Sniper Ghost Warrior: Contracts – Recenze

22 listopadu, 2019 5 Od Jiří Hora

Společnost CI Games funguje na videoherním trhu už pěknou řádku let, jejich počátky si ale spojíme pouze s nepříliš kvalitními Béčkovými střílečkami. Zlom přišel v roce 2010 s hrou Sniper Ghost Warrior, kterou společnost vydala ještě pod svým původním názvem City Interactive. Z hry se posléze stala velice populární série, která má na kontě aktuálně čtyři hry, kdy tou nejnovější je kousek Sniper Ghost Warrior: Contracts, jenž vychází právě v těchto dnech. Hra toho slibovala hodně a navíc nemá zrovna lehký úkol, jelikož musí napravit pošramocenou reputaci, jenž vzešla z nepříliš povedeného, přesto ambiciózního, třetího dílu.

Sniper Ghost Warrior: Contracts přichází s novým konceptem, který vychází z jeho samotného názvu. Ve hře se tak chopíme role bezejmenného žoldáka, jemuž se říká jednoduše Seeker. Jeho cíl mise je jednoduchý splnit všechny části svých kontraktů a získat kýžené finanční prostředky na nákup lepšího vybavení a zbraní, což mu dopomůže k snadnějšímu plnění jeho cílů. Všechny kontrakty jsou pak vhozeny do fiktivní války za nezávislost Sibiře a právě do ní jsou všechny mise zasazeny. Vaše cíle se pak skládají zejména z různých vojenských příslušníků vyššího vedení, jiných žoldáků, nebo vědců s chutí vytvářet nějaké ty malé roztomilé potvůrky, co vás ideálně zabijí krutou a bolestivou smrtí. No nebudu vám lhát, těchto misí je všeho všudy pět. Ano skutečně pouze pět. V tuto chvíli si asi říkáte, že si z vás někdo dělá srandu, ale ne nedělá. To však neznamená, že je letošní díl hrou na jeden večer.

Každá z dostupných pěti misí vám sice může trvat hodinu, ale také třeba hodiny čtyři, či klidně více. Je to dáno tím, že každá z dostupných misí je situována do jedinečné lokace, která před nás nestaví žádný koridor, ale řekněme menší otevřený svět. Ten nám vždy nabízí jeden primární cíl a několik sekundárních, kterých je většinou do pěti. Vedle toho můžete sbírat různé Intely, ale také se vydat na lov jiných žoldáků přes tzv. Bounty, a aby toho nebylo málo, tak každá z misí nabízí i několikero výzev, které spočívají například ve výslechu různých vojáků, zabij pouze primární cíl, zabij tohohle do určitého času, nespusť alarm, a takto bych mohl pokračovat. Právě různé výzvy by měly hře zajistit jistou znovuhratelnost, ale upřímně si myslím, že to běžného hráče nepřiměje se do misí pustit znovu. Proto můj čas v každé z misí byl mezi 2 – 3 hodinami s tím, že jsem se během jednoho pokusu snažil splnit všechny části kontraktu a co nejvíce výzev. Reálný čas pro běžného hráče je tak někde mezi 10 – 15 hodinami, celkové rozmezí ale může být klidně 5 – 30 hodin. V tomto ohledu skutečně nejvíce záleží na typu hráče, který se do hry pustí.

Silnou stránkou hry je rozhodně zbrojní arsenál, který nabízí více než desítku různých modelů odstřelovačích pušek s různými typy vlastností. Se sekundárními zbraněmi v podobě samopalů, brokovnic, útočných pušek a pistolí, už to tak slavné není, ale rozhodně je to dostačující. Většinu času budete stejně trávit právě s odstřelovací puškou. Každou ze zbraní je pak možné modifikovat o různé typy optického hledí, hlavně, zásobníky, nebo třeba typ munice. Právě poslední zmíněné modifikace mohou hrát pro postup hrou důležitou roli. Munici zde máme standartní, těžkou, výbušnou, taggovací, nebo vábící. Je jich spousta, ale každá najde své uplatnění. Důležité je však zmínit, že najednou můžete u sebe nést pouze dva typy munice, vedle té standartní. Ve výbavě ale naleznete i celou řadu nástražných min, pastí, detektorů pohybu, či například odstřelovací turret, který je možné dále modifikovat.

Vedle klasického loadoutu je možné vylepšovat i jednotlivé části výstroje, takže můžete vylepšovat kevlarovou vestu, snížit svou viditelnost v tmě, či snížit hlasitost svých kroků a tak podobně. Nejdůležitější součástí vaší výbavy je ale speciální high-tech maska. Ta ve svém základu nabízí dalekohled, či scan okolního prostředí. Všechny její funkce je pak možné postupem času vylepšovat. Můžete do ní pak implementovat termální vizi, vylepšit dosah scaneru, či získat možnost vidět aktivní zónu min v minovém poli, což vám umožní jeho průchod bez újmy na zdraví. Maska vám také umožňuje otaggovat nepřátele a získat o nich patřičné informace. Nejdůležitější jsou ale dle mého údaje o vzdálenosti cíle od vaší pozice. Podobně pak bude fungovat i dron, kterého si pak můžete za peníze z kontraktu pořídit. V tomto smyslu funguje úplně stejně, jako fungoval v případě třetího dílu, i když abych řekl pravdu, tak díky funkcím masky jsem jej vlastně nikdy moc nepotřeboval. Výborně se hodí k mapování cílů skrytých zpoza budov, či jejich interiérů.

Pokud si pamatujete, tak v předchozím díle se vám na hledí ukazoval červený bod, který značil, kam se projektil vydá vlivem gravitace a větru. Na tento bod v případě Sniper Ghost Warrior Contracts zapomeňte. Nyní bude záležet na tom, jak si dokážete poradit s údaji o poloze vašeho cíle, tedy hlavně vzdáleností a větrem, jehož směr a síla se vám díky masce zobrazuje v hledí. Na vás je tak patřičné nastavení optiky a následné správné zacílení. V případě, že míříte na pohyblivý cíl, musíte brát v potaz i rychlost střely a předvídat tak, kde asi váš nepřítel bude ve chvíli, kdy k němu projektil dorazí. Tento systém se mi velmi zalíbil a musím se přiznat, že mě odstřelování cílů skutečně bavilo a momentálně neznám hru, která by to měla provedeno lépe. V případě ostatních zbraní pak potěší, že gunplay skutečně stojí za to a vy tak máte pocit, že zbraň má nějaký zpět ráz. Takové to arkádové střílení, jaké nabízí zejména série Call of Duty, i když i tam se to mírně zlepšilo, nečekejte.

Po stránce hratelnosti jsem byl tak opravdu mile překvapen tím, jak hra funguje. Ze střelby jsem měl vyloženě dobrý pocit. Mise mě dokázali naplnit jistým zadosti učiněním, přičemž velmi na mě zapůsobil design samotných map, které vždy dokázaly zaujmout svým prostředím. Chvíli jsem měl obavy z umělé inteligence, ale i zde se ukázalo, že není úplně blbá, ale naopak po vás pátrá a případně pokud zjistí, odkud mohl výstřel padnout, pak do toho místa vyšlou patřičnou salvu kulek. Ano, našel jsem i pár vysloveně vtipných momentů, kdy hlídka stále skutečně metr ode mne a nevšimla si mě, protože jsem ležel nehybně ve vysoké trávě. Já přitom nevěděl ani to, že ke mně nějaká hlídka dorazila. Ve hře jsem nalezl skutečně spoustu drobností, které mě potěšili a hru jsem si tak dokázal skutečně patřičně užít.

Mé dojmy ze hry jsou tak veskrze pozitivní, ale nemohu říci, že hra je bez chyby. Skutečnost, že hra může být pro některé hráče skutečně 5 hodinovým zážitkem, není to pravé ořechové. Ne každý bude chtít plnit výzvy nebo sekundání cíle mise. Obzvláště když vezmeme v potaz to, že hra nemá nastaveny checkpointy úplně šťastně. Sniper Ghost Warrior: Contracts se ukládá většinou po splnění nějakého cíle, či bounty. Pokud dlouhou dobu jen běháte, hledáte collectibles a zabíjíte, co vám přijde pod ruku s tím, že nakonec budete vy hlavou ve sněhu, může vás čekat nemilé překvapení v tom, že půjdete třeba celou půlhodinu znovu, či klidně více. Hra vám tak nabízí možnost odeslat data o postupu, což vám hru zároveň uloží a na váš účet tak již přitečou nějaké ty peníze, zároveň získáte soupis toho, co jste vše splnili, včetně toho, v čem jste již selhali, pokud jste v něčem selhali. Odeslat data lze ale jen v případě, že nemáte splnění primární cíl. V případě toho, že cíl zlikvidujete, hra bere misi za plněnou a místa pro odeslání dat o postupu se změní v místa extrakce, tudíž je vhodné plnit sekundární mise jako ty první. Nezpůsobíte si tak případnou frustraci s tím, že pro splnění zbylých cílů mise, si budete muset celou misi zopakovat. Tohle je ale ta menší vada na kráse.

Největší slabina hry je její technická stránka a teď tím vysloveně nemyslím vizuál. Po audiovizuální stránce musím vývojáře pochválit, jelikož tímto dílem série skutečně prokoukla a v tomto ohledu ji s klidem můžeme zařadit k tří Áčkové produkci. Lokace jsou nesmírně detailní a efekty nasvícení a stínů působí velice dobře. Dokonce i animace nejsou na vůbec špatné úrovni. Líbilo se mi, že autoři si s ničím nebrali servítky a o ustřelené končetiny, či „rozprsklé“ hlavy rozhodně není žádná nouze. To samé platí pro cákance krve. Sniper Ghost Warrior: Contracts je v tomto ohledu poměrně surový, ale neskutečně mu to sedí. Tak kde je problém, ptáte se? Tak první najdeme ve frameratu. Ten je sice odemčený, ale občas to působí jak jízda na horské dráze, asi bych uvítal možnost uzamknout jej na 30 fps. Dále je zde problém s bugy a propadáváním texturami. Když někoho zabijete nožem například na vysokém paneláku a následně padáte dolů, kde na vás čeká jen smrt, rozhodně potěšení nebudete. Problém je pak s načítáním modelů v případě Zoomování, i když to je problém většiny takovýchto her, kdy přiblížení vzdálené krajiny má za důsledek načtení detailnějších modelů a textur. Zároveň je toto dáno použitým CryEnginem, který stále není na optimalizaci pro konzole tím nejlepším řešením, což už se ukázalo nesčetněkrát, tedy pokud nejste hlavní tým studia Crytek. No doufejme, že vývojáři tento neduh brzy opraví.

Výtku mám samozřejmě i k tomu, že hra nevychází v den svého vydání zcela kompletní. Autoři do hry chystají ještě multiplayer, který ale po vzoru SGW 3 dorazí do hry o něco později. Počítá se s prodlevou okolo jednoho měsíce, což se ještě dá skousnout. Problém by nastal, kdyby tomu tak skutečně nebylo, což byl rovněž případ Sniper Ghost Warrior 3, jenž doplatil na svůj technický stav opravdu nemile. Společně s updatem k multiplayeru se ale váže i trochu milejší zpráva. Jak mnozí z vás jistě vědí, tak společnost COMGAD, která hru zde vydává, dokázala do hry prosadit češtinu. Ta je aktuálně přítomná pouze v PC verzi. Já si musel na Xbox One X ještě poradit s angličtinou, ale do 5 týdnů od vydání, by čeština do hry měla zavítat právě formou updatu. Vzhledem k podobným termínům se dá očekávat, že bude součástí updatu s multiplayerem.

Sniper Ghost Warrior: Contracts se rozhodl jít cestou oddělených misí na otevřených mapách a opustil vlny jednotných otevřených světů a jednoznačně mu to prospělo. Ať už se podíváme na stránku hratelnosti, či designu, bavíme se o dobře odvedené práci, která sérii Sniper Ghost Warrior posunula zase o stupínek výše. Hru však trochu sráží její technický stav, který zahrnuje zejména bugy a propady frameratu. Také nepotěší prozatimní absence multiplayeru a možná až velké rozmezí herní doby mezi 5 – 30 hodinami. Když to však vezmeme kolem a kolem, máme před sebou jednoznačně nejlepší díl této sniperské série.

HODNOCENÍ: 7,5/10