Joker – Recenze filmu

Joker – Recenze filmu

21 října, 2019 0 Od Jiří Hora

Sjednocenné filmové univerzum Warner Bros. a komiksového gigantu DC Comics to mělo po snímku Justice League opravdu velmi nahnuté a už se zdálo, že to budou muset Superman a spol zabalit. Jenže pak přišly sólové snímky Aquaman a Shazam! a bylo jasné, že není všem dnům konec a nová koncepce filmů, které budou klást důraz na konkrétní postavy se ukázala jako ta správná. Jenže následující řádky nepatří dalšímu snímku z této série, nýbrž jednomu zcela oddělenému unikátu jménem Joker, který atakuje v tuto chvíli naše kinosály. Právě unikátnost tohoto snímku mě dovedla k tomu, abych po delší době sepsal recenzi na film, jelikož Joker k tomu přímo vybízel.

Abych byl zcela upřímný, když jsem zjistil, že se chystá nový film, který se bude zaměřovat na původ nejikoničtějšího komiksového záporáka, nevěřícně jsem kroutil hlavou. O to spíš mi přišlo zvláštní, že film nebudeme spadat pod ucelený vesmír DC, ale bude stát zcela samostatně. Todd Phillips, režisér snímku, vlastně původně ani svůj film nechtěl zasadit do žádného komiksového světa, ale chtěl poukázat na podobnou situaci. Tudíž se jemu a společnosti Warner Bros. zdálo jako nejlepší řešení zabalit jeho film do něčeho, co je lidem dobře známé a tak začal pomalu vznikat snímek Joker, kde se hlavní role ikonického klauna zhostil vynikající Joaquin Phoenix.

Během filmu budeme sledovat přerod Arthura Flecka v nechvalně známého vraha Jokera. Tuto proměnu má na svědomí samotná společnost města, která nám ukazuje, že pro bohaté jsou nižší vrstvy jen nutnou položkou v inventáři, kterou je možné jednoduše odškrtnout, stejně jako odškrtli samotného Arthura, jenž měl prostý sen stát se sólovým komikem, což mu dopřáno nebylo. Postava Arthura zde vyobrazuje psychicky nemocného člověka, na kterého se společnost úplně vykašle a odsune jej na samotný okraj. Ikonou naděje se tak má stát kandidát na starostu Thomas Wayne, ale ani on není zdaleka bezchybný. Sled různých událostí nakonec vyústí v nevyhnutelné a my se vedle zrodu Jokera staneme také svědky zrození legendárního ochránce města Gotham.

Celý film se prakticky zaměřuje čistě na postavu Arthura Flecka alias budoucího Jokera. Je pravdou, že pokud by film stál na zcela nové postavě, jak Todd Phillips původně zamýšlel, asi by film nedosáhl takového úspěchu, jakého se mu dostálo v tomto provedení. Velkou, tedy vlastně hlavní, zásluhu na tom celém má herec Joaquin Phoenix. Ten si film prakticky ukradl pro sebe a jen díky jeho výkonu se do filmu naprosto ponoříte a vlastně začnete chápat důvody celé té transformace. Ať už se podíváme na Phoenixův výkon z jakéhokoliv hlediska, pak na něm zkrátka nenajdete chybu. Každé gesto, každý výraz ve tváři, onen šílený smích, zkrátka vše mu věříte. Což vás vlastně dovede až do momentu, kdy je vám vlastně samotného Arthura v určitých ohledech líto, jelikož i on se stane pouze objetí špatně nastavených měřítek společnosti.

Byť je ústředním motivem celého filmu právě postava Jokera, pak není vhodné ignorovat i obraz společnosti města Gotham. Ten v řadě ohledů odráží situace, kterých jsme ve světě stále svědky. Stále je zde silný rozdíl mezi bohatými a chudými. Rozdíly mezi možnostmi, které takový lidé mají. Některé situace pak vedou k oněm nešťastným událostem, kdy jsou lidé pro vlastní přežití nuceni použít násilí, což vyvolává jen další násilí, které vede ke zbytečným úmrtím a tvorbě takových lidí jako je Joker. Historie je plná takových situací, ale lidstvo se z nich stále odmítá poučit. Náš svět ale nezachrání žádní superhrdinové, to mohou jen lidé sami a to zamyšlením se nad sebou samými.

I když režisér Todd Phillips mohl v případě Jokera čerpat z komiksové předlohy, tak dokázal do scénáře vtisknout i toliko potřebnou duši, kterou pak přivedl k životu právě jedinečný výkon Joaquina Phoenixe, jenž nám dal postavu Jokera v opět originálním pojetí, což ostatně vždy udělal každý z herců, mající možnost si Jokera zahrát. Velkou zásluhu na výborné atmosféře filmu mají i dobře vybrané scenény a použitá kamera. Komplexnost celého snímku pak uzavírá hudební doprovod. Depresivní tóny totiž dokonale dokreslují veškeré situace, kterých jsme ve filmu svědky.

Joker není dalším superhrdinským filmem na motivy komiksové předlohy. Snímek nám ukazuje postavu trpící psychickými problémy, jenž se však nedočkala žádné pomocí a naopak je společností dohnána až na samotný okraj zoufalství, jenž se změnil v šílenství. Uvěřitelnost samotnému snímku pak vtiskl neuvěřitelný herecký výkon Joaquina Phoenixe a skvěle napsaný scénář a režie Todda Phillipse.