barry Allen jako Flash. Stále jde o postavu, která je tak trochu ňouma, ale nyní bez těch trapných hlášek. I jeho příběh je zde více rozvinut a dává to dokonalý smysl. Dočkáme se i jeho prvního setkání s Iris West. Já jsem ale neskutečně vděčný za to, že Snyder využil celého potenciálu postavy Flashe v tomto filmu, což se projevilo ve finálním souboji, který konečně stál za to a měl ten správný drive.

Ačkoliv se to nemusí na první pohled zdát, tak Snyder’s Justice League je vlastně dalším filmem o Supermanovi. Jeho znovuzrození je vedeno daleko surovější formou. Je alfou a omegou dění na naší planetě. Snyder opět nezapomíná na svá předchozí díla a promítá je do svého posledního dítka, s čímž koresponduje i Supermanova volba černého obleku. Také se zde nedočkáme té zvláštní části, kde se Superman objeví na místě finální střetu, aniž by věděl, kde k němu dochází. Nyní dochází na setkání Clarka a Alfreda, což vede ke kratší rozpravě, jenž jej nasměruje ke zbytku Ligy. Superman je charakter, k němuž si každý filmový fanoušek našel cestu skrze film Man of Steel a jehož ducha původní JL zadupalo do země. Snyder jej však opět vzkřísil a dostal do formy.

Nový sestřih filmu nám přinesl také několik nových postav, které zásadním způsobem promluvili do chápání děje. Jednou z nich je Martian Manhunter, který dává setkání Marthy a Lois zcela jiný smysl. Hlavně v epilogu sehraje svou roli. To samé platí i o Deathstrokovi a hlavně Jokerovi. Tyto dvě postavy jsou zde přítomny opět skrze epilog a je nutné si přiznat, že Jared Leto se zde jako Joker předvedl v úplně jiném světle. Úplně zapomeňte na to, co jste viděli v Suicide Squad. Zde máme před sebou takového Klauna, jaký tu být má. Každá jeho věta dokonale vystihuje jeho charakter a to zvláště, když hovoří se samotným Batmanem.

Lhal bych, kdybych tvrdil, že film je zcela bez chyb. Jelikož HBO GO postrádá formát rozlišení 4K, tak některé efekty možná nepůsobily tak, jak by mohly, kdybychom zde již měli 4K podporující HBO Max. Snyder také používal více slow-motion záběrů než je zdrávo. Jistě je pochopitelné, že chtěl vše mít vedeno v epickém měřítku, ale ne vždy je k tomu nutné využívat zpomalovačky. Občas by chtělo zapracovat také na choreografii, co se soubojů týče. Na druhou stranu máme tu zatraceně epickou bitvu z prvního věku hrdinů, kde se dočkáme i zřetelného pohledu na jednoho z Green Lanternů, na něž je v samotném filmu několik zmínek, a pak je tu finál fight, který nyní prostě stojí za to!

Zack Snyder nám se svou novou verzí Justice League názorně ukázal, jak se dá jeden příběh odvyprávět diametrálně jiným způsobem, který funguje a má hlavu a patu. Film se zbavil trapného humoru a přidal na emocích a dramatičnosti. To je něco, co je Snyderovi vlastní a co na jeho filmech zbožňuji. Dělá si to po svém a tentokrát to zafungovalo. Film je dospělejší a sedí k temnější vizi DC universa. Nějaké ty nedostatky se zde sice najdou, ale vlastně nejde o nic zásadního. Stačilo jen ubrat na zpomalovačkách a upravit sem tam choreografii. Film si každopádně svou superdlouhou stopáž v klidu obhájí a já doufám, že Warneři dají nakonec zelenou k druhému filmu Justice League.

Datum premiéry: 18. března 2021
Platforma:  HBO Max/HBO GO