Monster Energy Supercross 5 – Recenze

Monster Energy Supercross 5 – Recenze

23 března, 2022 0 Od Jiří Hora

Tento rok pro mě začal trochu zvláštně. Tak nějak jsem zvyklý na jistá vydání her, které přicházejí hned v úvodu roku a jsou pro mě takovým styčným bodem. Jednou takovou sérií je pro mě Monster Energy Supercross od italského studia Milestone. Hry z této série většinou dorazily koncem ledna, což se letos nestalo a já si začínal říkat, co se stalo, že další ročník nedorazil. Dali si snad tvůrci se sérií pauzu? Skončila jim licence? Nic z toho se nestalo a pátá hra v rámci série dorazili, byť s dvou měsíčním zpožděním, než jsem byl zvyklý.

Ačkoliv závodní hry většinou vyhlížím a mám je zapsané ve svém kalendáři, tak s Monster Energy Supercross 5 jsem nepočítal. Ostatně o existenci hry jsem se dozvěděl pár dní před vydáním, což většinou není příliš dobrou zprávou. Buďto mi to značí průšvih, či jednoduše recyklát toho, co jsem dostal v roce loňském, přitom progres v rámci série mi přišel velmi dobrý. Ale bohužel obavy se staly realitou a v případě nového ročníku platí více méně varianta B, tedy že jde o recyklát loňského ročníku. Ostatně vývojáři v oznámení mnoho novinek neuváděli, což bylo v podstatě jasným signálem toho, co dostanu.

Nechci ale hře nijak křivdit. Během jejího hraní jsem se velmi dobře bavil, jelikož mám k motocrossu, potažmo supercrossu, velmi pozitivní vztah a hry od Milestone jsou v tomto směru na vysoké úrovni a to už nějaký ten rok. I když nějaké ty nervy se také dostavily. Ty souvisely zejména s tím, že sem tam zazlobila fyzika a jezdec i motocykl vyletěly takovým způsobem, který vlastně zpracovávám ještě nyní. Ale to je asi jediná zásadnější chyba ve hře jako takové. Zbytek bych mohl označit jako dobře odvedenou práci jako každý rok, i když je pravdou, že té práce bylo v letošním případě podstatně méně, s čímž souvisí zmínka o tom, že tu máme vlastně recyklát Monster Energy Supercross 4, jen s drobnými vylepšeními.

Začněme ale tedy novinkami. Ty se týkají zejména režimu Kariéry a k němu tak trochu přidruženého režimu Futures. Ten nyní tvoří jakýsi předstupeň toho, než si vás nějaký tým v rámci 250SX vybere. Tato část kariéry, či případně režim jako takový, slouží výhradně jako trénink a prakticky nepřináší žádnou výzvu. Vlastně jsem si říkal, jestli tvůrci nešlápli umělé inteligenci trochu moc na brzdu. Ale ne nešlápnuli. Vše je skutečně tak easy jen v režimu Futures, jenž vedle tréninkové část obsahuje v kariéře také tři závody soustředěné na fiktivní Milestone Stadium, čímž nám vlastně tvůrci demonstrují také jisté možnosti místního editoru tratí, tedy spíše to, co jsme s jeho pomocí schopni vytvořit. Každopádně. Nemáte-li žádnou zkušenost se sérií, tak nějakou tu hodinku ve Futures klidně strávit můžete, hra vás skutečně ráda naučí to, co budete později v rámci kariéry, či ostatních herních režimů potřebovat.

Mrknu-li se na strukturu kariéry, tak ta se od minulého roku příliš nezměnila. K vrcholné soutěži 450SX vede cesta skrze obě divize 250SX a do toho nám sem tam skočí nějaký ten speciální event soustředěný na závodní dráhy zahrnuté v open-world režimu Compound. Ten je po futures zároveň vaším trénikovým místem, kde budete svému jezdci například zlepšovat fyzičku, které je pro závodního jezdce velmi důležitá. Za tréninky, speciální eventy, i hlavní závody pak získáváte sklil-pointy, které můžete investovat do rozvoje vašeho jezdce skrze poměrně jednoduchý dovednostní strom. Tvůrci si vypůjčili jeden prvek z žánru RPG, ale myslím, že funguje velmi dobře. Ostatně sami pocítíte, jak se postupem času váš jezdec zlepšuje.

Z mého pohledu na věc, se tedy Kariéra příliš nezměnila, je ale daleko robustnější a spíše mám pocit, že už tvůrci nemají moc prostoru k tomu někam sáhnout a něco ještě přidat. Ostatně to je možná důvodem toho, proč letošní ročník tak trochu stagnuje. Já bych se být tvůrci nebál zkusit přidat třeba i nějaký ten režim výzev, kde třeba budeme muset zopakovat nějaký historický moment soutěže, který se skalním fanouškům vryl do paměti, či by možná nebylo na škodu zkusit jít cestou nějakého kratšího Story modu, jenž by také mohl v jistém směru simulovat jakýsi tutoriál. Esteticky by to bylo rozhodně daleko přívětivější.

Je pravdou, že v tomto směru by vývojáři mohli narazit na stále nepěkné modely postav, tedy jejich obličejů, které jsou daleko za tím, co nám například loni představila závodní hra F1 2021 od britského studia Codemasters. V tomto směru se vývojáři za těch pár let příliš nezlepšili, dokonce bych se nebál říci, že vůbec. Naproti tomu zbytek hry je zase o chlup vizuálně přívětivější.

Monster Energy Supercross 5 jsem hrál v nativní verzi pro Xbox Series X, která nabízí jediný vizuální režim a tedy zde nemáte nad čím přemýšlet. Vše běží ve 4K a v superstabilních 60 fps. Tady není co vytknout, technicky bravůrně zvládnutá práce. Na první pohled hra vypadá opět stejně jako v případě předchozího dílu a změny jsou skutečně v drobnostech. Můžeme si třeba všimnout, že jezdec si během skoků otírá brýle od bahna. Pocit z jízdy je z pohledu vlastních očí také daleko dynamičtější a opticky i esteticky působí daleko lépe. Dalo by se říci, že je to skrze něj konečně hratelné. V obecném měřítku je vše ostřejší a textury detailnější, kdybyste si ale oba poslední díly postavily vedle sebe, tak budete rozdíly hledat lupou.

Příliš se nezměnil ani fyzikální a jízdní model. Ten už byl sice v minulém díle na solidní úrovni a tvůrci se tak snažili zejména doladit některé neduhy. To ale ve finále vedlo k tomu, že se fyzika občas zbláznila, což jsem zmiňoval hned v úvodu. Nemělo by jít ale o nic, co by nezalepil první patch. S klidným srdcem mohu říci, že se mi hra opět hrála velmi dobře. Líbí se mi ten fakt, že nelze jezdit na plný plny a každou trať je nutné dobře nastudovat, aby jste věděli jak si najet, jakou rychlostí vjet na skok, abyste dopadli tak jak chcete. Všechny tyto vlastnosti supercrossu tvůrci zapracovali skvěle a je to důvodem, proč mám tuto sérii skutečně rád.

Vím, že jsem se v článku zaměřoval výhradně na jeden, dva, režimy, ale ono není moc, na co jiného se zaměřovat. Kromě Kariéry a zmíněného Futures, zde najdeme klasiky a stálice každé závodní hry jako Závod, časovku, či šampionát. Nechybí ani multiplayerové režimy, kdy musím vyzdvihnout zejména přítomnost split-screenu, který vítám v každé hře, zejména té závodní.

Asi bych se mohl trochu více pozastavit nad editorem tratí a helem, ale neudělám to, jelikož zde k žádným výrazným progresům nedošlo. Oba jsou poměrně intuitivní a dokážete se v nich náležitě vyřádit. Já jsem pochopitelně pár výtvorů vytvořil a nasdílel, takže je možné, že pokud využíváte komunitou vytvořené tratě, tak jste třeba stáhli i tu mnou vytvořenou. Na editoru tratí se mi líbí do jisté míry ta svoboda, která končí jen vymezeným prostorem různých typů stadionů, ale vše je to jen o tom, jak se v tomto prostoru orientujete a jak dokážete používat jednotlivé komponenty trati. Editor tratí je zkratce funkční a stále zábavnou featurou, jenž nám dává klíč k prakticky neomezenému množství tratí, jenž si můžete přičíst k těm oficiálním.

Pokud máte rádi úpravu motocyklů, tak ta nechybí ani v tomto ročníku a opět zde nalezneme mnoho dílů, které je možné namontovat na váš motocykl, v případě, že se nepřipojíte k žádnému oficiálnímu týmu. To samé pak platí i o vašeho jezdce, jemuž můžete koupit novou helmu, boty, nákrčník, nebo také kombinézu. V tomto směru jsou na tom hry od Milestone už nějakou dobu komplexní a fanoušci motocyklového tuningu a úprav budou opět ve svém živlu.

Monster Energy Supercross 5 nepřináší v rámci série příliš mnoho nového a to je asi jeho největší slabinou. To co ale hra dělá, dělá tradičně velmi dobře a fanoušky supercrossu, či motocrossu, musí jednoduše uspokojit. Během hraní jsem sice objevil několik drobných chyb, zejména fyzika občas zazlobila, ale nejde o nic zásadního, co by neopravil nějaký ten patch. Pokud nevlastníte Monster Energy Supercross 4, pak nad koupí asi váhat nemusíte, v opačném případě je na uváženou, zda-li vám nový ročník přinese něco navíc.

7/10

Datum vydání: 17. března 2022 – Potřebné místo na disku: 19GB