PixArk – Recenze

PixArk – Recenze

24 června, 2019 0 Od Jakub Číhal

O fenoménu Minecraftu asi není nutno jakkoliv pochybovat. Setkat se s ním můžete snad na všech myslitelných platformách a její tvůrce, chlapík vystupující nejčastěji pod přezdívkou Notch, si teď válí šunky někde na Bahamách. Microsoft totiž jeho studio Mohjang odkoupil za těžko uvěřitelné 2,5 miliard dolarů. To jistě udělalo Notchovi radost, ale podle mého si to zasloužil. Však Minecraft si díky němu zahrálo bezmála 100 milionů lidí a dalo by se říct, že právě Minecraft je takovým průkopníkem všech těch survival her, kterých je všude hromada. Jednou z nich byl i Ark: Survival Evolved, který nás zanesl do světa dinosaurů a na pustém ostrově nás nechal, ať se o sebe postaráme a neskončíme jako potrava prvního T-Rexe, který nás potká. No a dnes recenzovaná hra, PixArk, si bere snad to nejlepší z obou her a kombinuje je dohromady. Jak to dopadlo a zda má hra potenciál se zařadit někam na přední příčky survival her, se pokusíme zjistit v této recenzi.

Pojďme si nalít čistého vína. Nejsem odborníkem ani na Minecraft, ani na Ark a defacto ani na žádnou ze survival her. Tento žánr jde trochu mimo mě a tahle recenze mi spadla do klína spíše náhodou. Dalo by se tak říct, že nejsem dostatečně fundovaný k tomu, abych si mohl dovolit vyřknout ortel na PixArkem, ale řeknu Vám jedno. Je mi to tak trochu fuk. Však úkolem recenzenta není vždy napsat recenzi pro úzkou skupinku lidí, pro které je hra primárně určena. Recenzi si může přečíst kdokoliv a i tak berte tu dnešní. Je určena pro někoho, kdo se survival hrami nemá zkušenosti a zajímá ho názor někoho, kdo je na tom podobně a přesto s jednou z nich strávil několik desítek hodin. Kdo ví, třeba někoho tato recenze nakopne k tomu tohle prehistorické dobrodružství prožít na vlastní kůži. No a nebo také naopak, že?

Podobně jako v jiných hrách tohoto druhu, si hned po spuštění vytvoříte vlastní postavičku. Výběr je poměrně překvapivě obsáhlý, kromě nějakých těch vousů a vlasů tu najdete plno dalších možností. Dokonce si jde i upravit postavu na základě míry jejího podkožního tuku, takže můžete směle vyrazit lovit dinosaury s tlustým plešounem s růžovými vousy. S hotovou postavou si pak musíte vybrat ten správný server. Vybrat si můžete jak ty, kde na Vás ostatní hráči nemohou zaútočit, tak naopak i ty kde je smrt od jiných, silnějších hráčů, nutným zlem. Samozřejmě, stejně jako v Minecraftu si můžete vybrat jen čistě budovatelský režim, kde ostatní hráče ani nepotkáte.

Do světa PixArku se dostanete stylově, přiletíte na několika barevných balóncích a…no nespíš se nerozkoukáte a bude po vás. Fauna je zde poměrně agresivní a pokud narazíte zrovna na rozzuřeného šavlozubého tygra, bude Vaše smrt prakticky nevyhnutelná. Ale jak praví známé pořekadlo, chybami se člověk učí, a další pokus už bude lepší. Chce to se trochu rozkoukat, nasbírat nějaký materiál a pokusit se zbudovat alespoň základní přístřeší. Já na to šel ještě trochu jinak a rozhodl jsem se svou sluj vykopat přímo do blízkého kopce. Tady si hned na první pohled všimnete, že hra si vzala daleko víc právě z Minecraftu a dinosaury si tvůrci prostě jen vypůjčili ze své nejznámější hry, Arku. Kdo tedy zná Minecraft, bude nejspíš jako ryba ve vodě.

Pro ty ostatní má hra krátký tutoriál, který vysvětlí alespoň základy. Ono je toho totiž tady daleko víc, než se na první pohled může zdát. Největším rozdílem oproti Minecraftu jsou samozřejmě právě dinosauři. A vůbec zvířátka obecně. Skoro každé se dá ochočit. To probíhá jednoduše, stačí takovému zvířeti narvat do tlamy několik bobulí jakéhokoliv druhu a spokojené, s plným břichem, se k Vám přidá. Pak se stane Vaším společníkem, všude Vás následuje a různě vypomáhá. Taková světluška, co Vám sedí na rameni je ideální parťák při průzkumu hlubokých jeskyních systémů. Větší dinosauři se pak dají využít jako dopravní prostředek, kde kromě ochočení musíte mít i vhodné sedlo. Zvířat a dinosaurů je ve hře přes 100 a věřím, že se jejich počet ještě rozšíří.

Jen starosti o zvěř ale člověku dlouho nevydrží a hra tak nabízí několik questů, které jsou ale dost nezáživné a jsou často jen variací na přines tamto, zabij toto. Hra jako taková ale není o příběhu, skutečně je to prostě jen veliký sandbox, který Vám dovolí takřka vše a je na Vás, jakým způsobem hru budete hrát. Přesto je ostrov plný podivných staveb, které skrývají nejedno tajemství. Jenže, to samé je i v Arku. Ani v tomto směru tak PixArk nenabízí nic nového. Já osobně jsem nakonec najel na vlnu prehistorického objevitele a mou hlavní snahou bylo přežít a začít žít důstojný život. Dal jsme se proto do budování příbytku, který není jen dírou v zemi. Tady přece jen PixArk ukáže v čem je jeho síla a musím říct, že postupné zdokonalování mé postavy a učení se novým věcem má něco do sebe. S každým levelem dostanete nějaké ty zkušenostní body, které může přiřadit do klíčových vlastností. Víc tak unesete, budete mít víc životů, pomaleji se unavíte. No prostě taková ta klasika. Zároveň dostane i body, které můžete investovat do objevování nových metod výroby a nových předmětů. Trochu s nadsázkou se tak dá říct, že svého neandrtálce provedete z doby kamenné až do doby bronzové. Naučíte se tak vyrábět různé druhy nástrojů, zbraní i brnění, objevíte základy farmáření, chovu zvěře a plno dalšího.

Hra je oficiálně venku asi měsíc. Předtím ale strávila snad dva roky v early accessu a člověk by tak řekl, že vyjde perfektně odladěná. No, přátelé, není tomu tak. Poměrně nechápu, jak někdo tento paskvil mohl pustit na konzole. Hra má tragické ovládání, u kterého dříve nebo později ten ovladač prohodíte oknem. Celou dobu jsme měl pocit, že hra má stejné ovládání jako na PC, kde je samozřejmě přizpůsobena pro klávesnici a myš. Proklikat se tak na ovladači jakýmkoliv menu je doslova utrpením. Hodně podivně funguje i systém vylepšování postavy, nějak nechápu, proč se postava zdokonaluje i prostým stáním na místě. Interakce s objekty je další kapitolou samou o sobě, mnohdy to vyžaduje doslova tanec kolem předmětu, než se objeví vytoužená možnost s ním něco udělat. O umělé inteligenci se ani nemá smysl vyjadřovat. Nechci dinosaurům křivdit, ale snad by mohli zvládnout víc než jen tupě stát, nebo být zaseknutí někde mezi dvěma kostičkami. A králíci? No tak to jsou absolutně tupá zvířata, která v případě jakéhokoliv nebezpečí prchají. Ale vždy k nejbližší průrvě v zemi a snaží se zachránit skokem ze 100 metru kamsi do hlubin. Pochválím snad jen grafiku, která je přece jen lepší než u Minecraftu.

No tak jste to četli sami. Co na začátku možná vypadalo jako dobrý nápad, se nakonec ukázalo jako zbytečná a vykalkulovaná snaha tvůrců Arku trochu se přiživit na popularitě Minecratu. Hra podle mě nenabízí nic, kvůli čemu ji má cenu hrát. Minecraft dělá své věci lépe, stejně tak Ark. PixArk se sice snaží vzít si z obou her to nejlepší, ale dle mého ztroskotal skoro ve všech aspektech. Pokud bych měl někomu hru doporučit, asi jen těm, kteří si chtějí někde budovat svůj vlastní herní svět, ale už ho omrzel Minecraft. Nahradit ho tak světem plným dinosaurů dává alespoň trochu smysl. Ostatní ať se skutečně podívají spíš po Minecraftu, nebo Arku.

HODNOCENÍ: 4/10