Hry roku 2021 očima redakce

Hry roku 2021 očima redakce

23 prosince, 2021 0 Od Jiří Hora

Je to tu!! Konec roku, ohlédnutí, bilancování!! Letošek si přiznejme nebyl z pohledu hráče zrovna tím nejlepším ročníkem. Dozvuky pandemie jsme pocítili v odkladu desítek titulů a plno her vyšlo ve stavu, na který měl covid-19 zásadní vliv. Studia se s tím prala jak mohla, ale nám hráčům to ve finále může být tak trochu jedno, rozhodující je pro nás stejně výsledná kvalita. I my v redakci tak v tomto speciálu zavzpomínáme na to, co nás v roce 2021 nejvíc bavilo, u čeho jsme naopak plakali zoufalstvím a podíváme se i na to, na co konkrétně každý z nás těší v roce příštím.

Hry roku podle Jirky

Osobně jsem přemýšlel, jestli vezmu letošní pohled redakce na hry tohoto roku tradičně, či sepíšu něco jinak, ale nakonec jsem zůstal u možná archaického škatulkování. Ostatně na netradiční pohledy tu máme Láďu a ostatní. Osobně mám hodně adeptů na tři nejlepší hry roku a proto hned z kraje říkám, že ve výčtu by mohlo být minimálně několik dalších titulů, které více méně souhlasí s tím, co napsal Ace, tedy Kuba pode mnou.

3. místo – Microsoft Flight Simulator – konzolová verze

Microsoft má se svým Xboxem za sebou velmi úspěšný rok a já v něm čekal v zásadě právě na exkluzivní hry. V létě jsem se dočkal Xboxové verze Microsoft Flight Simulatoru a ta mě doslova poslala do kolen. Ohromující technické zpracování a celkově ukázka technologií budoucnosti. Grafická stránka doslova vyráží dech a moci mít svět doslova na dlani, to se nevidí každý den. Do hry se ostatně rád vracím a jsem rád, že je s každým updatem lepší a lepší.

2. místo – Psychonauts 2

Zde jsem byl velmi dlouho v rozpacích, jelikož jsem měl pro tuto příčku několik adeptů, ale nakonec jsem dal prostor novince od Double Fine, jelikož je prostě geniální. Hře jsem sice nedal plný počet bodů, ale příběh a level design byl v tomto případě něčím ohromujícím. Vývojáři skutečně popustili uzdu fantazii a nám se dostala do rukou hra s úžasným uměleckým ztvárněním, ale také hra jenž vás svou vizualizací nikdy neomrzí. Tímto se omlouvám všem ostatním adeptům na mé druhé místo, ale Resident Evil zkrátka nepřišel, však se dočtete více níže.

1. místo – Forza Horizon 5

Ano, jsem opět ve stáji Xboxu a zcela právem, hlavně miluji závodní hry a když jsem v létě uviděl odhalení Forza Horizon 5, spadla mi čelist a přál jsem si, ať už je ten říjen. Vývojáři z Playground Games opět zvedli laťku pěkně vysoko a ukázali všem, že králi open-world závodních her jsou oni. Titul nabídl skvělý a různorodý vozový park,nádherné a variabilní prostředí, kde byla radost se s vozy prohánět, a také dechberoucí vizuál. Technologicky šlo opět o vyleštěný klenot svého žánru a já doufám, že vývojáři ani v budoucnu nepoleví. Teď směřuji k tobě Fable.

Zklamání roku

Velmi nevděčná kategorie, které může na první pohled reflektovat ty nejhorší ale není tomu tak. Já to mám velmi jednoduché. Největším zklamáním je pro mě Battlefield 2042. Extrémně velké mapy jako stvořené pro kempery, ale hlavně na nich máte občas pocit, že jste tam sami, než dostanete kulku do zad. No ale to nejhorší je pochopitelně hrozný technický stav, což u DICE během vydání není výjímkou, ale když k tomu přidám obecně špatný balanc, poměrně nudné nové mody a absenci jakéhokoliv singlu, mám před sebou hru, kterou nemám chuť hrát a ještě za ní platit, zvláště, když vyšlo skvělé HALO Infinite. Nebýt režimu Battlefield Portal, hru bych asi po první mapě v základních režimech nikdy znovu nezapl.

Nejočekávanější hry roku 2022

Příští rok se nese v duchu naděje, naděje na další rok plný skvělých her. Já osobně vyhlížím v jeho prvním kvartálu dvě hry a těmi jsou Dying Light 2 a S.T.A.L.K.E.R. 2. Tato dvojice post-apokalyptických titulů mi jednoduše nedá spát. No ale těším se také na Gran Turismo 7, které se má vrátit v plné síle a lhal bych, kdybych řekl, že se netěším na God of War: Ragnarok, či Horizon Forbidden West. V mém hledáčku je také třetí velké rozšíření pro Assassin’s Creed Valhalla, jímž je Dawn of Ragnarok. Je toho zkrátka hodně a něco mi říká, že toho bude ještě více.

Hry roku podle Kuby

3. místo – Ratchet and Clank: Rift Apart

Dobrodružství chlupatého Lombaxe mě uchvátilo. Tohle byla hra, která v plné síle ukázala, jak by hry v nové generaci mohly vypadat a hlavně, díky zkušenostem studia Insomniac Games se naplno ukázalo, že hratelnost a hravost je u her tím nejdůležitějším aspektem. Tuhle jízdu jsem si užil od začátku do konce a chybělo málo, aby si v mé recenzi odnesla maximální známku

2. místo – Resident Evil Village

Tohle by u mě možná čekal málokdo. Nebudu to tajit, horrory a zombie tématiku nemám zrovna v lásce a obecně je považuji za tak trochu pokleslý žánr, ale v případě Resident Evil Village musím udělat výjimku. Hra mě okouzlila svým zasazením, příběhem a některé momenty mám v hlavě dodnes. S napětím očekávám další díl, který by měl uzavřít aktuální trilogii.

1. místo – Demon´s Souls

Tak a tohle si myslím musel uhádnout každý, kdo mě trochu zná a ví jaké mám herní preference. A nehodlám tady diskutovat o tom, zda je vhodné zařadit do žebříčku hru, která defacto vyšla před několika lety a nyní jen přichází ve vylepšené podobě. Nic lepšího zkrátka v roce 2021 nevyšlo a tečka. Studio BluePoint Games by si zasloužilo metál. Oživit totiž takovou klasiku a nezaprodat se trendům dnešní doby není jen tak. K tomu si přidáme dokonalou technickou stránku a máme tady klenot a za mě absolutního vítěze.

Nerad bych ale výčet toho nejlepšího nechal jen na stupních vítězů, i ostatní účastníci závodu si zaslouží uznání a proto ještě doplním takový kratší výběr dalších výborných her. Nesmí chybět Forza Horizon 5, Psychonauts 2, multiplayerová část Halo Infinite, konečně vyšel na konzole Hades a Microsoft Flight Simulator, užil jsem si remake Final Fantasy VII, výbornými hrami jsou i Returnal a Deathloop nebo Kena: Bridge of Spirits.

Zklamání roku 2021

Trochu nevděčná kategorie, která u mě už roky neznamená tu úplně nejhorší hru, ale spíše ten titul, do kterého jsem já osobně vkládal velké naděje, těšil se na něj a pak byl extrémně zklamán. Letos popravdě žádná z her v tomto směru nevyčnívala tak jako loni Cyberpunk 2077, ale i tak by se našlo pár adeptů. Po dlouhé úvaze jsem se rozhodl, že vítěze v této kategorii neurčím, místo toho vyberu tři adepty, kteří by si to podle mě zasloužili. Výherci se tak stává trio titulů a to Battlefield 2042 za zpackaný start, Halo Infinite za totálně nevyužitý potenciál u kampaně (něco mi říká, že jeden z kolegů to vidí jinak:)) a GTA Trilogy Remastered za to, že si z nás Rock Star dělá tak trochu srandu a myslí si, že si ze své pozice může dovolit cokoliv.

Nejočekávanější hry roku 2022

Tady už to je o poznání veselejší psaní a něco mi říká, že rok 2022 bude na dobré hry extrémně úrodný. Starfield, Horizon Forbidden West, Gran Turismo 7, Dying Light 2, God of War Ragnarok, to je jen krátký seznam toho, co nás čeká. Ovšem vše se krčí v prachu vedle jediného titulu, o kterém nemám sebemenší pochybnosti. Elden Ring. Magnus opus studia From Software bude hrou, která všem ostatním ukáže záda. Jak to vím? Léta zkušeností přátelé.

Hry roku pode Ládi

Rok se s rokem sešel a opět tu máme několika minutové okénko debaty a polemizování nad tím, jaký že vlastně byl rok 2021 na poli videoherní zábavy. Když se tak zpětně ohlédnu, tak na to, že jsem kovaný Battlefield hráč, tak jsem hrál celkem i dost jiných her, takže Vám mohu poskytnout své názory na hry, které mne buď zklamaly nebo nadchly.

I když mi to možná bude vyčítáno, jelikož jsem tuto kompilaci nehrál, ale pro mě je jasným vítězem ankety zklamání roku hra Grand Theft Auto Trilogy – The Definitive Editon. Jak říkám, hru jsem nehrál, ale zrovna zde to asi není potřeba, jelikož celá kauza se dala pomalu online sledovat na internetu. Je smutné, že Rockstar si dovolil hru vydat v tak žalostném stavu a to jak na PC, tak i na konzole. Série GTA je moje oblíbená, na GTA III a legendárním GTA: San Andreas jsem přecházel pubertu a tak na tyto díly nemohu zapomenout a velmi mne mrzí, když jsem viděl všchnu tu kritiku, která padá na legendární sérii. Byl jsem rozhodnutý, že z nostalgie udělám DayOne nákup, ale upřímně, neudělal jsem to. Shame on You, Rockstar.

Možná všichni ode mě čekají úplně něco jiného. Určitě každý, kdo mě zná, tak čekal, že se zde budu zaobírat novým Battlefieldem 2042, jak ho tu sjedu a tak dále, ale zklamu Vás. Za mě Battlefield 2042 určitě nepatří mezi zklamání roku 2021, ale nepatří ani mezi překvapení 2021. Nový díl totiž dostane proctor v dalším měsíci v rozsáhlém článku, který si tato hra zaslouží. Uvnitř DICE se něco děje a zatím není jasné, jaká bude budoucnost tohoto slávou v mlze stojícího studia.

Další zklamání, ale to se týče spíše zklamání uvnitř mne, se týká série Age of Empires. Už několikrát byly náznaky, že by snad konečně nové Age of Empires 4 nebo starší díly mohly konečně vyjít i na konzole XBOX, jenže bohužel. Hanba ti Microsofte, hanba ti. Ty strategie na konzoli umíš, tak proč ne moje milované “ejdže 2”?

A pak jsem zklamal sám sebe. Z důvodu nedostatku času, jsem musel zaparkovat Lorda Teroru v koutě. Omlouvám se, Diablo 2: Ressurected na mě čeká v roce 2022. Lord of Time je neúprosný. Ale betu jsem hrál a je jasné, že ta hra cílí na nostalgii v novém hávu a to já můžu. Shame on me!

Jasným černým koněm roku 2021 je HALO. Ano, všichni víme, čím si HALO Infinite prošlo, ale rozhodně chválím autory za předběžné vydání multiplayeru. Už z toho bylo patrné, že rozhodnutí o odložení hry z minulého roku bylo správné. A to, že i kampaň stihla letošní rok, to považuji za výhru a za neskutečné úsilí vývojářů. Bravo Microsofte, ale příště to prosím dej na první dobrou a ne až po veřejné ukázce záběrů z hraní a veřejném pranýřování hry.

Jinak za rok 2021 asi není hra, která by mě doslova vystřelila z bot, u které bych řekl: “Wow, tak to jsem fakt nečekal.” Tedy, bavíme se v rozsahu mé bubliny a toho, co hraji. Mám takový pocit, že v žánru FPS/3rdPS nedochází k nějaké velké evoluci, nebo revoluci. Doufám, že rok 2022 bude konečně rokem, kdy nové konzole ukážou svou pravou sílu. Zatím se moc těším na remake hry System Shock, který vypadá velmi, velmi nadějně.

Hry roku podle Honzy

3. místo – Factorio

Hra z českých luk a hájů, s naprosto neuvěřitelným příběhem. Již od prvních okamžiků si získala mé srdce a já v ní utopil, a ještě utopím, stovky hodin. Již delší dobu jsme měli možnost hrát jí v předběžném přístupu. Avšak, až v tom to roce byli vývojáři se svým dílem natolik spokojeni, aby ji mohli označit jako dokončenou. A nutno podotknout, že Factorio opravdu povedlo, o tom mluví i extrémně kladné hodnocení na Steamu. Ve zkratce řečeno, jedná se o hru ve které ztroskotáte na cizí planete. Vy pak musíte postavit naprosto dokonalou továrnu, a s její pomocí vyrobit raketu a odletět pryč. Jenže to domorodí obyvatele vám své suroviny nedají zadarmo.

2. místo – Ratchet & Clank: Rift Apart

Série Ratchet & Clank je jednou z mích srdcových. Dohrál jsem každý díl, který kdy vyšel, některé i víckrát. Z toho důvodu jsem byl naprosto nadšený, když byl oznámen nový díl. Z toho důvodu to byla první hra, kterou jsem si na novou generací konzolí koupil. A moje pocity? WAUU. Nemohl jsem se od hry odtrhnout, její grafické zpracování, využití haptické odezvy a adaptivních trigerů je skvělé. Navíc se jedná o první díl série, jenž má české titulky. Není se čemu divit, že jsem ji už třikrát dohrál. Proto vám radím, pokud máte PlayStation 5 neváhejte a zahrajte si jí. V tom to díle dvojice hrdinů čelí dimenzionálním trhlinám a zlému císaři z jiné reality. Poznejte nové tváře a zjistěte víc o záhadné rase Lombaxů. Společně se šíleným arzenálem zbraní zachraňte celý vesmír, a zažijte nová dobrodružství.

1. místo – Returnal

Přiznám se, že Returnal byl pro mě největším překvapením tohoto roku. Hru jsem koupil, a i přes dobré ohlasy, jsem od hry moc nečekal. Bál jsem se repetetivnosti, a toho že mi hra nebude mít co nabídnout. Jak krutě jsem se zmýlil. Od chvíle, co jsem Returnal zapnul, mě chytla za koule, posadila do křesla a nenechala mě vstát.  Horko těžko jsem se rozhodoval mezi hraním, a spánkem, i přesto že jsem druhý den musel do práce.  Hra má dobře napsaný příběh a skvělou hratelnost. Zde se mi potvrdilo jedno pravidlo, čím více si myslím, že mi hra nemá co nabídnout, tím více mě baví. Z toho důvodu kupuji hry, kterým nedávám šanci. Někdy to taky zkuste, možná budete překvapeni. V kůži Seleny se po nehodě vaší vesmírně lodi, ocitnete na cizí planete plné nepřátel. Po krátké době zjistíte že jste lapeni v časové smyčce, ve které smrt neznamená konec, ale nový začátek.

Zklamání roku

Rok 2021 sebou přinesl i zklamaní, pro mě jím byla hra Call of Duty: Vanguard. Už delší dobu jsem nekupoval hry ze série CoD, jelikož mi zkrátka nemají co nabídnout. Tenhle rok jsem se rozhodnul, že udělám výjimku a nový díl si koupil. Zasazení do druhé světové války se mi líbilo, jelikož toto téma mám rád. I to hrálo roli při mém rozhodování. Samotná hratelnost se nelišila od svých předchůdců.  Ovšem co mě dokázalo opravdu naštval byl fakt, že hru jsem na normální obtížnost dohrál za dvě hodiny, samozřejmě jsem přeskakoval všechny cutscény. S cenovkou okolo dvou tisíc je to k pláči.  Call of Duty: Vanguard sleduje příběh speciální jednotky operující hluboko v týlu nepřítele. Plazte se v bahně a kalužích krve, přitom sledujte osobní příběhy každého člena té to jednotky.

Hry roku podle Marti

Během tohoto roku jsem měla možnost vyzkoušet spoustu her a udělat si na ně nějaký obrázek. Jelikož se nám blíží Vánoce a rok 2022, měli bychom se ohlédnout za těmi nejlepšími kousky, ale zároveň i za těmi, co tak dobře nedopadly. Hry uvedené níže jsem zařadila do několika kategorií, TOP 3, jedno zklamání a jedno překvapení dle mého osobního názoru. Nejdříve ale ty mé TOP 3 letošního roku.

Mass Effect: Legendary Edition

První hrou, která je na mém seznamu TOP 3 jednoznačně nejvýše, je Mass Effect: Legendary Edition. Když jsem se o ní dozvěděla, málem jsem vyletěla z kůže štěstím. Mass Effect trilogie je totiž mojí srdeční záležitostí a tato legendární edice celou hru příjemně sjednotila, jak po stránce herních mechanik, tak po vizuální. Legendary Edition má obrovskou výhodu v tom, že obsahuje naprosto všechen dodatečný obsah, který byl ke každé z her vytvořen.

Little Nightmares 2

Hned na druhém místě je pokračování série Little Nightmares. Jelikož jsem se tento rok věnovala obsáhlému článku o celém příběhu těchto her, je asi jasné, že na mě tyto tituly zapůsobily velmi výrazně. Skvěle nabitá, atmosférická hororovka z pohledu malého dítěte, která svůj příběh nevypráví slovy, ale spíše vjemy, které vás obklopují. Little Nightmares 2 a zároveň i 1 jsou dle mého herní umělecká díla. Vývojáři opravdu dokázali, že dovedou pracovat s psychologií hráče neskutečným způsobem a velmi úspěšně. Důkazem toho je internet, který jenom překypuje videi, články a teoriemi o hře, která mnohé zasáhla šílenou silou.

Fatal Frame: Maiden of Black Water

Jako poslední na mém TOP 3 seznamu, jednoduše nemůže chybět pátý díl ze série Fatal Frame nebo také Project Zero. Japonská hororová hra od studia Koei Tecmo na mě zapůsobila svým combat systémem, který byl jak zábavný, tak i originální a jistým způsobem i velice uspokojivý. Ve hře se bádáme za příčinou nadpřirozených událostí, které se odehrávají na hoře Hikami a zároveň se před agresivními přízraky chráníme fotoaparátem, který vidí za oponu života a smrti. Tento rok titul zamířil i na jiné platformy než Wii a díky tomu jsem měla vůbec možnost tuto hru vyzkoušet. Ideální by bylo, kdyby studio vydalo i zbytek série Fatal Frame, abych se do ní mohla šupem pustit.

Zklamání roku

Bohužel musím tento rok za mé osobní zklamání označit titul House of Ashes. Původní interaktivní horor od Supermassive Games byl Until Dawn, který sklidil veliký úspěch a podle tohoto příkladu jsem se těšila i na celou Dark Pictures Antologii. Má očekávání však s každým titulem o něco klesají, ať už kvůli hloupým dialogům nebo vyvrcholením celé nadpřirozené tématiky. House of Ashes byl za mě asi z celé série nejslabší. I když finální vysvětlení příběhu, nebylo tak hrozné, jako v předchozích titulech, to co obalovalo zbytek hry, se mi vůbec nelíbilo. Obzvlášť je to scénář, který hře ubírá nejvíce. Například nesmyslné reakce postav na dění kolem nich, či naprosto nereálné vystupování vojáků v jejich jednotce. A to už vůbec nemluvím o tom, že hra byla ze všech svých předchůdců nejméně strašidelná. Od House of Ashes jsem očekávala hodně, brala jsem ji jako takovou záchranu série a s politováním musím říct, že k ničemu takovému bohužel nedošlo.

Na co se nejvíce těším v roce 2022

Vybrat jeden titul, na který se těším v příštím roce, pro mě byl trochu oříšek, jelikož je jich víc. Každopádně je třeba vybrat pouze jednu jedinou hru, takže jsem se po dlouhém zamyšlení dobrala k výsledku. Nakonec zvítězila hra Vampire the Masquerade: Swansong, a to protože jsem zainteresovaná z nostalgických důvodů. Když nepočítám celé upíří téma, které mě velice baví, tak mým hnacím motorem jsou především vzpomínky na starší VTM: Bloodlines. Na tomto titulu pracuje studio Big Bad Wolf a vydání je prozatím naplánováno na květen 2022.

Hry roku podle Aleše

Já osobně jako hráč stále těch samých her jsem od tohoto roku nic moc neočekával. Minulý rok byl pro mě mnohem zajímavější  kvůli některým méně mainstreamovým titulům jako bylo Sekiro. Z mého pohledu byl tento rok naopak velmi chudý a přinesl jen samé nepovedené remaky a známá pokračování bez inovací a pak zklamání jako CoD, Battlefield, atd.

Také jsem ale vášnivý hráč online her a v nové a velmi očekávané hře od Amazon Games, New World, jsem viděl ideálního nástupce přešlých MMORPG jako je World of Warcraft, Guild Wars a jiných. Byť hra nenasadila laťku bůh ví jak vysoko, i přesto šlo jednoznačně o nejlepší MMORPG pro PC roku 2021 a rozhodně je i v mé Top 3 letošního roku. Dalším vysoce očekávaným titulem, který mě zaujal je určitě RTS Age Of Empires IV (Na jehož recenzi se můžete těšit začátkem příštího roku) a také jako srdcový fanoušek League of Legends, což přiznávám, je to  vcelku ošklivá diagnóza, musím do své Top 3 zasadit i titul Ruined King, i přesto, že mám docela odpor k tahovým hrám.

Velmi příjemným překvapením pak byla hra Valheim, která byť vyšla od malého studia, je podle mě konečně pořádně dotažená sandbox survival hra, která má něco víc do sebe, než její věhlasní předchůdci jako Rust, Minecraft atd.

Naopak velkým zklamáním, ale žádným překvapením, byl „remake“ , tedy dobře remaster, trilogie GTA, který se stal klasickým výsměchem fanouškům, kdy za 60€ dostanete 3 hry v horší kvalitě, než ve které vyšly původně. Fuj na tebe, Rockstare.

Rád bych jako osobně nejočekávanější hru roku 2022 uvedl nějaký superbombastický tajný indie titul, kterým bych předpověděl „překvapivou“ výhru hry roku, ale já se spokojím se Stalkerem 2., na kterého se jako fanoušek ruského post-apo světa moc těším a pokud vy také, přečtěte si všechny 3 díly Metra od Dmitriye Gluchovského, pokud jste tak ještě neučinili.