Mario Strikers: Battle League Football – Recenze

15 června, 2022 0 Od Jiří Hora

Existuje nějaká charakter, který by byl lamačem srdcí princezen, dobrodruhem, vesmírným poutníkem, závodníkem, sportovcem a ještě by vám dokázal vyměnit trubku ve vodovodu? Jasně že ano! Je jím Mario. Tato legendární postavička od Nintenda baví hráčská srdce už po několik desítek let a všichni moc dobře víme, že ne jinak tomu bude i v letech následujících. Po různých výpravách, záchranách, olympijských kláních a závodech v motokárách se nyní Mario a jeho přátelé vydávají vstříc nové výzvě a tou je fotbal, ale ne jen tak ledajaký, jde o pořádnou drsnou hru, na kterou je i rugby krátké. Nejsou zde žádná pravidla a vše je dovoleno, ano až tak drsné to je. Vítejte v Battle League Football.

Poslední exkluzivní kousek od NIntenda s Mariem v hlavní roli nemá žádný příběh, byť lze říci, že je uspořádán velký turnaj, kde se střetávají různé slavné postavičky světů společnosti Nintendo, aby předvedli své schopnosti v tom nejvrcholnějším sportu ve vesmíru. Protože všechna utkání se konají v obrovské báni poletující vesmírem, Ale neberte mě za slovo skutečně si to pouze domýšlím. V tomto směru se fantasii meze nekladou, takže si příběh vlastně můžete domyslet dle svého, ale není to nutné.

Hra nabízí celkem trojici herních režimů, vlastně čtyři, když do toho započítáme trénink, který radím všem si projít, abyste jako já nedostali v prvních zápasech od oponentů pořádný klepec. Trénink vás velmi dobře naučí všechny herní mechaniky, takže budete ve hře následně jako doma. Jde ale spíše o vedlejší herní režim, v němž strávíte prakticky jen úvodní chvíle hry. Následně už budete dělit čas mezi ty hlavní herní části, tedy Quick Battle, Cup Battles a Strikers Club.

První herní režim mluví názvem asi sám za sebe. Zde se můžete rovnou vrhnout do víru hry a to proti CPU, ale i živým hráčům ve všech myslitelných variantách, tedy lokálně, či online. Online hraní tradičně vyžaduje předplatné Nintendo Switch Online. Pokud si jen tak chcete užít nějaký ten zápas, je to ideální volbou. Sólo hráčům ale doporučím spíše režim Cup Battles. Ten zahrnuje několik turnajů o pohár, které probíhají v tradičním pavouku, tedy úplně tradiční není, jelikož jeden prohraný match nutně neznamená konec v turnaji, hra vám dá ještě jednu šanci se dopídit vítězství. V každém turnaji má totiž váš tým dva životy.

S každým dalším turnajem se zvedá obtížnost soupeřů řízených umělou inteligencí, takže bude čím dál těžší se k vítězství probojovat. Upřímně jsem čekal, že vyhrát každý zápas zvládnu s prstem v nose, ale není tomu tak. Dalo by se říci, že FIFA mi šla v tomto směru daleko lépe, byť je Mario Strikers: Battle League Football striktně arkádovou záležitostí, v níž nechybí power-upy, super nabíjené střely a další různé vychytávky, které dělají z této hry v podstatě ultimátní zábavu. Je jen škoda, že hra je chudá po stránce herních lokalit, těch je jen pět, a pak samozřejmě postaviček, který je pouze deset a přitom jich tu mohlo být daleko více.

Výše uvedené věci jsou asi největším nedostatkem celé hry. Chybí mi tu třeba takový Kirby, Meta Knight, King Dedede, Fox a řada dalších postaviček, jenž tu mohli být a které mohli vytvořit hru daleko rozmanitější. Dalším nedostatkem jsou také velmi omezené možnosti vylepšení, kterých mohlo být také více. JIstě pro potřeby hry to nejspíše stačí, ale nabídka mohla být daleko širší. Chudý obsah je tedy největší slabinou hry, prozatím, je velmi pravděpodobné, že postavičky budou ve hře postupem času přibývat. Ale momentálně je to důvodem toho, proč hře chybí nějaké ty dva bodíky k dokonalosti.

Posledním režimem je Strikers Club jde o online ligu, takže je zcela zřejmé, že jejím účelem jsou žebříčky a zisk různých lepších odměn a vylepšení, hlavně jde o snazší zisk coinů pro odemykání nového vybavení. Každé vylepšení stojí totiž 100 mincí a v single režimu Cup Battles je dostáváte prakticky jen za stupně vítězů, či řekl bych spíše vítězství jako takové, jenž vám následně umožní vylepšit si celou jednu postavičku.

Customizace postaviček se nesoustředí pouze na estetiku, ale také na vlastnosti jednotlivých postaviček jako takové. Je proto vždy záhodno si vybrat dobře, pokud chcete náležitě daného hráče/postavičku vybalancovat. Každá je totiž unikátní, nabízí různé výhody, ale také nevýhody. Velmi důležitá je tak i skladba týmu, který se skládá ze čtyř postaviček a brankáře, ale golmana si bohužel nevyberete vždy je o obřího želváka. Já jsem se snažil vybrat tým tak, aby v něm byla rychlá postavička, silná postavička a pak dvojice takových zlatých středů. Nejrychlejšími postavičkami jsou Rosaline a Peach, těmi nejsilnějšími pak Bowser, Donkey Kong a Wario. Střed pak tvoří Mario a Luigi s Yoshim. Pak je tu takový Toad, ten není zrovna silný, ale je za to velmi mrštný.

Velmi rychle zjistíte, že vyhrát se dá s jakoukoliv postavičkou, záleží tak vlastně na tom, proti komu stojíte, jak hraje a z jakých postaviček má složen tým. Právě postavičky a jejich správné používání je klíčové. Hratelnost je totiž velmi jednoduchý a vystačíte si skutečně jen s několika tlačítky bez nutnosti jejich kombinace. Častokrát jde o vhodné načasování, kdy třeba nabíjení střely, která je vypuštěna ve správný moment může spustit speciální střelu, jenž je u každé postavičky unikátní. Soupeř pak musí uspět v krátkém quicktime eventu, jinak je gól v síti nevyhnutelný. Taková branka je navíc za dva body, takže může klidně otočit celý zápas. Obecně se Mario Strikers: Battle League Football hraje velmi dobře a intuitivně, s ovládáním, které rychle přejde do krve.

Technicky bych na hře nenašel jedinou chybičku. Titul je velmi svižný, pln krásných animací a dobře vypadá. Vývojáři kladli důraz na detaily, takže když takový Bowser udělá skluz, hřiště za ním bude pěkně rozvorané, alespoň tedy na krátký moment. To samé platí o efekty střelby, ale třeba i power-upů, které fungují naprosto stejně jako v takovém Mario Kart. Jak v handheld, tak v režimu docku, běží hra v plynulých 60 snímcích za sekundu a jediným rozdílem je tak rozlišení, jenž je stardardně v docku 1080 a v handheld režimu 720p. Obrázek o hře si ale lehce můžete udělat z přiložených screenshotů.

Mario Strikers: Battle League Football je dalším zábavným kouskem ze stáje Nintenda, jenž staví na osvědčených postavičkách, jednoduché a návykové hratelnosti, a osvědčených herních mechanikách převzatých z jiných her podobného ražení. Bohužel vše ztroskotává na obsahu, ať už mluvíme o počtu hřišť, dostupných postavičkách, či možnostech vylepšení. To je skutečně velká škoda, jelikož jinak jde o hru, u níž utopíte mraky hodin, zvláště s přáteli, na nějaké té domácí herní party, kde FIFU velmi rádi vyměníte za právě recenzovaný počin.

8/10

Datum vydání: 10. Června 2022 – Potřebné místo na kartě: 1,9GB
Distributor ČR: Conquest Entertainment/Nintendo Distributor Česká Republika