MXGP 2019 – Recenze

MXGP 2019 – Recenze

27 srpna, 2019 0 Od Jiří Hora

Jako každý rok, i tento, nám italské studio Milestone naservírovalo několik závodních titulů, kdy v letošním roce se jim skutečně dařilo. Já však, stejně jako každý rok, nejvíce čekal na nový ročník motocrossové série MXGP. Vývojářský tým, který se stará o tuto sérii s oficiální licencí FIM, patří, dle mého názoru, ve studiu Milestone na pomyslný vrchol. Nejen, že hry z jejich dílny se vždy dobře hrají, fungují, nejlépe vypadají, ale zároveň je u nich vždy vidět ten největší progress. Je toto případ i nejnovějšího počinu MXGP 2019?  Řekl bych vám to hned teď v úvodu, ale pojďme si to raději projít v následujících odstavcích.

Stejně jako loni, i letos, nám toho studio Milestone ohledně nového MXGP naslibovalo hodně. A musím tedy říct, že svým slibům vlastně patřičně dostáli. Už při prvním pohledu na letošní ročník této série bylo jasné, že do vývoje zase přiteklo o něco více peněz a už samotné menu ve mě evokovalo dojem, že hra, která se přede mnou za pár okamžiků vyjeví bude mít styl. Menu působí svěže, moderně, čistě, a i když na rozdíl od MotoGP 19 nesází na osvědčené dlaždice, tak to hře jednoduše sedne. Vlastně jsem rád, že se vývojáři rozhodli ustoupit od počátečního načítání režimu Playground, který doprovázel každý start loňského MXGP Pro, jelikož to nezdržuje zobrazení samotného menu.

První, co vás praští do očí, je chybějící režim Kariéry. Ten zde nahradil režim Season, jenž ukazuje jednoduše to, že vývojáři získali licencí na aktuální ročník série MXGP, včetně kompletního roosteru. Režim Season jinak kompletně odpovídá původnímu režimu Carrier. I když jistá vylepšení, či úpravy zde přeci jen můžeme pozorovat. Tak z kraje, tvorba vlastního jezdce dostala přeci jen daleko větší variabilitu, než jen 5 předdefinovaných jezdců. To je určitě krok vpřed, ale přeci jen vývojáři zapomněli na možnost zvolit vlastní účes, což není třeba případ volby vousů. Podstatnou novinkou je ale možnost jezdit sám za sebe, bez nutnosti připojení se k některému z existujících týmů. Pokud zvolíte tuto možnost, pak je výše našeho zisku za závod závislá na vybraném sponzorovi. Sponzor je zase závislí na výši vaší prestiže, kterou si nejrychleji navýšíte, jak jinak než, vítězstvími v závodech. Čím vyšší prestiž, tím lepšího sponzora můžete mít, a tím více kreditů zase za závod získáte. A jak už to tak tradičně bývá, tak svou cestu za slávou začnete u třídy MX2, abyste se následně mohli dopracovat na vrchol v třídě MXGP.

S režimem Season je úzce spojená i customizace vašeho jezdce a motocyklů. Úpravy obou subjektů jsou v letošním ročníku značně rozšířené. Týká se to jak obsažených značek výrobců a komponentů, tak i samotných možností. To je případ zejména motocyklů, jenž je nyní možné značně upravit i po vizuální stránce a to za pomoci různých druhů nástřiků, samolepek, či jednoduše změnou barvy. Motocykly také disponují dvěma typy vylepšení za pomoci různých komponent. Jedny slouží výhradně pro úpravu vizuálu a jiné navíc upravují i jeho jízdní vlastnosti. Mezi takové díly patří například pneu, brzdy, výfuk, či tlumiče. Osobně jsem byl možnostmi vylepšení, či úprav milé překvapen. Byl jsem ale na druhou stranu chvíli iritován orientací v daných kategoriích dílů, či kusů výstroje. Ale i to se po chvíli poddalo.

V minulém díle se v sérii poprvé objevil režim Playground, ten je přítomen i v tomto ročníku a funguje jako takový open world režim, kde můžete trénovat, závodit, blbnout, nebo vytvářet celou řadu zajímavých výzev. Právě tvorbu výzev vám umožní nová funkce zvaná Waypoint. Díky ní si můžete na mapě Playgroundu výtvářet skutečně unikátní časové výzvy. V praxi jde o umisťování záchytných bodů během vaší jízdy, kdy body umisťujete vždy plus mínus pár metrů od vaší aktuální pozice, není tak třeba problém umístit takový bod například uprostřed skoku, což může být solidní výzvou. Na plac můžete umisťovat dva druhy záchytných bodů, tedy klasický a respawn. Celou výzvu můžete vytvořit klidně bez jediného bodu obnovení, ale mějte na paměti, že pak jediným takovým bodem je samotný Start. Jakmile spadnete, jedete od začátku. Maximální počet waypointů, které můžete umístit na mapu je 20, ale není určeno, jak daleko mají body od sebe být. Můžete tak vytvořit poměrně solidní orientační jízdu. Waypoint jako funkce mě rozhodně potěšila a já se u tvorby výzev pomocí ní docela solidně vyřadil.

Vedle možnosti tvorby výzev za pomoci funkce Waypoint se můžete v režimu Playground pustit i do závodění a to na třech rozmanitých tratích, které si připravili přímo vývojáři. Ty musím ještě pochválit za samotný design mapy Plaground, která je o proti loňsku daleko variabilnější a obsahuje i skutečně zajímavé cesty, či například skok přes rozpadlý most. Abych byl upřímný, tak jsem původně čekal recyklát loňské mapy, která dozná jen několika úprav, ale vývojáři mě přesvědčili o tom, že do vývoje MXGP 2019 vynaložili opravdu hodně úsilí a práce. O žádném recyklátu, tak v tomto případě nemůže být vůbec žádná řeč.

To samé platí i o hlavních tratích. Vzhledem k tomu, že hra využívá aktuální licence, tak vývojáři museli několik tratí vytvořit úplně od nuly a tratě, které jsme mohli znát z předchozích dílů, jsou vylepšené k nepoznání. Byl jsem ohromen tím, jaký pokrok vývojáři při zpracování tratí udělali. Je znát, že se jim Unreal Engine 4 dostal řádně pod kůži. Na hru je nyní skutečně radost pohledět. Okolí je detailní, rozhodně ne prázdné, a ani o různé efekty kouře, odlétávajícího bahna, či deformace terénu, letos rozhodně nouze není. Blatníky motocyklů navíc letos dokonce vibrují v závislosti na vašem pohybu. Na testované konzoli Xbox One X mě opravdu potěšila ostrost obrazu zásluhou rozlišení 4K, a i když je framerate tentokrát uzamčen na 30 snímcích za sekundu, nikdy nedošlo k žádnému propadu, či sebemenšímu výkyvu. Po technické stránce nemohu hře nic vytknout, tedy minimálně v případě hraní na výše uvedené konzoli.

S technickou stránkou ještě souvisí fyzikální model, který mnohdy zmiňují úplně na začátku, ale schválně jsem si jej nechal do této chvíle. Když jsem totiž prvně spustil závod, tak jsem si jako vždy nejdříve zvolil nastavení fyziky na standart. Jenže to pro mě nepředstavovalo žádnou výzvu. Spadnout bylo prakticky nemožné a já si ihned řekl, že na rozdíl od MXGP Pro, mysleli vývojáři tentokrát i na širší hráčské publikum, či rovnou začátečníky, než jen na skalní fanoušky. Mé tvrzení se potvrdilo v okamžik, kdy jsem zjistil, že v nastavení fyziky se nachází už jen pouze volba Advanced a zcela chybí volba Pro. Naštěstí volba Standart a Advanced jsou od sebe dosti odlišné, byť v loňském MXGP Pro kladla hra na realismus ještě větší důraz.

Více se tedy zaměříme na fyzikální režim Advanced, který jde dále doplnit o vypnutí dalších asistencí pro ten nejautentičtější možný zážitek. Kromě toho, že řízení motorky je v tomto nastavení obtížnější a váš jezdec je více náchylný k pádům, tak vaši jízdu začne razantně ovlivňovat terén a jeho deformace. V žádném díle předtím terén tolik neovlivňoval hratelnost jako tentokrát. Ostatně když si projedete první kolo zjistíte, že terén se skutečně každým dalším kolem proměňuje a tentokrát to funguje po celé délce trati a nikoliv jen v některých částech jako tomu bylo dříve. Stejně tak počasí může být vaší úhlavním nepřítelem. Když se z hlíny stává bahno, terén se začne deformovat daleko více a navíc váš stroj začne více prohrabávat. Kombinace toho všeho mě nutila se pouštět do dalších a dalších závodů, abych následně zjistil, že hlavní ručička na hodinách se posunula o pořádný kus vpřed a já už bych měl být dávno v posteli, abych mohl načerpat nové síly do dalšího dne. Ale znáte to heslo, „Už jen jeden závod a jdu spát!“, ale ono furt nic.

Poslední velkou novinkou letošního ročníku MXGP je editor tratí. Ten vychází z editoru, který je obsažen v Monster Energy Supercross sérii. Pochopitelně je ale upraven pro potřeby MXGP, které je situováno do venkovních prostor a nikoliv stadionů. V editoru máte na výběr ze dvou prostředí a to lesů a pouště. Bohužel během samotné tvotby tratě jste odkázáni pouze na bílý čtverec, do kterého skládáte jednotlivé komponenty trati, které musí odpovídat předpisům závodů MXGP. Nečekejte žádné pokládání jednotlivých bloků do krajiny, jenž byste před sebou viděli. Prostředí je generováno poté, co svou trať chcete podrobit schválení. Pokud jste byli úspěšní je možné trať řádně otestovat a následně, pokud se vám váš výtvor zalíbí, jej sdílet s komunitou. Mimochodem sdílet s komunitou lze i výzvy v Playgroundu vytvořené za pomoci funkce Waypoint. Ale ještě zpět k editoru. Když to vezmeme kolem a kolem, tak je na editoru ještě stále co zlepšovat, nic méně svou úlohu splní. Akorát musíte přijmout fakt, že jednoduše nevytvoříte žádné vertikální kousky, které jsou součástí oficiální soupisky tratí. V tomto případě vás raději opět odkazů na režim Playground.

Asi se sluší před samotným závěrem říci, že hra dále obsahuje i již dávno zaběhlé herní režimy jako Grand Prix, Time Trial, či Championship, vedle nichž najdete online multiplayer, v němž můžete změřit své síly s ostatními živými hráči, což je ostatně vždy tou největší výzvou. Ať už je vše jak chce, tak se mi zdá, že MXGP 2019 dosáhlo na pomyslný vrchol v samotné sérii. Sice se zde najde pár věcí, které lze ještě udělat lépe, jako rozšířit možnosti editoru tratí, ale jinak si myslím, že obsahově letos hra nabízí vše, co si od takového titulu můžeme přát. Kam tedy může série ještě směřovat? Lze samozřejmě dále pracovat na fyzice, grafice a případně se můžeme dočkat opět nějakých těch Historical Challenges, které nabídlo například letos MotoGP 19. Nechme se překvapit, s čím vývojáři přijdou příště, jelikož studio Milestone nyní patří společnosti THQ Nordic, mohlo by to znamenat navýšení rozpočtu a možnost tvorby ještě lepších titulů, obzvláště z rukou týmu stojícího za sérií MXGP.

MXGP 2019 posunulo sérii na její pomyslný vrchol a těžko byste nyní hledali lepší motocrossový titul, než je tento. Vývojáři překonali sami sebe a vytvořili hru s výtečnou a chytlavou hratelností a velice povedeným vizuálem. Hra se letos navíc dosti obsahově rozrostla a s vylepšeným režimem Playground a editorem tratí počítejte, že ve hře utopíte mnohem více hodin, než kdy dříve. Jestli máte rádi tento motosport, pak je MXGP 2019 naprostá povinnost.