Dead Island 2 – Recenze

Dead Island 2 – Recenze

18 dubna, 2023 1 Od Jiří Hora

Dead Island 2 je v herním světě pojem, který rezonuje už několik dlouhých let. Konkrétně od jeho oznámení na E3 2014, kdy jsme se dočkali dnes už kultovního traileru, jenž tehdy sbíral jedno ocenění za druhým. Tehdy ale nikdo netušil, kolik problémů vývoje této hry přinese. Na hře se postupně vystřídala čtyři studia, přičemž až tvůrci z Dambuster Studios dovedli vývoj do zdárného konce a právě plody jejich práce jsem měl možnost se značným předstihem otestovat a vy tak máte možnost číst tyto řádky.

Jelikož byla hra přes půl desetiletí ve vývojovém pekle a samotný vývoj podléhal několika restartům, je vlastně docela obdivuhodné, že titul vůbec vyjde. Většina produkce, která se dostane do podobných problémů většinou nekončí nijak slavně. Příklady mluvily za vše – Aliens: Colonial Marines, Duke Nukem Forever, a podobné kousky. Ale k mému milému překvapení se z nového Ostrova smrti vyklubal titul, u něhož jsem se bavil vlastně celou tu dobu, jenž jsem v něm strávil.

Název Dead Island 2 je vlastně dosti zcestný. Nepohybujeme se totiž na žádném ostrově, nýbrž v Los Angeles, tedy v tom, co z něj zbylo poté, co se místní obyvatelé změnili v hladové nemrtvé. Název ale vem čert, jelikož prostředí celému tématu skvěle sedí a vzhledem k tomu, jak je L.A. a jeho okolí obrovskou plochou, tak se hra těší řadě rozmanitých prostředí, či spíše míst. Ikonickou lokací je za mě Santa Monica, ale třeba i filmová studia. Každá oblast města na vás dýchne rozdílnou atmosférou, ale vždy to stojí za to. Stoky jsou pak kapitola lehce sama o sobě.

Rovnou ale chci všechny vyvést z možného omylu. Nečekejte totiž žádný open-world. Hra je rozdělena na několik menších otevřených lokací, což ale umožnilo tvůrcům zapracovat na detailech a vlastně toto rozhodně kvituji. Vlastně i fakt, že je hra příběhově dosti přímočará a dalo by se říci, že jde svým způsobem o koridor, i když tomu tak v reálu není. I tuto volbu ale shledávám pozitivní. Hráč má pocit jisté svobody, ale stále je hnán kupředu jasně danou strukturou tvořenou příběhovou linkou. Neznamená to však, že jsou otevřené lokace nevyužité. Ba naopak. Ve hře se vyskytuje hned několik vedlejších aktivit tohoto elementu nadmíru využívajících. Navíc je fajn vidět, že tvůrci se snažili o kvalitu a ne o kvantitu, takže vedlejších misí ve hře není přehršel, což k nim umožnilo vývojářům naroubovat solidní příběhové linky doplňující tu hlavní.

Příběh jako takový si nehraje na nic, čím není. Máme tu poměrně typickou zápletku zombie žánru. Tedy námi zvolený charakter se stane přeživším havárie letadla, přičemž i přes všechno to štěstí je pokousán, aby se záhy zjistilo, že jste vlastně imunní a stanete se nadějí pro lidstvo. Pokud tedy zvládnete projít celým městem okupovaným zombie, až k jistému doktoru Reedovi. Jak vidíte, nic co by nebylo viděno i v minulosti. Tvůrci si ale toho jsem vědomy, a tak do toho naroubovali i řadu zvratů a napínavých momentů, kdy chcete zjistit, co se vlastně doopravdy stalo a co celou tu katastrofu v hlavním městě filmu způsobilo. Jak záhy zjistíte, tak situace v L.A. není zdaleka tou první, čímž je odkazováno na původní hru a rozšíření Riptide. Také zde potkáme třeba Sama B., který je jedním z hrdinů původních her.

Jak už bylo zmíněno. Ve hře máme možnost výběru z několika herních postav. Konkrétně jich je šest, kdy každý nabízí nějaké ty přednosti, ale také slabiny. Univerzál zde prakticky neexistuje, takže je třeba volbu cílit na to, jaký si představujete váš herní styl. Já si zvolil mrštnou paralympioničku Amy, ale k dispozici je také snílek o dráze kaskadéra z Británie Jacob, kalifornský striptér Ryan, irská asistentka prodeje a hráčka derby na kolečkových bruslích Dani, motocyklová kaskadérka Carla a pouliční podvodník Bruno. Skutečně různorodá sebranka dávající najevo, že každý má šanci na přežití a že životní zkušenost vám může zachránit krk. Těžko říci, jak působí jednotlivý hrdinové skrze dialogy, ale myslím, že charakter Amy zafungoval na jedničku, či já se s ní vlastně dokázal ztotožnit. Navíc možnost rozšlápnout hlavu zombíkovi protetickou končetinou jinde nemáte.

Nikoho asi nepřekvapí, že do hratelnosti promlouvají prvky žánru RPG. To je něco, co je dnes snad už naprostým standardem. Tvůrci sáhli k poměrně jednoduchému systému, kdy máme k dispozici čtyři kategorie schopností. Každá nabízí několik slotů na akční karty, jenž tyto schopnosti zastupují. Je to lehce uchopitelné a funkční. Navíc někdy je možné karty mezi sebou kombinovat a tím danou schopnost posílit. Jsem za dobře i s volbou, kdy se jednotlivé karty odemykají podle toho, jak ve hře fungujete, respektivě jak likvidujete nepřátele a tak podobně. Něco ala styl The Elder Scrolls, ale ne tak komplexní. Pochopitelně stěžejní schopnosti a odemykání dalších slotů na karty je vázáno na postup v úrovních.

Součástí původních her byl také crafting zbraní, či lépe řečeno jejich vylepšování. To je přítomné i zde. Vylepšování zbraní je omezeno na několik parametrů, kdy záleží na tom, jak moc raritní konkrétní zbraň je. Podle rarity máte stanoven počet slotů k vylepšení. Ta mají několik úrovní – podle síly účinku. Je třeba ale občas myslet na to, že zbraně se opotřebovávají a pokud si nějakou oblíbíte, tak je vhodné mít dostatek surovin na její opravu. Ostatně i samotné vylepšení stojí nějaké ty suroviny, takže se připravte na to, že sbírání různých předmětů po herním světě se nevyhnete. A i když bych řekl, že je všeho dost, narazil jsem i na chvíle, kdy jsem měl o suroviny nouzi. Je tedy vhodné necpat suroviny do všeho, když to není třeba.

Zombie, nepřítel tak starý jako videohry sami. Dead Island 2 přinesl snad všechny možné varianty, na které si vzpomenete. Máme tu velmi shnilé jedince sotva se plahočící, pak čerstvé a velmi rychlé kousky. Nechybí velcí bouchači na steroidech, nechybí křiklouni lákající k sobě další hladové krky, či hnilobu plivající tlouštíci. Děsivý jsou ale rozhodně zombie klauni. Ty jsem nesnášel asi nejvíc. No já obecně nesnáším klauny, takže o to víc, na mě tito chichotavý nelítostní bastardi působili. Ačkoliv bych rád řekl, že tímto sortace nepřátel končí, tak nikoliv. Je třeba k nepřátelům ještě přistupovat, řekl bych, elementárně. Jelikož občas se stane, že vaše plameny šlehající sekera nefunguje, jelikož samotná zombí už hoří a je tedy proti ohněm vylepšeným zbraním imunní. Stejně tak nemůžete na zombie v dekontaminačním oděvu používat jed a tak dále.

Soubojový systém jako takový není nikterak složitý. Máme zde klasický útok, útok s nápřahem, útok s výskokem, útok ze skluzu a tak dále. Pokud jde o poslední jmenované, tak podléhají zvoleným kartám v dovednostním stromu. K dispozici jsou i vrhací předměty, a speciální schopnosti, kdy jednu nechci dále definovat a přestavovat, jelikož jde o zajímavý prvek hry, na který si s radostí přijdete sami. Nehledě na to, že jde o klíčový prvek v příběhu, jenž bych nerad vyzradil.

Musím se přiznat, že když hraji tituly koncipované jako kooperativní, většinou v polovině hry zjistím, že to bez parťáka nejde, jelikož koncepce hry mi další průchod podstatně ztěžuje, či dokonce znemožňuje. K tomu zde nedochází, ale věřím, že podobný titul si člověk s kamarádem velmi rád projde a jsem zároveň toho názoru, že i level zábavnosti se posune o bod výše. Ale tuto možnost jsem takto v předstihu neměl možnost otestovat, takže mé pocity a dojmy vychází čistě z hry jednoho hráče.

Dead Island 2 je poháněn technologií Unreal Engine 4 a i když věřím, že v novější variantě by hra vypadala o nějakou tu úroveň lépe, tak i přesto bych chtěl říci, že smekám před prací vývojářů a konkrétně jejich grafiků. Jelikož jsem v L.A. byl a řadu míst osobně navštívil, tak jsem byl překvapen jejich věrností. Jistě, řada míst je fiktivních, ale vychází ze skutečných reálií. Jak už jsem jednou zmínil, tak fakt, že nejde o jeden velký otevřený svět, umožnilo tvůrcům jít více do detailů a vše řádně vypilovat. A i když jsem se rád kochal post-apokalyptickými kulisami Los Angeles, tak je třeba zmínit, že framerate nebyl vždy úplně stabilní a občas z cílových 60 snímků za sekundu kolísal. I tak jsem si ale hru dokázal náležitě užít. A nebudu lhát, i když má angličtina není na vůbec špatné úrovni, tak čeština vždy více vtáhne do děje. Tady je třeba smeknout klobouk před místními překladateli, kteří se museli popasovat s 250 tisíci slovy, kdy je tento boj stál více než rok a půl práce. A výsledek? Skvělý. Taková ta třešnička na dortu.

Dead Island 2 si během svého vzniku prošel řadou porodních bolestí, klinických smrtí a zmrtvýchvstání a i když vše nasvědčovalo tomu, že to úplně nedopadne, tak byl výsledek obrovským překvapením. Pokračování totiž je přesně tím, co jsem si pod ním představovali a stojí za každou minutu vašeho času, jenž v něm strávíte. Jistě není to dokonalé, chybičky se zde najdou a technický stav je potřeba ještě doladit. Na druhou stranu? Máte-li rádi zombie žánr, tak nemáte nad čím váhat.

8/10

Datum vydání: 21. dubna 2023 – Potřebné místo na disku: 54,6GB
Distributor ČR: Playman.cz – Česká lokalizace: ANO