Mortal Kombat 1 – Recenze

Mortal Kombat 1 – Recenze

29 září, 2023 1 Od Jakub Číhal

Pokud mi někdo z vás, kdo čte tuto recenzi bude tvrdit, že nezná, nebo nehrál žádnou hru z této slavné série, budu ho muset označit minimálně za ne úplně pravdomluvného člověka. Však Mortal Kombat je tu s námi již bezmála 30 let. Plno z vás dost možná v době, kdy vyšel první díl této bojovky, ještě ani nebylo na světě. Zároveň je ale asi celkem jasné, že pokud si něco dokázalo najít své fanoušky i po takové době, nebude to jen tak nějaká bezvýznamná hra. Mortal Kombat je skutečný fenomén. Her vyšlo nepočítaně, ale věhlas této bojovky již dávno vylezl ze stínů hráčských doupat. Existují filmy i komiksy, do her dříve dokonce zaskočily i postavy z jiných filmů, či zmíněných komiksů. Není proto divu, že když byl oznámen další díl, okamžitě se oči všech fanoušků upřely na Eda Boona, který je otcem celé série. I já byl mezi nimi a rovnou mohu říct, že po desítkách hodin strávených s hrou jsem nadmíru spokojen s výsledkem.

Příběh u bojovky? Pche, říkáte si? Nebudu vám to rozporovat. Je to trochu podobné, jako příběh u FIFA, de facto je tam k ničemu. Jenže, Mortal Kombat si na příběhu zakládá již několik posledních dílů a ten poslední na to jde podobně, jako třeba Call of Duty. Příběh není hoden Oscara za scénář, ale vynahrazuje to tak skvělá výprava a dechberoucí vizuál filmových sekvencí, že by se za to nemuselo stydět plno regulérních filmů, nebo seriálu. Příběh hry přímo navazuje na předchozí díl. Liu Kang se stal Bohem a Strážcem času. To mu mimo jiné dovolilo trochu si pohrát s časoprostorem a vytvořit novou časovou linii, která, jak doufal, bude dokonale vyvážena. Chvíli to tak vypadalo, ale hrát si s tokem času je věc ošemetná. Stačí jedno zrnko písku, které se skutálí trochu jinak než bylo zamýšleno a strhne lavinu událostí, které svět opět uvrhnou v Chaos. A to se samozřejmě také stane, kdyby ne, nebylo by co hrát. Ze začátku to ale tak nevypadá. Earthrealm žije v míru, v Outworldu vládne Sindel a jednou za dekádu se stále koná turnaj Mortal Kombat, ale jde už jen o prestiž bojovníků, kteří se ho účastní, o vládu nad celým Vesmírem se už dávno nebojuje. Jenže, velice brzy se ukáže, že někdo s nastoleným pořádkem tak úplně nesouhlasí. Na Liu Kangovi tak bude, aby opět svolal nejlepší bojovníky Země a pokusil se zlo zastavit.

Mortal Kombat 1 je pro sérii velkým restartem. To mi osobně nevadí, naopak jsem to docela uvítal. Celý příběh pro jednoho hráče je tak příjemným pomrknutím po fanoušcích série, kteří své oblíbené bojovníky znají tak dlouho, ale nejnovější pokračování jim umožní podívat se na jejich původ zase z trochu jiné perspektivy. Celá hra vlastně začíná v době, kdy jsou Raiden a Kung Lao jen obyčejní rolníci, co si po práci zajdou na pivo. Johnny Cage je stále ten namyšlený frajírek z Hollywoodu, ale dostat možnost si za něj zahrát v jeho filmové roli bylo hodně osvěžující. Dojde i na další postavy které důvěrně znáte. Sestry Mileena a Kitana jsou se svou matkou Sindel u dvora a jedna  z nich na tom není úplně dobře (nebudu prozrazovat). Vrací se Reptile i Baraka, Sub-zero i Scorpion dostanou hodně důležitou úlohu v příběhu a tak bych mohl pokračovat do nekonečna.

Díky tomu, že se celá hra odehrává v jiné časové rovině, mohli tvůrci popustit uzdu fantazii a plno známých hrdinů tak uvidíte v trochu jiném světle, než jak je znáte z předchozích dílů. Projít celou kampaní sice nezabere dlouho, odhadoval bych to tak na 6-8 hodin podle zvolené obtížnosti, ale já se ani na minutu nenudil. Celé je to navíc doslova prošpikované absolutně skvělými filmečky. Popravdě si dlouho nepamatuju ani u vyloženě příběhových her, že by jednotlivé filmové sekvence měli tak dobrý střih, tak výbornou práci s kamerou, o celkové úrovni grafiky ani nemluvě. Tohle se vývojářům zkrátka povedlo a určitě se někdy podívám na všechny filmečky ještě jednou.

Co se hratelnosti týče, není ale Story režim ničím novátorským. Podobně jako předchozí díl je rozdělen do několika kapitol, ve kterých se vždy ujmete role jednoho z bojovníků a s ním pak nakopete zadky několika dalším, aby pak v další kapitole dostal roli někdo jiný. V té poslední si pak již můžete sami vybrat, za koho hru dokončíte. Finále samotné hry pak v mých očích trochu celkový dojem ze hry zkazilo, čekal jsem popravdě po několika silných momentech ve hře trochu víc. Snad jen upozorním, že tentokrát se, podobně jako u „marvelovek“, vyplatí dokoukat titulky.

Story mode samozřejmě slouží jen jako jeden veliký tutorial, kdy vám hra dovolí nakouknout pod pokličku, seznámí nováčky se základy a pak vás vyplivne a vy zjistíte, že vlastně ještě nic neumíte. Bojovky obecně patří do kategorie her, které jsou „easy to learn, hard to master“. Mortal Kombat je ale dle mého stále tou nejpřístupnější, jakou si aktuálně můžete zahrát. To ale neznamená, že by hra byla o to víc jednoduchá, jen po vás nebude chtít, aby jste si u některých komb a kouzel museli zlámat prsty. Mortal Kombat 1 se zkrátka hraje skvěle. Velkou výhodou je, že plno speciálních útoků funguje stejně u více bojovníků a pokud jako já na začátku hraní budete střídat jednu postavu za druhou, budete podvědomě používat podobné kombinace tlačítek. Hra navíc pro každou postavu nabízí obsáhlý seznam všeho možného a kdykoliv během souboje se stačí na takový seznam pohybů podívat, zkusit třeba nějaký nový a postupně se tak učit za danou postavu hrát. Samotná hratelnost dostala kromě větších novinek jen pár drobných úprav. Nově tak lze blokovat útoky ze vzduchu, přepracovaný je i systém flawless bloku. Souboj ve vzduchu je obecně hodně jiný, jelikož plno komb funguje právě jen tam a je tak vhodné naučit se využívat i tento prostor.

Tou největší novinkou v soubojovém systému nového Mortal Kombat jsou ale bezesporu Kameo bojovníci, kteří s vámi nastupují do zápasu a vy si je můžete sem tam zavolat na pomoc. Není to ale jen jednoduchá funkce, kdyby takový sidekick jen přiletěl, rozdal pár ran a zase zmizel. Kameo bojovníky můžete pomocí kombinace tlačítek ovládat, aby zaútočili konkrétním způsobem, existují dokonce i komba, která mi ale přišla poměrně náročná na vyvolání. Stejně tak lze Kameo bojovníky zavolat na pomoc, pokud vás nepřítel zamkne na kraji obrazovky. Ve hře je aktuálně Kameo postav asi 15, některé si odemknete postupem v příběhu a je skoro jisté, že do budoucna další přibudou formou updatů. Vybrat si již nyní můžete z ikonických postav minulých dílů, nechybí tak Sonya, Kano nebo Jax, ale popravdě jejich úlohu Kameo bojovníků moc nechápu a určitě bych si je raději dokázal představit jako hratelné postavy.

Těch je ve hře zatím 22 a trochu zamrzí, že se neobjevila žádná vyloženě nová. Vybrat si můžete jak naprosté ikony série, mezi kterými nechybí Liu Kang, Scorpion a Sub-Zero, Raiden nebo Kitana, ale objeví se například i Nitara a Havik, tedy postavy, které sice známe, ale hratelné ještě nikdy nebyly. Každý z bojovníků má unikátní styl boje a jeho zvládnutí zabere nějaký ten čas. Každou z postav navíc můžete postupně levelovat. Díky tomu pak odemykáte nové kostýmy a jejich barevné varianty, různé kosmetické doplňky, ale například i nové Brutality, čili motivace vybrat si jednu postavu a hrát za ní zde rozhodně je. V budoucnu se navíc tento roster bude jen a jen rozrůstat, již nyní například víme, že se do hry dostane například Homelander ze seriálu The Boys. Jen doufám, že v budoucnu hra bude více těžit z lore Mortal Kombat a nestane se jen místem, kde se budou promovat různé filmy a seriály skrze jejich ikonické hrdiny.

Po dohrání Story se můžete pustit do několika režimů, určených pro jednoho hráče. Takovým tím základním jsou Towers. Vyberete si postavu a Kameo bojovníka a pak vás čeká řada soubojů proti určitému počtu CPU, nebo se můžete pokusit vydržet co nejdéle proti nekončícímu zástupu nepřátel. Tohle je ideální režim pro levelování postavy a navíc si po zdolání celé Tower otevřete krátký animovaný filmeček, který se zaměřuje na postavu, se kterou jste hráli. Samozřejmostí jsou i různé tutoriály, které vám vysvětlí jak konkrétní postavu ovládat.

Největším režimem pro jednoho hráče je pak Invasions. Ten tak trochu připomíná deskovou hru, kdy na několika mapách musíte po předem připravených cestách projít až na konec a postupně porazit nepřátele, odemykat truhly, nebo si ničit ovladač ve výzvách Test your Might, kdy musíte například přeseknout kus kamene atd. Během průchodu si tak odemykáte různé kosmetické předměty, levelujete svou postavu a dokonce je zde jednoduchý RPG systém, v jehož rámci můžete postavě rozdělovat body do několika položek jako síla, útok, zdraví atd. Režim Invasions je bohužel docela repetitivní, ale poměrně dobře nahrazuje Kryptu z minulých dílů. Vývojáři tento režim chtějí rozšiřovat v rámci budoucích sezón a jsem skutečně zvědavý, zda přijdou i s nějakými novinkami.

Režim pro více hráčů je vlastně úplně obyčejný, nečekejte v něm žádnou zásadní novinku. Klasicky si můžete dát přes hubu s kamarádem u jedné konzole, nebo si to rozdat online. Vybrat si můžete mezi Kasual (K je správně) a Ranked, nechybí turnajový režim King of The Hill a vrací se i Kombat League se sezónními odměnami. Co ale chybí je například Spectator režim, který má do hry přijít později. Stejně tak chybí a bude až časem cross-play, což je aktuálně docela handicap, podobnou funkci dnes již podporuje drtivá většina her. Netcode je ale díky tomu stabilní. Multiplayer ale zatím není tak propracovaný jak bych si představoval a vývojáři na tom budou muset zapracovat, jelikož to na něm bude záviset budoucí popularita celé hry.

Po technické stránce je nový Mortal Kombat 1 absolutní špičkou a v současnosti neexistuje lépe vypadající bojovka. O animovaných filmečcích jsem již psal, ale za pozornost stojí i skvělé animace, efekty při soubojích a celková prezentace hry, která je výborná. Oceníte to hlavně při efektních kombech, nebo při Fatal Blows. Ty se dají aktivovat v momentě, kdy vám zdraví klesne pod 30%. V tu chvíli celý obraz potemní a ztratí barvy a do popředí naopak vystoupí samotní bojovníci. Fatal Blow vždy funguje společně s Kameo postavou a společnými silami brutálně zrubete protivníka, nechybí trhání rukou, praskání žeber, nebo obličeje polité kyselinou.

Ještě lépe pak vypadají Fatality, které musel designovat někdo naprosto vyšinutý. V celé sérii snad nikdy tolik krve a vnitřností ještě nelétalo a tak krásně naporcovaných lidských těl si také jinde neužijete. Skvěle vypadají i jednotlivé arény. Všude na pozadí se něco pohybuje, vše je krásně detailní s výborným nasvícením. Zamrzí snad jen to, že nikde není žádný aktivní prvek jak tomu bylo u předchozích dílů a nejde tak o protivníka třeba přelomit židli. Celá ta nádhera navíc běží absolutně plynule, nezaznamenal jsem jediný viditelný propad snímků. Ozvučení a soundtrack hry je stejně výborný jako grafika, navíc se ke hře i docela hodí. Oceňuji i bohatou nabídku různých pomocníků, díky kterým si hru mohou zahrát i hráči s různých handicapem.

Mortal Kombat 1 je vrcholem celé série. Díky vysoké přístupnosti se ho nemusí nováčci obávat, starým harcovníkům zase přinese trochu jiný pohled na postavy, které tak důvěrně známe. Díky skvělému vizuálu, bohatému obsahu a příslibu velkého rozšiřování v budoucnu věřím, že se stane jednou z nejoblíbenějších bojovek současnosti. Story stojí rozhodně za zahrání a pak je již jen na vás, zda si hru budete užívat sami, nebo se vrhnete do kolotoče online klání.

9/10

Datum vydání: 14. září 2023 – Potřebné místo na disku: 140GB