Bayonetta & Vanquish 10th Anniversary Edition – Recenze

23 března, 2020 0 Od Zdeněk Kortan

Je to neuvěřitelné, ale již deset let uplynulo od vydání dvou legendárních her od japonského studia Platinum Games, a protože jak Bayonetta, tak Vanquish svého času (hlavně první jmenovaný titul) sbíraly velice pozitivní ohlasy na konzolích minulé generace, rozhodlo se studio SEGA dopřát nám všem dárek v podobě výroční edice obou zmíněných her ve 4K remasteru, dostupném na konzolích PS4 a Xbox One. Jak se převedení obou akčních klasik na současné konzole povedlo a vyplatí se edici kupovat i přesto, že třeba již původní hry vlastníte? Na to vše si odpovíme v této recenzi, kterou jsem rozdělil na dvě části, kdy v první části se podíváme na Bayonettu a ve druhé části se zaměřím (jak trefné) na Vanquish.

CHARISMATICKÁ PRSATICE S BOUCHAČKAMA VE 4K? NE, TO NENÍ LARA CROFT…

Přiznám se, že s hru Bayonetta jsem si poprvé skutečně zahrál až nyní po deseti letech v rámci této výroční edice, takže pro mě šlo o skutečně první setkání s hrou, kterou mnozí během let už hráli nespočetněkrát, jsou tady samozřejmě i tací čtenáři, Bayonettou nepolíbení, kteří jistě ocení, když si v kostce nastíníme, o čem vlastně hra je, ale vy už stejně asi něco podle nadpisu tušíte… 🙂

Bayonetta je sexy, charismatická, badass hrdinka, která se po pěti stech letech spánku probouzí do světa plného padlých andělů a démonů, které je třeba zneškodnit, neb naši hrdinku pronásledují na každém kroku. Hra se odehrává v jakési alternativní verzi Evropy, která je vyobrazena samozřejmě v japonském stylu, a to sem úplně sedí. Bayonetta je akční rubanice, v podstatě takový japonský God of War s trochou mangy a kozama, vážně! S hrdinkou běháte po zajímavě, však ale lineárně, levelovaném světě a kosíte jednu mystickou příšeru za druhou pomocí všemožných komb, bouchaček, připevněných i na extrémně dlouhých nohách hrdinky, jeden boss následuje druhého, je to barevné, ztřeštěné, uspokojující, upgrady a skilly jsou samozřejmostí, zkrátka akční mlátička, během níž budete zuřivě bušit do všech tlačítek ovladače.

Vizuálně je na první pohled poznat, že hra už má ta nejlepší léta za sebou, ale není to zdaleka tak hrozné. Obraz je v rámci možností ostrý, propady framerate se zde naštěstí nekonají a vše běží plynule a krásně.Střídání cutscén a samotného hraní taktéž přechází bez rušivého dojmu, stejně tak se hra dobře hraje, načítací obrazovky trvají jen pár sekund, vše běží tak, jak má. Po prvním dohrání musím konstatovat, že skutečně se jedná o výbornou žánrovou hru, které snad mohu vyčíst jen to, že není o kousek příběhově nápaditější. Označení “žánrová klasika” si ale jistojistě zaslouží. Kdo má rád rychlou svižnou akci, okořeněnou o sympatickou hrdinku s peprnými hláškami, bude nadmíru spokojen, i po těch deseti letech!

HALO? MASS EFFECT? NE, TOHLE JA VANQUISH!

Hra Vanquish je typická sci-fi střílečka s arkádovými prvky, která ale svým stylem patří k tomu nejlepšímu, co si v rámci stříleček můžete zahrát. Píšu to záměrně, neboť nejsem úplně největším fanouškem tohoto typu her a už vůbec ne na konzolích, kde zaměřujete za pomoci pravé analogové páčky. Zde se opět jako v případě Bayonetty projevuje naprosto vypiplaná skvělá ovladatelnost, vše je dobře vidět, zaměřování funguje znamenitě a opět, vše běží plynule, tak jak to u remasteru má být.

Po vizuální stránce je na tom Vanquish oproti Bayonettě o pár stupínků hůře, holt zub času, ale nezoufejte: perfektní hratelnost vizuální stránku spolehlivě kompenzuje, navíc s velice povedeným soundtrackem a zvukovými efekty. O příběhu zde ani nemá cenu moc mluvit, hra se odehrává ve vzdálené budoucnosti, kdy Rusové zaútočili a vy jako hráči se ujmete role random hrdiny ve zbroji ne nepodobné například té, kterou nosí Iron-Man a jdete do války. Lokace střídá lokaci, výbuchy další výbuchy, máte zde na výběr velké množství zbraní, munice, expení a zkrátka všeho, co k tomu patří. Hratelnost je návyková, mnohé současné hry by se od hry Vanquish mohly učit. Bohužel je hra velice krátká záležitost, hru jsem dohrál za necelých šest hodin na střední obtížnost, jako samostatný kousek za plnou cenu by asi nemělo smysl hru kupovat, avšak v této výroční edici má své místo a jedná se o skvělou akční zábavu.

Platinum Games a SEGA nám naservírovaly dvě legendární hry v jednom balení za velice příznivou cenu, které ve výborném remasteru znovu ožívají. Mohou tak přilákat hráče, jako jsem například já, kteří je před lety tak trochu minuli, a že je to škoda, tak i veterány, neboť ostrý vizuál, plynulý framerate, hodiny a hodiny kvalitní akce, kompletní balení a již zmíněná cena jsou lákadly, které hry Bayonetta a Vanquish dovádí k dokonalosti a z těchto důvodů najdete pod recenzí známku, jaká tam je.

Bayonetta & Vanquish 10th Anniversary Edition je výtečnou kompilací dvou legendárních titulů Platinum Games, kterou si nyní můžete vychutnat v patřičně naostřeném hávu. Vzhledem k nízké pořizovací ceně nebudou svých peněz litovat ani veteráni, ale ani nováčci.

HODNOCENÍ: 10/10

Autor: Zdeněk Kortan
Testovaná verze: Playstation 4