Evil West – Recenze

Evil West – Recenze

22 listopadu, 2022 1 Od Jiří Hora

Flying Wild Hog, studio stojící za moderní trilogií Shadow Warrior, do nás několik posledních měsíců hustilo informace o jejich nejnovější hře Evil West. Ta je unikátní tím, že mísí western s upíří tématikou, což se jevilo jako velmi dobrý nápad, jelikož mou pozornost si hra získala. Byl jsem tedy nesmírně rád, že mi hru lokální distributor poskytl se značným předstihem a já měl tak dostatek času se ponořit do jejího temného nitra. Za normálních okolností byste tento článek četli o něco dříve, ale co čert nechtěl, tak mé upíří tesáky skučely bolestí takovou, že se jen sotva šlo soustředit na jakékoliv myšlenky. Dost ale bylo pláče a lítosti. Pojďme se podívat na tesáky tohoto netradičního westernu.

Evil West nás tedy vezme do nitra Spojených států, do zlaté éry Divokého západu, kdy ale nejsou největším problémem nově stanovené vlády domorodí obyvatelé, nýbrž prastaré zlo prahnoucí po krvi. My se v chopíme role Jessieho Rentiera, syna zakladatele organizace pro lov monster, který musí čelit té největší hrozbě, jenž před ním kdy stála, jelikož je v ohrožení nejen odkaz jejich rodiny, ale i osud celé země. Místní upíří děva totiž se svým otcem spřáhla plán, který je proti srsti i samotné nejvyšší radě upírů. Co se děje na pozadí tohoto plánu? Na to už musíte přijít sami.

Příběh je poměrně jednoduchý a plytký. Nečekejte nějaké velkolepé drama. Navíc je tu problém s jistou nekonzistencí a také je tu celá řada mezer. Těch si ale tolik nevšímal, jelikož se titul může těšit české lokalizaci, která to možná kryje lépe, než by se mohlo zdát. Na druhou stranu se mi líbí atmosféra, která je jakoby vystřižená z Van Helsinga. Ten byl jistojistě inspirací této hře. Také jsem si během hraní vzpomněl na trochu pozapomenutý kousek The Order 1886, který nabízel velmi podobnou tématiku, jelikož ve hře Evil West nefigurují jen upíři. Objevují se zde také vlkodlaci, či další monstra, či nižší démoni, k nepřátelům se ale ještě dostanu.

Zaměřím se ještě trochu na hlavního hrdinu Jessieho, jelikož v jeho kůži budeme trávit spoustu času. Na první pohled mi byl silně nesympatický, což se v průběhu hry změnilo a přišel jsem jeho charakteru na chuť. Ostatně se v průběhu hry jeho osobnost postupně vykresluje a momenty, kdy jsem ho měl za hrozné hovado, vystřídali momenty, kdy jsem souhlasil se vším, co pronesl, či s jeho reakcemi na dané situace. Což beru ze svého pohledu jako jednoznačné plus.

Nebudeme si ale nic nalhávat. Tvůrci nás nelákali na dechberoucí příběh, ale na atmosféru a brutální akci. Oba tyto prvky jsou na tom vlastně skvěle. Atmosféra je na první dobrou skvělá. Tvůrci si mě překvapili velmi variabilním prostředím, jenž na nás dýchne pokaždé trochu jinak. Jednou se budeme pohybovat roklinami uprostřed pouště, jindy navštívíme horské těžební zařízení nebo hustý les, a nechybí ani nějaké to typické westernové městečko, či prastaré stavby. Pohledově nemá design jednotlivých úrovní chybu a vlastně mi ani nevadí, že jde o čistokrevný koridor. Je jen škoda, že přesně víte, kdy se na vás vrhnou zástupy nepřátel, jelikož tu jsou předem stanovené “arény”, které nejsou vždy tou nejlepší volbou. Vše pak tak trochu přechází do jisté stereotypizace, zvláště, když se řada nepřátel po celou hru opakuje. Tohle byl tak trochu neduh i jinak povedeného Gear of War Judgment.

No a k té akci. Řekněme, že tvůrci si v žádné ze svých her neberou servítky a Evil West není žádnou výjimkou. Akce má náboj a tak trochu mi připomíná westernové God of War. K likvidaci nepřátel můžeme využívat všemožných zbraní od speciální rukavice, přes revolver, pušku, brokovnici, až po plamenomet, kuši, či třeba speciální kříž. Všechny zbraně se navíc dají vylepšit, takže jejich destruktivní účinek bude daleko větší, či nabídnout nějakou tu featuru navíc, třeba jako teslovy výboje a tak podobně. Vše lze navíc poměrně efektně kombinovat, takže to celé oku lahodí a nepřátelé se likvidují jedna báseň.

Zaměřím se ještě na zmíněnou rukavici, jelikož ta má celou řadu funkcí a řekněme, že Jessiemu propůjčuje celou řadu “schopností”. Můžeme díky ní vytvořit energetický štít, přitáhnout si nepřítele, paralyzovat jej, či můžeme rukavici přetížit a na chvíli se tak Jessie změní na nezastavitelný stroj na zabíjení. Jo a víte, že tu nechybí také brutální finishery. Jojo, jsou tu a je pouze škoda, že každý ke každému nepříteli se vážou maximálně pouze dvě, někdy ani to ne.

Jak je to s nepřáteli? Ve hře jich je celá řada a jsou poměrně rozmanití, je jen škoda, že se v určité části hry už začínají všichni tak nějak opakovat a to včetně, řekněme, minibossů. Jedinou výjimkou jsou hlavní bossové a souboje s nimi stojí skutečně za to. Škoda jen, že jich ve hře není více. Na druhou stranu je se mi líbí, že tvůrci nastavili každému monstru unikátní slabiny a máte vždy šanci k efektní a rychlé likvidaci. Někdy to ale vyžaduje načasování, což není vždy příliš komfortní, když z dalších směrů na vás útočí něco jiného. Proto jsou střety s nepřáteli občas solidní dramata a ano, i já jsem nepřátelským drápům a tesákům sem tam podlehl a musel danou část opakovat. Naštěstí checkpointy jsou dobře nastavené, takže žádná vyslovená frustrace se nedostavuje.

I když příběh není velkolepým dramatem, tak mě velmi těší, že v každém herním levelu se nachází celá řada collectibles, které nám příběh doplňují a to tím, že odhalují příběhové pozadí. Mezi těmito kolektibly tak najdeme různé zprávy, dopisy, nebo záznamy z deníků. Kromě těchto doplňujících informací můžete sbírat také skiny pro Jessieho, které jsou ukryté ve speciálních truhlách, jenž jako bonus obsahují zlaťáky, jenž jsou zde přítomné i v různých měšcích, bednách, či menších truhlách. Tyto cinkáče jsou pak potřeba ke kýženým vylepšením zbraní.

Z hlediska technického nemám vlastně hře moc, co vytknout. Evil West na konzoli Xbox Series X nabízí dva režimy zobrazení. 4K a 30 snímků za sekundu a 1080p a 60 snímků za sekundu. Na první volbu zapomeňte, jelikož i když hra vypadá lehce lépe, tak snímkování je zde daleko důležitější a hratelnost má úplně jiný rozměr. Takže nějakou tu neostrou texturu oželíte, věřte mi. Propady snímků, glitche, bugy – nic z toho jsem nezaregistroval, což vždy potěší. Tvůrci určitě udělali dobře, když hru odložili a vyladili. Nejenže tedy skvěle běží, ale také velmi dobře vypadá. Tvůrci využili osvědčený Unreal Engine 4 a je znát, že zkušenosti s ním už tvůrci mají, takže to vlastně ani špatně dopadnout nemohlo.

Mrzí mě ale jedna věc. Hra podporuje kooperaci dvou hráčů, ale tu jsem neměl možnost vyzkoušet, takže z tohoto hlediska nemám co hodnotit. Každopádně kvituji, že zde tato možnost je. Vždy je fajn, když se můžete do podobné hry pustit s kamarádem. Zvláště, když jde o hru podobnou i takovým Gears of War, které jsem ostatně jednou zmínil. Věřím ale, že pokud bych měl možnost hrát v kooperaci, tak by si hra odnesla třeba i bodík navíc, ale třeba také ne.

Evil West je testosteronem napěchovaná akce s neotřelým zasazením. Mix westernu a upírů zafungoval skvěle. Je ale škoda, že hra po nějakém čase padá do stereotypu a to díky opakujícím se nepřátelům a stále stejnému schématu úrovní, kde se střídají koridory a arény s nepřáteli. Tento se jistě do síně herní slávy nedostane, ale co dělá, dělá dobře a se ctí, takže pokud toužíte po koridorové akci a odreagování, tak není nad čím váhat. České titulky jsou pak velmi příjemný bonus.

7/10

Datum vydání: 22. listopadu 2022 – Potřebné místo na disku: 35GB
Distributor ČR: COMGAD s.r.o. – Česká lokalizace: ANO