Farming Simulator 22 – Recenze

Farming Simulator 22 – Recenze

22 listopadu, 2021 1 Od Jiří Hora

Švýcarské studio GIANTS Software můžeme považovat za studio jedné jediné série. To je stín, z něhož se chce většinou každé vývojářské studio postupem času vymanit. V případě těchto tvůrců to tak ale zatím nevypadá. Stojí totiž za každoročním prodejním best-sellerem, jímž je Farming Simulator a to navzdory tomu, že nové díly každý rok nevychází. Dokonce aktuálně vydávaný díl Farming Simulator 22 vychází po tříleté pauze, ale musím sám uznat, že to na novince je věru znát, až jsem byl sám skutečně překvapený.

Mezi velké fanoušky simulátorů tohoto žánru vskutku nepatřím a asi nikdy patřit nebudu, ale se sérií Farming Simulátor už nějaké ty zkušenosti mám. Ostatně jsem nějaký čas hrál jak Farming Simulator 19, tak předchozí díl s číslem 17, vše pochopitelně pro potřeby recenze. Tento článek ale nemám tak úplně na svědomí já jako spíše můj strejda, jehož považuje za skutečně velkého nadšence do této série. Jenom ve Farming Simulator 19 má od vydání odehráno několik tisíc hodin, což já nemám ani u svých nejoblíbenějších sérií dohromady. Nikdy nepřekročím práh několika stovek. Právě svému strejdovi jsem novinku dal do rukou a díky jeho postřehům mohl vzniknout tento článek. I když i má osoba si dovolila ve hře nějakou tu hodinku dvě utopit. Ostatně nasát nějakou tu esenci hratelnosti bylo třeba.

Rád bych řekl, že novinek je v tomto díle poskromnu a měl to tak celé rychle za sebou, ale opak je pravdou. Novinkami vývojáři nešetřili a to jak v herní náplni a možnostech, jenž hra nabízí, tak v technickém zpracování posouvající sérii opět o úroveň výše. Sám nevím, kde mám začít, jelikož pokud bych chtěl tuto sérii někam zaškatulkovat, tak by se jednalo o čistokrevný sandbox. Dostanete totiž všechny nástroje okamžitě k dispozici a je jen na vás jak začnete a jak se ve hře budete následně rozvíjet.

Titul vám dá z počátku na výběr ze tří variant obtížnosti, které vám nadefinují s čím vlastně budete svou hru začínat. Rád bych řekl, že jsem si zvolil něco lehčího, ale strejda miluje simulace v plném rozsahu a tak jsme začali s ničím, tedy téměř s ničím. Dostali jsme 500.000 dolarů a zbytek už byl jen v našich rukou. Ano, nejtěžší obtížnost vám dává skutečně okusit všechny strasti začínajícího zemědělce, který si nastřádal počáteční kapitál, nebo jej zdědil, ale nemá jediný stroj, jediné pole, které by mohl obhospodařovat, či dokonce farmu. Tím vším je třeba se na vlastní náklady zaopatřit.

Je na místě říci, že v této obtížnosti jsou všechny výsledky během na skutečně dlouhou trať, dokonce bych se nebál tento běh nazvat maratonem, či ultra maratonem, ale když to má rád někdo hardcore, tak to má rád hardcore. Zbylé dvě obtížnosti jsou v tomto směru, řekl bych, daleko benevolentnější. Vraťme se ale k oné noční můře začínajících farmářů. Naše první kroky vedli samozřejmě k prodejci strojů a dalšího zemědělského vybavení, kde jsme si mohli koupit svůj první traktor, s jehož pomocí jsme postupně odstartovali náš zemědělský byznys.

Zde se na chvilku pozastavím. Stejně jako v předchozích ročnících, i ve Farming Simulator 22, je nutné si rozmyslet, jestli si daný stroj koupíte, půjčíte si v bance, či si jej pronajmete. Finance zde hrají velmi důležitou roli a jsou vlastně tím hlavním faktorem, jenž stojí mezi vámi, úspěchem a bankrotem alias koncem hry. Náš první traktor jsme koupili za počáteční kapitál, který nám byl k dispozici, přičemž jsme zvolili střední traktor značky John Deer. Ve hře je ale  dispozici celá řada dalších značek, včetně navrátivšího se Zetoru. Nebudu vám lhát. Ta naše milovaná značka nepatří zrovna k těm levným.

Jakmile jsme měli náš první stroj, tak jsme si vyhlédli krásný pozemek, který zahrnoval dvě pole a část lesa, což bylo mimo naše finance. Zde nastoupila banka a její půjčky. Ty je pochopitelně nutné splácet, takže jsme se museli vrhnout na práci. Než se člověk dostane k obdělání vlastního pole, tak to nějaký ten čas zabere. Naštěstí můžete plnit zakázky pro jiné farmáře a tím si vydělat nějaký ten další kapitál a hlavně získáte tím příjem k zaplátování vašich dluhů. Najednou se ocitáte v takovém tom kole, kdy přijdete z roboty a jdete do další, abyste se mohli rozvíjet. Ještě že naše farma holka nemusí spát.

Po všech těch drsných farmářích, za něž strejda hrával v předchozích dílech, jsme se rozhodli prubnout ženštinu. I když tak nějak jsem měl pocit, že záměr vývojářů byl, abyste to za tu ženskou zkusili. Ženské modely jsou tak nějak celkově líbivější, než ty mužské. Obdivuji však to, že se tvůrcům z GIANTS Software podařilo poměrně úspěšně zaintegrovat poměrně funkční a kvalitní editor postavy. Jistě nejsme na úrovni nedávno recenzované poslední verze Skyrimu, jehož editor je i po jedné dekádě stále na velmi vysoké úrovni a lehce strčí do kapsy i současnou produkci, ale na poměry podobných her je třeba říci “No, tohle se docela povedlo“.

Nyní se oprostíme od toho dlouhého procesu vydělávání peněž a přesuneme se k tomu, co hra vlastně nabízí, protože toho není málo. Tak předně k dispozici máme trojici velmi pěkně zpracovaných map, kdy jedna je inspirována alpskou krajinou, druhá amerických venkovem a třetí Itálii. Itálie tak sebou přináší i možnost pěstování vinné révy a s tím spojený nákup a hlavně přítomnost nových strojů, které jsou třeba pro zpracování této plodiny. Stoj na sklizeň vína jsem poprvé viděl ve hře Pure Farming, ale pokud jde o zpracování, tak zde jsme na úplně jiné úrovni, což se týká všech stojů kompletně.

Rád bych tu mluvil o každém jednotlivém stroji, který je k dispozici, ale to bych tuto recenzi mohl vydat knižně, jelikož se tu bavíme o několika stovkách strojů a z logického důvodu jsme ani všechny neměli šanci vyzkoušet. Počet a typy strojů ale odráží možnosti, které ve hře máme. Ať už jde o pěstování plodin, chov zvířat, či lesnictví. Nyní ale můžeme hospodařit i na loukách a zpracovávat jednotlivé produkty v daleko větším rozsahu, než kdy předtím.

Zde bych se rád pozastavil. Protože hra tímto faktorem získává další rozměr. Nyní už to není jen o tom, vypěstovat obilí sklidit ho a prodat, či si jej využít pro vlastní potřebu. Nyní můžeme obilí zpracovat na mouku, mouku pak využít například na výrobu pečiva a tu pak prodávat. To samé můžeme říci například o chovu skotu, kdy můžete podojit krávu a prodat mléko, ale můžete také nechat vyrobit jogurty a ty pak teprve prodávat. To nám přináší celou řadu možností jak přijít k tolik důležitému kapitálu, díky němuž můžeme ve finále vytvořit vlastní farmářské/zemědělské impérium. Jak jistě víte, tak my nemusíme být jen těmi, kdo pro někoho pracují, či dřou sami na sebe. Můžeme později také sami zaměstnávat a tím všechny procesy,k nimž máme přístup, tak nějak globalizova a vydělávat další a další peníze.

Vrátím se ale k obdělávání polí, tedy procesem, na kterém kdysi celá tato série odstartovala v roce 2008. Tento proces doznal jistého upgradu tedy, že během orby už nedostaneme čistě zoranou půdu připravenou k dalšímu procesu. Tentokrát je třeba se vypořádat s kamením, jenž na polích mít rozhodně nechcete. Kvůli tomu nám do hry přibyly další stroje, které jsou určeny právě pro sběr kamenů z polí. Ona hra je plná celé řady drobností, ale drobností, jenž milovníky těchto her velmi a velmi těší. Můj strejda je toho důkazem. Jsem vlastně rád, že jsem měl možnost hru testovat s cílovou skupinou, kdy strejda má zkušenosti i s několika reálnými stroji zemědělské techniky.

Opomenu-li celu řadu modifikací, které vyšli v rámci předchozího dílu Farming Simulator 19, tak doznal Farming Simulator 22 z rukou vývojářů ohromující evoluce. Třeba takové změna ročních dob přináší do hry další element hratelnosti. Tvůrci totiž do hry zahrnuli kalendář plodin vyobrazující, kdy kterou plodinu pěstovat, jak rychle roste a kdy ji sklízet. Pokud se vám dané období podaří dodržet a k tomu všechny výrobní procesy, pak můžete slavit. Pokusíte-li se ale pěstovat nějakou plodinu mimo její sezónu, tak jen zjistíte, že vám to neroste a že jste vlastně vyhodili peníze oknem ve snaze dosáhnout něčeho, co není možné. Série se za tu více než dekádu vyvinula v něco, co se za sebe rozhodně nemusí stydět.

Vrhněme se na technickou stránku. Ta nikdy v této sérii nepatřila k tomu lepšímu, co nám bylo nabídnuto. Nyní je třeba říci, že jsme se konečně nějaké té evoluce dočkali. Každá z herních map je plná života. Ve městech můžeme vidět procházet lidi, na silnicích tradičně míjet jiná vozidla a po polích a lesích prohánět se divokou zvěř, či vzlétávat ptactvo. Míra vegetace a její variabilita značně narostla. Konečně vše nepůsobí jednolitě a sterilně. Konečně jsem měl pocit, že se dívám na rozkvetlou louku.

Velkou změnou prošlo zpracování polí. Konečně se nedíváme jen na rovnou plochu s různou texturou, ale na kompletní 3D model, který se mění v závislosti na tom, co zrovna s onou půdou uděláte. Nehledě na to, že hrboly, výmoly a další nerovnosti poznáte na jízdě s vaším traktorem, či nějakou jinou technikou. Můj pohled na tuto sérii se skutečně zlepšil. Ostatně tomu napomáhají i podstatně lepší animace a také všechny ty rozpohybované součástky všech strojů, jenž se jednoduše hýbat mají.

Farming Simulator 22 se nám celkem s poklidem podařilo rozpohybovat na maximálních detailech, i když drobné záškuby se sem tam dostavily. Vývojáři kladli na optimalizaci jejich vlastního enginu skutečně velký důraz a je to na tom znát. Hru jsme testovali i na starším notebooku a tam hra jela velmi obstojně na středním nastavení. Myslím, že by se našlo i několik třeba i téměř dekádu starých strojů, jenž by hru rozchodily v nízkých detailech. Ano, s veškerou tou krásou se rozlučte, ale! Hra poběží.

Nový Farming vypadá k světu o tom není pochyb, stále je ale třeba tato slova brát s rezervou. Na fotorealismus si ale budeme muset ještě nějakou tu dobu počkat. Herní svět nabízí stále nespočet daleko hezčích titulů, ale v rámci série je pokrok skutečně viditelný a citelný. V rámci svého žánru jde určitě o hru, která je v podstatě mílové kroky napřed před konkurencí. Důvod je možná právě v tom, že se tvůrci soustředí právě a výhradně na tuto sérii. Je mi trochu líto, že se mi nepodařilo dostat ze hry vlastní screenshoty, stále se nám kopírovala černá obrazovka a přes všechnu snahu se nic nezměnilo. Proto jsme použili oficiální screeny od tvůrců, ale mohu s čistým štítem říci, že v oněch plných detailech hra skutečně vypadá přesně jako na oficiálně prezentovaných snímcích, což je třeba ocenit. Není tajemstvím, že oficiální screenshoty bývají přikrášleny, přetaženy nějakými filtry a tak podobně. Toho si zde nevšímám poté, co jsem mohl okusit samotnou hru v chodu a vidět, to jak ve hře strejda doslova tančí všemi možnostmi.

O hře bych mohl mluvit ještě na několika stránkách, ale myslím, že to není třeba. V jádru jde stále o tu samou hru, jenž jsme dostali před třemi lety, jen velmi ale velmi výrazně vylepšenou. Tvůrci obsah nikdy neubírají a pouze rozšiřují, inovují a snaží se svůj herní počin přiblížit skutečnosti. Já musím ale zdůraznit to, že pokud se vám žádný předchozí díl série nezalíbil, pak se vám nejspíše nezalíbí ani tento. Ať už chcete, či nikoliv, tak se postupem času vše stává stereotypem a pokud k farmaření nemáte nějaký ten vztah, či ve vás nedřímá jistá vášeň k tomuto procesu, asi se začnete dříve či později nudit. Musím také zdůraznit, že aby hráč dosáhl nějakých kýžených výsledků, musí se připravit na to, že do hry bude muset investovat nespočet hodin svého života a to mluvím skutečně minimálně ve stovkách hodin. Jak jsem zmínil už výše v článku, strejda má jen v jednom z dílů několik tisíc hodin a v těch dalších na tom není jinak. Tudíž s tou investicí času si srandu nedělám. Milujete-li však farmaření, či jen obdivujete zemědělskou techniku, můžete být v této hře jako doma, zvláště, když se k tomu nemáte šanci dostat ve skutečném světě.


ZÁVĚREM

Tvůrci z GIANTS Software se opět spojili s Focus Entertainment a naservírovali před nás bez výhrad ten nejlepší díl z jejich série Farming Simulator. Farming Simulator 22 je po všech směrech větší, rozsáhlejší a lepší. Nabízí celou řadu nových funkcí a možností, které posouvají toto virtuální zemědělství o mílové kroky blíže k tomu skutečnému a věřím, že ještě pár let a jediný rozdíl nalezneme v tom, že nesedíme ve skutečném traktoru, či jiném zemědělském stroji a nenacházíme se na poli. Pro fanoušky série povinnost. Na druhou stranu je ale třeba říci, že pokud vás tato série k sobě nenalákala dříve, pravděpodobně se jí to nepodaří ani nyní. Stále je třeba říci, že ať chceme nebo ne, tak se po čase vše začne být silně repetetivní, čemuž se ale v nedá nijak zabránit. Taková je jednoduše podstata podobných her.

8/10

Datum vydání: 22. listopadu 2021 – Potřebné místo na disku: 13,6GB
Distributor ČR: COMGAD s.r.o.

Minimální požadavky na systém:

  • Vyžaduje 64bitový procesor a operační systém
  • OS: Windows 10 Home (x64)
  • Procesor: Intel Core i5-3330 or AMD FX-8320 or better
  • Paměť: 8 GB RAM
  • Grafická karta: GeForce GTX 660 or AMD Radeon R7 265 or better (min 2GB VRAM)
  • DirectX: Verze 11