Farming Simulator 19 Platinum Edition – Recenze

30 října, 2019 2 Od Jiří Hora

A je to tady. Bránil jsem se zuby nehty a zapřísahal se, že již nikdy nebudu recenzovat hru jako je Farming Simulator a to z prostého a jednoduchého důvodu. Tento typ her jde zcela mimo mě. Ale musím se přiznat, že už mám za sebou recenze na tři takové hry, ale vždy pro mě bylo těžké nějak vyzdvihnout novinky, které takový nový díl nabízí. Proto jsem zcela ignoroval původní vydání Farming Simulator 19, který je na poli těchto her snad na úplném vrcholu, či tak to alespoň vidí milovníci této série, jichž je v České Republice skutečně enormní množství. Když tedy v minulém týdnu vyšla nová edice Farming Simulator 19 Platinum Edition, odhodlal jsem se, sebral všechnu svou zemědělskou sílu a vydal se vstříc virtuálním polím.

Farming 19 ve svém základu nabídl dvě herní mapy. Jednu zasazenou do prostředí Severní Ameriky a jednu do našich Evropských končin. Každá z těchto map nabízí unikátní scenérie, které zahřejí každého milovníka virtuálního farmaření. Jenže to bylo na samém začátku, tedy v době, kdy hru ještě náležitě nerozšiřovala samotná komunita. Díky níž je herních map podstatně více. Některé si zaslouží vaší pozornost, jiné jsou porty starších dílů, a některé je třeba raději minout velikým obloukem, jelikož srážejí kvality aktuálního dílu do let, kdy byla hra někdy na svých začátcích. Přitom právě Farming Simulator 19 ukazuje, že i v tomto žánru se dá posouvat stále kupředu.

Nejzásadnějším rozdílem oproti předchozím dílům je audiovizuální zpracování. Grafická stránka doznala celé řady vylepšení. Velký theater zde hraje zejména podstatně lepší nasvícení a stínování, i když změn k lepšímu doznali i textury a modely. Teď mluvím zejména o samotném prostředí, kde se budete s nepřeberným množstvím strojů pohybovat. Právě to bylo vždy největší slabinou těchto her, což se právě v této hře pomalu ale jistě obrací. Modely samotných strojů, ať už jde o traktory, harvestery, nakladače, či celou řadu dalších zemědělských, či těžebních strojů, byly v této sérii vždy na velmi dobré úrovni. Jenže vývojáři z Giant Software i zde dosti pokročili. Pokud jste pak milovníky hřmících motorů těchto těžkých strojů, pak budete zkrátka v sedmém nebi. Technickému provedení nelze téměř co vytknout, občas tedy dochází k sekundovým propadům snímkování, ale nejde o nic vyloženě zážitek poškozujícího. Každopádně v budoucnu by se vývojáři mohli více zaměřit na vyhlazování hran.

Náplní hry je pochopitelně starost o vlastní farmu. To samozřejmě nespočívá jen v pouhém ježdění v traktoru, orání pole a dalších podobných věcí. Člověk musí také řídit ekonomiku, platit účty, což souvisí zejména s půjčkami od banky, které je nutné splácet, a další podobné záležitosti. Tudíž než se vůbec pustíte do expanze své vlastní farmy, což zahrnuje rozšiřování sortimentu, nákup strojů a polí, a například najímání pracovních sil, jenž je také potřeba platit, budete nejspíš sami někde zaměstnání, abyste vůbec přežili úvodní virtuální týdny. Zakázky od jiných farmářů zde vlastně zastupují mise v jiných hrách. Tyto zakázky mohou probíhat v různých formách. Občas vám farmáři půjčí vše potřebné pro koní práce, jindy zase budete potřebovat alespoň vlastní traktor, ale někdy se stane, že vším musíte disponovat vy sami, což jsou pak zakázky pro trochu pokročilejší fázy hry.

Herní náplň tedy není zrovna ničím novým. Novinky zde zastupují spíše nové stroje. V základní hře tuto funkci plnily zejména stroje největšího výrobce zemědělských strojů na světě John Deer, to se ale s příchodem Platinum Edition trochu mění. Jelikož největší výsadou této edice, potažmo Platinum Expansion, jsou stroje legendární Evropské značky CLAAS a že jich není zrovna málo. Strojů značky CLAAS ve hře najdeme 35. Tím pádem tu máme největší rooster zemědělských strojů v historii Farming Simulatoru, čítající 380 strojů různých známých značek. Nikdo tak nemůže říci, že není z čeho vybírat, ale pokud by se někdo přeci jen našel, tak svůj vozový park může rozšířit také o stroje modérské výroby, ale tady jsou modely kvalitativně také jako na horské dráze.

Nejste-li zastánci jízdy v ocelových strojích, které své koně schovávají pod kapotou, tak vás jistě potěší další velká novinka s kterou původní Farming Simulator 19 přišel. Tou jsou samozřejmě koně z masa a kostí. Ty nyní můžeme bez omezení chovat a dokonce se u pohodlně usadit do jejich sedla a tryskem si to pádit po všudy přítomných loukách, či severoamerických prériích. Zvířecí farma nám tak po uplynulých letech zase o něco narostla a nyní v klidu můžete ve Farming Simulator 19 veškerou svou produkci soustředit i tímto směrem. Pokud vás věcné sázení, orání, sečení a sklízení úplně netankuje. Nejlepší je ale pochopitelně kombinace obojího.

V odstavcích výše jsem několikrát zmínil módy, či modérskou komunitu. Ta je kolem série Farming Simulator již poměrně rozsáhlá a to zejména co se platformy PC týče. V případě konzolí jde stále o poměrně čerstvou novinku, která si svou premiéru odbyla v předchozím ročníku. Tam se ale solidně uchytila a v případě Farming Simulator 19 nám náramně roste. Díky komunitě tak máme k dispozici celou plejádu strojů a vozidel nad rámec samotné hry a to samé se týká i hratelných prostředí. Důležité je, že čím déle tu s námi Farming Simulator 19 je, tím lepší výtvory do hry míří a některé kousky jsou hodny i samotných vývojářů, či mohou být dokonce zamyšlením, či jejich budoucí inspirací.

Asi si po přečtení odstavců výše říkáte, jestli je tedy s Farming Simulator 19 něco špatně. V zásadě není, má to ale své velké ALE. Pokud neholdujete skutečně desítkám či stovkám stereotypní herní náplně, která zkrátka k podobnému žánru patří a tedy nemáte žádný vztah k farmaření jako takovému, pak vás tato hra zřejmě nikdy nezaujme. I já osobně čerpal hlavně z postřehů mého strejdy, který v sérii utopil již skutečně několik tisíc hodin. Čehož bych já nikdy nedosáhl a proto jeho postřehy byly při psaní této recenze klíčové.

Nicméně pokud si hru chcete přeci jen zkusit a to navzdory tomu, že k této tématice nemáte žádný vztah, pak vám vřele doporučuji multiplayer. Právě ve hře více hráčů si užijete největší zábavy. Přeci jen farmaření by nemělo být sólo záležitostí, ale hlavně týmovou prací, což dokazuje dokazuje právě hra více hráčů. Nově tak můžeme do hry pozvat až 15 dalších spoluhráčů a sdílet spolu tak jeden svět. Třeba pak tomuto fenoménu virtuálního farmaření třeba také přijdete na chuť. Stejně tak se vám ale může stát, že i tak uložíte tuto hru do šuplíku a už ji nikdy nevytáhnete a to je přesně důvod, proč tak strašně nerad recenzuji podobné hry. Jedni je milují a pro druhé neexistují.

Farming Simulator 19 se svou aktuální edicí Platinum pro milovníky virtuálního farmaření přichystal největší strojový park v historii této herní série. Zároveň jde o tu nejpropracovanější hru, kterou tento herní žánr nabízí, ať už jde o samotnou náplň, výše uvedený počet strojů, či zejména audiovizuální zpracování. Hra má v zásadě jen jeden problém. Buď si ji hned zamilujete, nebo ji už nikdy nespustíte. Nicméně Giants Software ukazují, že jejich série může s každým novým dílem vzkvétat.

Autor: Jiří Hora/Miroslav Dlouhý