Techland – Po krůčkách k vrcholu

Techland – Po krůčkách k vrcholu

28 prosince, 2019 0 Od Jiří Hora

Polsko je jednou z Evropských zemí, v níž herní průmysl skutečně prosperuje. Polsko je domovem řady nadaných vývojářů mezi něž patří i lidé z herní společnosti Techland. Ta má za sebou poměrně pestré portfolio her a to velmi rozmanitých žánrů. Aktuálně vývojáři tvoří druhý díl jejich parkour open-world post-apokalyptické zombie akce s názvem Dying Light. Vývojáři se navíc nedávno nechali slyšet, že jejich cílem není co největší svět, ale hlavně co nejuvěřitelnější a hlavně živoucí, který bude mít hráčům co nabídnout. Přesně takové světy si pak slibují od nadcházející konzolové generace v podobě Xbox Series X a Playstation 5. Jaké ale byly začátky tohoto studia a kde je studio dnes? Na to se zaměříme v následujících odstavcích.

Společnost Techland, celým označením Techland  Sp. z.o.o., byla založena v roce 1991 v polské Vratislavi Pawełem Marchewkou jako původně firma zabývající se distribucí her. Později se však sídlo firmy přesunulo do Ostrova Velkopolskyho. Distribuce her ale po pár letech přerostla ve vývoj vlastních herních titulů, kdy premiérovým kouskem bylo akční scifi s prvky závodění s názvem Crime Cities, jenž vyšlo v roce 2000. Titul nečekaně zaznamenal solidní úspěch a vývojáři se tak vrhli na vývoj další hry, která rovněž patřila do kategorie scifi. Tou hrou byla first person střílečka Chrome z roku 2003, jenž si také v recenzích vedla nadprůměrně. Chrome byl navíc první hrou, kterou poháněl interní Chrome Engine, jenž se do dnešních dob neustále vyvíjel.

Crime Cities

Vývojáři ale mezi lety 2000 – 2003 nijak nezaháleli. V této době se spolupodíleli na tvorbě hned deseti titulů velmi rozličných žánrů. Jméno Techland tak bylo součástí her jako Chess 2001, Mission: Humanity, Survival: The Ultimate Challenge, Bridge 3000, Pet Racer, FIM Speedway Grand Prix a několik dalších. Pro vývojáře to znamenalo jediné, zkušenosti s vývojem her velmi různorodých žánrů mezi nimiž nechyběli závodní kousky, střílečky, ale ani strategické hry, či simulátory.

Poté, co v roce 2003 vyšla akční hra Chrome, jenž jsem si v té době velice oblíbil, bylo na čase přijít se změnou. Vývojáři se tak pustili do vývoje svého vlastního závodního simulatoru, jímž bylo v roce 2004 Xpand Rally. S touto hrou jsem také strávil spoustu času. Xpand Rally nabídlo ve své době poměrně povedený fyzikální a jízdní model, zajímavé disciplíny, různorodá prostředí, široké možnosti vylepšení a hlavně na tu dobu velmi povedené grafické zpracování. Jedinou nevýhodou byla tak absence oficiálně licencovaných vozů, jenž však svým vzezřením nápadně odkazovaly na skutečné rally speciály té doby.

Xpand Rally

V roce 2005 jsme se dočkali prequelového dílu akce Chrome, jenž nesl podtitul Specforce. Ten znamenal mírnou revoluci předchozí hry s tím, že přinesl zejména kýžený vizuální upgrade a samozřejmě notnou porci akce, v níž jsme se dočkali i použití větší míry vozidel, či těžší techniky obecně. Rok 2006 pak patřil zejména závodním titulům mezi nimiž nechyběl ani další díl Xpand Rally s podtitulem Xtreme. Vývojáři ale přišli i se solidním závody GTI Racing pod oficiálním patronátem značky Volkswagen, ale i druhého dílu simulatoru závodů na ploché dráze FIM Speedway Grand Prix 2.

Chrome Specforce

Do onoho roku 2006 se Techland zaměřoval výhradně na hry určené čistě pro PC. Všechny tyto hry ale měly jednu společnou vadu na kráse, kterou byla dodnes nenáviděná protipirátská ochrana StarForce. Ta sice poskytovala dobrou ochranu proti tvorbě nelegálních kopií, ale pokud jste v roce 2007 přešli na nový systém Windows Vista, pak jste mohli svým oblíbeným titulům zamávat. Ochrana vůbec nepočítala s možností nového operačního systému a komunikovala výhradně se systémem Windows XP. 15. září 2006 ale pro studio znamenalo jistý zlom, jelikož se poprvé vydali do nových vod konzolového hraní sedmé konzolové generace. V tento den došlo k vydání skvělé westernové akce s názvem Call of Juarez, která se však vedle vydání na PC dočkala i oznámení verze pro Xbox 360, jenž vyšla v roce 2007.

V letech od roku 2007 do roku 2009 se vývojáři věnovali zejména pokračování jejich úspěšného kousku Call of Juarez. Vývojáři se tak jiným hrám věnovali opět spíše okrajově a vypomáhali jiným studiím. První polovina roku 2007 se navíc nesla v dokončovacích pracích na Xbox 360 verzi prvního dílu Call of Juarez. V roce 2008 pak došlo na vydání třetího dílu FIM Speedway Grand Prix a také plošinovky Nikita: The Mystery of Hidden Treasure, jenž se následně dočkala ještě kartingové odbočky Nikita: Wild Cars v roce 2008. V první polovině roku 2009 jsme se pak dočkali z jejich supportu ještě hry Speedway League, jenž rovněž patřila mezi plochodrážní simulátory. Všechny zmíněné hry pak zamíří opět pouze na platformu PC.

Call of Juarez

Druhá polovina roku 2009 se pak pro Techland nesla v duchu jejich nového westernu, jenž měl úspěšně navázat na svého předchůdce z roku 2006. Tou hrou byl Call of Juarez: Bound in Blood, jenž na nás opět dýchal tou pravou atmosférou Divokého západu. Hra navíc vedle PC opět zamířila také na konzole. Tentokrát ale verze pro Xbox 360 nezůstala v osamění, jelikož vývojáři se poprvé poprali i s cell procesorem konzole Playstation 3. Po vydání druhého dílu se vývojáři pustili do dalšího pokračování, které mělo být v mnoha ohledech zcela jiné. Ještě před dokončením Call of Juarez: Bound in Blood se ale druhý tým, již věnoval vývoji zcela jiné záležitosti.

Tou byla závodní offroadová hra Nail’d, jenž se zaměřovala na soupeření terénních motocyklů se čtyřkolkami jinak označovánými jako ATV. Nail’d má být odpovědí na titul studia Disney s názvem Pure, ale pochopitelně i na letitou sérii MX vs ATV od THQ a jejich studia Rainbow. I přes zjevné kvality se však titul nesetkává s nějakými výraznějšími prodeji a to i přes vydání na třech platformách. Techland se už ale v tuto chvíli věnuje vývoji hned tří nových her a své první mobilní Tower defense záležitosti s názvem Dead Stop. Vývojáři v tu chvíli ještě neví, že jejich pokus o modernizaci zaběhnuté značky se neshledá s kladným přijetím.

Nail’d

V roce 2011 se dočkáváme hry Call of Juarez: The Cartel, jenž zamířil na všechny tehdejší hlavní platformy. Titul sice opět dokáže nabídnout povedený vizuál, ale vývojáři silně narážejí na zasazení do moderní doby, kdy se ocitáme na hranici Californie a Mexica, přičemž zápletka se točí kolem nechvalně proslulého drogového Cartelu. Westernová atmosféra je ta tam a Call of Juarez: The Cartel je okamžitě označeno za outsidera série, jenž by pokud možno neměl vůbec vzniknout. Vývojáři se v tu dobu také podílejí na tvorbě hry FIM Speedway Grand Prix 4.
Změna přichází v druhé polovině roku 2011, kdy debutuje skvělý první díl Dead Island. Ten je nejen označován za nejlepší zombie záležitost moderní doby, ale také více méně definuje budoucí směřování Techlandu. Dead Island navíc dokáže do svého jádra skvěle zapasovat prvky kooperace, jenž jdou ruku v ruce s dobrým příběhem a hlavně skvěle navrženým světem, v němž se neustále potulují hladoví zombie.

Dead Island

Píše se rok 2012 a finišuje vývoj nástupce hry Nail’d, jenž vychází ještě v témže roce pod názvem Mad Riders. Na pozadí se však pomalu, ale jistě rodí další hit, na který však čekají krušné chvíle a to díky nastupující nové generaci konzolí v podobě Xbox One a Playstation 4. Rok 2013 nám pak přináší hned dvě zásadní pokračování. Prvním titulem, kterého jsme se v daném roce dočkali, byl Dead Island Riptide, tedy přímé pokračování dva roky starého kousku, jenž si fanoušci rovněž velmi oblíbili. Druhým titulem byl pak nový Call of Juarez: Gunslinger. Ten se opět vrátil k westernové tématice a přinesl nám v rámci příběhu také ikonické bandity té doby. Velkých novinek se dočkala také hratelnost samotná a nechyběla ani skvělá vizuální stránka ždímající konzole Xbox 360 a Playstation 3. Bohužel oba tituly právě na fakt, že vycházejí na generaci konzolí, jejíž cyklus byl na konci, trochu doplacejí a to přes jejich zjevné kvality.

S dokončením dvou výše uvedených titulů společnost Techland oficiálně přechází na současnou generaci konzolí osmé generace, tedy Playstation 4 a Xbox One. A začíná vývoj zcela nového titulu, který má svůj žánr opět posunout dále. Do roku 2015 pak studio i přes své vydavatelské kořeny vydává vlastní hry pod společnostmi zejména třetích stran a to hlavně pod vydavateli Ubisoft a Deep Silver. V roce 2015 pak také debutuje ona první hra pro součásné konzole. Hra nese název Dying Light a má být duchovním nástupcem série Dead Island, jenž však své mechaniky posouvá do zcela jiných rovin. Klasický žánr zombie příběhových survivalů je okořeněn o skutečnou volnost pohybu, jenž zajišťuje implementováný prvek parkouru a rozmanitý strom dovedností. Titul ve své době představuje nejen nečekaně “živoucí” svět, ale také dechberoucí audiovizuální zpracování a nastavuje tak novou metu svého žánru.

Dying Light

S vydáním hry v roce 2015, ale její vývoj zdaleka nekončí. O rok později vývojáři vydávají velké rozšíření The Following, jenž dává hráčům opět zajímavou zápletku se zcela novou poměrně rozlehlou lokací, která umožňuje použití i jízdních prostředků, tedy konkrétně terénních buggy, jenž jsou zároveň poměrně účinnou zbraní. V témže roce se dočkáváme ještě kompletního remasteru obou vydaných dílů Dead Island s názvem Dead Island: Definitive Collection, jenž tyto skvělé hry nejen neuvěřitelně posouvá po stránce vizuálu, ale konečně se hry dostávají na platformy, na něž by měly být během svého vydání, tedy Xbox One a Playstation 4.

První Dying Light je prakticky pomocí různých updatů podporován dodnes. Vývojáři se však na plno věnují vývoji Dying Light 2. Ten je v plánu na jaro 2020, přičemž se dočká vydání na platformách PC, Xbox One a Playstation 4 a to včetně vylepšení pro Xbox One X a Playstation 4 Pro. Vývojáři ale oznámili, že ve vývoji jsou rovněž verze pro Playstation 5 a Xbox Series X, těch bychom se však měli dočkat později. Techland se na vývoj Dying Light 2 skutečně soustředění seč jen mohou. Titul má před sebou skutečně velké ambice. Celý příběh by měl stát na našich rozhodnutích a větvení příběhu by tak mělo záviset na tzv. efektu motýlých křídel, kdy každá akce vyvolá reakci ovlivňující celý okolní svět. Novinka by také měla přinést zcela nové animace, jenž by měli přispět na plynulém pohybu po herním světě, ale i řadu dalších nových funkcí. Jak jsem již zmínil na začátku článku, tak cílem není vytvořit velký svět, ale živoucí a propracovaný svět, který nás vtáhne a nepustí. Ostatně přesně to nám předvedl již první díl.

Dying Light 2

Pokud vás zajímá činnost společnosti mezi lety 2016 až 2019, pak vězte, že vzhledem k pečlivostíi během aktuálního vývoje Dying Light 2, byly veškeré další zdroje soustředěny výhradně na distribuci her studií třetích stran. Techland se tak postaral zejména o vydání her Torment: Tides of Numenera od studia InXile, dále pak Pure Farming 2018 od Ice Flames, akce God’s Trigger z rukou vývojářů z One More Level. Techland se postaral rovněž o vydání velice povedené adventury z konce letošního roku s názvem Arise:  A Simple Story, jenž sbírá u recenzentů velice pěkné známky. Letos jsme se také dočkali Nintendo Switch verze skvělého Call of Juarez: Gunslinger.

Call of Juarez Gunslinger

Kam budou směřovat kroky společnosti Techland dále? To je zatím ve hvězdách, každopádně z rukou jejich nadaných vývojářů jsme se dočkali velice povedených kousků, které svou kvalitou s každým novým neustále rostou. Nadcházející generace konzolí je pak pro vývojáře opět příslibem tvorby lepší a propracovanějších světů, které bychom měli mít radost objevovat.

Autor: Jiří Hora