Encased – Recenze

Encased – Recenze

18 července, 2021 0 Od Martina Halamásková

Za dobu co píši na tento web, jste si možná již všimli, že mám opravdu ráda science-fiction. Proto jsem si nemohla nechat ujít příležitost vyzkoušet nové post-apokalyptické RPG od vývojářů z Dark Crystal Games a společnosti Black Tower, Encased. Hra má oficiálně vyjít v září tohoto roku na platformách Steam, GOG a Epic Game Store, ale již od roku 2019 byla k dispozici v předběžném přístupu. Někdy v budoucnu se plánuje hru vydat i pro konzole PS4 a Xbox One, ale žádné konkrétní datum tvůrci doposud nestanovili. Encased patří mezi izometrické, taktické RPG a také se od jiných RPG titulů některými prvky poněkud liší. Hra započala svoji cestu na crowdfundingové platformě Kickstarter a od té doby se její úroveň značně posunula. Ještě před rokem se ve hře dalo najít pár chybiček a nyní jsou již téměř pryč.

Příběh se odehrává v alternativní verzi 70. let 20. století. V tomto období zrovna probíhala studená válka mezi Spojenými státy a Sovětským svazem. Ve hře se však historie odehrává jinak a válka je ukončena roku 1970 díky nalezení tajemného kulovitého artefaktu mimozemského původu v poušti. Hra začíná v roce 1976, v době kdy je již oblast kolem artefaktu osídlena a rozdělena na několik distriktů. My se ocitáme v kůži člověka, kterého si můžeme upravit podle libosti a přiřadit ho do libovolné pracovní divize neboli křídla.

V nabídce máme bílé křídlo, které je zaměřené na vědecký výzkum anomálií a relikvií, nacházejících se v oblasti ovlivněné artefaktem. Dále se můžete zařadit do černého křídla, jehož úkolem je vojenská obrana civilistů, modré křídlo je zaměřeno na technickou stránku věci, stříbrné křídlo, které se stará o personální a politické záležitosti a na konec oranžové křídlo, kam jsou přiřazeni bývalí trestanci a kriminálníci na něco jako nápravný pobyt, ti poté zastávají jednoduché pomocné práce. Společenská hierarchie má být v tomto světě perfektně vyvážená, ale skutečnost je samozřejmě trochu jiná.

Kolem celé oblasti zasažené vlivem artefaktu je jakési energetické pole, které brání živým organismům v odchodu. Takže pokud se jednou rozhodnete překročit hranice dosahu artefaktu, již není cesty zpět. V případě, že si to rozmyslíte, energetické pole vás při pokusu odejít zabije a vy se pravděpodobně vypaříte z povrchu zemského. Neživé předměty však procházet mohou bez problému, takže obyvatelé mají pořád přísun zásob z okolního světa a stejně tak mohou své vědecké objevy posílat ven. V celé oblasti artefaktu se vyskytují náhodné anomálie, které mohou být velice nebezpečné. V době kdy se do příchozí stanice dostaneme, je již v dáli vidět tvořící se anomálie obřích rozměrů, která postupně nabírá tvar elektrické bouře a je také středobodem celého příběhu.

Po zařazení vaší postavy do jednoho z křídel se tedy vydáváme do stanice Concord, ve které proběhne něco jako tutoriál a úvod do příběhu. Během výcviku se naučíme bojovat v tahovém combatu, který funguje na principech pravidel hry Dračí Doupě. Stejně jako vy, tak i vaši nepřátelé v podstatě „hází kostkou“ a podle padlé hodnoty hra rozhodne, zdali jste se trefili nebo ne a kolik poškození jste udělali. Tato akce se samozřejmě děje v pozadí, takže my jako hráči žádnou kostkou neházíme. Tím se souboje stávají pokaždé odlišnými a nikdy se neopakují. Pokud si těšně před začátkem boje hru uložíte a během souboje zemřete, druhý pokus můžete mít mnohem větší štěstí a zabít nepřítele na pár ran nebo naopak pořádnou smůlu a ani jednou se netrefit.

Během vašeho tahu máte k dispozici takzvané akční body, které utrácíte za jakoukoliv akci, pohyb, útok, použití předmětu nebo třeba přebíjení. Hra vás samozřejmě nedrží za ručičku, ale spíše vám hází klacky pod nohy. Vaše zbraň se vám totiž může zaseknout a její oprava stojí ještě víc akčních bodů než samotné přebíjení. Jinými slovy v podstatě promrháte jedno kolo a nepřátelé mají tak větší šanci vás porazit. Systém akčních bodů může být poněkud krutý, obzvlášť v případě, kdy jste v početní nevýhodě. Každý souboj se tak stává docela těžký, a to se ve hře žádné boss fighty nevyskytují. Jestliže upřednostňujete rychlý a svižný souboj bez zádrhelů, tento případ to rozhodně nebude.

Ve většině RPG her se nachází funkce resetování životů nepřátel, v případě že odběhnete od původního místa moc daleko nebo zmizíte například někam, kde se hra musí načíst. I v Encased můžete z boje samozřejmě utéct, ale pokud nebudete čekat třeba den nebo dva, tak by se nepřátele neměli uzdravit. Hodnota jejich života zůstane přesně tam, kde jste ji nechali při vašem útěku. To samé platí i o vaší postavě, jestliže se neuzdravíte třeba lékárničkou a počkáte pár dní, měli byste se uzdravit samovolně, do té doby ale zůstáváte na stejné hodnotě. Tuto, dejme tomu „realistickou“ mechaniku, jsem i využila v jednom z vedlejších úkolů ke svému prospěchu. Měla jsem prozkoumat sklep, ve kterém se objevila jakási neznámá anomálie a najít mechanika, který se odtamtud nevrátil. Bohužel pro mechanika bylo pozdě, protože se vlivem anomálie změnil v mutanta. Využila jsem strategicky umístěného žebříku, kterým jsem se do sklepa dostala a pokaždé do mutanta několikrát střelila a zmizela zpátky nahoru. Životy se mu neobnovovaly, takže jsem ho tímto způsobem nakonec ubila a nedostala jsem vůbec žádné poškození.

Z tohoto důvodu jsem dala slovo „realistická“ mechanika do uvozovek, ve skutečném životě se životy také neresetují, na druhou stranu ve skutečném životě by za vámi kdokoliv prostě vylezl po žebříku. Co vám v průběhu hraní většinu potyček usnadní je přítomnost společníků, kteří bojují po vašem boku. Ty si ale musíte zasloužit a hlavně si na ně počkat, protože během počáteční mise jste na všechno sami. Během přesunu přes mapu také narážíte na takzvaná náhodná střetnutí, která jsou také inspirovaná hrou Dračí Doupě. Při něm můžete narazit na bandity, opuštěný vrak auta plný zásob nebo v podstatě cokoliv, co má hra přichystané. Všechno zlé je ale i k něčemu dobré. I opuštěné auto může skrývat mnohá nebezpečí, jako například příhodně schovaný úl plný zmutovaných vos a útok banditů vám nakonec přihraje spousty velice důležitých předmětů, bez kterých se v poušti neobejdete.

Hra v sobě nemá vůbec žádný voice acting, takže všechny diskuze, questy, popisy situací a vyprávění si musíte přečíst sami. V některých hrách, které jsem hrála, se tato skutečnost může zdát poněkud zdlouhavá a po nějaké době i nudná, ale v tomto případě tomu tak není, vlastně naopak. Čím víc jsem hrála, tím spíš jsem seděla na židli jako přikovaná. Hra velice dobře pracuje s atmosférou, kterou vytváří během vyprávění příběhu převážně dobrými zvukovými efekty a hudbou. Ve chvíli, kdy se příběh začal rozjíždět, jsem byla téměř většinu času pořád napnutá a párkrát mě hra nachytala během velice povedených lekaček. To byl pro mě opravdu šok, protože při takovém systému vyprávění příběhu bych nečekala, že se vývojářům povede vytvořit takhle intenzivní atmosféra, která mě dokáže vyděsit.

Rychlost postupu ve hře záleží většinou na vás, ale já osobně si RPG ráda vychutnávám se vším všudy. Dávám si načas a prohlížím si všechny dostupné úkoly, konverzace či oblasti. Pokud hrajete stejným způsobem, pak váš herní postup bude pravděpodobně pomalejší, ale ani to hru nedělá nudnou. Co se mi během postupu ve hře moc nelíbilo, byla neschopnost splnit některé vedlejší úkoly hned, jak jsem je přijala. Například se to týkalo úkolu se zneškodněním pomatených civilistů nebo při nejhorším jejich zabitím. Omráčení, je ale k dispozici až od určité úrovně energetických zbraní a bohužel v tuto konkrétní část hry je bodů schopností málo. Samozřejmě, že by se dalo soustředit na navýšení právě této jedné schopnosti, ale bohužel na úkor jiných také velmi podstatných vlastností. Bez nich je poté průchod hlavní dějové linky mnohem těžší.

Hra mě sice velice bavila, ale ze začátku jsem měla problém se ve všem vyznat. Seznam úkolů je poněkud zmateně uspořádaný, což by se dalo napravit například několika podnadpisy. Hlavně v něm ale nemáte napsané všechny informace. Jestliže přijmete úkol během konverzace s nějakým charakterem, musíte dávat pozor, co po vás vlastně chce, protože v úkolech detaily nenajdete. Naštěstí máte ve vašem deníku zapsané všechny nedávné konverzace, takže pokud si nejste něčím jistí, stačí diskuzi dohledat a mělo by být po problému. V některých momentech jsou však záznamy diskuzí k ničemu a po určité době či množství konverzací se dokonce sami promazávají.

V čem jsem se opravdu ztrácela, byl systém obchodování, který ve hře funguje na principu výměny něco za něco. Ve hře se samozřejmě objevuje i měna, a proto jsem předpokládala, že obchod proběhne klasicky, předmět za peníze. Během tutoriálu bylo sice obchodování zmíněno, ale přesto nebylo názorně představeno, tudíž jsem hned nepřišla na to, jak tedy obchod probíhá. Povětšinu času jsem měla neustále plné batohy, a za to ve hře dostanete negativní efekt, který vás zeslabuje. Hned po ukončení tutoriálu, kde máte možnost poprvé obchodovat, je nějakou dobu výměna nedostupná z důvodu povahy hlavní dějové linky, což mi další postup ve hře neusnadňovalo. Několik herních prvků, které nebyly už od začátku dost jednoznačné, jsem musela vykoumat metodou „pokus omyl“. I když jsem po úspěšném zjištění, jak co funguje, měla dobrý pocit, uvítala bych některé informace již během tutoriálu.

Vzhledem k tomu, že jsem si mohla vyzkoušet hru pouze v předběžném přístupu, je třeba to brát v potaz. Na finální vydání hry vývojáři plánují hru obohatit o více propracovaný tutoriál a několik vylepšení, co se týče soubojů či vlastností vaší postavy. Přidají další vedlejší úkoly, pokračování hlavní dějové linky a hlavní mapa se rozšíří o nové oblasti a zajímavosti, na které můžete narazit. V předběžném přístupu si prozatím můžete zahrát pouze prolog a pár dodatečných dějových misí, splnit něco kolem dvaceti vedlejších úkolů a potkat se s 75 různými charaktery. V průběhu vývoje hry proběhlo pět patchů s dodatečným obsahem a opravami, tvůrci však již další aktualizaci neplánují. Hra je již téměř kompletní a poslední třešnička na dortu vyjde už na podzim tohoto roku.

Encased je rozhodně velmi vyvedená hra, a to ještě není ani úplně hotová. Pokud se cítíte být opravdovým fanoušek sci-fi až do morku kostí, není šance, že by vás toto RPG zklamalo. Hra není nudná, i přesto že mapa není nějak extra veliká, je toho stále dost k objevování, hlavní dějová linka je zajímavá, soundtrack a zvukové efekty jsou perfektně zakomponované do celkové atmosféry a každá postava má svůj vlastní příběh a charakter, který stojí za pozornost. Délka hry v předběžném přístupu by měla být zhruba kolem deseti hodin, což je celkem mnoho vezmeme-li v potaz, kolik obsahu se do hry ještě ani nedostalo. Už od začátku jsem měla ze hry velmi dobrý pocit a musím říct, že ani ke konci jsem svůj názor nezměnila. I přes několik nedostatků a chyb si myslím, že hra má obrovský potenciál a už nyní dosahuje kvalitativně velmi vysoké úrovně. Jestliže jste se ještě nerozhodli, zda si hru pořídit, mohu ji jenom vřele doporučit. Tratit v tomto případě rozhodně nebudete.

Datum vydání: V Early Access od 26. září 2019- Potřebné místo na disku: 20GB