The Marvels – Recenze

The Marvels – Recenze

9 listopadu, 2023 0 Od Jiří Hora

Filmová společnost Marvels Studios posledních pár let slušně přešlapuje na místě. Ve chvíli, kdy jsme dostali poslední film v rámci Infinity ságy uceleného vesmíru MCU, šlo to s kvalitou filmů výrazně z kopce. Byť pár světlých vyjímek zde najdeme – zdravíme, Spider-Mana a Strážce Galaxie. Co za to může? Velké množství projektů? Zapojení seriálů? Vidina snadného kapitálu? Asi tak nějak od všeho trochu. MCU zkrátka ztrácí identitu a není jasné, zda ji vůbec nalezne. Aktuální počiny jsou nekonzistentní a tak nějak se snaží sázet na určité highlighty, které ale vlastně nic nezachraňují. Jak se to vše projevilo na aktuálním snímku The Marvels? Velmi.

Začněme třeba hned tím, že nejste úplný skalní fanda MCU, ale filmy máte nakoukané, jediné co vás míjí jsou seriály. Ale rovnou vám řeknu, že bez nich jste zde v podstatě ztraceni. Najednou totiž nevíte, kdo je sakra nějaká Kamala Khan, či Monica Rambeau. To jsou totiž postavy, které nám představili právě seriály – konkrétně WandaVision a Ms. Marvel. Nehledě na to, že na konci je tu pomrknutí na seriál Hawkeye. Z hlediska filmů tedy jedno velké špatné. Film se to hlavně ani nesnaží maskovat, A teď nechci říkat, že zapojení seriálů je nutné špatně. Jde o to, že film by měl umět fungovat sám za sebe. Což projekty Infinity ságy uměli a velké týmovky pak měli svá odůvodnění. To zde prostě nemohu najít.

Ale dobře vynechme topic výše uvedený, který ale svou váhu má. Jsme vrženi do příběhu, který je naprosto přímočarý a vše se děje z toho důvodu, že je potřeba aby se to dělo a ne, roztomilá koťátka to nezachrání. To sice není žádná novinka, ale tady je to hodně vidět. Co jsem ale očekával se nenaplnilo, tedy že prohazovaní postav bude působit chaoticky. Nakonec to vytvářelo i zajímavé akční scény. Nicméně ani tato zápletka není dokonalá, což si uvědomíte poměrně záhy poté, co se děj rozběhne.

Svou roli v tom hraje hlavní záporačka – Nejvyšší Dar-Benn. Ta sice má své důvody pro svá konání, ale i zde mám spoustu otazníků. Ty se vlastně týkají samotné Captain Marvel, jenž je událostí de facto strůjcem. Já si ale říkám, jestli je vůbec možné, aby její konání na Hale, kdy zničila Nejvyšší inteligenci, spustilo daný koloběh událostí. Navíc mám pocit, že se to celé až moc podobá tomu, co se dělo v konkurenčním DC na Kryptonu. Ach, je tak těžké o tomhle filmu mluvit bez spoilerů.

Jdeme dál a mrkněme se na herecké výkony hlavních postav. Captain Marvel v podání Brie Larson nepůsobí už tak prkenně. To ale není pochvala. Ačkoliv jsou tu i silné momenty, nemohu se zbavit pocitu, že mi přišla taková, nevím jak jinak to říct, hloupoučká. Naopak poměrně sympatická byla ve filmu Iman Vellani, která ztvárňuje Ms. Marvel, tedy Kamalu Khan. Ta svou postavu prodává skvěle, zejména z pozice toho, že je do Carol prakticky blázen z hlediska idolu a byla by nejradši, kdy si říkali ségry. Nejhlubší rovinu to má paradoxně Monica Rambeau, která skrze herečku Teyonah Parris, emoce dobře prodává. Nějak mám pocit, že právě tato postava zde hraje prim. O čem vlastně svědčí i závěr filmu, kde je poměrně solidní fight, ale vše tak nějak rychle skončí strašně easy porážkou a kde opět následuje záchrana multivesmíru. Proč by ne když jsme v Multiverse sáze že?

Ohledně Nicka Furyho. Tak zde mám pocit, že jde o standart ale obecně je tato postava spíše v pozadí a tak nějak poslední dobou ztrácí svou identitu, jenž měla v Infinity sáze. Samuel L. Jackson to sice rozhodně nevypouští, ale už to není ono. Tady bych to ale kladl za vinu spíše scénáři. No a Zawe Ashton, jenž zde hraje Dar-Benn? Tak nějak přebrala tu prkennost po původní Captain Marvel, kdy tu máme jen věčně nasraný výraz šílence s mindrákem vládnout impériu. Asi nejméně zapomatovatelný antagonista za celou existenci MCU.

Má film tedy nějaké klady? Má solidní tempo. Vše pěkně odsýpá a humor není až tak tlačen do popředí. Není tu tedy snaha opět vytvořit další partičku ala Strážci Galaxie, což jsem určitě uvítal. Je zde i několik zajímavých nápadů, které film osvěžují. Je však otázkou, jestli se sem hodili. Aneb když nevíte, šoupněte tam … Žádné spoilery. Ale zpět k pozitivům. To hlavní asi je, že to není katastrofa, ale poměrně fajn koukatelný biják, jenž je ale naprosto uvězněn ve své průměrnosti.

Trochu se chci pozastavit nad využitým CGI, jak kolegové z filmových magazínů rádi nazývají – digitální bordel. Na tomto filmu je zatraceně znát, že trikaři nestíhali a vše působí až moc uměle. Kolikrát jsem si říkal, že lepší cut-scénu jsem viděl i v počítačové hře. Také tu byly scény, kdy se používá CGI model herečky, místo ní samotné, když to ve finále vůbec není nutné. Nejvíce mě zaráží, že se na internetu hanili komiksárny od Sony, ale tam mají CGI zvládnuté podstatně lépe. Je to opravdu smutné vidět, že novější film nemá svou technickou stránkou na ty, které mají už nějaký ten rok za sebou.

Teď prosím musím upozornit na spoiler. Takže pokud nechcete něco prozradit, tento odstavec přeskočte, jelikož jdeme na potitulkovou scénu. Ta se odehrává v alternativním vesmíru, kde se nám představují ikoničtí “Muži X”. A je to tak odfláknuté, až to není hezké. Tady mi to přijde, že někdo scénu slepil horkou jehlou a CGI udělal jen tak na oko. Protože to, co se tam děje, tak hrozně bije tím počítačovým ztvárněním do očí, až to není hezké. Vlastně to celé představení úplně ale úplně degradovalo. Proč? Proboha proč!

The Marvels jsou naprosto průměrným snímkem spektra komiksových blockbusterů, který vás ničím neohromí, ale ničím neurazí. Film má díky stopáži příjemné tempo a dokonce jsou zde prodány i celkem fajn nápady. Zápletka ale postrádá nějakou hloubku, hlavní záporačka je snadno zapamatovatelná a CGI efekty patří do roku 2000. Marvel tedy už nyní sráží kvantitu projektů v jednom roce, ale říkám si, jestli to bude dost. Protože tímto budou všechny plány na budoucí kontinuitu upadnou v zapomnění.

Datum premiéry: 8. listopadu 2023
Distributor: Falcon

Viděno v tachovském Kině Mže