Diablo IV – Dojmy z hraní

Diablo IV – Dojmy z hraní

4 dubna, 2023 0 Od Ladislav Procházka

Brány pekelné se uzavřely a je na čase si sednout okolo ohně a rozebrat tuto dvou víkendovou pouť. Diablo je jistě v mnohých z nás zakořeněné z náctiletých let a co si budeme povídat, stále táhne. Ještě jeden dungeon, ještě alespoň jeden quest, jednu hodinku a pak si slibuji, že jdu spát. Řekněte, kdo z Vás se s těmito myšlenkami nepral? Kolik nás tato série stála myší a klávesnic? Nová generace pak pamatuje přechod na gamepady, kdy i my starší, jsme nakonec museli uznale pokynout, že i na konzolovém ovladači se hra ovládá skvěle. 

Čas Diabla III uplynul, mobilní verze Diablo Immortal si získalo srdce všech, jen ne veteránů a těch nejvěrnějších a nyní jsme měli možnost nakouknout vývojářům pod kotel a v rámci víkendových testovacích oken, kdy jeden víkend byl pouze pro hráče, kteří si hru předobjednali a druhý víkend byl free, zase po dlouhé době se ponořit do světa boje mezi Vysokými Nebesy a Hořícími Pekly. A na vyzkoušení toho nebylo málo. K dispozici jsme totiž dostali prologue a celý první akt hry.

Už z prvních kroků ve hře bylo patrné, že Diablo IV se atmosférou bude snažit více přiblížit kultovnímu druhému dílu. Oblast Fractured Peaks, kde se první akt odehrává je velmi ponurým světem, ve kterém autoři použili hodně syrových barev a opravdu tak připomíná styl druhého dílu. Nečekejte tedy pestrobarevnost, jako tomu bylo u Diabla III. Nicméně, co se týče bety jako takové, tak jsme si v prvním víkendovém okně mohli vyzkoušet postavy Barbara, Rogue a Sorcerer, ke kterým se o druhém víkendu přidali Druid a Nercromancer. Moje cesta byla jasná a jako u každého dílu, tak i zde byl první volbou barbar. A pokud bych ho měl na základě této okleštěné, i když velmi velkorysé nabídky zhodnotit, tak se mi s ním hrálo skvěle a nemyslím si, že by od posledního dílu prošel nějakou degradací. Naopak. Strom pro rozdělování zkušenostních bodů je zde tak pestrý, že si říkám, jestli to už není moc. Troufám si tvrdit, že se nenajde nikdo, kdo by nenašel svůj ideální build.

Možností, jak si postavit svého hrdinu je tu opravdu spousta a to jsem ještě nezmínil, že je zde možnost si také upravit vizuál dané postavy. Možná není až tak detailní, jako v jiných hrách, samozřejmostí však je výběr pohlaví, tvar obličeje, barva vlasů, vousů, tetování, náušnice, to všechno se projeví ve hře, ale na druhou stranu, v 99% hry máte na sobě brnění, tak co bych chtěl, aby bylo vidět? 

Grafická stránka hry, myšleno pravý gameplay, je impozantní. Detailní textury, postavy, předměty a krásně vymodelovaná fauna a flora doslova vyzývají k prozkoumávání. Neskutečně se mi líbí to, jak jsou jednotlivá města, oblasti a dungeony navrženy, vymodelovány, zpracovány. A právě o to větší facku jsem vždy dostal, když v rámci konverzace se spustila ingame cutscéna. Takové to, když se kamera z ptačího pohledu přiblíží a přemístí se jako by za rameno hlavního hrdiny. Dochází zde k takové degradaci grafiky, že si říkám, jak tohle mohlo tak zkušené studio jako je Blizzard dopustit. Najednou zjistíte, že detaily v polorozbořeném kostele jsou nulové, absolutně nesedí lipsync, tedy synchronizace dabingu a otevírání pusy, modely postav jsou jak z nějaké „béčkové“ hry a tak dále. Pevně tak věřím, že si jsou vývojáři tohoto velkého nedostatku vědomi a do plné verze budou tyto ingame scény přepracované, respektive dotažené do konce. Zatím, shame on you Blizzard. 

Když jsem se svým barbarem procházel Fractured Peaks, tak jsem narazil na jedinou věc, která mě v rámci kontroly postavy iritovala. A to je ten klasický kotoul, neboli dash, díky kterému Vám postava může rychle uniknout několik metrů do bezpečí. Ten je tu sice stále přítomen, nově však již s několika vteřinovým coolingem. Osobně tento krok vývojářů nechápu a často jsem s tím bojoval. Boje v Diablu jsou bojem hordy postav na obrazovce a kolikrát máte jen několik málo vteřin na to z daného soupeření vycouvat. Když zrovna chcete použít dash a barbar na to „I´m not ready yet“, chce se Vám udělat kotoul za něj. 

Jak už jsem zmínil v úvodu, tak hra obsahovala prolog + celý první akt. Navíc také šlo vstoupit do několika dungeonů na mapě a splnit několik vedlejších qestů. A jelikož se Diablo 4 odehrává v online světě, na což já si tedy horko těžko zvykám, tak jste mohli narazit i na World Bosse a společnými silami ho udolat. Nebo, pokud máte problém s vyčistěním nějakého dungeonu, stačí přijít do města, náhodného hráče poprosit o pomoc a hned máte parťáka na své straně.

Diablo bylo je a zřejmě určitě bude vždy lootu. Zatím asi není úplně co hodnotit, jelikož mechaniky zůstávají ve svém jádru nezměněny. Co však hráče určitě potěší je fakt, že každý loot zabírá v inventáři jednu kostičku. To Vám zvyšuje počet věcí, které můžete v inventáři mít a také lepší orientaci.

Asi nejvíce palčivým problémem, který se zmiňoval všude na internetu, byly čekací fronty. Nevím, nerozumím tomu, jak zvládat nápor milionů dychtivých fanoušků, aby se pohodlně připojili na servery. Nicméně, po zkušenostech z minula jsem to vyřešil jednoduše. Zkrátka jsem se nepřihlásil hned v pátek, ale až o den později ve večerních hodinách. V rámci prvního víkendu jsem se tedy v sobotu připojit ihned, během druhého víkendu byly v sobotu fronty pouze dvouminutové. Během tohoto víkendu jsem občas zaznamenal zaškobrtnutí v rámci FPS, párkrát mě hra vrátila o 10 metrů zpět, ale já hrál Battlefiled 4, tak mě nějaký ten rubberbanding nerozhází. Napočítal bych ho na prstech jedné ruky. 

Co říci závěrem? Z bety jsem byl nadšený. Určitě převládají plusy než negativa a pevně věřím, že autoři zapracují na těch cutscénách, které mi stále nedají spát. Čím si nejsem úplně jistý, je přístupnost Diabla 4 k nováčkům. Přeci jen jsem měl z bety pocit, že pokud jste nikdy žádný díl nehráli, můžete mít během hraní problémy, nikoliv s obtížností, ale možná s pochopením toho, jak série, respektive daný díl funguje. Ano, na začátku lze vybrat obtížnost světa, tedy pro nováčky World Tier 1 Adventurer a pro ostřílené hráče pak World Tier 2 Veteran, ale to je tak vše, co lze v rámci obtížnosti navolit. Samozřejmě, o Paragonech se nyní nemá cenu bavit. Je opravdu příjemné vidět, že Diablo 4 se má v dobré kondici a mě nezbývá nic jiného, než těšit se na den vydaní, tedy 6.6.2023.