The Settlers (2022) – Dojmy z hraní

The Settlers (2022) – Dojmy z hraní

24 ledna, 2022 0 Od Jiří Hora

Strategická série The Settlers patřila v minulosti k legendám mezi strategiemi. Postupem času ale její kvalita upadala a posledního dílu jsme se tak dočkali v roce 2010. Tehdy nám série přinesla sedmý díl, který byl na dlouhou dobu tím posledním. Před pár lety ale Ubisoft oznámil, že se Settleři vrátí a to v rebootu série, který nakonec dorazí v březnu letošního roku, tedy 12 let po vydání sedmičky. Já se do tohoto rebootu mohl podívat skrze uzavřený beta test, který proběhl během tohoto víkendu a mohl jsem si tak pro vás připravit své postřehy. 

Během bety mě překvapily dvě věci. První byla, že jsem betu dokázal spustit na svém novém, ale ne tolik výkonném noťasu, ale hra šlapala. Posléze jsem to pochopitelně prubnul na silnějším stroji, ale i tak potěší, že Ubisoft myslel v tomto případě i na majitele slabších strojů, kde hra také může běžet velmi obstojně, byť se to nevyhne kompromisům ve vizuální kvalitě. No a druhá věc? Ta nové The Settlers vypadá zatraceně dobře a byl jsem překvapen tím, že ačkoliv šlo stále jen o betu s omezeným obsahem, přišlo mi, že se nám po 26 letech konečně dostal do rukou díl, který se může pyšnit jménem The Settlers.

Ptáte se proč 26 let? To je doba, která uplynula od vydání legendárního „dvojky“. Já samozřejmě hru nehrál, když mi byly 4 roky, ale o poznání déle, ale kvality tohoto kousku se jednoduše nedají upřít. Mám z bety vlastně pocit, že se autoři právě 2. dílem nejvíce inspirovali a myslím, že to fanoušci jistě ocení. Na závěry je ale ještě brzy. Ostatně nejde o finální verzi a obsahově se toho moc testovat nedalo. Vše bylo omezeno na jednu mapu a dva národy ze čtyř, které budou k dispozici v retailové verzi.

Ano, je to do nebe volající, ale k testování nám tvůrci dali skutečně jen jednu jedinou mapu, na níž se střetli dva dostupné národy – Elari a Maru. Každý z národů je specifický a osobitý, přičemž každý vyniká v něčem jiném, což se následně ve hře promítá do nějakého toho bonusu, například k určitým jednotkám. Vedle režimu Skirmish, jenž toto nabízí, byl k dispozici také tutoriál, či jeho část. Osahat jsem si tak mohl základy – Basic, boj – Combat a produkci – Production. Věřte mi, že třeba si nějaké ty mechaniky po těch letech osvěžit. Bohužel zbylé dvě karty tutorialu byly uzamčeny. Opět se tedy přesuneme k režimu Skirmish.

Skirmish nám nabídl herní režimy. Konkrétně 1v1 a 2v2, možnost 4v4 byla uzamčena to vzhledem k tomu, že na dostupnou mapu bychom 4 národy nedostaly a navíc zbylé dva národy hry nebyly k dispozici. Oba režimy šlo hrát jak vůči umělé inteligenci, tak proti živému hráči, který se bety také měl šanci zúčastnit. Přiznám se, na PvP jsem si netroufl a své síly měřil pouze s umělou inteligencí. A neskrývám za tím nějaký nefunkční matchmaking. Jen vím, že bych dostal tak strašně na budku, že bych se studem propadl. Ona i AI mi kolikrát solidně zatopila a vlastně několikrát i vyhrála a to zejména proto, že je poměrně agresivní, ale to není v modech jako Skirmish nic neobvyklého. Jak vás nepřítel objeví, většinou na vás ve vlnách někoho posílá. Díky bohu, že máte na začátku k dispozici alespoň nějakou obranu.

I k novým The Settlers patří pochopitelně soubojová část, ale věřte mi, že bojům se ze začátku chcete vyhnout. Produkce vojenských sil není v tomto případě prioritou, jelikož je třeba nejdříve vytvořit funkční infrastrukturu poskytující dostatek surovin. Bez toho jednoduše nemá smysl armádu tvořit, jelikož to prostě nejde. Vše je navzájem propojené a vše s něčím souvisí. Myslím, že ekosystém kolem budování vaší vesnice, či městečka chcete-li, je velmi dobře navržen a má hlavu a patu, alespoň takové byly mé osobní pocity z hraní.

Aby bylo možná prosperovat, je třeba mít dostatek surovin. Těch je zde několik. Základními dvěma surovinami jsou dřevo a kamení, ale záhy je třeba obstarat také potraviny, uhlí, železo a zlato. Aby bylo možné suroviny těžit, je třeba k nim postavit náležité budovy. Zde se mi líbí, že je myšleno také v hlubším kontextu, tedy dané suroviny je třeba dále zpracovávat, abychom měli další materiály. Pro takovou sklizeň obilí je tak třeba mít mlýn, abychom získali mouku. Máme mouku, co dál? Postavíme pekárnu a máme pečivo. Těžba zlata sebou nese možnost ražby mincí, k tomu je třeba postavit mincovnu. Jak můžete vidět, hra je skutečně komplexní.

Stavbu jednotlivých budov nelze provádět všude. Lze tak činit pouze na vámi získaném uzemí. To lze rozšiřovat stavbou budov na samotném okraji vašeho území, ale tímto způsobem hru hrát nelze. Území mohou zabírat inženýři. To jsou vlastně obecně takový multifunkční chlapíci. Nejen že zabírají jednotlivá území, ale také staví ony budovy, ale třeba i zkoumají terén, či mohou získávat různé bonusy z míst zájmu na mapě. Tyto chlapíky je možné verbovat z guildy, takže na to myslete, jelikož když vám je všechny pobijí. Už se nikam nerozšíříte.

Pro zpracování a těžbu surovin pak slouží samotní osadníci, pro něž je to samozřejmě prací. Ke své činnosti potřebují onen zdroj, místo zpracování a sklad. Aby mohlo vše fungovat, je třeba stavět cesty. Ty mohou být písčité, či kamenité. Kamenité vás stojí 1 kamen za pole a hodí se hlavně pro delší trasy. No, nebudu vám lhát, všechny potřebné suroviny se neválí kolem vás a honba za vzdálenějšími surovinami vás bude stát čas. Zde se právě hodí ony kamenité cesty, jelikož se osadníci po nich pohybují rychleji. Transféru surovin do skladu lze pomoci tím, že si postavíte farmu a odchováte si oslíky. Farem je potřeba pochopitelně více, jelikož zdroje na farmu jsou omezeny.

Člověk by si mohl říci, že když postavím sklad vedle vzdálenějších zdrojů, tak si vše ulehčím. Ano, i ne. Sklady totiž suroviny nesdílí a je to logické. Takže sice urychlíte uskladnění surovin z daného místa, ale pokud chcete něco postavit, či vytvořit, stane se vám mnohdy, že je třeba donést suroviny na místo stavby z několika skladů, což vás opět může stát drahocenný čas.

Jelikož vaše osada nemůže růst bez osadníků je asi na místě si říci, že osadníci k vám přijdou a usídlí se, jen když budou mít kde bydlet, takže na to myslete. Nejednou jsem na to tak trochu zapomněl a najednou zjistil, že mám hromadu rozestavěných budov, ale nikdo netěží suroviny, jelikož všichni nosí na stavbu. Ve hře je totiž funkce automatického managmentu, takže hra sama určuje, kde asi potřebujete ony osadníky, aby zrovna přiložili ruku k dílu. Nicméně tato funkce se dá vypnout a můžete vše určovat manuálně. To je asi v celku super, když máte malou vesničku, ale jak rostete, tak zjistíte, že tento automat není vůbec na škodu, ba naopak.

Jedna maličkost, než se vrhneme na souboje. Jednotlivé budovy, či konstrukce, stavíte na hexových polích. Ty jsou viditelná právě a pouze během stavby, ale myslete na to, že mezi budovami je třeba si nechat alespoň jednu řadu hexů průchozí a to navzdory tomu, že zde máte cesty. Pokud si pole nenecháte, tak inženýři a vojska obchází stavby, což vás může opět stát nějaký ten moment, který potřebujete, aby vám například nepřítel nepozabíjel vaše osadníky, či inženýry.

Tak a k těm bitvám. Vlastně bych mohl říci, že se zde nekoná žádná výrazná evoluce. Vše probíhá standardně v reálném čase, jako vše ostatní. Jednotky můžete ovládat všechny najednou, ale je možné si vytvořit také různé skupinky a ty následně řídit. Možnost B je správně. Pokud chcete takticky uvažovat, tak to nespočívá v tom poslat všechny naráz na soupeře. Lepší je využívat vícero front, jak už to tak bývá. Jednotek je samozřejmě několik druhů, přičemž každá má své klady, ale i své paty Achilleovi, tedy zápory. Musím říci, že jednotlivé bitvy probíhají hezky plynule a dobře se na ně kouká, ostatně jako na zbytek hry.

Už několikrát jsem výše uváděl, že v beta buildu byla pouze jediná mapa, ale i ta stačí k tomu, abyste si udělali obrázek o tom, jak hra vypadá, či bude vypadat. Mě mile překvapila velká míra detailů, a když si zazoomujete, co nejblíže můžete si všímat řady dalších drobností, které mohou být z globálního konceptu malicherné, ale přesto zahřejí u srdce. Na nové The Settlers je radost hledět. Myslím, že Ubisoft to nyní vzal skutečně za správný konec provazu a zkombinoval klasické prvky série s těmi moderními, přičemž nezapomněl také na vizuální zpracování. Je to ve zkratce nádhera.

Upřímně si říkám, jestli nám v tomto roce vyjde strategie, na kterou bych se těšil více. Jistě zatím nevíme, co si pro nás tvůrci přichystali v rámci Příběhové kampaně a jak vlastně bude hra v globálu působit, ale na první dojem u mě nový Settleři zabodovali a doufám, že zabodují také ve své finální formě a to bez ohledu na to, jestli se o recenzi postarám osobně, či někdo jiný z řad naší redakce.

Plánované datum vydání: 17. březen 2022
Distributor ČR: COMGAD s.r.o.