Left Alive – Recenze

Left Alive – Recenze

18 března, 2019 0 Od Jiří Hora

Square Enix v letošním roce oslavilo obrovský úspěch s Kingdom Hearts III, jenž nás okouzlilo, jak nádhernou grafikou, tak zcela výtečným příběhem. Dalším želízkem v ohni tohoto vydavatele měl být pak PS4 exkluzivní titul Left Alive, jenž vedle této konzole zamířil i na PC. Z ukázek jsem očekával něco opravdu skvělého, něco co by nám mohlo spravit chuť, po naprosto otřesném Metal Gear Survive, jelikož svou stylizací se Left Alive právě nejvíce podobá sérii Metal Gear Solid. Aby ne stojí za ním vedoucí designér, původem z Kojima Production, Yoji Shinkawa. Jenže, i Mistr tesař se někdy utne a tato novinka je toho, naneštěstí, zdárným příkladem.

I když jsem výše zmiňoval sérii Metal Gear Solid, tak Left Alive s ní nemá nic společného. Titul je zasazen do zajímavého a hráči oblíbeného universa Front Mission. Bohužel z něho prakticky nečerpá, jede si svou vlastní cestou, a využívá prakticky jen velkých mechů, národů, nějaké strohé historie a toť vše. Asi netřeba říkat, jak obrovská škoda to je. Zápletka celé hry je o invazi do města Novo Slava, která je výsledkem velkého konfliktu dvou velkých společenství národů. My jako hráči budeme sledovat osudy tři různých protagonistů, jenž se do celé situace dostali různými způsoby, ale bude je spojovat stejná touha po přežití a úniku z tohoto zdevastovaného města.

Premisa příběhu je jednoduchá, ale se správně napsanými charaktery, by i mohla fungovat, ale nefunguje. Ať už hrajete za Mikhaila Alexandroviche Shuvalova, Olgu Sergevnu Kalininu nebo Leonida Fedoroviche Ostermana, dostanete suchý nevýrazný charakter, jenž vás naprosto ničím nezaujme. A i když se postupem hrou dopátráte příčin invaze právě na Novo Slava, nečeká vás žádné zadostiučinění, omáčka k němu vedoucí je nemastná neslaná. Ničemu nepomáhají ani vysloveně špatně napsané dialogy, či rozhodnutí, která mají děj ovlivňovat, ale jsou tu naprosto k zbytečná, či spíše ke škodě.

Když už člověka neupoutá příběh, tak má hra minimálně další dva prvky, které mohou celý titul zachránit, ale žádný z nich zde nefunguje. Řeč je o hratelnosti a audiovizuálním zpracování. Vezmeme to tedy v bodech od konce. Vizuální stránka hry, má své světlé momenty a našel jsem pár míst, kde jsem si říkal, že hra vypadá velmi dobře, ale převládá pocit, že Left Alive trochu zaspalo dobu, kde korunou všeho jsou otřesné animace samotných postav a jejich mimika. Vývojáři jakoby zapomněli, jaký se píše rok. Ozvučení sice neurazí, ale ani neohromí, a to platí i o hudebním doprovodu, který by měl zkoušet hrát na city a podporovat danou situaci ve hře, ale to se neděje a je to škoda. Abych technické stránce jen nekřivdil, tak hra má na Playstation 4 Slim stabilní framerate, který se ani jednou nezakucká a rozlišení 1080p. Optimalizace funguje na výbornou.

Nyní k dalšímu bodu, kterým je hratelnost. Ta si hodně zakládá na tichém postupu. Jenže celé to působí hrozně nuceně a nepřirozeně. Hře chybí větší otevřenost a postup je po většinu času silné lineární. I když se pohybujeme na různých mapkách s různými cestami k cílovému bodu, tak správná je prakticky jen jedna. Tu většinou poznáte podle minimálního počtu nepřátelských vojáků, které je v dané situaci možné obejít, či zabít umlácením železnou trubkou. Ta je tu vlastně nejúčinnější zbraní, střílet nemá ani žádný smysl a dvojnásob to platí na začátku. Než někoho ustřílíte pistolí, tak budete po smrti hned nadvakrát. Říkal jsem si, že když ten stealth nepůsobí dobře, tak průchod akčněji by mohl. Ten bohužel také nefunguje. Zbraně mají šílený rozptyl a je fuk, co držíte v ruce. Systém krytí je také špatný, jelikož umělá inteligence je ostrostřelec a zasáhne vás i do čouhajícího prstu, ale k ní se ještě vrátíme.

Ono by to možná celé tak hrozné nebylo, kdyby vývojáři nezvolili naprosto šílené schéma pro ovládání, které je neintuitivní a lehce archaické. Ani po několika hodinách jsem mu nemohl přijít na chuť a o nějaké možnosti změny si můžeme nechat jen zdát. Nechápu, proč se v současnosti někdo snaží měnit naprosto funkční schéma her tohoto typu, jelikož zde nic revolučního již vymyslet nelze. Ke hře se nám tedy přibral další problém, který ale lze odstranit nějakým patchem, kde by vývojáři přidali alespoň volbu ověřeného schématu. Jenže si osobně myslím, že na tento kousek bude chtít Square Enix i jeho vývojáři rychle zapomenout.

No a nyní k tomu, co mají v hlavách nepřátelé. Jejich UI je naprosto tragická a kromě toho, že střílí jako odstřelovači, jsou prakticky jen stacionárními objekty. Málokterý z nepřátel se bude procházet po nějakém teritoriu, a když už vás někdo zmerčí, je skoro jako přikován ke své pozici. Dalo by se říct, že jsou takto snadným cílem, ale jak jsem psal výše, tak přímí střet nedoporučuji. Čekal bych, že v podobném titulu budou nepřátele aktivnější, abychom si mohli v jejich postupu nalézt nějakou cestu, a byla to tak nějaká zábava. Ne, to zde prostě není. Vždy je jen jedna cesta správná, tečka.

Jestli si říkáte, že nic kladného jsem o hře do teď neřekl, pak máte asi pravdu. Jenže co naplat, když je v Left Alive vše nedotažené, polovičaté, či nefungující. Hra mohla okouzlit opravdu čímkoliv, faktorů je tu opravdu hodně, ale nic vás zde nedokáže upoutat, zaujmout. Level design sice má svá světlá místa, ale těch je velmi, ale velmi málo, jinak je to fádní a nudné, chcete-li sterilní. Hra se tu snaží o nějaký prvek realismu, ale ten zde nemůže fungovat bez dotažené umělé inteligence, trochu lépe nastavených parametrů zbraní a tak podobně. Je sice hezké, že je tu možnost vyrábět různé granáty, molotovy, či lékárničky, a že vaše postava není superhrdina, takže všeho unese jen omezené množství, jenže opět je to celé beze smyslu, když zbytek hry nefunguje.

Světlým momentem hry byly sekvence v samotném mechovi, které i docela zabaví, ale moc jich není. Vše je rozděleno do dvanácti kapitol, které vám také moc času nezaberou, i když budete je vůbec chtít projít? To je otázka. Hrál jsem hodně průměrných her, her s chybami, špatnou optimalizací, ale vždy jsem u nich dokázal najít světlý moment, funkční element, zajímavost, nebo čirou zábavu. V případě Left Alive jsem jej hledal poměrně marně a nikdy jsem se do hraní nenutil tolik, jako v tomto případě. A to musím zdůraznit, že jsem se na hru opravdu těšil a o to větší je mé zklamání. Titul měl obrovský potenciál, který nezvládl naplnit. Možná měl jednoduše více čerpat ze samotného universa Front Mission, než sázet na vlastní cestu, silně se mu to nevyplatilo.

SOUHRN

Left Alive mělo být naším návratem do univerza Front Mission, něco se však fatálně zvrtlo. Hra svým zpracováním trochu uvízla v čase, což je znát na zastaralém ovládání, designu, ale i vizuální stránce. Hratelnost nemile ovlivňuje strohý level design, špatně ovládání a prapodivná UI. Hra má několik světlých chvilek, a nějaký skrytý potenciál, ale nevím jestli vývojáři budou mít vůbec chuť jej odkrýt s titulem se ještě pokusit něco udělat.

HODNOCENÍ: 3/10

Autor: Jiří Hora
Testovaná verze: Playstation 4 Slim

Distributor ČR: Cenega Czech