Redfall – Recenze

Redfall – Recenze

15 května, 2023 0 Od Ladislav Procházka

Víte, co mají profese jako komentátor, rozhodčí nebo recenzent společného? Je to jejich nestrannost. Já vím, že my fandové, geekové, nerdi recenzenti nebo chcete-li pisálci, bychom měli být nestranní, nikomu nenadržovat a nepřilepšovat a alespoň to tak u nás v RespawnPoint děláme, ale niterně máme samozřejmě každý z nás vývojáře, studia, vydavatele, které jsou každému více, či méně sympatičtí. A o to víc mě pak mrzí pohled na situaci, která nyní nastala při vydání hry Redfall, respektive ještě před tím, než tato upíří akce zamířila do digitální obchodů a na pulty kamenných prodejen jako fyzické kopie. Abych se přiznal, mám MS rád. Líbí se mi, jakým způsobem přistupuje k hrání, ke cloudové zábavě, líbí se mi jeho aplikace i to, že si jde skálopevně svojí cestou. Bohužel, poslední dobou to vypadá, jako kdyby sice svojí cestou šel, ale ani jednou se nepoučil z chyb, na které během té dlouhé túry narazil. A s Redfallem se ty chyby nabalily, jak vločky na sněhovou kouli.

Pojďme si ale ten úvod udělat hezký, protože ve zbytku článku moc pozitivit asi nebude. Hra Redfall je akčním titulem z pohledu první osoby, kterou mají na starosti vývojáři z Arkane Studios, cíleně přímo Arkane Austin, kteří spadají pod vydavatele Zenimax-Bethesda, kterou MS v roce 2021 koupil. Abych studio Arkane ještě více přiblížil, tak se jedná o studio, které stojí za sérií Dishonored. z prvních informací je jasné, že Redfall měl mít vše potřebné pro to, aby uspěl. Zázemí, schopné lidi a peníze. Titul se opírá o upírský lore, kdy mělo v malém městečku Redfall dojít k upírské katastrofě a na scénu tak přicházíte Vy, hráč, který má za úkol zachránit poslední obyvatele tohoto venkovského maloměsta. Abych řekl pravdu, tak hry, filmy, knihy a další na tento žánr moc nemusím a jediná díla, která s těmito kulisami snesu jsou Van Helsing a filmová animovaná série Hotel Transilvania. Nicméně, takovýto námět se nemusí líbit mě, ale spouště dalším hráčům ano, takže kdo jsem, že si mohu dovolit soudit?

Celá hra je také založena na prvku looter shooter her, kdy máte k dispozici otevřený svět, které má ale své hranice, uvnitř kterého plníte jednak hlavní dějovou linku, která je takovým oslím můstkem pro ostatní vedlejší mise a úkoly, za které pak dostáváte lepší a lepší vybavení, samozřejmě také podle toho, na jakou obtížnost hrajete. Redfall tak není žádnou výjimkou a to ani ve smyslu hry pro více hráčů, takže kooperovat můžete najednou až ve 4 lidech. Aktuálně hra nabízí 4 typy postav, kde každý charakter má unikátní schopnosti. Já jsem si vybral Remi, která zde představuje medičku a takového sabotéra v jednom. Remi má jako hlavní schopnost vytvoření kruhu léčení, ve kterém se můžete vyléčit spolu s Vašimi přáteli, dále můžete nepřátele zneškodnit dálkově ovládanou výbušninou na motivy C-4 a také ji stále následuje věrný robot, který lze použít jako lákadlo pro nepřátelské jednotky, díky čemuž se na ně můžete vrhnout ze zálohy a nebo je tiše obejít.

Mezi další hlavní hrdiny se řadí Jacob coby průzkumník a postava vhodná spíše k tichému postupu, Devinder, nebo agilní Layla, která má zde představovat takového štítaře. Ač to podle popisu vypadá, že s každou postavou si můžete užívat odlišný styl hraní, tak opak je pravdou. Je jedno, zda hrajete za Remi nebo Laylu, protože vždy každé střetnutí s nepřáteli skončí tím samým. Potyčkou. Bohužel, když po chvilce hraní zjistíte, jak některé mechaniky ve hře fungují, respektive nefungují, budete se těmto střetnutím vyhýbat, respektive jen tupě poběžíte dopředu, abyste byli co nejrychleji v cíli.

Na vině je totiž neskutečně hloupá umělá inteligence protivníka. Abych se přiznal, celou hru jsem hrál na nejtěžší možnou obtížnost. I když jsem po většinu času hrál sám, neměl jsem sebemenší problém uspět v souboji s klasickými lidskými jednotkami, upíry, silnějšími upíry a ani s jejich bossy. Umělá inteligence je na takové úrovni, kdy stojící nepřítel metr před Vámi štěká svým samopalem co to jde a stejně Vás netrefí. Pathfinding je zde ubohý a orientace nepřátel v prostoru je nulová. Naivně jsem si tedy myslel, že v případě vyšší obtížnosti se mozkové buňky nebohých jednotek zlepší, ale zázrak se nekonal. Hra sice leveluje nepřátele podle toho, na jaké úrovni se právě nacházíte, ale že by tam byl nějaký rozdíl, to se opravdu říci nedá. Je také škoda, že ač vývojáři mají za sebou Dishonored nebo úžasné Prey, tak v Redfallu jim absolutně přestal fungovat stealth postup. Proto jsem o několik řádků výše psal, že je jedno, jakým stylem hrajete. Tichý postup se vždy změní ve střelbu, jednoduše nefunguje.

Redfall je looter shooter hrou a tak ani zde nechybí klasické označení zbraní od těch absolutně obyčejných, až po ty legendární. Dokonce mají ukazatele úrovně, popis, můžete je rozebrat a získat tak herní měnu, nelze je modifikovat a ani jinak upravovat. Bohužel hra nějakým záhadným způsobem generuje v lootu jen některé typy zbraní. Je smutné, že jsem celý hlavní příběh odehrál se čtyřmi zbraněmi, se kterými jsem hrál prakticky od třetiny hry. Já akceptuji, že někdo hraje s jednou zbraní, protože si ji vymazlil, upravil a styl střelby dané zbraně mu sedí. Ale nikdy se mi nestalo, že bych od začátku až do konce, tedy nějakých 14 hodin hrál s těmi stejnými zbraněmi. A teď se nebavím o typu, ale skutečně i o vzácnosti dané zbraně. Je s podivem, že hra mi za těchto 14 hodin hraní vygenerovala jen čtyři, ano čtyři útočné pušky. Nicméně o brokovnice všeho druhu jsem neměl nouzi.

Jedním z problémů hry je podle mě i obsah. Redfall sice obsahuje hlavní kampaň a po dohrání se Vám otevře druhá mapa světa, kde však jsou no, skoro ti stejní nepřátelé. I zde narazíte na takové ty body, kdy musíte osvobodit určité území od upírského vlivu, aby druhý den, až hru zapnete, bylo území opět pod upíří nadvládou. Ano, vedlejší mise můžete získat i díky osvobozeným úkrytům, které slouží také jako body pro rychlé cestování, ale každé z těchto doupat ukrývá pouze dvě mise, kdy na konci zabijete upíra, získáte jeho lebku, tím se dostanete k vyššímu bossovi a tak dále dokola. Nic víc. Nehledě na to, že by získaná odměna byla něco úžasného, to se také říct nedá. Dále pak na mapě můžete nalézt tzv. upírská hnízda, kdy máte za úkol toto hnízdo, ukrývající se v paralelním světě, vymlátit. Jakmile dojde k porážce nepřátel, tento sekundární svět se začne hroutit a máte pouhých 30 vteřin na nalezení a sebrání cenného lootu. Jelikož tyto mise jsou o trochu více speciální a je zde větší napětí, myslel bych si, že zde bude ležet i lepší loot. Neleží. A je jedno, na jakou obtížnost hrajete nebo zda hrajete sami, či v kooperaci.

Když od výše zmíněného odhlídnete a snažíte se ke hře přistupovat tak jako já a hledat na ni dobré věci, tak pak je tu technický stav. Microsoft si ještě několik dní před vydáním dal gól do vlastní brány v tom smyslu, že oznámil, že hra poběží pouze v 30 FPS. To je podle mě pro dnešní dobu zakázané číslo. Zvlášť, když Redfall není nějakou graficky úžasnou hrou, plnou detailů, efektů a ray tracingu. Hra má svůj styl, to ano a vychází z Dishonored, nicméně dle mého, Dishonored je daleko hezčí hrou. A Redfall tomu nasazuje korunu ve chvíli, kdy se obraz začne trhat a FPS letí dolů. Stalo se mi to několikrát a stalo se mi to i v případě, kdy na scéně jsem byl jen já a les, bez nepřátel. Bohužel hra trpí i na, no řekněme na ne úplně nejlepší ovládání a gameplay, jelikož ovládání je zde příšerně buranské a koprné. Budete asi celkem dlouho hledat ideální nastavení, abyste měli alespoň trochu dobrý pocit z pohybu a ze střelby.

Hře nepřidává ani to, že na mini mapě chybí zvýraznění misí, ať už vedlejších, nebo hlavních. Musíte tak jít buď na velkou mapu nebo si body zájmu vlastnoručně označit pomocí pingu. Na druhou stranu musím říct, že jsem neměl prakticky žádné problémy s pádem hry, doskakování textur bylo na konzoli Xbox Series X minimální a neměl jsem problém s nějakými záseky v objektech. Ano, jednou se mi stalo, že mě po celou dobu, než jsem Redfall vypnul a zapnul, pronásledovali dva upíři, kteří však na mě neútočili a já jsem jim neuděloval žádné poškození. Takhle se mnou prošli asi 3 mise a musel jsem se upřímně této chybě smát.

Čemu jsem se ale už tak moc nesmál, tak je prázdnost celého města. Kromě pár hlavních postav a nepřátel ve městě nepotkáte nikoho. Atmosféře nepřidává na dramatičnosti ani to, že přátelské NPC postavy vypadají tak, jako by měly všechno na háku a venku se neodehrávala krvelačná noční můra. Bohužel ani styl budov není úplně ideální. Byty, domy, chaty jsou téměř všechny identické a liší se jen minimálně.

Bohužel další úplně školáckou chybou je to, že v případě pokud hrajete s kamarády, tak postup ve hře, respektive splněné mise, se plní pouze tomu, kdo hru zakládá. Tohle je dle mého neodpustitelný čin. Jinak hra ve více hráčích funguje dobře a když opomenu všechno ostatní, tak jsem se vlastně i bavil, i když to zřejmě bylo díky tomu, že ve více lidech zapomenete na jiné neduhy hry.

Prakticky z celého Redfall je cítit nedotaženost. Je až do očí bijící jak v každém bodě hra ztroskotala na půl cesty. Tento titul by potřeboval ještě tak ¾ roku odkladu, né-li rok, a byl by z něho kvalitní titul. Vývojáři potřebovali čas na víc, aby dotáhli end game, přidali víc misí, vyladili postavy, zapracovali na technickém stavu a tak dále. Redfall sice vychází jako day one hra v aplikaci Game Pass, ale také stojí na pultech přes 1.500 CZK a to je investice, která se aktuálně moc nevyplatí. Dlouho jsem přemýšlel, jaké hodnocení hře udělit, nakonec jsem si vše vypsal a zjistil jsem, že hra je naprosto průměrná, kdy Vás občas příjemně překvapí, aby záhy vycenila své upíří špičáky a pěkně Vás vysála.

5/10

Datum vydání: 2. května 2023 – Potřebné místo na disku: 86GB
Distributor ČR: Xbox CZ/SK – Česká lokalizace: NE