Vampyr – Recenze (Nintendo Switch)

Vampyr – Recenze (Nintendo Switch)

28 října, 2019 0 Od Jiří Hora

V červnu roku 2018 vydalo francouzské studio Dontnod Entertainment své první velké akční příběhové rpg s názvem Vampyr. Studio bylo ale do té doby známé především díky své epizodické adventuře Life is Strange. Jejich prvním projektem však byla neméně povedená akce s názvem Remember Me, v níž jsme pátrali po ztracených vzpomínkách. Vampyr se však stal skutečně první hrou, kterou můžeme v rámci studia označit za velký projekt, jenž dostal řádnou marketingovou kampaň a co si budeme povídat, obstál zejména svou skvělou hratelností a výtečně napsaným příběhem. Proč se ale opět bavíme o výše zmíněném titulu? Dnešním dnem vstupuje do prodeje její nejnovější verze pro Nintendo Switch. Tu jsme dostali se značným předstihem a tak tu pro vás máme naše dojmy.

Ocitáme se v roce 1918. Svět se konečně probouzí z noční můry jménem Velká válka, ale její dopad je stále všudypřítomný. Své o tom ví i vynikající chirurg a specialista na krevní transfúze Jonathan Reid. Ten měl to štěstí,že hrůzy války přežil, ale jeho život se po návratu do rodného Londýna diametrálně změnil. Otázkou zůstává, jde ještě stále o život, nebo jednu velkou nikdy nekončící noční můru? Vše začne probuzením jako vystřiženým z nejhoršího hororu. Zkrvavená košile a hromady mrtvol jsou první věcí, které Jonathan uzří po svém probuzení. Situace je však horší, než se na první pohled může zdát. Celé jeho tělo je ovládáno prazvláštním instinktem, který dříve nikdy nepoznal. Vše se zdá rozmazané, nedůležité. Jediné, na čem mu v tu chvíli záleží je neukojitelná touha po lidské krvi, která jej vede až k neznámé ženské postavě. Ruce ovládané nezkrotnou touhou uchopují ženu a náhle vyrůstající ostré špičáky pronikají jejím krkem. Náhle se zdá všechno jasné, ale už je pozdě. Jonathan zjišťuje, že vůbec nejde o neznámou ženu, ale o jeho vlastní sestru, kterou právě připravil o život.

Výše uvedené události jsou úvodem samotné hry Vampyr. Z něho se však postupně rozvíjí dechberoucí a výtečně napsaný příběh, který je nejsilnější stránkou samotné hry. V něm se postupně dozvíme, jak a proč se s dr. Reida stává upír, přičemž dojde na celou řadu zajímavých příběhových zvratů a dojde i na nejedno překvapení. Přestože se hra zaměřuje hlavně na samotnou postavu Jonathana Reida a problematiku vražd spojenou s upíry, tak se staneme svědky i mocenských bojů mezi různými frakcemi ve městě. Příběh velmi dobře plyne, netrpí na hluchá místa a zaběhnutá příběhová klišé. Vše navíc doplňují výborně napsané postavy s vlastní minulostí. Jejich příběh je dále možné více rozvádět pomocí rozhovorů, přičemž získané informace můžete následně použít i v případě rozhovorů s dalšími postavami a odkrýt tak zajímavé a propletené osudy místních lidí.

Jak jsem již zmínil, tak centrem všeho dění je Londýn. Jeho ulice však nejsou sužovány pouze upíry, či snad vlkodlaky, ale zkázou daleko ničivější, španělskou chřipkou. Její dopady jsou patrné na každém kroku,  ulice se plní mrtvými těly, stále více domů začíná být opuštěno a zoufalství z města přímo čiší. Vizualizace Londýna v tomto období silně podtrhuje atmosféru celé hry. Město hraje hodně depresivními tóny a veškeré dění je situováno do noci, což jen přidává na sklíčenosti celého tématu. Herní mapa v níž se budeme pohybovat je rozdělena do čtyř větších částí a nejdeme mezi nimi i světoznámý Whitechapel. Avšak nejde o nějak závratně velkou mapu, ale pro potřeby vyprávění je zcela dostačující. Byť se na první pohled může zdát, že máte celý svět otevřený a jako na dlani, tak vězte, že hra působí velice lineárním dojmem a vy tak máte pocit, že Vampyr má přesně nalajnováno, kdy přesně se do jaké části města můžete dostat. Trochu pak zamrzí, že hra postrádá jakoukoliv formu rychlého cestování, takže můžeme být rádi, že vývojáři se designem města inspirovali u souls her a tak budeme moci během našeho putování objevovat stále nové a nové zkratky, které nám pohyb po, občas nepříliš přehledném, městě urychlí.

Zajímavou mechanikou hry je zdravotní stav obyvatel Londýna a bezpečnost jednotlivých čtvrtí. To vám dává okamžitou informaci o tom, v jaké situaci daná část města vlastně je. O obyvatele města, tedy o ty, kteří zbyli, je třeba pečovat. Nesmíme totiž zapomenout, že Reid je hlavně doktor a ne noční krvežíznivé monstrum. Krev samotná však ve hře hraje stěžejní roli. Právě potřeba krve je pro upíry alfou a omegou. Vampyr před vás totiž bude neustále stavět rozhodnutí, která budou mít pak na stav jednotlivých čtvrtí přímí vliv. Je totiž na vás, jestli se rozhodnete pro snadný zisk zkušenostních bodů a vysajete tak ve stínech Londýnských ulic onoho nebožáka, nebo svou touhu potlačíte a krev budete čerpat jen z všudypřítomných krys, či svých nepřátel. Hra vás totiž bude neustále nabádat, abyste měli touhu vysát leckterého občana Londýna a to právě pro snadnější a rychlejší vývoj schopností vaší postavy. Démonický hlas ve vaší hlavě vás k tomu bude dokonce často nutit. Vysátím postavy totiž můžete najednou získat až několik tisíc XP, což během souboje nikdy nezískáte, možná tak za splnění nějaké z hlavních úkolů. Proto jde občas o skutečná dilemata. Já se rozhodl vždy jednoduše podle toho, jestli daný člověk nijak přispívá rozvoji společnosti v Londýně, či jde o nějakého zloděje či vraha. Rozhodování je skutečně důležité. Každé vaše rozhodnutí bude hra reflektovat do ulic města.

Když už jsme nakousli ty nepřátele, tak se pojďme společně podívat na to, jak je na tom soubojový systém Vampyra. Jednoduše řečeno, povedl se na výbornou. Ano, i zde znatelně pocítíte inspiraci souls hrami, ale která hra z nich dnes nečerpá. Budeme tak neustále nuceni sledovat míru výdrže naší postavy, pokud ji totiž necháme padnout na nulu, budeme snadným cílem pro naše nepřátele. Jde tak opět o vhodné načasování každého útoku, případně úskoku, který je zde ladně zastoupen přeměnou v temný kouř. To vlastně zamezuje tomu, aby vás během úskoku mohl nepřítel zasáhnout. Vedle klasických dvou typů útoků, tedy rychlého a silného, zde mnohdy budeme moci využít ještě sekundárních zbraní, které mohou mít i omračující účinky, rovněž ale můžeme do tohoto slotu zvolit třeba pistoli. Zpět k omráčení. Nepřítel má vedle ukazatele zdraví, ještě ukazatel omráčení. Ten je vždy rozdělen do několika částí, přičemž každé úspěšné omráčení vám umožní z nepřítele vysát nějakou tu krev, kterou můžete dále investovat do vlastní regenerace zdraví, nebo do jedné ze speciálních upírských schopností, jenž mohou mít opravdu zničující účinek. Pokud ale po prvním omráčení soupeře neskolíte, pak bude ukazatel omráčení vždy o něco robustnější.

Druhů nepřátel ve hře nenajdete příliš mnoho, ostatně se to dalo i očekávat. Jejich sestava se tak omezuje na upíry, vlkodlaky, lovce upírů, ale i lidi. Každý z jednotlivých protivníků disponuje různorodými útoky, které je potřeba si zapamatovat a následně podle toho také jednat. Umělá inteligence soupeřů mě mile překvapila, jelikož si dokážou pomáhat. Nestojí tedy jen tupě vedle do chvíle, než na ně přijde řada. Nejzajímavější jsou pak pochopitelně bossové. Těch je poměrně poskromnu, ale každý je svým vlastním unikátem. Je však trochu škoda, že průběh každého souboje se vždy nese ve stejném duchu a to i v případě, že každý z bossů má svůj unikátní move set. Výzva v případě bossů přichází ve chvíli, kdy jste se rozhodli, že nebudete nebohé obyvatele Londýna vysávat, jelikož většinou budete na nižší úrovni postavy, než by bylo potřeba. Souboje s bossy pak mohou být velmi obtížné a bude vás to stát spoustu smrtí, než se jej naučíte porazit. Porážka takového bosse je pak dalším velkým zdrojem XP.

Zkušenostní body pak lze investovat do celé řady schopností, které mají po většinou hned několik úrovní. Tudíž se můžete zaměřit vždy na vylepšování stávajících schopností, nebo rozšiřování o další. Učení se novým schopnostem, nebo jejich vylepšování, vás vždy stojí konkrétní množství zkušenostních bodů, přičemž každá nově naučená schopnost vaši postavu povýší o úroveň výše. Ale mějte na paměti, že XP můžete investovat jen na určitých místech, tedy skrýších. Nové schopnosti vlastně vstřebáváte během spánku, který v případě upíra probíhá během dne a vy se tak během dalšího soumraku můžete opět probudit daleko silnější. Tímto prvkem tak vlastně eliminujete pocit, že se vše odehrává během jedné noci. Není tomu tak, pokud se čas od času do oné skrýše nevydáte, tak pocítíte smrtící sílu slunečných paprsků. Ano, i zde se mění den a noc, problém je však v tom, že ve dne je Jonathan Reid odsouzen k záhubě.

No a jak je na tom Vampyr pro Switch po stránce technické a optimalizace? No řekněme si to takto. O port pro Nintendo Switch se opět postaralo studio Saber Interactive, kteří tedy rozhodně měli v uplynulých měsících co dělat. Na první pohled však poznáte, že Switch si velmi dobře rozumí s Unreal Enginem 4. generace a Vampyr tak ze všech tří her, které studio během uplynulého jednoho měsíce vydali, vypadá jednoznačně nejlépe. Na stranu druhou je tu ale skutečně hodně mezer po stránce optimalizace, jelikož se vám poměrně častokrát stane, že během hraní dojde k propadům snímkování. Tady ale nejde jednoznačně mluvit o chybu Saberu, jelikož i původní hra přímo od Dontnod měla s optimalizací problémy. Ať už je to ale jak chce, tak Vampyru se nedá upřít zajímavá stylizace. Ulice Londýna působí detailním dojmem, jsou zajímavé a stále vypadají dobře, i přes jisté optimalizační procesy pro Switch. Pokud jde o obličeje postav a jejich animace, tady se od původního vydání nic nezměnilo. Některé důležité postavy jsou na tom dobře, ty zbylé ale působí o poznání hůře a možná až prkenně. Chválu ale můžeme opět pět na stranu hudebníků, jelikož soundtrack stojí opravdu za to a pomáhá tak dotvářet komplexní atmosféru Londýna 20. století.

ZÁVĚREM

Studio Saber Interactive nám potřetí dokazuje, že právě oni jsou tou pravou volbou pro vytváření portů pro Nintendo Switch. Vampyr v jejich podání je regulérní verzí hry, které vás pohltí svým příběhem, zpracováním světa a soubojovým systémem. Na druhou stranu jsou zde stále znatelné mezery v optimalizaci, jako tomu bylo v případě originálu z roku 2018. Pokud ale prominete hře těch pár technických nedostatků, bude před vámi ležet skvělé příběhové akční rpg, které si tak nyní můžete zahrát, kde se vám jen zlíbí.

HODNOCENÍ: 8/10

Autor: Jiří Hora
Testovaná verze: Nintendo Switch

Distributor ČR: COMGAD s.r.o.