No Man’s Sky – Recenze

No Man’s Sky – Recenze

4 listopadu, 2022 0 Od Jiří Hora

O neblahém stavu No Man’s Sky během vydání se toho napsalo již mnoho a navíc je to dávnou minulostí, jelikož hra nyní prosperuje a může se těšit v častých intervalech novému obsahu. Hello Games tak odvedli pořádný kus práce a nyní po dlouhých měsících čekání dorazila hra také na platformu Nintendo Switch a právě na tuto verzi se nyní v recenzi podíváme. Než se tak ale stane, chci upozornit, že vzhledem k tomu, že o hře se toho za léta napsalo tolik a to včetně recenzí, tak se zaměřím hlavně na to, jak hra na Nintendu Switch funguje.

Jak už jsem zmínil v úvodu, tak hra momentálně překypuje obsahem, který je vývojáři navíc servírovaný zcela zdarma. Abych se ale k tomu obsahu dostal, musel bych ve hře strávit tolik času, že byste se této recenze dočkali tak v příštím roce. Musím ale říci, že od té doby, co jsem hru hrál v rámci Xbox verze a tehdy aktuálního rozšíření Next, ušla hra skutečně pořádný kus cesty a její možnosti jsou nyní velmi rozsáhlé a dává to smysl, jelikož naším hřištěm je celičký vesmír a je jen na nás, kam se vydáme a které světy budeme prozkoumávat. V tomto směru jde o sandbox v tom nejryzejším světle.

Pokud byste ale chtěli styčný bod, tak ve hře je hlavní příběhová linka a celá řada vedlejších, které se do hry dostali skrze zmíněná rozšíření. Hlavní linka je plná tajemství a je radost mystérium zdejšího vesmíru sledovat až k jeho odhalení. U podobné hry je rozhodně nějaký ten směr stěžejní, zejména na začátku, kdy toho na vás hra chrlí tolik, že během chvíle pořádně nevíte, kde vám hlava stojí a chce to skutečně nějaký ten čas, než se se všemi prvky hry sžijete. Naštěstí si těchto věcí jsou tvůrci vědomi a tak vás po mnoho hodin úvodní části hry doprovází poměrně rozsáhlí tutoriál, jenž vás se vším seznámí.

Průzkum místních planet, hlubokého vesmíru, stanic a velkých vesmírných lodí je nedílnou součástí No Man’s Sky a to stejně jako těžba surovin a tvorba předmětů, či rovnou celých budov. Hra v tomto směru disponuje neskutečným množstvím možností a pokud máte dostatečnou trpělivost, můžete si na každé navštívené planetě vystavit svou základnu, která vám poskytne ochranu i bezpečné místo k životu, jelikož některé planety mohou mít toxickou atmosféru, jiné jsou moc chladné a jiné třeba naopak moc teplé. Nikdy navíc nevíte, jak se bude chovat místní fauna, která může být mírumilovná, ale také pořádně hladová. Jo a pozor na některé květiny, také umí kousat.

Jelikož je těžba surovin tak důležitá je třeba mít na paměti, že k tomu, abyste se dostali k těm vzácnějším, bude nejdříve třeba si k jejich těžbě vytvořit vybavení, či vylepšit stávající. K tomu je dosti nápomocný fabrikátor, který umožňuje ze surových nerostů tvořit jejich daleko ryzejší formu. Navíc suroviny jsou někdy třeba i k opravě vaší lodi, pokud dojde k jejímu poškození. Ostatně vesmír je plný dalších civilizací a řada z nich není přátelská, takže dojde také na souboje ve vesmíru. Aby bylo možné soupeřům čelit, je třeba si vydělat na novou loď, nebo vylepšit tu stávající. Možností je skutečně mnoho.

Pokud bych měl mluvit o nepřátelích a jejich variabilitě, tak je vlastně nekonečná, vzhledem k tomu, že jsou procedurálně generování na základě určitého algoritmu. To tedy neplatí pro stěžejní postavy/charaktery hry, nad nimiž si tvůrci dali prací a můžete s nimi prohodit i nějaký ten dialog. Pokud jde o procedurální generaci, tak na ní stojí celá tato hra a jsou skrze ní vytvořeny i všechny planety. To je také důvodem toho, proč každá nově rozehraná hra je jiná a také situace do které se dostanete hned z kraje hry se různí. Vzhledem k tomuto faktu musím opět vychválit tutoriál, který se dokáže adaptovat všem podmínkám.

Nyní už ale k samotnému Switchi a chodu No Man’s Sky na něm. Zde se musím přiznat, že jsem byl velmi mile překvapen tím, jak hra vlastně na tomto zařízení vypadá, zejména vzhledem k tomu, že hardware na němž hra běží, je ze všech verzí hry ten nejslabší. A s klidným srdcem mohu říci, že Switch verze vypadá na svém startu podstatně lépe, než originální verze pro Playstation 4.

Ačkoliv hra vypadá velice slušně, tak se tvůrci museli uchýlit ke kompromisům a to zejména ve vykreslovací vzdálenosti, která navíc není moc velká, takže si budete všímat doskakování objektů a dokreslování detailů vlastně všude. To je tak trochu slabina této verze, ale zcela očekávaná, vzhledem k výkonu hybridní konzole Nintendo Switch. Nicméně i tak musím smeknout před tvůrci z Hello Games, jak se s tím vším popasovali. A vlastně i se stránkou výkonu, to nedopadlo nejhůře. Zde tvůrci cílili na 30 snímků za sekundu, který se titul snaží celou dobu držet, byť je pravda, že k nějakým těm propadům sem tam dojde.

Je mi tedy trochu líto, že tvůrci více nevyužili možností platformy jako je ovládání pohybem, či dotykovou obrazovkou. Ta se mohla skvěle hodit pro pohyb v menu. Také ovládání se poněkud vymyká standardům. Tvůrci některé akce namapovali zcela nestandartně a třeba sprint, který očekává každý na stisknutí analogu, je na levém horním bumperu a takto bych mohl pokračovat. Člověk si na to musí zvykat a i tak se vám občas stane, že vlastně zapomenete, kde co máte. Zvláště, když hru prokládáte jinými hrami jako tomu bylo v mém případě.

Hra No Man’s Sky mě na platformě Nintendo Switch velmi mile překvapila. I přes slabší hardware se tvůrci se vším patřičně popasovali a tak se na průzkum nekonečného vesmíru můžete vydat kdykoliv a kdekoliv, což je asi ta největší výhoda této verze. Jelikož i když u mě převažují kladné pocity, tak je pravdou, že chybičky se zde najdou a ty jsou vlastně příčinou toho, proč není známka níže o chlup lepší, byť i tak se hra v této verzi nemá za co stydět.

8/10

Datum vydání: 7. října 2022 – Potřebné místo na kartě: 3,1GB