MotoGP 20 – Recenze

MotoGP 20 – Recenze

23 dubna, 2020 11 Od Jiří Hora

Když v letošním roce došlo na oznámení nového dílu oficiální hry MotoGP, tak nás vývojáři z italského studia Milestone překvapili tím, že místo tradičního červnového termínu vydají hru již koncem dubna. Mělo tomu tak být ve chvíli, kdy odstartuje letošní sezóna skutečných závodů MotoGP, čímž chtěli vývojáři dát hráčům šanci, aby všechny Velké ceny prožívali zároveň se skutečnými jezdci. Jak ale víte, letošní sezona královské motocyklové soutěže vůbec neodstartovala. Na vině je aktuální světová pandemie, která donutila pořadatele MotoGP prozatím přesedlat k virtuálnímu závodění v podobě MotoGP Virtual Race, jichž se vždy účastní deset skutečných jezdců. Ti prozatím závodí na hře MotoGP 19, ale jak po odehrání několika desítek hodin ve hře MotoGP 20 doufám, tak brzy přesedlají na aktuální ročník. Proč? Jelikož letošní MotoGP 20 dosáhlo během této generace konečně pomyslného vrcholu.

Když jsem v loňském roce recenzoval MotoGP 19, tak jsem byl velmi mile překvapen tím, co vývojáři dokázali. Titul přinesl hned několik novinek, díky nimž se zlepšila nejen samotná hratelnost, ale nabobtnal tak i obsah hry. MotoGP 20 v tomto směru pokračuje a rozhodlo se, že zbylé neduhy eliminuje i na úkor toho, že nějaký ten obsah bude odebrán. Nemějte však strach. Byť bylo něco odstraněno, tak na nedostatek obsahu hra rozhodně netrpí. Co tedy zmizelo? Ve hře už se nenachází začátečnický šampionát Red Bull MotoGP Rockies Cup a pak třída MotoE, která vlastně ani původně nebyla součástí hry při vydání. Je sice škoda, že se v aktuálním ročníku neprojedeme s elektrickými motocykly, ale nic nebrání vývojářům v tom, aby je do hry rovněž později nedodali. Já jsem však zastáncem klasického benzínu a jeho intenzivního zvuku, který k pravému motoristickému sportu prostě a jednoduše patří.

Letošní největší novinkou je zcela nový režim kariéry, jenž byl pojmenován jako Managerial Career, tedy manažerská kariéra. V ní se nyní nebudeme starat pouze o samotné závodění, ale i vedení samotného týmu a vývoj technologií vašeho motocyklu. Během oznámení jsem očekával, že všechny ty mechaniky kolem tento režim zbytečně přeplní, ale nic takového se nestalo. Vývojáři tento režim dokázali naprosto bravůrně sestavit tak, aby žádný z jeho prvků nepůsobil zbytečně. Vedle toho, že se s vaším vlastním jezdcem budeme účastnit jednotlivých Velkých cen, tak budeme muset udávat práci jednotlivým členům vašeho týmu. Generální manažer se bude starat o případné smlouvy se závodními týmy, bude hlídat jejich nabídky a zájem o vás jako jezdce, ale také se bude starat o vaše finance. Vždy jsem musel mít na paměti, že žádný manažer, stejně jako mechanici , není dokonalý a nebude zvládat vše na sto procent. Musíte si tak vybrat mezi tím, jestli vám zařídí vyšší zisky ze závodu, lepší personál, nebo lukrativnější smlouvy.

Vedle generálního manažera je důležité vybrat ještě dva vedoucí techniky, kteří budou vést váš vývoj a výzkum. Opět platí, že se musíte rozhodnout, jakým směrem chcete výzkum a vývoj vést. Budete se soustředit raději na výkon nebo na ovladatelnost, aerodynamiku nebo elektroniku. Následně pak máte tým dvaceti mechaniků, které musíte rozdělit mezi výzkum a vývoj. Jak jejich úkoly rozdělíte je zcela na vás. Můžete se první polovinu sezóny soustředit Výzkum a druhou na Vývoj, nebo to můžete kombinovat. Každopádně v případě první varianty počítejte s tím, že nově vyvinuté technologie budete moci využít nejspíše až v další sezóně. Výzkum i vývoj totiž vyžaduje nějaký ten čas, který je počítán na jednotlivé Weeky. Celý systém vývoje a výzkumu je velmi intuitivní a funguje naprosto skvěle, to samé platí i o fungování generálního manažera a jeho schopnostech vedení týmu.

Nejdůležitější částí kariéry je pochopitelně samotný Závodní kalendář, který je nyní okořeněn hned o dvě testovací okna. V prvním Zimním testu si budete vybírat jedno ze tří základních nastavení motocyklu, zatímco ve druhém Letním okně se můžete pustit buď do testu aktuálního monopostu, či si vyzkoušet připravovaný prototyp na další rok. Myslím, že toto je skutečně příjemným zpestřením celé sezóny. Jak budou probíhat jednotlivé základní víkendy je zcela na vás. Můžete se vrhnout do kompletních příprav zahrnujících 4 tréninky, dále pokračovat do 2 kvalifikací a zahřívacího kola a vše zakončit samotným závodem jehož délka je dána tím, jakou obtížnost ve hře si zvolíte. Já si vše zkrátil pouze na kvalifikace a závod. Tréninky jsem si vlastně vždy odbyl během kvalifikace, kde jsem studoval jednotlivé profily tratí, ale věřím, že se najde celá řada z vás, kteří si budou chtít letošní ročník vychutnat se vším všudy a bez kompromisů, protože k tomu letošní MotoGP 20 vybízí.

Tak nějak jsem očekával, že v hratelnosti vývojáři od minulého dílu moc velký pokrok neudělají, ale jsem rád, že jsem se v tomto zatraceně sekl. Sérii MotoGP recenzuji od ročníku 2015 a nikdy jsem se nedostal do fáze, kdy bych se nemohl od hry odtrhnout. Vývojáři nejenže vylepšili samotnou fyziku a jízdní model takovým způsobem, že vše vyžaduje výtečnou práci s plynem a brzdou, zvláště s veškerými vypnutými asistenty, ale dokázali i výtečně zaimplementovat systém asymetrického opotřebení pneumatik a spotřebu paliva. Opotřebení pneumatik je znatelné a pocítíte jej jak během jízdy v zatáčkách, tak i po rovině. Hlídání spotřeby paliva posouvá závod také na jinou úroveň. Je třeba vědět, kdy do stroje pustit bohatší směs paliva a kdy zase ubrat, abyste závod vůbec dokončili. Každý závod jsem si tak neskutečným způsobem užíval a jízdu si doslova vychutnával. Hratelnost ale nebyla tím jediným, co mě neustále nutilo se pouštět do další a další jízdy.

Velkou zásluhu na tom všem má audiovizuální zpracování. Když jsem MotoGP 20 poprvé spouštěl, nečekal jsem, že se hra dočká tak znatelného vizuálního upgradu. Myslím, že je poprvé skutečně znát uzavřené partnerství mezi Milestonem a THQ Nordic. Již v minulosti jsem byl nadšen z toho, jak skvěle jsou vymodelovány jednotlivé motocykly a samotní jezdci v kombinézách, obličeje jsou tradičně v závodních hrách trochu upozaděny. V případě letošního kousku ale vše působí a vypadá daleko lépe. Nejvíce je pokrok znát na samotných tratích. Ty jsou o poznání detailnější, jejich prostředí je daleko živější a během jízdy poznáte jakoukoliv nerovnost na nich. Právě přítomnost všech možných nerovností na vozovce je dalším prvkem, jenž má jistý vliv na samotnou hratelnost.

Nikdy jsem nečekal, že řeknu, že tato hra vypadá zkrátka skvěle. Velkou zásluhu na tom mají detailnější textury a zejména pak podstatně lepší stínování a nasvícení v kombinaci s dobře použitým systémem HDR. MotoGP 20 nabízí poprvé také dva grafické režimy. Jeden upřednostňuje kvalitu zobrazení, kdy hra disponuje vyšším nastavením detailů a rozlišením 4K za cenu nižšího snímkování, které je nastaveno na 30 fps. Druhý pak upřednostňuje výkon, kdy musíte oželit nějaké ty detaily a rozlišení, abyste dosáhli 60 snímků za sekundu. Osobně jsem upřednostnil kvalitu nad výkonem a to z jednoho prostého důvodu. Titul i při 30 snímcích za sekundu je naprosto plynulý a to bez ztráty byť jediného snímku během oné jedné sekundy. Technicky je MotoGP 20 pro Milestone naprostým meisterstuckem.

Velkou novinkou loňského ročníku byla technologie A.N.N.A., což je zkratka pro novou technologii neurální umělé inteligence, které si v loňském roce od řady redaktorů vysloužila solidní porci chvály a to oprávněně. Tento systém byl v letošním ročníku opět vylepšen a posouvá atmosféru samotných závodů opět směrem k reálnějšímu vyobrazení. Uměla inteligence vašich soupeřů se totiž neustále vyvíjí a to na základě toho, jak vy sami jezdíte. A.N.N.A. se tak stejně jako skuteční jezdci učí váš jízdní styl a podle toho upravuje chování jí řízených jezdců. Zatímco na prvních dvou stupních obtížnosti to příliš není znát, tak v případě nastavení obtížnosti na úplné maximum velmi brzy zjistíte, že stejnou strategií závod podruhé nevyhrajete. Tedy pokud vůbec někdy vyhrajete. Závod na této úrovní obtížnosti vyžaduje nejen dobrý managment vašeho motocyklu během závodu, ale také dokonalou znalost každé zatáčky. Rozhodně zde nepřipadá v úvahu, že byste se v tomto nastavení obtížnosti rozhodli, že pojede během Grand Prix pouze závod. Dobře zvládnutá kvalifikace je jedním z klíčů k dobrému umístění.

Asi je vám jasné, že MotoGP 20 nedisponuje pouze režimem Kariéry. Pochopitelně zde naleznete i tradiční režimy jako Grand Prix, Time Trial a Championship. Pokud vás klání s umělou inteligencí neuspokojují, pak se můžete pustit do Online multiplayeru. Byl jsem udiven, když jsem zjistil, že vývojáři ze hry vypustili dlaždici s MotoGP eSport sekcí. Ta byla od ročníku 2017 přítomná v každém díle, ale během vydání byla vždy zbytečná, jelikož eSportová sezona startovala vždy až nějakou dobu po vydání a dlaždice zde sloužila dlouhou dobu pouze co by prostá reklama. Je tedy vlastně dobře, že na podobné věci se nyní vývojáři během vydání nesoustředili. Věřím, že až opět nadejde eSportová sezona, tak hra nás o tom bude včas informovat pomocí nějaké updatu.

Do režimů v odstavci výše jsem se ale příliš nepouštěl, jelikož režim Manažerské kariéry mě naprosto pohltil. Nicméně se zde nachází ještě jeden z režimů, do kterého jsem velmi často směřoval. Tím je Historical Challenges. Ten nabízí každý den nové výzvy ve třech dostupných obtížnostech, v nichž usednete za řidítka různých motocyklů a týmů, které definovaly historii tohoto královského motocyklového sportu. Pokud závod v Historických výzvách dokončíte do třetího místa, tak jste dostali speciální kredity, za něž si následně můžete odemykat další historické jezdce, či týmy. V tomto režimu musíte vždy počítat s tím, že ukočírovat takový motocykl v letech minulých bylo podstatně těžší, než v současnosti a tomu je rovněž potřeba přizpůsobit váš jezdecký styl.

Součástí hry je nakonec i několik editorů. Základním editorem je editor pro tvorbu nálepek. Ty následně můžete využít pro vytvoření nálepky s vaší přezdívkou nebo na vaší jezdeckou přilbu. Vytvořit si rovněž můžete i vlastní závodní číslo a také v jistém ohledu i přizpůsobit vzhled samotného jezdce. Největší novinkou je v tomto směru tvorba vlastního týmu a to jak v královské třídě MotoGP, tak v Moto 2 nebo Moto 3. Tyto možnosti jsou odkázány na šest oficiálních motocyklových značek jako KTM, Yamaha, Honda nebo Kawasaki. Z nich se pak odvíjí i váš potenciální tým. Každá značka vám umožní volbu ze tří velkých sponzorů a možnost vybrat si ze dvou forem nástřiků. Barevné varianty motocyklů a kombinéz pro jezdce je pak zcela ve vašich rukou. Editor je tedy slabší, ale dostačující. Počítám, že tato funkce bude rozvinuta v dalším díle. Nicméně základ by tu byl. Věřím však v to, že většina hráčů zamíří k oficiálním týmům.

Když dopisuji tuto recenzi, tak cítím stále skutečně velké nadšení z toho, čím se videoherní série MotoGP stala. Milestone tentokrát dokázal překročit svůj stín a vývojáři nám tak konečně přinesli hru, která vám dává vše, co si od takové oficiální hry přejete. V letošním ročníku není téměř nic, co bych hře mohl vytknout. Jistě jsou tu nějaké ty drobnosti, ale v žádném směru nejde o nic zásadního. MotoGP 20 je tak vyvrcholením této herní generace a vlastně jde o nutnost pro všechny fanoušky tohoto motoristického sportu.

MotoGP 20 po všech směrech překonává všechny své předchůdce. Fyzika, hratelnost, jízdní model, to vše dosáhlo pomyslné dokonalosti, které pomáhá také skvělé audiovizuální zpracování, jenž nemá v této sérii obdoby. MotoGP 20 je vším, co si od takové hry přejete.

HODNOCENÍ: 10/10