Dune: Part II – Recenze

Dune: Part II – Recenze

1 března, 2024 0 Od Ladislav Procházka

Vážení přátelé, čtenáři, hráčky a hráčky, milí filmožrouti, konečně po dlouhých letech jsem byl v kině na filmu, u kterého hned v prvním souvětí mohu říci, že zatraceně stál za to. Ano, dnes bude řeč o druhé části výpravného velkofilmu Duna, který režíruje Denis Villeneuve a jehož předlohou mu bylo třídílné knižní dílo. Druhá část přichází zhruba po třech letech od prvního filmového zpracování. Ze začátku jsem šel na film s lehkými obavami, aby se tolik nepokračovalo v trendu z prvního dílu, který byl takovým otevíracím, vysvětlovacím a spíše putovacím, nežli adrenalinem nabitým dílem. Ale asi je to holt úděl těchto prvních epizod z rodící se velkovýpravné série. Podobnými problémy podle mého trpěly i první díly Pána prstenů či nebohého Warcraftu, který bohužel skončil na můj vkus předčasně.

Ale zpět k Duně, která navazuje tam, kde diváka nechala před třemi lety. Stále tedy sledujeme příběh Paula Atreida, který hledá útočiště u Fremenů, původních obyvatel planety Arrakis, z důvodu doslovného vyhlazení kmene Atreidů rodem Harkonnenů. Určitě nechci už dál více zabíhat do děje, protože by to bylo naprosté rouhání a rozhodně bych Vám všem zkazil zážitek z celého filmu. Nicméně jednotlivých postav se pár větami ale dotknout musím.

Ač zde hlavní postavou je Paul Atreides, kterého hraje Timothée Chalamet, tak mou nejoblíbenější postavou je zatím Stilgar, kterého hraje Javier Bardem. Stilgar zde totiž dostal deleko více prostoru, než v úvodní epizodě a hlavně je přesně tou postavou, kterou si zamilujete od prvních vteřin. Je to takový ten dobrák blázen, který je o něčem přesvědčen a nikdo mu jeho přesvědčení nevymluví. Zároveň je skvělým bojovníkem a učitelem, který pronáší vtipné hlášky, jako by se s nimi narodil a kolikrát tak publiku odlehčuje někdy hutnou atmosféru příběhu.

Větší prostor pro sebe prezentaci pak také dostává postava matky Paula Atreida, krásná Rebecca Ferguson. Tato švédská herečka naprosto skvěle stvárňuje zákulisní hráčku, šedou eminenci, která snad ještě více než v prvním díle tahá za nitky, Paulova osudu. Její digitálně upravené modré oči diváka dokonale odzbrojí a v kombinaci s charismatem, krásou a chytrostí je doslova nebezpečným nástrojem války.

Abych se vrátil zpátky k Timothée Chalametovi, tedy postavě Paula Atreida, tak ač přes jeho neoddiskutovatelnou hlavní roli, na mě působí úplně stejně, jako Frodo Pytlík v už jednou výše zmiňovaném Lord of the Rings. Nemastná neslaná postava, která neurazí, ale ani neohromí. Ač herecky působí skvěle, tak to Paulovi trvá skoro tři čtvrtiny druhého dílu, než se doslova odváže a začnou z něj padat emoce. Alespoň že tak, protože Frodovi to trvalo prakticky celou sérii.

Rozepisovat se o dalších jednotlivých ať už více, či méně zajímavých postavách asi nemá smysl. Všichni herci, kteří zde hrají podávají skvělý výkon, který diváka musí uspokojit. Výpravný velkofilm by asi měl mít opulentní kulisy, různá prostředí, ale to se na pískem tvořené planetě dá dosáhnout jen stěží, ale i přes tento handicap se Denisi Villeneuovi povedlo maximum možného.

Od nekončených písečných plání, přes majestátní obrazy Impéria, vesmírné lodě, až po vzrušující jízdu na obřím písečném červu, všeho se divákovi dostane. Nesmím také zapomenout na stálici v podobě Hanse Zimmera a jeho hudebního doprovodu. To, co tenhle člověk umí vytvořit, to se nedá passat ani tím, že řeknu, že jsem měl po těle husí kůži. Neskutečné.

Jak jsem zmínil výše, druhý díl Duny povoluje uzdu akci, adrenalinu, ale stále si zachovává tu svoji výpravnou a vyprávějící část celého příběhu. U sledování jsem hltal každý dialog mezi postavami, oproti prvnímu dílu mi dávaly větší smysl a stále jsem si přál jediné, aby film ještě nekončil. I přes stopáž trvající cca 2 hodiny a 40 minut jsem se nenudil, bohužel mé přání nebylo vyslyšeno a tak, logicky, dochází k přípravě půdy pro třetí epizodu. Nicméně ukončení druhého dílu je provedeno s citem, přesně v bodě, kde by film měl skončit. Divák se během promítání dozví zajímavé informace o hlavních hrdinech, díky kterým na ně bude nahlížet jinak, než původně. A kolikrát se jedná o informace, které vůbec člověk nečeká a ani by ho nenapadly.

Film Duna: Část druhá je jednoduše snímkem, který byste si neměli nechat ujít. Má snad jedinou vadu, do kin nešla spolu s třetím dílem, na který zase budeme několik let čekat. Denis Villeneuve tak obrušuje diamant do jeho maximální krásy. Zbývá mu k tomu skutečně už jen pár drobných krůčků.

Datum premiéry: 29.2.2024Distributor ČR: Vertical Entertainment

Poděkování za účast na předpremiéře patří partnerovi Xbox, který na místě poskytl také hratelnou ukázku přídavku Duna pro jejich Microsoft Flight Simulator.