Cloud a streamování jako budoucnost hraní

Cloud a streamování jako budoucnost hraní

27 května, 2019 1 Od Jiří Hora

Asi jste již z několika zdrojů slyšeli, že letošní konzolová generace bude tou poslední, či minimálně poslední takovou, jakou jsme doposud znali. Řada společností vidí totiž budoucnost ve streamování a vzdálených výpočtech pomocí cloudu. To celé vede k vysokým investicím do těchto technologií, které připravili o investory například studio Slightly Mad, které se snažilo vyvinout vlastní super silnou konzoli s názvem Mad Box. S tímto zařízením to však v současnosti vypadá velice bledě a může dojít i k tomu, že celý projekt upadne k ledu. Upřímně investovat do něčeho, co by mělo konkurovat zaběhlým značkám je silným výstřelem do tmy. Přeci jen zkoušela to už nejedna společnost a žádná nepochodila. Příkladem nechť jsou takové Steam Machines.

Mohou být streamovací služby opravdu budoucností hraní? Jednoznačně ano. Zde je největším problémem pouze připojení k internetu, které musí disponovat vysokou rychlostí a stabilitou. Odpovědí na tento problém by měla být 5G technologie, která je pomalu na obzoru a jenž by poskytla onu potřebnou stabilitu a rychlost bez ohledu na to, že byste hráli nějakou náročnou hru třeba v rozlišení 4K. Vyloučeno však není ani rozlišení 8K. Jistě si můžete říci, že by vysoké zatížení sítě mohlo způsobovat její pád, to by ale nemělo být reálné. Hráči by v podstatě z této technologie měli těžit, jelikož samotná zařízení pro spuštění sebenáročnějších her nebudou příliš drahá, vzhledem k odpadnutí nutnosti výkonného zařízení, jenž by vše počítalo lokálně.

Streaming her vlastně není žádnou neznámou. Takovouto půjčovnu her, které se streamují, disponuje například Sony v jejich konzoli Playstation 4 a jde o službu Playstation Now. Tu však zdejší moc neznají. V našich končinách není dostupná, ale právě díky ní, si mohou například v USA, Británii, Japonsku a dalších vybraných zemích vychutnávat i hry z Playstation 3, které si za nějaký ten poplatek půjčí a hrají pomocí vzdálených výpočtů. Právě Playstation Now má být v blízké budoucnosti posílen technologií Microsoft Azure a Azure AI. Toto partnerství se Sony by opravdu mohlo značit budoucí konec konzolové války.

Jedna služba by už tu byla, ale minimálně další dvě jsou v tuto chvíli na cestě, přitom obě již byly světu oznámeny. První službou je xCloud, který umožní streamování her na platformách Xbox a měla by se pravděpodobně představit v plné síle již v tomto roce. Druhou službou je pak Google Stadia, kterou představila společnost Google v tomto roce a jenž by měla disponovat výkonem vyšším, než mají obě současné mezigenerační konzole Xbox One X a Playstation 4 Pro, tedy 10,7 TFLOPS. Technologie by měla umožnit hraní ve 4K při 60 snímcích. Její budoucí evoluce by měla nabídnout 120+ snímku za sekundu a rozlišení až 8K. Výhoda streamovacích technologií by měla tkvět v tom, že její výkon bude růst nezávisle na tom, jak silný stroj máte doma vy.

V jednom z odstavců výše jsem zmínil, že v budoucnu pravděpodobně dojde ke konci konzolové války mezi Microsoftem a Sony, což nastane s vysokou pravděpodobností po nadcházející konzolové generaci. Již ona by totiž měla umožnit fungování her skrze streamování. Stále nepůjde o hlavní herní platformu, kterou by se potenciálně mohla stát do jedné dekády, tedy deseti let. Momentálně známé Xbox a Playstation jako konzole, avšak v budoucnu by se mohlo jednat o služby, které by mohly fungovat na jakémkoliv zařízení, tudíž hráči budou mít k dispozici vše bez omezení a kdekoliv. Vše tedy bude pravděpodobně záviset na předplatných daných služeb, které vám dané hry zprostředkují.

Hry v budoucnu si tedy můžeme představit jako filmy, které si budeme moci po zaplacení jedné z dostupných služeb zahrát. Vše může fungovat kupříkladu tak, že daná služba nabídne nějaký základní balíček her, připodobněme to k Xbox Game Pass. Ten si předplatíte a máte přístup k více než 150 hrám, které se postupně mění s tím, že případné nové hry bysme si za poplatky zapůjčili na nějaké období. To aby nedocházelo ke ztrátám financí na vývoj her, který stále vychází, a stále bude, na enormní částky, které by se v předplatném nedaly zahrnout.

Assassins Creed Odyssey na Google Stadia

Budoucnost hraní her je rozhodně zajímavá a může nabídnout hráčům daleko více, než nyní. Může smazat limity mezi platformami. To pak přivede k daným titulům daleko více hráčů, kteří si budou moci herní tituly zahrát prakticky na čemkoli. I přesto, že budoucnost se přiklání streamování, tak věřím, že stále se najde spousta zastánců fyzického hrubého výkonu, kteří se budou s danou situací asi hůře sžívat. A co vy říkáte na budoucnost hraní pomocí cloudových výpočtů a streamovacích služeb?