Assassin’s Creed Nexus VR – Recenze

Assassin’s Creed Nexus VR – Recenze

6 prosince, 2023 0 Od Jakub Číhal

Nestává se každý rok, abychom se dočkali hned dvou velkých her ze série Assassin’s Creed. Letošek je ale tak trochu vzácností. Nejenom, že jsem dostali poměrně povedený „velký“ díl v podobě Assassin’s Creed Mirage, ale vývojáři z Ubisoftu si pro nás připravili i další díl, tentokrát s podtitulem Nexus a dvojicí písmen VR. Tady už je asi všem jasné, v čem je zakopán pes. Ubisoft to zkouší i na virtuální realitě a já hned ze začátku recenze můžu s klidem prohlásit, že poměrně zdařile.

S VR hraním se to má tak nějak všelijak. Já osobně jsem jeho velký fanoušek, ostatně odehrál jsem plno hodin na headsetu Meta Quest 2, ale zároveň se nemohu zbavit dojmu, že hry postavené na virtuální realitě to zkrátka z podstaty věci nikdy nebudou mít jednoduché. Za vším hledej peníze a u VR to platí dvojnásob. Velcí herní vydavatelé si určitě uvědomují, že headsety pro virtuální realitu nejsou mezi hráči moc rozšířené a to jim dost omezuje počet klientů, kteří by si jejich hru koupili. Do takové byznysu se pak těžko investuje a to zas vývojářům nedovoluje vytvářet takové tituly, kvůli kterým bychom si hned běželi do obchodu pro nějaký ten headset.

Typickým příkladem je například společnost Sony, která má již skoro rok na trhu skutečně povedený headset Playstation VR2, ale přímo studia Sony pro něj z těch velkých titulů vytvořila snad jen Horizon Call of the Mountain, což se spíše technologické demo a tak doposud nejzásadnější hrou pro tento headset je Gran Turismo 7, které už je ale spíše starší hrou. Zbytek portfolia pak tvoří hlavně porty starších her, různé VR updaty pro hry již dávno vydané a absolutní kraviny a různé hříčky. Tím to tak nějak končí. Přitom pro VR vyšlo tolik skvělých her, že je až s podivem, že se jejich úspěchu nechytla i další studia. Jmenovat mohu například fenomenální Half Life: Alyx, adventurní sérii Red Matter, nebo třeba krásnou plošinovku Moss. Ubisoft mě proto velmi mile překvapil, když se rozhodl exkluzivně pro headsety Meta Quest 2 a 3 vydat hru se své nejslavnější série.

Příběh hry se tentokrát odehrává hned ve třech důvěrně známých prostředích. Ujmete se role bezejmenného hackera, který od dvojice známých postav Shauna a Rebeccy dostane za úkol infiltrovat se do řad Absterga. To se samozřejmě povede a do parády si vás vezme Dominika Wilk, která se snaží rozluštit záhadu mechanismu z Antikythéry, díky kterému, jak sama věří, dokáže Abstergo získat výhodu nad Bratrstvem. Tento tajemný artefakt se již v minulosti dostal do rukou několika opravdu známým assassinům a právě to tvoří oslí můstek pro celý zbytek hry.

Postupně si totiž zahrajete za trojlístek postav, které důvěrně znáte. Spolu s Kassandrou se dostaneme nějakých 20 let za události z Oddysey k další kapitole sváru mezi Spartou a Athénami, v roli Connora z Assassin’s Creed 3 vtrhneme do dob revoluce v USA a konečně v kůži Ezia se pár let po událostech z Assassin’s Creed: Brotherhood vydáme do Monteriggioni. Osobně mi tento výběr assassinů sednul a do budoucna si i dokážu představit, že by se hra dala poměrně snadno rozšiřovat o další hratelné postavy. Příběh hry totiž nemůže ani náhodou konkurovat velkým dílům série. Na druhou stranu, v porovnání s jinými „VR only“ tituly působí AC Nexus skoro jako zjevení a je jednou z mála her, které by klidně obstály i vedle her například z klasických konzolí. Navíc, hra vám klidně zabere 15-20 hodin a to je porce, která je u VR titulů spíše výjimkou.

Hra Assassin’s Creed: Nexus VR je rozdělena do 16 kapitol. Ty se odehrávají v docela velkých lokacích, které sice svou rozlohou nemohou konkurovat velkým dílům série, ale i tak mě docela překvapilo, co vše se tam dá dělat. Kromě plnění hlavního úkolu máte vlastně plnou svobodu. Můžete se jen tak toulat například městem, pozorovat místní obyvatele, hledat desítky sběratelských předmětů, které vám odkryjí část historie, nebo plnit různé výzvy. Jednotlivé lokace jsou plné života a nebudu vám lhát, někdy mě to až svádělo k tomu zkoušet do lidí různě strkat, testovat jak budou reagovat, nebo jim dělat různé naschvály. Potkáte třeba chlapíka co nese nádobí a myslím že každého napadne, co by se asi tak mohlo stát, pokud se mu postavíte do cesty. Hra zkrátka tak trochu evokuje pocit z toho, že v prostředí virtuální reality jste tak trochu pánem nade všemi. A jen malá poznámka pod čarou. Nezkoušejte moc dlouho nenechavě pátrat své ruce po tělech lidí, nemístné osahávání může vést k celkové desynchronizaci vzpomínky. Ale na tohle si asi přijdete sami, neříkejte že ne.

Hned na začátku každého spuštění hry se můžete rozhodnout, zda budete hrát v sedě, či ve stoje. Ja zkusil obě možnosti a nakonec jsem u hry vždy raději stál, jelikož mi tak hraní přišlo daleko přirozenější. Navíc v sedě jsem se často dostal do problémů, jelikož jsem se například potřeboval chytnout výstupku, který ale byl pro mě zkrátka fyzicky nedosažitelný. Možná jsme hra hraní v sedě moc malý, těžko říct. Jinak si ale na vlastní ovládání postavy nemůžu moc stěžovat. Ono také jak bych mohl, když jsem za pohyby zodpovědný já sám. Hra mi přišla do krve prakticky okamžitě a bylo skvělé sledovat, jak se do hraní skutečně jde naplno ponořit a mít alespoň na chvíli pocit, že jsem skutečný assassin.

Základem všeho je samozřejmě samotný pohyb. Ten je namapovaný klasicky na analogu, stejně jako skákání. Vše ostatní už ale děláte pomocí pohybů a gest. Pokud se chcete skrčit a podlézt nějakou překážku, tak vás členové rodiny najdou v dost nezáviděníhodné pozici. Každý z assassinů má samozřejmě vystřelovací čepel a tu použijete škubnutím zápěstí a následně jí zanoříte hluboko do těla protivníka. Můžete používat i různé vrhací předměty, které si jednoduše vezmete z kapes, případně luk, který máte celou dobu na zádech, stačí se pro něj jen natáhnout. Samostatnou kapitolou jsou pak zbraně na krátkou vzdálenost. V AC Nexus skutečně budete muset šermovat. Soubojový systém je založen na systému krytí a parry, kdy se budete snažit rozhodit protivníka a trefit se do něj. Někteří nepřátelé umí pár fint navíc, takže dokáží vést údery tak, že vykrýt nejdou, pak nezbyde než uhnout. V souboji navíc vždy poznáte, odkud nepřítel zaútočí a tím směrem také musíte vést snahu o vykrytí úderu. Musím říct, že jsem si souboje nakonec docela oblíbil, i když stále raději jsem hrou procházel co možná nejméně nápadně.

Stealth systém je zde samozřejmě také obsažen, bez toho by to nešlo. Najdete zde prakticky vše, co byste čekali. Od možnosti gestem zapískat a nalákat tak protivníka, zabíjení z úkrytu, schovávání těl tak, aby si jich nikdo další nevšiml, likvidaci signálních zvonů a mnoho dalšího. K tomu si připočtěte skutečně povedený parkour, kdy hra trochu pomáhá a stačí jen držet tlačítko pro skok a budete ladně přeskakovat veškeré překážky. Po vzoru jiných her je zde samozřejmě i lezení, kdy jednotlivé ruce hledají místa kde se dá chytit a pak se pohybem rukou dolů jakoby posunuje celý svět pod vás. Kdo hrál třeba Climb bude jako ryba ve vodě. A zažít na vlastní kůži Leap of Faith je něco, co se nezapomíná.

Grafika je na to, že jsem hru hrál na Meta Quest 2 excelentní. Skutečně mi v dobrém slova smyslu vyrazilo dech, co dokázali vývojáři z Ubisoftu vymáčknout ze zařízení, které nemá výkon ani průměrného mobilu. Nebál bych se říct, že jde o jednu z nejlépe vypadajících her, které jsem nativně přímo v headsetu hrál. Jednotlivé postavy mají dobře zvládnutou mimiku, hra je bohatá na animace a relativně vysoká míra detailů potěší už jen díky tomu, že doslova každý předmět lze vzít do rukou a díky slušné fyzice s ním i něco dělat. Vaše postava má dokonce kompletní tělo, nebudete se tak muset po celou dobu hraní koukat na levitující ruce s prsty, jak to známe z drtivé většiny jiných VR her. Samozřejmě, nikdo nemůže čekat grafiku z velkých konzolí, ale pokud již chcete srovnání, tak bych si dovolil tvrdit, že podobně vypadaly hry ze série Assassin´s Creed na konzolích Xbox 360 a Playstation 3. Hru bohužel trápí pár grafických bugů, jako né vždy ostré textury, levitující nepřátelé a někdy přece jen dojde i na rozbitou fyziku. Dost na frak dostala umělá inteligence nepřátel. Jsou to je tupé loutky, které prochází mezi dvěma body v lokaci a jen pokud se jim vyloženě ukážete, spustí poplach.

Assassin’s Creed Nexus VR mě mile překvapil. Dal mi trochu naděje, že VR hry nejsou již předem zatraceny a že si vývojáři troufnou vytvářet plnohodnotné hry. Hříček a technologických dem už bylo dost. Jestli má mít virtuální realita ve hrách budoucnost, bude potřebovat právě takové hry, jako AC Nexus VR. Pokud máte headsety Meta Quest, hra by vám rozhodně neměla chybět v knihovně. A nezbývá než doufat, že se časem podívá i na jiné platformy.

Datum vydání: 16. listopadu 2023 – Použitý headset: Meta Quest 2
Distributor ČR: N/A – Česká lokalizace: NE