NieR Automata: Game of the YoRHa Edition – Recenze

NieR Automata: Game of the YoRHa Edition – Recenze

13 března, 2019 0 Od Jiří Hora

NieR Automata je hra, které jsem nevěnoval příliš mnoho pozornosti v době, kdy vyšla. Ale pravým opakem toho byl Kuba aka Acemax67, který hru s nadšením vyhlížel a také ji během vydání s nadšením zrecenzoval, tedy ještě v předchozí redakci. Jeho recenze byla natolik zajímavá, že i já jsem si říkal, že na té hře snad opravdu něco je. Když tedy před dvěma týdny vyšla její kompletní Game of the YoRHa Edition, neváhal jsem ani na vteřinu a požádal o review kopii. Do hry jsem se tedy s velkým nadšením pustil, a o to větším, že jsem měl možnost si tento jedinečný herní počin studia Platinum Games zahrát, v její nejlepší formě a to včetně datadisku s nezapamatovatelným názvem 3C3C1D119440927.

NieR Automata patří mezi naprostou špičku ve svém žánru, či spíše tvoří svůj vlastní žánr, kde kombinuje několikero různých herních směrů a snoubí je v jeden jedinečný herní zážitek. A co je pro mě velmi podstatné, celé to žene vpřed zatraceně dobře napsaný příběh. Ten nás zavede do vzdálené budoucnosti, kdy Země již dávno není domovem lidstva. To svůj domov prohrálo ve válce s mimozemskou rasou a lidé tak byli nuceni uprchnout na Měsíc, kde se opět postavili na nohy a chystali odvetný úder za pomoci lidsky vypadajících androidích jednotek známých jako YoRHa. My se chopíme role jednoho z nich, androidky známé jako 2B, což je označení YoRHa No. 2 Typ B. Ta je s celou eskadrou bojových androidů vyslána k Zemi, ale na místo určení se dostane pouze ona. Jak zjišťuje, mimozemšťané vyrobili řadu strojů, které se mají postavit případné škodné z řad lidí a tyto různorodé stroje budou našimi hlavními nepřáteli v rámci celé hry. A že někteří dosahují opravdu obřích rozměrů.

2B na nepřátele nebude zcela sama, její hlavní podporou bude průzkumná jednotka 9S, na kterou narazíte záhy při prvním souboji s obřím rypadlem. Tyto dva herní charaktery se skvěle doplňují a tvoří jedinečnou herní dvojici. Jejich vztah se postupem hrou neustále vyvíjí, ale rozhodně nejde o žádné lidské emoce, i když na naše city hra umí hrát pořádnou symfonii. Androidi, nejsou lidské bytosti, jejich mysl je tvořena digitálním kódem, který je právě tím, čím android je, tělo je pouhá schránka a takový vztah mezi dvěma androidy, může vyústit v něco, co je nad naše chápání. I tento faktor je nedílnou součástí atmosféry samotného vyprávění a tvoří tak dohromady něco opravdu nevídaného až s uměleckým přesahem.

Hra v sobě snoubí řadu herních směrů, jak už jsem ostatně zmínil výše. Všemu sice vévodí hlavní pohled z třetí osoby, ale titul se nebojí experimentovat i s klasickými top-down střílečkami typu Space Invaders, nebo s 2,5D akčními plošinovkami. Kamera vždy plynule přejíždí mezi všemi možnými pohledy a styly hratelností a vše dohromady funguje jako dobře navržený hodinový strojek. Na to celé je naroubován soubojový systém. Ten tvoří výhradně zbraně na blízko, mezi nimiž najdete jak meče, sekery, tak třeba i kopí a vše se nese pěkně v duchu japonských her. Se značně přemrštěnou velikostí. Jak psal, již Kuba v původní recenzi, tak do malé roztomilé drobné androidky byste tohle rozhodně neřekli. Tu vývojáři vytvořili zřejmě s lehkou úchylkou na rozevláté sukně a jasně bílé kalhotky, které během soubojů nepřehlédněte ani kdybyste sebevíc chtěli. Komba během bojů na sebe plynule navazují a to i ve chvíli, kdy chcete rychle změnit zbraň. Jako support vám pak poslouží několik druhů podpůrných PODů s různými vlastnostmi, jenž budou sloužit k zacílení na soupeře, jeho skenování, či likvidaci na dálku. 9S je pak plnohodnotným NPC, které funguje zcela samostatně, ale lze mu nastavit základní chování.

NieR Automata je opravdu skvělou hrou, která vám ale přidá celou řadu vrásek na čele a to zejména kvůli jejímu systému ukládání. Nenajdete zde žádný autosave, checkpoint ani nic podobného. Hra se ukládá pouze v předem daných oblastech, což jsou jakési portály, které vás propojí s kolonií na Měsíci. Tento systém ukládání dělá ze hry opravdovou hardcore záležitost. Pokud zapomenete uložit a zemřete, jdete znova. Nedojdete k dalšímu bodu uložení a jdete znovu. Kolikrát si takto zopakujte třeba celou odehranou hodinu, z tohoto pohledu jsem hru skutečně nenáviděl. Pokud se vám navíc stane, že zemřete, pak přijdete o všechny modifikace. Vaše digitální já se přenese do nového těla a pro získání modifikací zpět je nutné, aby jste našli své předchozí tělo. Funguje to tedy obdobně jako v Souls sérii, kde se po smrti musíte dostat k místu smrti pro extrakci duší.

Vylepšování vaší postavy se značně liší od všeho, co jste doposud hráli. 2B disponuje několika sloty, do kterých lze zapojit speciální modifikační chipy, jenž následně upravují dovednosti androidky. Chipy můžete získat několika způsoby. Buďto ze zabitých nepřátel, nebo z těl po světě roztroušených mrtvých androidů. Chipy si také můžete koupit u obchodníka. Využití těchto modifikací má opravdu silný vliv na samotnou postavu a to obzvláště pokud se vám podaří modifikace vylepšovat jejich vzájemnou integrací. 2B je postupem hrou opravdovým strojem na zabíjení, jenž klame pouze svým roztomilým vzhledem. Zajímavé je, že pokud všechny chipy odpojíte, tak z obrazovky zmizí veškeré HUD. Kromě samotné postavy je možné vylepšit i zbraně a PODa. K tomu je zapotřebí různých materiálů a hra vám přesně řekne, které potřebujete. Některé materiály seženete snadno, po jiných zase bude třeba pátrat.

Míst k průzkumu je opravdu hodně, jelikož místní herní svět tvořený troskami kdysi velké lidské metropole a jejího okolí, není vůbec malý. Centrum všeho je ona metropole, ale navazují na ni lesy, pouště, nebo zábavní park. Přechod mezi prostředím je plynulý a hodně tomu titul může vděčit hlavně fenomenálnímu level designu. Každá z lokací ve hře je svým vlastním unikátem, který vedle rozličného okolí s řadou různých detailů nabízí i unikátní nepřátele, jenž jsou přizpůsobení podmínkám daného místa. Stroje však nejsou hlavními vládci onoho starého města, svůj podíl si ukrojila i matka příroda, která ukazuje, že ona je vládcem planety. Prostředí silně a emotivně působí jako vzpomínka něčeho, co je již dávno ztraceno, ale toužíme to získat zpět. Tady se opět ukazuje jakýsi přesah hry, jenž se často nevidí.

Hra vám zabere na první dobrou nějakých 20 hodin času, ale jak náhle zjistíte nejde o konečnou. Hra vám následně odemkne možnost New Game+, kde hru budete sledovat ze zcela jiné perspektivy. Budete totiž hrát za androida 9S. S ním se dostanete na místa, kam jste s 2B nemohli a to díky jeho schopnosti hackovat zámky. Kromě nich ale v soubojích můžete narušit chipy i v hlavách nepřátel, což znamená, že k soubojům budete muset přistupovat zcela jinak. Pokud patříte mezi ty, kteří touží po všech trofejích, pak se připravte, že ve hře strávíte stovky hodin. Hra má totiž téměř 30 zakončení, která jsou závislá na rozhodnutích během příběhu, ale také na tom, za jakou postavu aktuálně hrajete.

Jak jsme zmínil hned v úvodu, titul ve své finální edici obsahuje i DLC s šíleným názvem 3C3C1D119440927. To ale do hry nedodává nic zásadního, nebo revolučního. Jde o přídavek ve formě režimu Arény. Kde si vychutnáte souboje v místním Colosseu. Toto rozšíření nijak nerozšiřuje samotný dej a zaměřuje se výhradně na soubojový systém a vaše skilly v soubojích se silnými protivníky. Odměnou vám pak budou trofeje ve formě skinů, postřiku a dalších vylepšení jak pro 2B, tak pro 9S, či A2. Součástí edice je i řada počátečních vzhledů, soundtrack nebo téma pro PS4.

Když se podíváme na vizuální stránku hry, tak v ní najdeme jistou míru umění, ať už jde o samotné prostředí nebo znázornění robotů. A i když celá hra působí velice dobře, tak přeci jen víte, že jste viděli něco lepšího. Například pokud vezmu aktuální Devil May Cry 5, tak to je vizuálně někdy jinde. Kuba ve své původní recenzi zmiňoval, že hra po technické stránce má titul řadu nedostatků jako doskakující textury a stíny, nebo zubaté hrany. Já si v současné verzi hry těchto neduhů nevšiml. Naopak hra běžela velmi dobře a 60 snímků za vteřinu si držela zuby nehty. Aby to bylo zcela uvedeno do kontextu s tím, co tu porovnávám s Kubou, tak jsem hru také hrál na Playstation 4 Slim a byl opravdu překvapen. Pokud byl tento diamant v době vydání nedobroušen, tak to teď už neplatí. Jedinou mou výtkou ke hře, je tak onen prokletý systém ukládání.

SOUHRN

NieR Automata vyšla konečně ve své definitivní edici s názvem Game of the YoRHa, kde jsou aplikované již veškeré patche a hra tak funguje daleko lépe, než tomu bylo v době vydání. Řada grafických glitchů zmizela a optimalizace chodu je také jinde. Platinum Games dovedli svou hru do stavu dokonalosti a jestli holdujete hrám s až uměleckým přesahem, tak byste tento kousek neměli minout. Ale pozor, každá smrt může znamenat spoustu vytrhaných vlasů. Trochu mírnější systém savů by hra opravdu uvítala.

HODNOCENÍ: 9,5/10

Autor: Jiří Hora
Testovaná verze: Playstation 4 Slim

Distributor ČR: Cenega Czech