Monster Energy Supercross 3 – Recenze

Monster Energy Supercross 3 – Recenze

31 ledna, 2020 0 Od Jiří Hora

Vůně benzínu, rostoucí adrenalin, létající bahno a pocit vítězství. Takto bychom mohli definovat většinu offroadových závodů mezi něž patří rally, rallycross, motocross, ale také americká show Monster Energy Supercross. Právě poslední zmíněná soutěž dostává letos svůj další ročník videoherní série disponující touto oficiální licencí. Za hrou opět stojí italské studio Milestone, které se nám každým rokem snaží dokázat, že právě oni jsou králi motocrossových, potažmo supercrossových, her. Není tedy divu, že vývojáři slibovali pro Monster Energy Supercross 3 hned několik novinek, jenž by měly sérii opět posunout o kus vpřed. Skutečně se tak děje nebo série začíná přešlapovat na místě? A je možné se ještě někam vůbec posunout? Milestone se nám snaží dokázat, že ano. Jestli se jim to daří? To vám poví následující odstavce.

Letošní ročník Monster Energy Supercross 3 přináší skutečně několik novinek. První z nich poznáte hned jakmile hru spustíte a to během tvorby vašeho závodníka. Vedle mužského jezdce je totiž možné si vytvořit i ženu. Editor, kterým si vaše herní jezdecké alterego přizpůsobíte je poměrně jednoduchý a nikdo se v něm neztratí. Bohužel jeho možnosti jsou opět velmi omezené a vše se točí kolem zhruba desítky předdefinovaných vzhledů, kterým upravíte maximálně barvu vlasů, či přidáte nějaké to tetování. Nějaké další možnosti přizpůsobení zcela chybí a to v případě můžu i žen. Člověk by si řekl, že po tolika letech, se editor trochu vyvine a my si budeme moci zvolit alespoň barvu pleti, či účes. Ale nic z toho se neděje a je to poměrně škoda, přeci jen váš jezdec vás prezentuje po celou hru, tudíž by byla vhodná nějaká větší personalizace, když už je editor postavy takovou dobu součástí série. Myslím, že na tomto by vývojáři skutečně již měli zapracovat více.

Je tedy pravdou, že výběr vzhledu vaší postavy je jen pomyslnou špičkou ledovce. Hra totiž disponuje také možností přizpůsobení výbavy vašeho jezdce. Zde jsou možnosti tradičně daleko rozmanitější. Na výběr máme z širokého sortimentu kombinéz, bot, chráničů, brýlí, či přileb  a to všemožných oficiálních značek podporujících Supercross jako soutěž. Podobné možnosti máme tradičně i v případě motocyklů. Zde ale nejsou úpravy pouze kosmetické. Na vaší motorku můžete namontovat celou řadu dílů, které upravují její parametry a vy tak budete mít během závodů větší šanci na vítězství. Ale ať už se bavíme o možnostech přizpůsobení jezdce, či motocyklů, tak nic není zadarmo a tak je třeba se naplno vrhnout do víru závodění.

Monster Energy Supercross 3 nabízí několik herních režimů. Stěžejním režimem je samozřejmě Kariéra, ale najdeme zde také Rychlý závod, Time Trial, Championship, Compound, Online Multiplayer, nebo Challenge. Novinkou je právě poslední zmíněný režim Challenge, jehož úspěšné pokoření vám může odemknout několik speciálních skinů v rámci úpravy vaší postavy. Režim Challenge zahrnuje pětici výzev, které vždy nabízejí deset úrovní obtížnosti. Jde o výzvy typu projeď brankami, předjeď co nejvíce soupeřů a podobně. V každém případě ale nesmíte vyjet z tratě, či spadnout, což je občas dost frustrující, jelikož výjezd, či pád z motocyklu, nemusí být vaší vinou. Vy se ale přesto nevyhnete restartu celé výzvy a to i když jste měli nasbíraný plný počet bodů, jenž toliko potřebujete právě k odemčení speciálních vzhledů. Upřímně jsem tomuto režimu moc nedal a myslím, že by šel vytvořit daleko lépe. Kdyby zde nebyl, vlastně by se nic nestalo. Nevěřím, že by v něm kdokoliv trávil více času, leda by moc chtěl ony skiny, či všechny achievmenty. Nostalgicky tak vzpomínám na skvěle vytvořený Challenge režim z druhého MXGP, který zahrnoval ikonické události z uplynulé sezóny. Takto pojatý režim bych uvítal daleko více.

Nyní ale k režimu Career. Ačkoliv bych velmi rád řekl, že nějak více pokročil od loňského dílu, tak novinek zase tolik není. Největší novinkou jsou Sponzorské výzvy, jenž jsou všechny situovány do režimu Compound, tedy tréninkové oblasti, a pak také Boot Camp. Boot Camp je jakými iniciačním závodem před vstupem do sezóny, která opět začíná na motocyklech třídy 250SX, jenž nabízí tradičně Západní a Východní divizi. Pokud budete v této třídě úspěšní, pak můžete postoupit do hlavní soutěže 450tek, která již probíhá po celých Spojených Státech. Náplň je tedy téměř totožná s předchozím ročníkem. Mrzí mě ale, že zmizela možnost shlédnout pořadí jednotlivých závodních víkendů. Nyní se můžete podívat pouze na průběžné pořadí jezdců. Sice se může zdát, že režim spíše shazuji, ale i přestože zde není nějaký výrazný pokrok, tak svůj účel plní na výbornou.

V rámci herních režimů je nutné se pozastavit rovněž u režimu Compound, který se stal od MXGP Pro součástí každé motocrossové hry od Milestone. Tato tréninková oblast vám má pomoci se náležitě seznámit s chováním motocyklů a hratelností obecně. K tomu vám slouží poměrně rozlehlá otevřená oblast, která je tentokrát zasazena do nějaké těžební oblasti uprostřed americké pouště a hor. Na této mapě se nachází 8 tréninkových tratí pro Supercross, ale najdete tu i jednu delší určenou spíše pro trénink na MXGP. Potěšilo mě, že prostředí je poměrně variabilní a určitě v něm nějakou tu dobu rádi ztrávíte. Bohužel jsem postrádal možnost tvorby vlastních výzev, kde jste si vytvořili časové zkoušky pomocí Waypointů a následně je mohli sdílet s komunitou jako tomu bylo v případě loňského MXGP 2019. Tato absence mě velice zamrzela a jde tak o mírný krok zpět.

Ať už je režimů kolik chce, tak by nebyly nic platné, kdyby titul postrádal patřičnou hratelnost zahrnující dobrý jízdní model a fyziku. Jak jízdní, tak fyzikální, model celkově vychází z loňského MXGP 2019, kde vše bylo výborně odlazeno a zde to platí rovněž. Možná je vše posunuto opět o kousek vpřed. Znát to je zejména v případě, že se rozhodnete úroveň fyziky nastavit na semi-simulaci, či simulaci. Už v případě první možnosti pocítíte, že bez patřičného přenášení váhy vašeho jezdce, či regulace plynu, zkrátka nevyhrajete. Buďto budete často padat, nebo nebudete na své soupeře stačit. Umělá inteligence je totiž v letošním ročníku náročnější, než v loňském díle a poznáte to už na střední nastavení obtížnosti, kdy zejména pokud začne pršet, a hlína se mění v bahno, se pořádně zapotíte. Právě dynamické počasí je jednou z novinek letošního ročníku Monster Energy Supercross 3. Mezi chováním motocyklů mezi suchým a mokrým povrchem zaručeně poznáte rozdíl. Zejména promočený terén vyžaduje více práce s regulací plynu, abyste předešli boření a hrabání, a nedocházelo tak ke zbytečné ztrátě rychlosti.

Po stránce hratelnosti jsem byl opět v sedmém nebi a mohl si tak naplno užívat bahenní radovánky. O to více jsem si hru užíval, když jsem zjistil, že se konečně změnily tratě v jednotlivých arénách a já tak na potřetí neopakoval ty nachlup stejné tratě co loni, či předloni. Výhoda stadionových závodů je právě v tom, že na každý rok můžete tratě upravit, aby vždy mohly poskytnout nějakou tu novou výzvu. Já se tak s radostí opět musel učit, kdy přijde zatáčka, či skok, a jak vše správně načasovat. Pokud by ale někomu nestačili oficiální tratě, 8 testovacích okruhů a jedna trať pro MX, tak je zde opět integrovaný komplexní editor tratí. Ten se oproti minulému ročníku liší jen v drobnostech. Přidány jsou hlavně nové typy stadionů. Tvorba samotných tratí je pak opět o něco intuitivnější a co je podstatnější, tak vývojáři editor tratí lépe optimalizovali. V loňském ročníku totiž docházelo na vytvořených tratích k propadům frameratu, což bylo letos eliminováno.

Vlastně se tím dostáváme k technickému stavu hry. Monster Energy Supercross 3 jsem hrál na konzoli Xbox One X, kde si hra držela skálopevných 30 snímků za sekundu při rozlišení 4K. Musím říci, že vývojáři jsou již s Unreal Engine 4 velmi dobří kamarádi. Hra vypadá opravdu k světu. Letošní ročník je skutečně radost hrát, obzvláště když zůstává hratelnost ovlivnitelné bahno, v němž zůstávají po celý závod všechny vyjeté koleje, což pocítíte hlavně při závodech na vyšší, či plný, počet kol. Více je to pak znát za deště. Efekt deště vypadá rovněž k velmi dobře. Jedinou vadou na kráse jsou tak obličeje jezdců, které nezapadají do kontextu s vizuálním zpracováním okolního prostředí. Naštěstí obličeje vidíme jen na stupních výtězů a v úvodních nástupech.

Abych byl zcela upřímný, tak jsem nad letošním hodnocením celé hry skutečně dlouho přemýšlel. Opět se mi do rukou dostalo skvělé zpracování americké motocrossové show AMA Monster Energy Supercross, které je zase lepší, než předchozí ročník. Nemohu se ale zbavit dojmu, že některé prvky ve hře už by měly být někde jinde a několik novinek si založilo větší péči, než které se jí dostalo. Výsledná známka je tak s hodné odřenýma ušima. Osobně jsem velmi zvědaví, s čím vývojáři přijdou příští rok, když bude k dispozici nová konzolová generace s patřičně vyšším výkonem.

Monster Energy Supercross 3 se vrací a s ním i show plná bahna a adrenalinu. Letošní ročník opět přináší porci zábavy a simulace, na kterou jsme zvyklí již pár let a to s několika implementovanými vylepšeními. Nicméně je stále na čem pracovat, jelikož řada prvků může být jíž dál a některé novinky by si zasloužily přeci jen trochu více péče.