Fallout 76 – Recenze

Fallout 76 – Recenze

18 prosince, 2018 0 Od Jiří Hora

Když se během začátku léta teasovalo oznámení nového Falloutu, nikdo nečekal, co se na nás vlastně chystá. Původně by každý počítal s dalším pokračování v podobě Fallout 5, to sice údajně ve vývoji je, ale o něm se opravdu bavit nebudeme. Jelikož ono velké vábení bylo na spin-off v podobě Fallout 76, jenž se rozhodl jít zcela jinou cestou, než všechny dosavadní díly série a místo silného singleplayerového příběhového dobrodružství, tu máme mmo rpg, z tohoto post-apokalyptického světa, jenž svůj příběh bere z poněkud jiného konce. Jaká je teda cesta do atomovkami zdevastované Pustiny s kamarády?

Naše herní hřiště, svět, v němž se během hry budeme pohybovat, je zasazený do Západní Virginie. Do místa, kde se nachází legendami opředený Vault 76, tedy v mytologii světa Fallout, ten zcela první otevřený. My jako hráči se tak staneme jedněmi z oné legendy a jako obyvatelé Vaultu 76 budeme prvními kolonizátory na Zemi zdevastované jaderným arsenálem. I když to vypadá, že bomby přeci jen od Západní Virginie dopadaly poněkud dále, jelikož jakmile vylezete oslnění slunečním světlem z onoho záchranného Trezoru, všimnete si, že místní svět zase tak pustě nevypadá. Flóra se tu má nad míru dobře, tráva obarvená tóny zelené a podzimní žluté tvoří zajímavou barevnou paletu pozadí, jenž dokreslují vzrostlé stromy. A nebýt zničených domů, mostů, silnic a hromady zmutovaných krav s dvěma hlavami, či přerostlých krtků, kteří by si na vás rádi pochutnali, by se mohlo zdát, že se vlastně vůbec nic nestalo.

Výše zmiňované prostředí je však jen jednou z pěti oblastí, do kterých by se dala herní mapa rozdělit. A její jistá podoba s mapou Středozemě z díla J.R.R. Tolkiena, Pán Prstenů, je snad čistě náhodná, nebo ne? To už nechám na vaší fantazii a spekulacích. Na mapě ty najdeme jak husté lesy, pustiny, skály i hory. To vše má poměrně velkou rozlohu, a pokud máte rádi čísla, tak mapa Falloutu 76 je 4x větší, než mapa Falloutu 4. Každé prostředí na nás dýchne trochu jinou atmosférou a věřte, že pokud se vydáte z lesnatého prostředí Apalanchie více na sever, tak na vás již dýchne ten skutečný duch Falloutu, tedy neúprosná zničená krajina, kterou byste si pro svou dovolenou rozhodně nevybrali. Ale i ostatní kraje mají svůj specifický rys a jejich objevování/průzkum je jednou z nejlepších věcí na celém Falloutu 76, jelikož ono samotné herní prostředí na vás bude dýchat jistými příběhy z minulosti, jistým tajemnem a do vašich myslí se tak jen budou hrnout další myšlenky s nutkáním objevovat osudy těchto krajů. Tudíž je herní svět jednou z hlavních devíz celého tohoto titulu a rozhodně stojí za to.

Než se však vydáme prozkoumávat taje Západní Virginie, nesmíme opomenout tvorbu naší postavy. Ta je tradičně postavena na výběru z pohlaví mužského a ženského. Kde následně si vaše alter ego přizpůsobíte k obrazu svému, či své představivosti. Editor je však po vzoru předchozích Bethesdích her krkolomný a vyslovené zázraky od něj nečekejte. Jede si to své, jak se říká. Změnou však prošlo samotné přiřazování bodů k daným vlastnostem vaší postavy jako je Luck, Endurance, Inteligence, Charisma, a tak dále. To je kompletně svázané s postupem na vyšší úrovně a tak všichni začínají sobě rovni, tedy s velkými jedničkami u každé z vlastností.

Změnou prošel i systém perků, které jsou nyní představovány formou kartiček, které je možné postupně spojováním stejných dostat až na úroveň tři pro daný perk. Na každé nově dosažené úrovni si můžete k daným vlastnostem vybrat novou kartičku perků a jenž vám poskytne nějaký ten bonus, který se vám v boji s Pustinou může poměrně šiknout. Aktivních kartiček můžete mít tolik, kolik je úroveň dané vlastnosti pod kterou perk patří, případně pokud disponujete kartičkami vyšších úrovní, tak součet těchto kartiček může být vždy roven úrovni dané vlastnosti. Kromě tohoto přístupu k perkům je tu ještě varianta jakého si balíčku, který můžete získat během plnění úkolů a jenž vám poskytne kartiček perků hned několik. Což se ukázalo platné hlavně, pokud jsem potřeboval nějaký ten perk stejnou kartičkou vylepšit. Osobně mám ale k těmto karetním systémům ve hrách poměrně silnou averzi a radši bych uvítal systém perků, který byl obsažen v předchozím singleplayerovém Fallout 4. Toto mi občas připadá značně nepřehledné a hlavně to poměrně zdržuje. Nehledě na to, že některé karty si jsou podobné vzhledem, ale propůjčují zcela jiné bonusy, takže místo toho, abyste již dostupný perk vylepšili, si omylem otevřete další, který pro vás vlastně nemá v danou chvíli žádný význam.

Nový Fallout 76 nezůstal je u běžných standardů MMO, ale přidal i nějaké ty survival prvky. Nestačí tak již jen hlídat úroveň ozáření, ale k tomu ještě hlad a žízeň. Hledání zásob tak bude vaším denním chlebem. Aby se však neminul zcela jejich účinek, či jste nedostali až příliš velkou dávku radiace, bude třeba řadu věcí ještě čistit, či tepelně upravovat, k tomu vám budou nápomocny různé výrobní stanice. Jistému opotřebení se pak nevyhnuly ani samotné zbraně. Takže si lásku k velkému množství zrovna nebudujte, jelikož opravit je nepůjde na každém rohu a navíc musíte vždy disponovat patřičnými surovinami pro opravu. Což na druhou stranu sebou nese alespoň nějaký ten smysl pro sběr nejrůznějších předmětů v herním světě, které následně můžete pro opravy, či vylepšování zbraní, či částí „zbroje“ využít. Nehledě na fakt, že se rozhodně šiknou i k úpravám a vylepšením Power Armor, až se tedy k nějakému postupně dostanete. I přes to, že vliv na hraní pro tuto veteš stoupl, tak jejich rozsah tedy množství poněkud ubylo, což neberu jako výtku, ale spíše klad, jelikož ve Fallout 4 bylo možné sebrat prakticky cokoliv, ale polovina z toho byla opravdu k ničemu.

Série Fallout nám přinesla onen legendární systém S.P.E.C.I.A.L., od kterého se odvíjel i jeho taktický tahový soubojový systém V.A.T.S., který však s novými díly procházel jistými proměnami a v posledních fázích již na tahy nespoléhal a pouze zpomaloval čas se stálým spotřebováváním akčních bodů, které v posledních Falloutech v podstatě nahrazují staminu. Avšak verze V.A.T.S. ve Fallout 76 je něčím zcela jiným a zároveň vlastně ničím, jelikož z původního systému už nezbylo prakticky nic. Již není možnost zaměřovat nějakou konkrétní část těla, již jen jeho celek. Navíc vzhledem k povaze samotného titulu, není možné již čas ani zpomalit a vše vlastně běží pouze v reálném čase. A vy vidíte pouze procentuální šanci na zásah, kterou určuje jen směřování vaší zbraně vůči nepříteli, čím přesněji máte namířeno, tím větší šance, že svůj cíl zasáhnete. Přínos pro hru samotnou je zcela nicotný, žádný, a kdyby zde nebyl, nic by se nestalo. Z Falloutu 76 je vlastně obyčejná střílečka v otevřeném světě. Byť jistý skill s danými zbraněmi zde stále hraje roli, tedy pokud střílíte na vyšší vzdálenost, tak jinak zde onoho ducha série Fallout úplně neucítíte.

Člověk by si řekl, že když není možné implementovat systém V.A.T.S. v jeho plné formě, tak se vývojáři alespoň zaměří na samotný gunplay, se kterým minimálně v případě dílu čtvrtého vypomáhal legendární id Software.  Pokud však id Software, pomáhal i zde, pak to nejspíše dělali během spánku, jelikož od čtvrtého dílu k žádnému posunu k lepšímu nedošlo. Střelba je stále krkolomná, těžkopádná a ve vypjatějších situacích nepůsobí úplně dobře. Neříkám, že člověk akční složce Fallout 76 nepřijde na chuť, ale trvá to déle, než by bylo zdrávo. Určitě by bylo na místě na tomto faktoru ještě zapracovat a to v nejkratší možné době, ale toto stále není tím největším problémem nového Falloutu.

Na začátku této recenze jsem zmínil, že budete chtít prozkoumávat příběhy samotného prostředí a ono to není věta jen tak do prázdna. Jelikož hra neobsahuje prakticky žádné NPC postavy, tak je jasné, že nějaké to vyprávění hra v podstatě zcela postrádá. Nebudeme si nic nalhávat, příběh byl jedním z klíčových prvků celé série, ale nyní tu značně absentuje a nahrazuje jej jisté mystérium minulosti. Questy jsou tak místo postav sbírány prostřednictvím různých záznamů v HOLOTAPE, či z různých dopisů a počítačů. Vše má svůj malý příběh, který vás dokáže navnadit na to, abyste měli chuť objevovat jeho důsledky, či následky. Pořád tu ale chybí, něco co vás neustále povede kupředu a ono kolonizování zpustošené Země opravdu není to pravé ořechové. Já tak doufám, že nějakou příběhovou linku vývojáři naroubují v budoucích rozšířeních.

Kromě jistých „příběhových“ questů jsou ve hře i Public Eventy, jež jsou vždy svázány k daným oblastem a ideálním řešením pro ně je plnění ve více lidech a ideálně s přáteli. Ovšem, pokud jej vyřešíte sami, pak se nic nestane. Lze to a já osobně jsem třeba uvedl na serveru do chodu celou jadernou elektrárnu a rozhodně to nebyla procházka růžovým sadem. Odměny za Public Eventy jsou však poměrně zadostučiňující, takže jsem vlastně nebyl naštvaný, když zbytek hráčů běhal někde uprostřed mapy a hrálo si na Divoký Západ v přestřelkách mezi sebou.

Z odstavce výše je asi jasné, že vaším nepřítelem nebude pouze samotné prostředí, zmutovaná zvířátka, či větší a nebezpečnějších stvoření, která za svůj život a nezměrnou sílu mohou děkovat jadernému spadu, ale i samotní hráči. K možnosti PvP se však dostanete až s 10. Úrovní, kdy vám hra sdělí, že pokud na někoho zaútočíte a on se soubojem nebude souhlasit, tedy nebude se bránit a vy jej přesto zabijete, pak na vás bude vypsaná odměna, budete označeni na mapě a také dostanete nemalý postih. Hra ale v menu nabízí takovou magickou kolonku Pacifist mod, který vás označí k tomu, že nechcete hrát PvP a tak pokud omylem poputuje vaše střela vůči živému hráči, tak mu neublíží. I ostatní na serveru budou vědět, že chcete hrát svou hru v osamocení, nebo například jen se svou skupinkou přátel. Ovšem neznamená to, že by ostatní hráči s vypnutým Pacifist modem na vás nemohou zaútočit nebo vás zabít. Pochopitelně jsou automaticky označeni jako štvaná zvěř. Nelze říct, že by takový systém byl nějakým ideálem, ale rozhodně je to vhodným krokem pro to, aby vám jiný hráči neznechutili vaši hru, pokud po přestřelkách s reálnými hráči netoužíte.

Pryč od akční části a podívejme se na tu budovatelskou. Kdy není problém si vytvořit svojí osadu, kterou je možné díky mobilní stanici, kdykoliv přesunout jinam, pokud vám například vámi vybraná oblast začne připadat až příliš nepřátelská. V oblasti kolem mobilní stanice lze postavit prakticky menší pevnost. Stačí mít jen dostatek surovin. Systém budování vychází kompletně z Fallout 4, akorát zde došlo na jeho rozšíření ať už co se rozsahu týče, či jeho možností. Pro mě jde toto také trochu mimo, takže kdyby nebyla stavba osady jedním z questů, asi bych její stavbu zcela ignoroval. Volím spíše přístup osamělého chodce, který je neustále na cestách a bere zakázky, kde se jen dá. Nic méně věřím, že milovníky budovatelských her tato funkce potěší. Jde si zde totiž opravdu docela vyhrát a postavit si tak post-apo barák svých snů.

Už se blížíme na konec naší recenze a nakonec jsem si nechal třešničku na dortu v podobě technického zpracování. A mějte na paměti, že třešnička to nebude sladká, ale pěkně kyselá. Fallout 76 sice prošel od vydání Fallout 4 značnou evolucí. Místní svět je daleko detailnější, vegetace je hustší a po světě se pohybuje více stvoření naráz. Také přibyla řada efektů, které mohou dotvářet atmosféru daných míst, jako různé mlžné opary, či efekty dýmu a kouře. Co se týče, textur samotných, tak i zde došlo k mírnému zlepšení, ale rozhodně nejde o nic světoborného. Animace postav se pak neposunuli prakticky nikam. Titul jsem celou dobu hrál pouze na konzoli Xbox One X, v podstatě mě představa, že bych hru měl zkoušet i na slabších variantách děsila. I když hra běží na konzoli ve 4K, tak framerate není nic, čím by se hra měla chlubit a to na žádné z dostupných platforem. Propady jsou, či byly, na některých místech dost neúnosné. Trochu to vylepšil update, který vyšel včerejším dnem a chod do značné míry opravil, ale stále to není ono. Technicky na tom hra opravdu není úplně nejlépe a tady je opravdu na čem zapracovat. A to ani nezmiňuji různé bugy, které vám například znemožní dokončení úkolu, či se někde zaseknete, a tak podobně. I když to už je v podstatě při vydání her od Bethesdy také jedním z poznávacích znaků.

Fallout 76 sice v tuto chvíli není dokonalou hrou, prakticky má k dokonalosti poměrně daleko. I tak si ale mnozí k němu najdou cestu a to hlavně díky jeho světu, v němž je opravdu co objevovat a má opravdu velký potenciál do budoucna přinést jedinečný zážitek pro tuto sérii. Vývojáři se však nejdříve musí trochu kopnout do zadnice a zapracovat na technickém stavu jejich aktuálního titulu. Také by to přeci jen chtělo naroubovat nějaký ten intenzivnější výpravný zážitek, jelikož ten k Falloutu zkrátka patří. Já se do místního světa i přes v recenzi zmíněné nedostatky rád vracím a doufám, že nakonec bude ona radost z návratu do post-apokalyptické Západní Virginie rozšířena mezi větší zástupy hráčů.

Fallout 76 měl být experimentem Bethesdy, jak tuto slavnou post-apokalyptickou sérii přenést do masového měřítka světa MMO RPG her. Jenže vývojáři se v tuto chvíli zastavili někde na půl cesty. Zajímavému prostředí chybí přeci jen nějaký ten intenzivnější příběh, i když objevovat osudy lidí, co v oblasti před katastrofou žili, má také něco do sebe, ale hlavně hra velmi trpí na svůj technický stav a bugy. Svět, který byl pro hru vytvořen má dobré základy a vývojářům jen nezbývá, než se opravdu hecnout a dotáhnout to do konce, který si série Fallout zaslouží.

HODNOCENÍ: 6,5/10

Distribuce ČR: Cenega Czech