Kauza Metro vs Epic Store – Když kvalita hry nemá nic společného s uživatelskými recenzemi

4 února, 2019 0 Od Jiří Hora

Podnět k sepsání tohoto článku je jasný hned ze samotného nadpisu. Ale pro upřesnění. Pokud někdo sledujete nejnovější události kolem PC verze nadcházející hry Metro Exodus, pak jste si nejspíše všimli toho, že celá situace kolem roční exkluzivity PC verze na Epic Games Store má poměrně hrozivé následky. Bohužel to odnáší produkty a lidé, kteří jsou v tom zcela nevinně. Je na uváženou, jestli v této situaci už hráči přece jen s tímto bojkotem nezašli až příliš daleko. Aktuální dění, už s hrou prakticky nemá, co do činění. Naopak se zdá, že viníkem je jednoduše obyčejný zvyk a neschopnost přijmout něco nového.

Není žádným tajemstvím, že hráči jsou, v digitální distribuci her, věrní platformě Steam, která postupně nahradila ověřování pravosti her pomocí disků jednoduše tím, že využívá internetového ověřování daných klíčů ku příslušnému profilu, či chcete-li jinak účtu. Tohoto schématu pak začala využívat i celá řada dalších společností. Jako první to po Valve zkusil Microsoft se službou Games For Windows Live, jenž však dlouho nevydržela a vše se v současnosti přesunulo na již funkční ekosystém Xbox Live. I když Windows 10 Store mezi hráči populární není, ale jde o jedinou možnost, jak si zahrát exkluzivní tituly Xboxu. V tomto ohledu je to myslím naprosto v pořádku. Po Microsoftu to začali zkoušet další: Ubisoft se svým Uplay, EA s Originem, Rockstar Social Club od Rockstar Games, Battle.net od Blizzardu, GOG od CD Projektu, nyní nově Bethesda s Bethesda Launcherem a v poslední řadě právě Epic Games Store, jenž je v současné době právě trnem v oku rady hráčů. Upřímně ale nelze říci, že by si ostatní služby v očích hráčů vedly v porovnání se Steamem nějak lépe, ale už se na ně tak nějak zvyklo. Jenže právě Epic Games se rozhodli jít do přímého boje se Steamem a prakticky se pokoušejí jej sesadit z trůnu.

Epic Games nabízejí v porovnání se Steamem lepší podmínky pro vydavatele her, kterým zjednodušeně řečeno, přiteče do kapes více peněz, než ze Steamu, který si z prodejů her bere podstatně větší podíl. Je jasné, že Epic Games Store nebude vzhledem k jeho aktuálně krátkému životu bez chyb, ale i tak je terčem zástupů hráčů pro různé nedodělky, nepřesnosti, či jednoduše další chyby. Avšak není chyba jako chyba, spíš to celé působí jako snaha zdiskreditovat tuto službu proto, že si stále více vydavatelů domlouvá exkluzivní vydání právě na službě Epicu s tím, že platformu Steam zcela vyřadí. U malých projektů to hráčům samozřejmě vadit nemusí, ale pokud jde o větší a vyhlížené tituly jakými je třeba The Division 2 nebo toliko kritizované Metro Exodus, je zle. Hráči jednoduše nechtějí instalovat další launcher a dělit tak svou knihovnu. Ano, dá se to dokonce pochopit, ale v tomto případě o své hry nepřijdou, jen se k hraní daného titulu zkrátka musí přihlásit jinam a nic je to nestojí. V případě Epic Games Store dokonce více podpoří samotnou hru, než koupí na Steamu, jelikož vývojáři z toho dostanou více.

Bohužel v případě Metra Exodus je situace velmi špatná a nespokojenost hráčů nabrala takových obrátek, že si svou zlost začali vybíjet na starších titulech série Metro, tedy 2033 a Last Light, kterým se doslova přes noc snížilo průměrné hodnocení o polovinu. To může mít takový dopad, že případní nový zájemci si jednoduše budou myslet, že hra za to nestojí a onen titul si nekoupí. Nyní jsme tedy došli k jádru věci našeho článku. Je podivuhodné, jak velkou sílu má internet a jeho uživatelé, jenž mohou něco prakticky lusknutím prstu vyslat do výšin jako například Fornite, nebo naprosto zničit, v tomto případě ony dva tituly Metro. Pokud hráči nesouhlasí rozhodnutím VYDAVATELE, to je třeba zdůraznit, tak by to měli dát vědět u produktu, kterého se to týká, a ne předchozích dílů vysoké kvality, jenž s tím nemají nic společného.

K této situaci se na Facebook vyjádřil i jeden z českých vývojářů Martin Markus Mastný, jenž má aktuálně ve vývoji titul The Wild Age.

Ano, za rozhodnutím vydat hru s roční exkluzivitou může vydavatel Deep Silver, jenž pro to měl zřejmě své důvody. Avšak spousta hráčů svou zlost obrací na 4A Games, jenž s rozhodnutími vydavatele nemají nic společného. Není pochyb, že rozhodnutí změnit službu necelé tři týdny před jejím vydáním není správně. Jde tu také primárně o krabicové verze, jenž byly propagovány na Steam, ale budou nakonec také obsahovat Epic Store klíč, jak uvedl v tiskové zprávě Petr Kučera od českého distributora Playman.cz. Musím dodat, že hráči, kteří do oznámení této změny měli hru digitálně předobjednanou na Steamu, ji tam také dostanou. Zpět však k samotné situaci, jenž už nyní má své následky pro budoucnost série Metro na platformě PC.

Jeden z vývojářů 4A Games s přezdívkou Scynet na portálu Gamer, se podělil o zajímavou leč smutnou zprávu. Podle 4A Games, potažmo vydavatele Deep Silver, může celá tato situace způsobit, že série se svými kořeny na PC, tuto platformu zcela opustí. To celé může nastat v případě, že se hra na PC nebude prodávat v dostatečném množství. Může se tedy stát, že případné další díly uvidíme již jen na platformách Xbox a Playstation, což by bylo opravdu smutné. Je třeba uvážit možné důsledky aktuálního jednání hráčů ku hře, kterou si nekoupí i přes její možné kvality a nepodpoří tak léta práce vývojářů, jenž se pro nás snažili vytvořit kvalitní produkt, ale vzhledem k ješitnosti a neochotně nainstalovat jeden launcher, jenž hráče bude stát maximálně pár minut jejich času, se možná již nedočkáme dalšího titulu že série Metro na rodné platformě PC. A jak již bylo řečeno, hra nemůže za jednání jejího vydavatele.

Zde se můžete podívat na příběhový trailer ke hře Metro Exodus, která vychází již 15. února a to na Xbox One, Playstation 4 a PC (Epic Games Store), na Steamu 15.2.2020