Šmoulové: Mise Zlobýl – Recenze

Šmoulové: Mise Zlobýl – Recenze

14 listopadu, 2021 1 Od Jiří Hora

Ať si to chceme připustit, či nikoliv, každý z nás trávil alespoň malou část dětství s roztomilými modrými mužíčky s bílými gatěmi, jenž jsou všem v našich končinách známý jako šmoulové. Dobře, kdyby chtěl být někdo hnidopichem, tak by řekl, že jeden má červené gatě, tedy Taťka Šmoula, a ne všichni jsou mužíčci, jelikož nesmím zapomenout na všemi šmoulaty oblíbenou Šmoulinku. Zkrátka vše je v tomto světě šmoulózní. Tito modrý pidižvíci si získali srdce dětí zejména kresleným seriálem, ale postupem času se dočkali celovečerních filmů, ať už animovaných, či dvou celovečerních. Zapomenout ale nesmím ani na videohry mezi něž tato frančíza také zavítala, ačkoliv žádný titul díru do světa neudělal.

Šmoulí smůlu v herním světě se nyní pokusil zvrátit herní vydavatel Microids s vývojáři ze studia OSome Studio. Ti nedávno vypustili do světa hru s názvem The Smurfs: Mission Vileaf. u nás spíše známou jako Šmoulové: Mise Zlobýl. Bylo by chybou nezmínit českou lokalizaci ve hře přítomnou, byť jen ve formě titulků. Máte-li tedy své ratolesti již školou povinné, je to pro hru dozajista velkou výhodou, ale ani rodičům nebude dělat problém celé dějství svým dítkům celou hru lépe přiblížit, pokud se do hry s nimi pustí, jelikož nechybí přítomnost lokálního multiplayeru.

Hry v tomto žánru osobně nejraději hraji na platformě Nintendo Switch, tak nějak mi to k této platformě sedí nejlépe a proto i v případě nových herních Šmoulů jsem se pustil do recenzování právě na hybridní platformě od Nintenda. Ano, i zde čeština nechybí.  Pokud ale čekáte nějaké zásadní využití možností této platformy, tak vás zklamu. Neznamená to však, že by se Šmoulové: Mise Zlobýl hráli na této platformě nějak špatně. To určitě ne. Paradoxně jsem byl mile překvapen kvalitami hry.

Asi nikdo by nečekal, že bych od hry, nebo kdokoliv jiný, měl od tohoto kousku přehnaná očekávání. Možná právě nízko nastavená laťka v mé mysli možná způsobila to, že mě hra ve finále velmi příjemně bavila a rozhodně bych mohl říci, že půjde o jednu z nejlepších her, jenž vznikly pod značkou The Smurfs. Jde o velice příjemnou plošinovku s jednoduchými puzzly a akční složkou. Máme tu tedy něco, co je skutečně cíleno zejména na děti, ale užijí si to i dospělý. Titul má nějaké to kouzlo, které úplně nevysvětlím.

Jestli nyní čekáte, že hra bude cílit na mety nejvyšší, tak je třeba si nalít čistého vína. Tak vysoko hra rozhodně nemíří. Jde o lehce nadprůměrný, ale za to velmi příjemně se hrající titul. Po příběhové stránce jde o klasiku, pokud jde o šmouli. Gargamel si opět přichystal na šmouli zlotřilý plán a přišel na způsob jak vytvořit rostlinu známou jako Zlobýl, jenž nejen že otravuje vegetaci kolem, ale zároveň je schopná šmouli lapit. Právě touto rostlinou Gargamel nakazil Šmoulí kraj a pouze naši oblíbení hrdinové v podobě Siláka, Koumáka, Mlsouna a Šmoulinky mohou celý kraj zachránit. Jednoduchá premisa, jednoduchý příběh.

Ve hře pochopitelně narazíme i na další šmouli s nimiž můžeme prohodit nějaké to slovo a více známý šmoulové pak v rámci hry sehrají i větší roli jako Taťka Šmoula a Kutil. Nechybí zde ani Šprýmař, Nešika, Mrzout a tak bych mohl pokračovat. Samozřejmě dva první zmíněný mají svou roli rozsáhlejší. Tak předně Taťka Šmoula vždy najde řešení a v tomto případě Kutil přišel na to nástroj, který Kraj zbaví Zlobýlu. Tím vynálezem je Šmoulizér, využívající speciální květinu, která je schopná vyléčit krajinu zamořenou Zlobýlem.

Šmoulizér je takové ultimátní udělátko, které může Kutil také postupně vylepšovat a díky těmto vylepšením budeme moci na místa v jednotlivých úrovních, o kterých by se vám ze začátku mohlo jen zdát. Právě na různých skrytých a špatně dostupných místech naleznete materiály potřebné k vylepšení Šmoulizéru. Díky němu pak budeme moci skákat výše, plachtit nebo se potápět. Slouží ale také zároveň jako zbraň proti různým zlovolným potvůrkám snažících se zastavit vaše snažení v korupci okolních rostlin Zlobýlem.

Nepřátel ve hře je několik druhů, kteří jsou menší, někteří větší, někteří se podobají houbám, jiný chlupatým kartáčům. Na souboje s protivníky hra ale necílí. Cílem je hledání cesty skrze rozmanité úrovně zasazené do 5 různých prostředí. Právě level design je tím nejlepším, co hra nabízí. Hledání cesty vpřed, ale i různých skrytých lokací mě skutečně bavil. Věřím, že na hlavních herních platformách to vše ještě doplňuje pohádkový a vcelku povedený vizuál.

Vizuální stránka na Nintendu Switch není věru špatná, ale ústupky jsou znatelné. Něco takového je ale jednoduše cena za mobilitu a hraní kdekoliv. Celkově ale vizuální stránka stále navozuje ten správný pohádkový dojem velmi dobře fungující. Zejména v očích dětského publika. Nějaké zásadní chyby jako glitche, či bugy, ve hře nenajdete, ale pokud jde o stabilitu frameratu, zde to poněkud hapruje. Pokud chcete dosáhnout trochu lepšího vizuálu, pak stačí Switch zapojit do doku a tradičně z rozlišení 720p se dostaneme na 1080p.

Plošinovka  Šmoulové: Mise Zlobýl nezíská nejvyšší cenu ve své kategorii, ale jde o příjemný herní zážitek, který dokáže pobavit a dobře se hraje. Pokud máte šmouli rádi a toužíte po nějaké hře s nimi, pak s tímto kouskem chybu neuděláte. Zejména na Switchi jde o titul, který do jeho portfolia skvěle sedne.

6/10

Datum vydání:  26. října 2021 – Potřebné místo na disku: 3GB
Distributor ČR: HYPE.cz