Far Cry: New Dawn – Recenze

Far Cry: New Dawn – Recenze

26 února, 2019 0 Od Jiří Hora

Neuplynul ještě ani rok od vydání Far Cry 5 a už tu máme nový díl, který se honosí podtitulem New Dawn. Pokud se ptáte, proč Ubisoft vychrlil dva díly jejich populární akční série tak rychle po sobě, pak je to tím, že nový Far Cry New Dawn využívá mapy a prostředí právě z pátého dílu série. Má to však své opodstatnění. Novinka je totiž přímím pokračováním Far Cry 5, na jehož závěr kompletně navazuje. Jde tedy o první díl, který by takovou návaznost měl. Nalijeme si čistého vína. Far Cry New Dawn je malou odbočkou, velkým samostatně spustitelným datadiskem pětky, nikoliv regulérním dílem, ale i tak se v něm nějaká ta práce nezapře. Je to vlastně jedno ze splněných přání vývojářů, kteří se na E3 2017 pochlubili tím, že by si přáli udělat nějaký Far Cry právě z post-apokalyptického prostředí. No a my se v této recenzi podíváme, jestli se jejich sny vzhmotnily v to pravé ořechové.

Jak jsem zmínil hned v úvodu, tak New Dawn přímo navazuje na Far Cry 5. A pokud jste poslední regulérní kousek dohráli pak víte, že zakončení hry se neslo v duchu jaderné války, která zpustošila zem. V jistém úhlu pohledu tak mělo učení Josepha Seeda své opodstatnění, byť bylo až příliš nábožensky radikální. Děj nového dílu nás zavede sedmnáct let po této události, kdy lidé bývalého Hope County, konečně vylézají z proti jaderných krytů a zjišťují, že matka příroda opět přebrala vládu na Zemí. Pro lidstvo to znamenalo nový start, který měl přinést mír a prosperitu, nová lidská osada bývalého Hope County byla také nazvaná The Prosperity. Jenže nic není tak růžové, jak by si každý přál a dvojčata  Mickey a Lou s jejich Zbojníky jsou pravým příkladem toho, že lidská touha po moci a útlaku z nás jen tak nevyprchá. Dvojčata chtějí nový svět vést ve strachu a poslušnosti.

The Prosperity vedené Kim Rey se rozhodne s hrozbou bojovat a tak požádají o pomoc Thomase Rushe a jeho skupinu odbojářů, kteří by jim měli s hrozbou Zbojníků pomoci. Součástí této skupiny je i mladý bezejmenný kapitán ochranky, jehož role se my jako hráči zhostíme. Naší postavu lze mírně přizpůsobit po stránce vzhledu, pohlaví, či oblečení. Další oblečení se vám v průběhu hry otevírá a měnit jej lze prakticky kdykoliv. Ale zpět k zápletce. Vlak, který jel s odbojem na pomoc The Prosperity, je přepaden a Rush zajat Mickey a Lou. Od této chvíle začíná náš boj o přežití, záchranu The Prosperity a samotného Rushe, s jehož zkušenostmi má osada šanci na úspěch. Příběh jako takový neurazí a příjemné plyne. Majitele Far Cry 5 pak potěší i přítomnost kultu Nový Ráj, který přežil s Josephem Seedem, s jehož náboženským kultem se budete muset tentokrát spojit proti Zbojníkům. O nějaké ty zvraty také nouze není.

Přiznávám, že na příběhu my nesedí, že od celé apokalypsy uplynulo pouhých 14 let. Přijde mi nemožné, že by se všechen radioaktivní spad rozptýlil za tak krátkou dobu a příroda vytvořila, to co se nyní v bývalém Hope County nachází. Na druhou stranu vývojáři to pojali po svém a za odvahu jim tleskám. Setkání se starými známími postavami z Far Cry 5 je určitě potěšující. Právě u nich můžete slyšet ony příběhy o době před nukleární katastrofou. Má další poznámka je pak k tempu a pojetí hry, které rozhodně není tak šílené, jak prezentovali trailery. Naopak je vše vyprávěno vážnou notou. Otázka je, zda je to dobře, či nikoliv.

Prostředí samotné ve mě zanechalo velmi dobrý dojem. Sice se opět pohybujeme na stejné mapě, ale její nový vzhled na mě působí daleko lépe, než v případě regulérní pětky. Ztvárnění přírodou ovládané krajiny se vývojářům povedlo na jedničku. Za originální rozhodně pokládám i polární září na nebi, která tvoří společně s detailní krajinou opravdu nádherné scenérie. Celkově po grafické stránce působí hra jako kus dobře odvedené práce a vypadá o chlup lépe, než v případě Far Cry 5. Na Xbox One X běží hra ve 4K při 30 snímcích, jenž si svou maximální hladinu drží zuby nehty. Ať už se na scéně děje, či vybuchuje cokoliv, k žádným propadům fps nedochází. Potěšil mě i výběr hudby, který vám hraje z automobilů. Nové skladby můžete také nalézat, co by kolektibly v rámci herního světa.

V čem každý Far Cry vždy vynikal? Gunplay. Pocit že střelby byl vždy na vysoké úrovni a ani zde tomu není jinak. Podomácku vyrobené zbraně mají něco do sebe a hra jich nabízí poměrně dost a to hned v několika rancích, což vysvětlím v dalším odstavci. Každopádně mě zaujal hlavně pilomet, jenž metá kotoučové pily, které by měly krájet nepřátele “na salám”, což jsem si i na první pohled myslel, ale není tomu tak. Hra až do takové míry být násilná nechce, ale pak si myslím, že by takové zbraně měli vývojáři vynechat. Sice je pěkně, že nepřátele se po zásahu v rámci animaci chovají jako by přišli třeba o nohu a dokonce je přítomná i vysoká míra vystříknuté krve, ale když se přijdete podívat blíže, tak je chlapík stále celí.

Vývojáři se hru po stránce hratelnosti snažili vylepšit i dalšími prvky a ne jen Home Made zbraněmi. Tím nejzásadnějším prvkem je implementace dalších prvků rpg. Po stromu dovedností do hry zavítali i různé ranky nepřátel a s tím spojené i ranky zbraní, či vozidel a hlavně rozdíl v síle nepřátel. Hra mi v tomto případě s vyobrazeným healtbarem okamžitě připomněla nové dva kousky série Assassins Creed. Osobně si však myslím, že z Far Cry dělat rpg opravdu není na místě. Odstrelovací puška už pak neplní svou funkci, když ji máte na ranku 2, ale nepřítel je rank 3, či elite. To pak zásah do hlavy znamená jen silnější poškození, ale nikoliv smrt. Ta čeká pouze nepřátele se shodným, či nižším. Aby však byla možnost zbraně vyšších ranků získat, je třeba vylepšovat, či lépe řečeno rozšiřovat samotnou The Prosperity.

Vylepšení The Prosperity vám zajistí přísun lepších zbraní, gadgetů, ale i vozidel, která od třetího ranku mohou disponovat i nějakou tou zbraní. K tvorbě vozidel, či zbraní potřebujete vlastnit různé suroviny, či součástky v podobě různých ozubených kol, přužin, apod. Ty je možné nalézt po celém herním světě, ale je tu možnost směny za zvířecí kožešiny. Jenže vše tu souvisí se vším, a pokud nebudete zvyšovat i samotný rank The Prosperity, tak si nezlepšíte ve finále vůbec nic. K rozšiřování osady bude potřeba paliva, které lze získat jen zabráním různých stanovišť, plněním úkolů, či prepadáváním cisteren Zbojníků.

Herní náplň Far Cry New Dawn tvoří hlavně příběhové mise, jejichž provedení se mi velice líbilo a přišly mi poměrně nápadité. Vedlejší mise jsou přítomny také, a vedle nich stojí ještě obsazování různých klíčových pozic/stanovišť, které vám zajistí přísun drahocenného paliva. Toho můžete z dané pozice vytěžit i více, když ji vyrabujete, ale je potřeba mít na paměti, že lokace bude poté opět pod nadvládou Zbojníků a bude ochranou o vyšším ranku. Pak je tu ještě lov pokladů, což je variace na hledání skrýší Prepperů, dále možnost přepadání náklaďáků se zásobami, či palivem, a nějaké ty kolektibly. Ve hře je zkrátka co dělat, a jde o takový standard v rámci této série.

Pokud od Far Cry očekáváte hru více hráčů, pak ji ze naleznete ve formě kooperace. Pokud máte kamaráda, jenž se s vámi do boje s dvojčaty pustí, pak vás čeká o trochu více zábavy. Bohužel kompetitivní multiplayer zde chybí a upřímně si myslím, že zrovna zde by mohl opět fungovat dobře, ale co naplat. Tyto spinoffy série byly vždy spíše pro singleplayer a pro příběh, čemuž vždy odpovídala i snížená základní cena, která platí i u Far Cry New Dawn.

Poslední díl série Far Cry se dle mého povedl. Jen mám trochu pocit, že přidaním více rpg prvků hra spíše strádá, než aby ji to bylo ku pomoci. Předně s mlčícím bezejmeným hrdinou to tak nějak fungovat nemůže. Myslím, že konkrétní charaktery Jasona z Far Cry 3 a Ajay Ghale že čtyřky byly tím správným krokem u tvorby hrdinů do Far Cry. Byly to charaktery, které měly co říct, měly osobnost a mohli jste se s ním sžít, což u nových dílů nefunguje. Sice jsem rád, že si postavu mohu přizpůsobit, ale co je to naplat, když nemá žádný charakter, který by i tak mít mohla. Škoda, tak snad příště.

SOUHRN

Far Cry: New Dawn je důstojným pokračováním Far Cry 5, které nám odvypraví osud lidí po nukleární válce. Novinka disponuje pohledným vizuálem a opět dobrou hratelností. Vývojáři se zde pokusili implementovat některé nové prvky, což ale zrovna Far Cry příliš nepřispělo. A nakonec je tu opět onen bezejmenný hlavní hrdina, který za celou hru neprohodí jediné slovo. Ve zkratce nezbývá než říct, že tuto hru buď budete milovat a nebo nenávidět, ale nic mezi tím asi nenajdete.

Distributor ČR: Playman