Aquaman and the Lost Kingdom – Recenze

Aquaman and the Lost Kingdom – Recenze

23 prosince, 2023 0 Od Jiří Hora

Den po premiéře jsem našel konečně nějaký ten volný čas, abych vyrazil do kina na nejnovější a zároveň poslední přírůstek rodiny DCEU, kterou před lety započal Zack Snyder s jeho snímkem Muž z Oceli v původním znění známém jako Man of Steel. Tím posledním kouskem skládačky byl produkčně velmi problematický film Aquaman a Ztracené Království z režie Jamese Wana. Toto produkční peklo mělo na svědomí několik faktorů, ale tím nejzásadnějším byl jistě spor mezi Amber Heard a Johnnym Deppem, z něhož herecký sympaťák nakonec vzešel vítězně.

Ačkoliv se Amber Heard na plátně během filmu objevuje, její role byla značně zredukována na naprosté funkční minimum, což je v některých scénách vidět. Ostatně dotáček bylo více než dost, přičemž se měl ve filmu původně objevit ještě Ben Affleck, co by Bruce Wayne aka Batman. Na to nakonec nedošlo. Dokonce ani nevím, jestli si James Wan pro film přichystal i nějakou potitulkovku. Nicméně vzhledem k tomu, že na tento film už nic navazovat nebude. Byla by tato scéna naprosto bezpředmětná. Asi jako ta ve filmu Black Adam.

Vrhněme se ale na samotný film. Ten má několik problémů, které chci spláchnout hned v samotném úvodu. První už jsem v podstatě zmínil v úvodu a promítá se to hlavně do první půlhodiny filmu, která působí nekonzistentně a dosti prostřihaně. Tady bylo cítit, že se hodně scén hodilo do koše a něco se přetáčelo. I když si říkám, že mi dělka nakonec vyhovovala, byť to mohlo celé působit uspěchaně.

Druhým problémem je podoba podvodního světa. Zatímco v prvním Aquamanovi to působilo velkolepě a pompézně, tady to bylo celé trochu ponořené do šedě a CGI rozhodně nedostahovalo takových kvalit. To mě na všem mrzí na asi nejvíc. Na druhou stranu je zde spousta scén, včetně soubojových, které byly natočené v kulisách a působí zatraceně skvěle. Právě v těchto scénách se nejvíce projevoval Wanův um.

Jakmile pomine první půlhodina, tak snímek nabere úplně jiné tempo. Vše funguje zejména díky Jasonu Momoovi a Patricku Wilsonovi. Tato dvojice měla mezi s sebou naprosto skvělou chemii a vztah dvou bratrů dobře gradoval. Pochopitelně tu nesměli chybět i nějaké ty hlášky, které ale nic nenarušovaly, naopak film osvěžovaly. Přirovnal bych to k spin-offu Hobbs a Shaw pro Fast Ságu, kdy byla podobná chemie mezi Johnsonem a Stathamem. Určitě sehrálo svou roli, že jak Momoa, tak Wilson, jsou sympaťáci a hrálo jim to skvěle do noty.

Své si odbyl i hlavní záporák Manta v podání Yahya Abdula-Mateena II. Mantu zde opět žene touha po pomstě za svého otce, kdy chce vidět Aquamana i jeho blízké trpět a zemřít. Proto ustavičně hledá samotnou Atlantidu. To jej přivede až za polární kruh, kde objeví prastaré království a také tajemný černý trojzubec, jenž mu propůjčí moc, ale i vědění. Tím se vlastně rozjíždí celý kolotoč událostí, které vedou až k tajemství o sedmém zapomenutém království Necrom.

Obecně nemá příběh špatný základ, ale nečekejte nic inovativního. Je to funkční a už to tu v jiných variantách bylo. Máme tu touhu po pomstě, téma rodiny a pokrevní linie svázané s osudem. No a nesmím zapomenout na ekologický podtext. Tentokrát se film nezaměřuje na znečištění oceánů, ale na globální klima – oteplování a tání ledovců, což s sebou může přinášet hrozby, které byly po tisíciletí uvězněné v ledu. Tento přesah mám na filmech o Aquamenovi asi nejraději.

Trochu mě mrzí, že další postavy, které jsme sledovali v prvním díle, jsou zde velmi upozaděny. Ať už jde o Arthurova otce, či jeho a Ormovu matku. Navíc se třeba jen tak okrajově ve filmu zmíní, že Vulko, zemřel. Naopak trochu více prostoru zde dostal král Nereus v podání Dolpha Ludgrena a skvělou vložkou byl i Brine King. Pokud jde o postavu Dr. Stephena Shina, ta zde sehrála možná až příliš důležitou roli, ale na druhou stranu tu máme zástupce obyčejných lidí, jenž se umí nakonec správně rozhodnout. Takže ačkoliv jsem tuto postavu během filmu nemusel, nakonec mi tolik nevadila.

Obecně mě film Aquaman and the Lost Kingdom příjemně překvapil. Jde sice o horší snímek, než byl jeho předchůdce, ale stále má své kvality. Jistý podíl na tom má i fakt, že James Wan oba záporáky nechal na konci prvního filmu na živu a nyní mohl jejich linky dále rozvést. To je další aspekt, který mám na filmu rád – kontinuita a předchozím snímkem. Zde máme skutečně přímé pokračování, které si na nic nehraje a dobře to funguje.

Aquaman and the Lost Kingdom měl ambice být lepším filmem, než jeho předchůdce. Tyto ambice nakonec naplněny nebyly, přičemž svůj podíl viny si s sebou nesou četné přetáčky a obecně produkční peklo na druhou stranu je třeba slavit, jelikož průšvih se nedostavil. Film má řadu skvělých momentů a chemie ústřední dvojice funguje na výbornou. Škoda jen horšího CGI a úvodní filmové části. Jestli jde o důstojné ukončení éry DCEU? Za mě ano. Rozhodně jde o podstatně lepší film, než co nám v posledních pár letech servíroval Marvel, či co jsme dostali v případě solového Flashe.

Datum premiéry: 21. prosince 2023
Distributor: Vertical Entertainment

Viděno v tachovském Kině Mže