Spintires: Černobyl – Recenze

26. duben 1986, tento den se navždy zapsal do paměti všech lidí na celém světě. Tento den došlo k největší jaderné katastrofě v dějinách lidstva, tedy k výbuchu jaderné elektrárny Černobyl, tehdy známé jako Elektrárna V. I. Lenina, chlouby jaderné energetiky Sovětského svazu. Jenže ješitnost a arogance vedla ke zbytečnému úmrtí tisíců lidí, přičemž utajování této tragédie mohlo vést k ještě většímu počtu obětí. Z okolí 30 km od elektrárny a města Pripyat je nyní tzv. Mrtvá zóna. I když podle posledních záznamu z kamer, které jsou zde pro zkoumání přírody, je zde poměrně živo. To ale nemění nic na tom, že jde o stále o radiací velmi zamořenou oblast. Ale právě toto místo se stalo novým hratelným prostředím pro simulátor terénních trucků Spintires od vývojářského studia Oovee Games, jenž má mezi hráči již dlouholetou tradici.

Původní hra vyšla v plné verzi již v roce 2014, ale v Early Access si ji řada hráčů vychutnávala o rok dříve. Už původní Spintires se mohlo chlubit skutečně pokročilou fyzikou nejen terénu, ale i samotných vozidel, jejichž pohyb po mapě ovlivňovala celá řada faktorů. Od typu povrchu, přes úroveň vody v něm, až po váhu vozidla, náhon, či typ nákladu, který je na vozidle převážen. Právě souboj se samotnou přírodou a terénem bylo a je tím, co hráče na Spintires vždycky lákalo. Od vydání v roce 2014 už ale uběhlo 6 let a během té doby se hra stále vyvíjela a dokonce se dočkala své konzolové verze, jenž vyšla pod názvem MudRunner v roce 2017. Právě proto je největším překvapením, že právě recenzované nové rozšíření Chernobyl vychází právě pro původní hru Spintires a nikoliv pro poslední verzi MudRunner, jenž je dostupná na všech platformách.

Od původní verze, kterou jsem během vydání měl možnost hrát, je ta aktuální už o pořádný kus dál. Vylepšen byl zejména fyzikální model, který jsem zmiňoval v odstavci výše, přičemž vývojáři na něm nejspíše nikdy nepřestali dělat. Byť je nejspíše pravdou, že svá esa si nejspíše schovávají na chystaný nový díl s názvem SnowRunner, či chcete-li MudRunner 2. Ale i přesto je na hře znát jistý pokrok a pokud by vám nestačila práce vývojářů, tak je zde také velmi početná hráčská komunita, která do hry neustále dodává nový obsah, který čítá nejen stroje, ale také další různé herní prvky. Výsledky komunity jsou skutečné ohromné, což dokazuje neustále přibývající obsah. Právě počet aktivní hráčů byl nejspíše pro vývojáře spouštěčem pro vývoj DLC Černobyl, které vychází skutečně po několika letech.

Změnou samozřejmě prošla i vizuální stránka hry. Ta rovněž prošla mírným vylepšením, byť ale i tak je znát, že jde o letitý kousek. Nechci tím však nijak srážet grafický kabátek hry, sice má svá léta, ale stále nejde o nic, na co by se nedalo koukat. Obzvlášť, když se budete ustavičně přát s terénem. Právě grafické efekty terénu v kombinaci, s již několikrát omílanou, fyzikou je to, co vám vždy na tváři vykouzlí úsměv, a nebo také vrásky, jelikož zapadnutí, utopení vozidla, či jiné nepříjemnosti, před vás hra staví prakticky pořád. Co mě ale velmi potěšilo je dobře dotažená optimalizace, jelikož i můj dědeček notebook, Lenovo Z575, si s hrou výborně rozumí, a to i při vyšších detailech. To je opravdu potěšující.

Hlavní novinkou rozšíření Černobyl pro Spintires je samozřejmě nová mapa, která je právě na okolí Pripyati a jaderné elektrárny Černobyl založena. Musíme se přiznat, že podoba mapy mě velmi mile překvapila. Působí skutečně tak, jakoby jste se nacházeli na děsivém místě duchů, kde se zaleknete kdejakého stínu. Váš pohled na mapě si získá nejen Černobylská elektrárna, ale třeba i obří radar Duga, či typické budovy města Pripyat. Naše hlavní hřiště jsou ale lesy, zejména ten Rudý. Pokud byste se ale rozhodli hledat nějakou naprostou přesnost se skutečnými reáliemi Černobylské Zóny, pak se vše odkazuje na ony typické ikonické body, zbytek byl vytvořen pro potřeby hry samotnými vývojáři, ale to neznamená, že by se jednalo o nějak odfláknuté prostředí.

Náplň hry opět tvoří těžba dřeva. Ta je ale vzhledem k prostředí náročnější než kdy předtím. S našimi vozidly se totiž musíme vyhýbat místům, která jsou stále ozářena. Proto máme také ve hře k dispozici dvě speciální vozidla B-157 a B-505 speciálně upravená pro pohyb v Černobylské Zóně. Tato vozidla disponují Geigerovým počítačem, který nás na taková místa upozorňuje, ale občas není opuštění takového místa lehkou záležitostí, jelikož radiace bude poškozovat vozidla, ostatně jakoby to působila i ve skutečnosti. Zejména elektronika v takovém radiací zamořeném místě odchází velmi rychle, což zejména v noci může působit děsivě. Tomu pomáhají i všude přítomné trosky a vraky, které přidávají na autenticitě. Vývojáři si samozřejmě připravili i trojici nových výzev, které jsou na míru ušity novému prostředí.

Je pravdou, že Spintires: Černobyl na mě udělal skutečně výborný dojem, ale možná je to také tím, že celá událost kolem Černobylu vždy zajímala a načetl jsem o této události spousty článků, přičemž mě velice zaujal i seriál HBO Černobyl, jenž bych s klidným srdcem označil jako to nejlepší, co o této události bylo natočeno. Je také možno, že jeho stálé popularity vývojáři trochu využili. Nicméně se sluší říci, že ani s rozšířením Černobyl ze Spintires stále nevymizeli chybky a neduhy, které trápili už původní hru. Obsah je časem opět stereotypní, tudíž je vše určené opravdu milovníkům simulací. Chybí i plně licencované kokpity, které jsou u simulátorů poměrně důležité a samozřejmě se najdou i nějaké ty bugy. Opět pak potěší přítomnost české lokalizace.


ZÁVĚREM

Pokud jste fanoušky původního Spintires, pak rozšíření Černobyl budete milovat. DLC totiž přináší do hry zcela jedinečné prostředí, jenž poskytuje toliko kýženou výzvu. Na druhou stanu, většina neduhů z původní hry zůstává, ale klady rozhodně převyšují veškeré zápory.


HODNOCENÍ: 7/10


Autor: Jiří Hora
Testovaná verze: PC (Hráno na NTB Lenovo Z575)

Distributor ČR: COMGAD s.r.o.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.