Sid Meiers Civilization VI – Recenze

Sid Meiers Civilization VI – Recenze

19 prosince, 2018 1 Od Jiří Hora

Když byl poslední díl velkolepé série Civilization samotného Sida Meiera oznámen pro Nintendo Switch, tak srdce nejednoho fanouška série muselo zaplesat. Moci si velmi dobře hodnocení šestý díl této série zahrát prakticky kdekoliv a jakkoliv je zatraceně lákavé. Byť se může zdát konzolové provedení v původem čistě PC série problematické, tak vývojáři se s tímto úkolem popasovali na výbornou a dokázali skloubit pohodlné s užitečným. Více už v odstavcích níže.

Jelikož s touto sérií nemám absolutně žádné zkušenosti, tak jsem musel projít tutoriálem, který vám nabízí dvě varianty. Buďto si zvolíte egyptskou královnu Kleopatru nebo sumerského krále Gilgameshe. Musím se přiznat, že i přes výukové vodění za ručičku jsem mechaniky celé Civilization VI vůbec nechápal, jelikož hra na mě za krátkou chvíli vyhrnula toliko informací, že mi z nich šla hlava kolem. Nakonec jsem to s tutoriálem vzdal a šel rovnou na zkoušku ohněm. Praxe je totiž mnohdy nejlepší učitel a u šesté Civilizace se mi to jen potvrdilo.

Samotná singleplayerová část nabízí několik možností, jak naskočit do hry. Můžeme si zvolit jeden ze čtyř předdefinovaných scénářů, nebo spustit Rychlou hru, která nám všechna nastavení světa pěkně náhodně namíchá. Poslední možností je vlastní hra, kde si pravidla herního světa nastavíte podle sebe. Od obtížnosti, až po velikost herního světa, či počátečních surovin. Na poprvé jsem to zkusil hned s náhodnou hrou. A vzhledem k tomu, že jsem mechaniky herního světa ani přes tutoriál příliš neznal, tak jsem stihl během čtyř tahů vyhlásit válku dvěma frakcím, což byla zároveň konečná. Dvě desítky tahů stačili k tomu, abych byl v obležení ze všech stran bez možnosti se z toho dostat, takže Game Over. Rada pro všechny začátečníky, nikdy s nikým nevyvolávejte válku, pokud si nejste jistí, že byste z toho mohli vzejít vítězně.

Další pokus přišel s vlastní tvorbou hry, kdy jsem si zvolil zlatou střední cestu a do hry se konečně opravdu mohl ponořit. Zvolil jsem si řeckou vůdkyni Gorgo a založil město Sparta. Vzhledem k tomu, že jde o militantní civilizaci, tak jsem pochopitelně tak směřoval i vývoj svého nového národa s tím, že jsem rozhodně nevyvolával válku na potkání. Kromě Gorgo hra nabízí ještě devatenáct dalších vůdců různých Civilizací, jenž nabízí unikátní bonusy pro dané civilizace v závislosti na jejich charakteru. Styl jakým svou civilizaci povedete k jejímu vrcholu je pak čistě na vás. Můžete vše vést diplomaticky, obchodně, nebo železnou pěstí války.

Civilization VI je tahová strategie, která sebou přináší řadu mechanik, které je potřeba během hraní neustále sledovat. Ať už jde o samotný rozvoj vaší civilizace, přes různé náboženské zaměření a politiku, až po její vojenskou sílu. Vše hraje svou roli a nic tu není jen tak. Hra má dva vývojové stromy, které vám následně poskytnou volby do vašeho politického zaměření, jenž vám následně poskytne další bonusy k určitým atributům, ať už jde o zisk zkušeností během boje, zisk surovin, či zlatých, nebo rychlost výcviku jednotek, či stavby různých monumentů či budov. Je fajn, že můžete dopředu navolit, jaký výzkum chcete provádět na několikero tahů dopředu, což vám během hraní ušetří nějaký ten čas. Ono dohrát jakoukoliv rozehranou hru v tomto titulu není zrovna během na krátkou tra.

Jak jsem již zmínil, tak hra funguje formou tahů. Během jednoho tahu můžete pohnout jednotkou, či zadat městu nějakou stavbu, či výcvik jednotky. Každá stavba, či výcvik jednotky vám pak zabere několik dalších tahů, než bude hotovo. Je nutné se snažit, aby vaší civilizaci nic nechybělo a mohla prosperovat. To vás postupně může dovést do další éry. To vám pochopitelně dává více možností. Svou hru můžete začít, v jakékoliv éře chcete, ale v základu začínáte v antice a následně se budete vyvíjet až k pomyslnému vrcholu. Během hraní můžete také vytvářet vztahy s dalšími civilizacemi, nebo s nimi obchodovat. Což vám může pomoci s dalším rozvojem vás samotných. Nehledě na to, že vám mohou další národy otevřít své hranice a vy tak nebudete po jejich přechodu považováni za agresory.

Pohyb jednotek i souboje probíhají normálně na hlavní hexové mapě. Počet políček, které vaše jednotky mohou urazit je dán terénem, po kterém se pohybují. Na travnatých pláních dojdou většinou dále, než pokud chcete projít lesy, či přebrodit řeku. Pochopitelně je to závislé ještě na dané jednotce, jezdci mohou na jeden tah urazit větší vzdálenost než pěší jednotky. Nehledě na různé speciální jednotky, které se vám odemykají vždy po dosažení nějakých milníků během hry. Souboje pak probíhají prakticky totožně jako v případě další legendární série, tedy Might and Magic Heroes, s tím rozdílem, že zde se hra nepřesouvá na žádnou bitevní mapu.

Verze hry pro Switch snoubí ovládání skrze dotykovou obrazovku a klasické joy-cony. Vše lze ovládat kompletně jedním i druhým, ale ideální je kombinace obou zároveň. Z počátku se toho může zdát poměrně hodně, ale HUD i interface hry je dobře navržen a funguje na jedničku. Takže se vám hodně rychle dostane pod kůži. Asi se vám nikdy nestane, že byste se trhali za vlasy, že vám něco nejde. Tady tak úplně nejde o hraní samotné, jako spíš o vaše myšlení, předpovídání a celkově logické uvažování, kdy je nutné pečlivě plánovat vaše kroky ideálně na tahy dopředu. Bude lepší postavit novou budovu a zpřístupnit další možnosti hry, či je lepší vytvořit novou jednotku pro ochranu města. A co takhle vytvořit osadníky a o nějaký kus dál získat pro vás těžko dostupné suroviny tím, že postavíte na těchto zdrojích nové město a tím získat nárůst příjmu daných surovin.

Technická stránka hry je v tomto případě famózní. Vše funguje jak má a je jedno jestli hrajete v režimu handheldu nebo docku, vždy hra běží bez jediné chybičky a naprosto plynule. Nedochází k žádným pádům hry, nevšiml jsem si jediného bugu či glitche a framerate je stabilní jak gyroskop. Vizuální stránce také nelze co vytknout, její stylizace je líbivá a vzhled herního interfacu skvěle doplňuje její podstatu. Vše ještě výtečně doplňuje pompézní soundtrack. Jestli má tedy titul nějaké chyby, tak jsou našemu zraku skryté. Titul sednul konzoli Nintendu Switch naprosto skvěle a dal vám možnost hrát tento skvělý titul, jak se patří i na cestách.

Sid Meiers Civilization VI pro Nintendo Switch je aktuálně nejlepším strategickým kouskem pro tuto platformu a nejspíše i nějakou dobu bude, přeci jen výběr moc velký není. Její výjimečností na této platformě není její jedinečnost, ale výtečné technické zpracování a samotná hratelnost, která vás svou složitostí z počátku může odradit, ale jakmile se do toho dostanete, chytne vás a nepustí.

HODNOCENÍ: 10/10

Testovaná verze: Nintendo Switch

Distribuce ČR: Cenega Czech