Mortal Kombat 11 – Recenze

Mortal Kombat 11 – Recenze

13 května, 2019 2 Od Ladislav Procházka

Scorpion, Sub-Zero, Raiden, ale také Baraka nebo Skarlet na Vás čekají v novém vydání velmi populární bojovky jménem Mortal Kombat, tentokrát s číslovkou 11. Když jsem psal Preview na beta verzi hry od autorů z NetherRealm Studios, končil jsem ji slovy: „Beta Mortal Kombat 11 do mě doslova vlila novou naději na dobrou bojovku v krásném grafickém kabátu.“ A rovnou na začátku tohoto článku mohu potvrdit, že plná verze přesně splnila má očekávání. Nový díl ze série Mortal Kombat se skutečně vydařil. Pokud se zaměříme čistě na hru a oprostímes e od různých kosmetických blbostí, ke kterým se dostanu později, tak nový Mortal Kombat si jde tvrdě za svým.

Vývojáři z NetherRealm mají již nějakou dobu tuto sérii pod palcem a musím říct, že každým dílem je za nimi lepší a lepší práce. Vždyť minulého dílu, tedy Mortal Kombat X, se prodalo neuvěřitelných 10 milionů kusů. A „jedenáctka“ má rozhodně skvěle našlápnuto tuto hranici překonat. V aktuálním díle na nás čeká 25 hratelných postav a několik módů, mezi které patří klasika jakou je rychlá hra proti AI i proti kamarádovi na jedné obrazovce, potom všem fandům této bojovky dobře známé věže a samozřejmě Online režim, kde nalezneme hodnocené a nehodnocené zápasy. A rozhodně nesmím zapomenout zmínit příběhový režim, který jde v ruku v ruce s kvalitou studia NetherRealm.

Příběh v Mortal Kombat 11 navazuje na události z minulého dílu. Starší Bůh Smrti Shinnok je zabit Raidenem a to se samozřejmě nelíbí Shinnokově matce, kterou není nikdo jiný, než Kronika – strážkyně času. A tady se dostáváme k velmi zajímavému bodu, který ozvláštňuje celý příběhový režim. Díky svým schopnostem dokáže Kronika propojit časové linky tak, že přivede do současnosti bojovníky z jiných časových dimenzí. Tím pádem několik postav potká své mladé/staré já.

Příběh nabízí zhruba 5-8 hodin zábavy, záleží na Vámi zvolené obtížnosti. Skvěle si zde projdete jednotlivé chvaty a speciální útoky a naučíte se základy, které Mortal Kombat 11 nabízí. Oproti Mortal Kombat X nový díl upustil od Quick Time Eventů, takže nyní už můžete v klidu sledovat cut-scény, aniž by po Vás hra vyžadovala mačkání jednotlivých čudlíků během zmíněných filmečků. Osobně mě příběhová kampaň velmi bavila a po dlouhé době jsem měl pocit, že jsem jako divák součástí daného vyprávění.

Samozřejmě v Mortal Kombat jde o něco jiného, než o příběh, a proto Vaše další kroky budou směřovat do jiných vod, než do neustálého přehrávání příběhu. Klassik Towers a pak především Towers of Time budou destinace, kam se budete ubírat. Zde budete totiž bojovat proti jednotlivým AI protivníkům od nejnižšího až po nejvyšší patro s tím, že budou ve hře zapnuty určité modifikátory. Nepřítel tak může mít více zdraví, ochranný štít nebo Vám může být postupně zdraví vysáváno. Na druhou stranu i Vy si můžete vybrat nějaký ten bonus, který by Váš boj na život a na smrt měl ulehčit. Towers of Time jsou pak časově omezené a jsou také těžší, než klasické věže.

Pokud jste si jistí v kramflecích a myslíte si, že v offline režimu Vás už nic nepřekvapí, můžete vstoupit do výsostných online vod, kde narazíte na hodnocené a nehodnocené zápasy. A tady už se jedná o extratřídu mezi jednotlivými režimy. Asi budete ze začátku prohrávat. Hodně prohrávat. Nebo alespoň já jsem to tak měl. Jedná se totiž o královskou disciplínu a hře je úplně jedno, jestli hrajete proti člověku, který vyhrál jeden nebo 50 zápasů. Mortal Kombat 11 Vás zkrátka proti němu postaví. A to si myslím, že je škoda a že toto by se mělo změnit. Ano, určité síto už je to, že ti nejzkušenější chodí spíše do těch hodnocených, tedy Ranked zápasů, ale i tak velké procento velmi dobrých hráčů se vyskytuje i v onom nehodnoceném režimu. V tu chvíli si vzpomenete na ještě jeden režim, který jste ze začátku asi jenom tak proletěli nebo ho úplně přehlédli. Jedná se totiž o výcvikový program, kde se naučíte všechny, ale opravdu všechny hmaty, chvaty, kopy, údery a speciální komba a i to, jak se správně krýt, dokonce i jak se dělají jednotlivé Fatality. Tento naučný režim doporučuji všem bez rozdílu. A projděte si ho celý, protože dost možná Vám ušetří spoustu horkých chvil, nadávek a možná i rozbitých ovladačů.

Zatím jsem se po celou dobu věnoval spíše tomu, co hra nabízí, než abych ji jako takovou nějak hodnotil. Takže jaký skutečně nový Mortal Kombat je? Nádherný, jelikož vývojáři dostali ze staršího Unreal Enginu 3 úplné maximum. Takže animace pohybů jednotlivých postav jsou fantastické a grimasy v obličejích velmi uvěřitelné. Asi na trhu nyní není hezčí bojovky, než MK 11.

Brutální. Opět všechny přístupné Fatality, Brutality a i nový Fatal Blow efekt, tedy sekvence velmi drsných řetězených úderů, kterou můžete aktivovat, pokud Vaše zdraví klesne pod 30 %, jsou promakané a z říše těch nejdrsnějších představ a kolikrát i za její hranicí. Skutečně se mi stalo, že asi u dvou fatalit jsem si říkal, že TOHLE už je moc.

Kvalitně odladěný. U bojových her je jedním z nejdůležitějších faktorů správný gameplay. A ač je série Mortal Kombat daleko přístupnější všem lidem, než její konkurenti, kteří sází na promyšlenější ovládání, neměl jsem sebemenší problém naskočit do rozjetého vlaku a sžít se s ní. A v neposlední řadě také skvěle ozvučený. I takový je Mortal Kombat 11.

Grindovací! Ano, bohužel i sem zavítala monetizační politika, kterou v poslední době vídáme snad už naprosto všude. Nový Mortal Kombat totiž disponuje třemi měnami. Herními penězi, dušemi a srdci. Pokud těchto měn máte dost, můžete je utratit v Kryptě o lootovací ráj všech beden chtivých hráčů. V Kryptě se procházíte s Vámi vybranou postavou, kterou vidíte ze třetího pohledu a je vytvořena tak, abyste ji postupně prozkoumávali a otevírali její tajné místnosti. Je v ní rozeseto neskutečné množství tzv. LootBoxů, tedy beden, ze kterých Vám náhodně padají různé herní a nebo kosmetické předměty. To by asi všechno bylo v pořádku, pokud by ceny, za které bedny otevíráte, nebyly nesmyslně přemrštěné. I v době psaní této recenze, tedy v době, kdy k určitým úpravám již došlo a my hráči dostali od vývojářů nějaké ty penízky navíc, stály jednotlivé bedny víc, než by bylo zdrávo. V kryptě totiž můžete koupit ony bedny jednak za zlaté mince, tedy herní měnu a to nebývá problém. Mince Vám celkem padají z Towers a za denní úkoly, takže není až takový problém si určitý obnos nastřádat. Větším problémem jsou už duše a hlavně pak srdce, kterými se platí u těch vzácnějších beden. Jenže ty Vám už tak lehce z Klassik Towers nebo Towers of Time nepadají a pokud někoho porazíte v online boji, tak to také není žádný „vejvar“. No a když jedna bedýnka stojí přes 200 srdcí (z vyhraného online zápasu ukončeného Fatalitou Vám padnou 3 srdce), tak to už je na zamyšlenou.

A to jsem se ještě nezmínil o tom, že opravdu všechen loot je ve všech bednách náhodný, takže nerovná se, že čím dražší bedna, tím lepší loot na tu postavu, s kterou se právě v Kryptě nacházíte, dostanete. Bohužel. A ještě jednou musím napsat bohužel, jelikož se dokonce nejedná jen a pouze o ryze kosmetické věci, ale z Loot Boxů Vám padají i Brutality, Fatality, augmentové předměty, které mají vliv na Vaši postavu, s kterou hrajete a také ony bonusy, které Vám pomáhají ve věžích proti AI protivníkům, abyste opět dostali nějakou tu měnu, abyste si mohli otevřít nějakou tu bednu a tak pořád dokola. Toto jsou praktiky Free to Play her a nebo mobilních titulů, nad kterými člověk mávne rukou a neřeší to. Ale u AAA titulu, který má za sebou určitou herní minulost, patří doslova ke klenotům a zakladatelům svého žánru, no zkuste si na to udělat názor sami. Nehledě na to, se zde ještě nachází čtvrtá a poslední měna a to je herní měna koupená za reálné peníze. Za tu se naštěstí kupují, zatím, pouze kosmetické věci.

Všechna celá ta honba autorů za nějakou monetizační politikou zakrývá vcelku hezky propracovanou úpravu postavy. Těch skinů a druhů oblečení je zde celá řada, že si skutečně většina hráčů může svou postavu upravit vizuálně tak, aby vypadala skoro jedinečně. Upřímně, kdyby se všechny bedny soustředily pouze na kosmetický loot, já budu první, kterému to bude jedno. Já jsem stará škola a prakticky v žádné hře, pokud mě k tomu nějak nepřinutí, nepoužívám jiný skin, look, nebo něco podobného, než ten s názvem Default.

Mortal Kombat 11 je nejpovedenějším dílem celé série a díky své přístupnosti, grafickému a zvukovému provedení se na ní konkurenti mohou jen závistivě dívat. Jádro hry je úžasné. Od vyladěných postav, přes netradičně povedený příběh, až po různé módy, které dokáží zabavit na desítky hodin. Mortal Kombat 11 nemám problém doporučit všem, kteří mají rádi tento styl her a i těm, kteří jsou nováčci a chtějí ho vyzkoušet. Mohu skoro zavřít oči nad kosmetickým lootováním beden a grindování s ním spojeným, ale nemohu ani trochu přivřít víčka nad lootováním hry ovlivňujících předmětů. Věřím, že autoři pár mušek a monetizačních masařek odstraní. To mi ale nebrání v názoru, že nový díl, je vlastně zatraceně dobrá hra.

Autor: Ladislav Procházka