Obi-Wan Kenobi – Recenze

Obi-Wan Kenobi – Recenze

22 června, 2022 0 Od Jiří Hora

Před pár týdny započal moment, na který čekali fanoušci Hvězdných válek od prvního filmu sequelové trilogie. Na službu Disney+ dorazila minisérie Obi-Wan Kenobi, která nás zavedla do období 10 let po událostech filmu Star Wars: Epizoda III – Pomsta Sithů. Dnes nastal den velkého finále a já se konečně dočkal závěrečné epizody, od které jsem si sliboval hodně a hlavně uzavřel celý příběh této minisérie a nastal tedy čas si to celé shrnout a říci si, jestli byly naplněny všechny naše tužby, nebo zda to bylo celé naprosto zbytečné.

Nebudu vám lhát před první epizodou jsem byl nahajpovaný jako blázen a jen úvodní rekapitulace prequelové trilogie ve mně vyvolávala celou řadu emocí a napětí se dostalo do úrovně, kdy jsem celý seriál hltal plnými doušky a nechal se pohltit vším, co do mě filmaři pustili. Seriál měl mnoho silných momentů, přičemž ty nejsilnější patřili ty retrospektivní, alespoň z mého pohledu. Těch tam nebylo moc, ale ani málo, řekl bych že to tvůrci dokázali nadávkovat přesně tak, jak bylo třeba.

Upřímně, dlouho jsem spekuloval nad tím, jak vlastně bude seriál uchopen. Trailery nám naznačovali, že se to bude točit kolem malého Luka, a že bude muset Obi-Wan nejspíše odlákat inkvizitory od Tatooine. Nicméně příběhová linka se soustředila trochu nikam jinam. To mě velmi mile překvapilo a jsem rád, že se tvůrci vydali tímto směrem, jelikož to dávalo smysl. Navíc byla navozena dosti dramatická nota, která se soustředila zejména na vztah Obi-Wana a Anakina.

Obi-Wan měl totiž od duelu na Mustafaru jasno o tom, že Anakin zemřel, i když všichni víme, že to nebyla pravda. Každý fanoušek měl ale hlavně strach z toho, aby nebyla narušena kontinuita v rámci původního filmu s podtitulem Nová naděje. Ta byla zachována, jelikož jak víte, tak Ben Kenobi aka Obi-Wan věděl, že z Anakina se stal Darth Vader, který je více stojem, než-li člověkem. Právě na toto zjištění se vlastně seriál soutředí, na tu chvíli v čase, kdy Obi-Wan zjistil, že Anakin jejich souboj přežil a že po něm celých deset let pátrá.

Do tohoto vztahu vstupuje také pozice Třetí sestry. Její postava je skvěle napsaná a pro děj je v podstatě nepostradatelná. Vedle Obi-Wana si právě ona projde zajímavým vývojem a bude stát i za několika zvraty. Právě ona bude stát za úvodním impulzem Obi-Wanovi, který skrze ní zjistí, že je Anakin, nyní znám jen jako Darth Vader, naživu.

Osobně si myslím, že žádná z postav v seriálu zde nebyla dopočtu a měla svůj smysl. Hlavně emoční vývoj Obi-Wana, který se zřekne síly, aby se ukryl, je naprosto fenomenální. Chvíle, kdy opět vidíte, že jeho moc je zpět je neskutečná a finální epizoda je v rámci seriálu jedna obrovská jízda. V poslední epizodě ale dojde k momentu, který myslím rozhodl o osudu mnoha životů v Galaxii. V tomto bodě se naplno projeví Obi-Wanova osobnost a také vztah, který měl k Anakinovi. Přičemž se myšlenkami musíte vrátit do určité části Epizody III, kdy Obi-Wan poprvé uzře pravdu o svém svěřenci. Ten moment je silný a mám ho v hlavě stále.

Pokud jde o samotného Vadera, tak nedokážu přesně popsat, jaký jsem měl pocit. Z chvíle, kdy se poprvé objevil mi naskočila husí kůže a naskakovala pravidelně, když se objevil. Osobně byly skvělé i retrospektivní pasáže, kde jsme opět mohli v roli Anakina vidět Haydena Christensena, který si myslím vše náležitě užil a rozhodně se do své role vrátil ve velkém stylu a musím říci, že on jako herec byl pro samotný feeling seriálu velmi důležitý. Stejně tak to platí i pro finální epizodu.

Asi nemusím říkat, že vidět Ewana McGregora opět jako Obi-Wana bylo něco neskutečného. Bylo vidět, že má Ewan k postavě blízký vztah a to se promítlo do jeho výkonu jako takového, který byl fenomenální. Musím říci, že casting se povedl obecně. Všechny navrátivší postavy ve svých původních castech byly skvěle zahrané a tvoří velký podíl na tom, proč jsem ve finálním hodnocení prostě sáhl po absolutní známce. Po Mandalorianovi jde o další seriál, který ukázal, jak má vypadat budoucnost Star Wars. Nicméně vše není jen o návratech, ale i o nových hercích. Ať už jde o casting Inkvizitorů, či malého Luka, Lei a všech ostatních. Finální cameo bylo jen třešničkou na dortu, byť bylo očekávané.

Z technického hlediska šlo o fenomenální práci za což se vděčí i technologii, která byla poprvé použita pro natáčení Mandaloriana, tedy použití reálných kulis s obřími obrazovkami. To vše uvede herce více do svých rolích a na výkonech se to samozřejmě také promítá. Tento seriál si rozhodně nic nezavdá s velkoprodukčními filmy a jsem vlastně nesmírně rád, že z původního plánu na jeden film Obi-Wan došlo k natočení této šesti dílné minisérie, kdy byl dostatek času vše rozvést.

Možná stejně jako na mě, i na vás, zapůsobil první teaser trailer, který začal skladbou Duel of Fates. Ten nám vlastně naznačoval, co se v seriálu chystá, k čemu se schýlí a co se stane. Jelikož setkání Obi-Wana a Darth Vadera bylo skutečně osudové. Následující řádky v odstavci budou spoilerem. V seriálu budeme svědky dvou duelů mezi nimi a oba sebou nesou zcela rozdílné pocity. Zatímco v tom prvním je Obi-Wan naplněn strachem a celou řadou dalších emocí, tak v tom druhém je v plné síle opět zpět a my jsme svědky asi druhého nejlepšího duelu v rámci světelných mečů vůbec. Tyto dvě postavy mají pro svět Star Wars natolik velký význam, který se naplno projevil nyní v seriálu Obi-Wan Kenobi.

Jsem skutečně vděčný za to, že jsme se mohli tohoto seriálu, z něhož měl před premiérou každý strach, dočkat. Osobně doufám, že bude vyslyšeno i přání Haydena Christensena, který se chce do role Vadera vrátit a to v dalším seriálu zaměřeném právě na Anakina a Vadera. Určitě bych to uvítal. Zejména v retrospektivy na první roky Darth Vadera, ale klidně se záblesky více do minulosti, jelikož věřím, že Vader musí být v mysli naplněn nočními můrami, které ženou jeho vztek stále kupředu a podílejí se více na rozpolcení jeho osobnosti.

Seriál Obi-Wan Kenobi mě naprosto pohltil a všem radím, nehledejte v něm chybičky, které v něm mohou být. Nechte se tím strhnout a dočkáte se neskutečné jízdy a emocí, jako v žádném jiném moderním Star Wars projektu. Jsem neskutečně vděčný za to, že tento seriál vznikl a užil jsem si ho v každičkém momentu. Příběh mě si mě chytil a nepustil a casting byl jedním slovem geniální. Máte-li rádi Star Wars, tohle jednoduše musíte vidět. Zde to není otázka volby, je to povinnost.

10/10

Datum premiéry posledního dílu: 22. června 2022
Platforma: Disney+