WWE 2K22 – Recenze

WWE 2K22 – Recenze

27 března, 2022 0 Od Zdeněk Kortan

Vážení čtenáři, jak jistě někteří víte, jsem obrovským fanouškem WWE a do roku 2019 jsem byl i velkým fanouškem herní série od vývojářů z 2K, která nám s každoroční pravidelností servírovala stále lepší a lepší wrestlingové tituly a nikdy se nejednalo “pouze” o změnu číslovky v názvu a aktualizaci soupisky rosteru – to platilo až do vydání noční můry s názvem WWE 2K20, která si sáhla na ultimátní dno svým strašlivým technickým stavem (důkazem budiž rovněž fakt, že v redakci se nám hru ani nepodařilo stáhnout a nainstalovat, takže recenze nebyla). Průšvih to byl takový, že to chvíli vypadalo na konec s herní sérií nebo alespoň konec pod taktovkou 2K a my, hráči a vášniví fanoušci, v mnoha případech museli zůstat u povedené 2K19. 2K se však po absolutním failu stáhlo do ústraní, došlo k přehodnocení situace a v kuloárech se začala pečlivě kutit nová wrestlingová hra, která si kladla za úkol: 1) napravit reputaci a získat si zpět srdce hráčů a 2) být tou nejlepší wrestlingovou hrou. Výsledkem je po dvou a půl letech čekání titul s názvem WWE 2K22, vycházející vůbec poprvé mimo konzole předchozí generace i na konzolích PS5 a Xbox Series X a my si pojďme posvítit na PS5 verzi a hlavně na to, zda došlo k vykoupení a napravení reputace u 2K a vývojářů z Visual Concepts.

WWE 2K22 je na první pohled po spuštění vizuálně úplně odlišná, a to nemluvím pouze o hlavním menu, které je dlaždicově uspořádané a velmi intuitivní. Mluvím tady o obrovsky vylepšeném grafickém zpracování hratelných hvězd WWE, arén a rovněž fanoušků. Jednotlivé hratelné postavy se skutečně podobají svým reálným předobrazům, kamery, z nichž jsou snímány příchody do ringu, rovněž věrně kopírují atmosféru televizního vysílání, vše je ostré a detailní. Ano, mimika není dokonalá, ale celkový overhaul na první pohled zaujme určitě každého a jedná se o největší grafický update od ročníku 2K18. Rovněž na první pohled při samotných zápasech zaujme i kamera, která nyní je přiblížena více směrem do ringu a je vidět tak více detailů jednotlivých modelů, což opět vytváří lepší atmosféru a dává pocit akčnosti a intenzity během zápasů.

Je zde vidět, že tentokrát se vývojáři opravdu chtěli předvést a ukázat, jak by v roce 2022 měla wrestlingová hra/simulátor vypadat. Tuto hru z mého pohledu nelze považovat jednoznačně za plnokrevný simulátor wrestlingu, neboť, a to je nejdůležitější novinkou v letošním ročníku: ovládání, potažmo celkový gameplay, je kompletně přepracován! Ovládání a celkově z toho plynuoucí feeling a strategie hraní – to vše bylo kompletně předěláno. Na úvod musím přiznat, že pro mě jako dlouholetého hráče série, bylo velice těžké si na nové ovládání zvyknout, ale jakmile jsem si konečně po několika dnech zvykl a pochopil jej, byl jsem nadšen.

Systém útoků na protivníka funguje na bázi lehkého, těžkého útoku a grapplu, který lze rozvinout opět do triku lehký/těžký. Lehké útoky provádí vaše postava rychleji, ale protivníkovi nepůsobí moc velké poškození, kdežto těžké útoky logicky dělají opak. V podstatě je zde přítomen combo systém, kdy každá postava má své vlastní triky a páky, které provádíte úplně stejně jako např. v Tekkenovi, tj. např. 3x čtverec + křížek nebo kolečko. Nečekaně to zde funguje, souboje jsou velmi plynulé, rovněž animace prováděných útoků a když už se to combo povede, máte z toho dobrý pocit.

Reversal systém byl rovněž kompletně přepracován. Nyní se dají útoky blokovat trojúhelníkem, čtverečkem, kolečkem i křížkem, ale není to tak jednoduché. Jak již velmi povedený tutoriál ukazuje, musíte sledovat soupeře a hádat, jaký chvat zrovna provádí (lehký/těžký, grapple), podle toho ve vhodném momentě příslušné tlačítko zmáčknete a buď máte štěstí nebo ne a musíte trénovat dál. Hra vám většinou napoví tak, že se v první fázi útoku soupeře rozsvítí nad vámi krátce ikonka pro stisk trojúhelníku, na to další už jste pak sami, což opravdu vítám jako další hratelnost osvěžující novinku.

Samozřejmostí je už pak přítomnost ukazatele staminy a ikonka poškození, která ukazuje, jak jste vy nebo soupeř v průběhu zápasu zraněni. Finishery/zakončováky se provádějí stále stejně jako v letech předchozích, jen vypadají zase o kus efektivněji a provádí se stiskem jiných tlačítek. Jsou zde i drobné chyby, největší asi ta, že občas nejdou při stisknutí příslušného tlačítka zvedat ze země předměty jako židle, žebřík atd…, což zážitek z hraní zbytečně kazí a je to značně frustrující, nicméně je velice možné, že to opraví nějaký nadcházející patch, tak snad se dočkáme!

Při vícečlenných zápasech je naopak problém zacílit na soupeře, na kterého zrovna potřebujete útočit, ano, stisknutí příslušného tlačítka funguje, ale není dobré, když vám automaticky zacílí na soupeře mimo ring, když zrovna někdo v ringu na vás běží. Tolik asi k negativům v samotném gameplay systému. Vývojářům se z hlediska hratelnosti podařilo něco neobvyklého: dokázali perfektně skloubit do sebe prvky arkády a simulace a berou si z obojího to nejlepší a domnívám se, že z toho série bude moci těžit do mnoha následujících let. Zkrátka, jakmile si na nové ovládání zvyknete, už se nikdy nebudete chtít vrátit k předchozímu.

Do letošní hry se vrací populární mód 2K Showcase, který se každý rok zaměřuje na největší kariérny momenty jednotlivých hvězd. Letošní ročník je věnován bohaté wrestlingové kariéře Reye Mysteria, asi nejznámějšího luchadora na světě. Vybráno je zde zhruba 11 zápasů + jeden bonusový. Jedná se o klasický dokumentární koncept, kdy každý zápas začíná vyprávěním historického pozadí zápasu samotným živým Reyem, doplněným o historické záběry. Tentokrát je však jiné to, že Rey dění zápasu komentuje i během samotného hraní, kdy gameplay cutscény plynule přechází do skutečných, historických TV záznamů a poté zase zpět, což vypadá opravdu krásně a každou takovou chvíli jsem hltal plnými doušky, navíc s tolik vylepšeným grafickým zpracováním.

Zápasy nekončí zalehnutím soupeře, ale jako hráči plníte jednotlivé úkoly (např. proveďte lehký útok, zatímco soupeř leží v ringu), v souvislosti se zvykáním si na nové ovládání to není nic jednoduchého, ale jakmile se do toho dostanete a hraní si zažijete, už to jde lépe, ale i tak se kolikrát zapotíte, neboť v zápasech nejsou žádné checkpointy a tak vždy zápas opakujete od začátku a to občas může být frustrující, ale na druhou stranu odměny ve formě nových arén nebo zápasníků za to úsilí stojí. Odemknout si zde můžete např. již zesnulého legendárního Eddieho Guerrera nebo Undertakera. Jelikož se tento herní showcase rozpíná mezi lety 1997 až do současnosti, naleznete mnoho dobových herních skinů samotného Reye.

Výběr samotných zápasů, zařazených pro tento showcase, je lehce kontroverzní, neboť zde např. chybí zápas z WrestleManie 22, kde Rey vyhrál svůj první světový titul nebo Royal Rumble 2006 či debutový zápas v roce 2002 – je však pochopitelné, že z nějakých licenčních důvodů museli vývojáři trochu vařit z vody a zahrnout např. naprosto nepodstatný televizní zápas Rey Vs. Gran Metalik. Na hodinu a půl však Showcase zabaví a v zásadě mu tím, čím se prezentuje, není potřeba nic vytknout a v rámci série patří k těm povedeným.

Z hlediska hlavních herních režimů v sérii patřil ke značně populárním mód kariéry a píši schválně patřil, neboť posledních více jak 7 let byl vždy spíše zklamáním nebo průměrem, to už ale neplatí! Máme zde kompletně dvě oddělené příběhové kampaně ženské wrestlerky a mužského wrestlera. Oba dva mají úplně odlišné příběhy a délka samotného hraní se u každého z nich pohybuje okolo 20 hodin. Premisa je stejná jako v minulosti: vytvoříte se vlastního wrestlera, vyberete zápasnický styl (brawler, technik, letec) a s ním se pak vydáte dobýt vrchol WWE, a to je z toho starého vše.

V podstatě začínáte jako nováček v Performance centru, ale záhy dostáváte pro vaše výjimečné schopnosti na vybranou, zda půjdete do hlavního rosteru a jestli to bude RAW, SmackDown nebo NXT, to už je na vaší volbě. Každá jednotlivá show má vlastní sérii meních příběhů, kde vedete spory s jinými známými hvězdami WWE a bojujete o tituly, nicméně je v podstatě na vás, v jakém pořadí a jaké příběhy budete chtít hrát (kromě tedy hlavní kampaně). Vše funguje za pomoci mobilního rozhraní, kde komunikujete s ostatními prostřednictvím skriptovaného Twitteru, vytváříte spojenectví, vytváříte rivality a mnohdy i dostáváte na výběr z několika odpovědí, které pak mají dopad na hlavní dějovou linku, zejména na to, zda bude váš zápasník vystupovat jako klaďas nebo jako záporák. Jednotlivé příběhy jsou zajímavé, všechno rychle odsýpá, cutscény jsou povedené a nadabované přímo reálnými hvězdami WWE, uslyšíte např. Bayley, Sashu Banks, Romana Reignse, ale i legendy jako Shawna Michaelse či Beth Phoenix. Negativem jsou souboje v tréninkovém Performance centru (bez diváků), kde se, alespoň v první třetině kampaně, stále bezúčelně vracíte plnit výzvy a zápasy. Dvakrát je legrace takto zápasit, ale chybí tomu přece jen to pozlátko v podobě krásných arén, světel a jásajícího davu. Jako celek MyRise působí svěže a jednoznačně za posledních 7 let jde o nejlepší kariérní kampaň v sérii a vydrží skutečně na dlouhou dobu, a hlavně: bude vás bavit.

Úplnou novinku v sérii je herní režim s názvem MyFaction a jak již název napovídá, jako hráč si vytvoříte úplně stejně jako po vzoru MyTeam nebo Ultimate Team  all-star frakci, skupinu čtyř reálných hvězd WWE, které se postaví proti legendárnímu uskupení z 90. let NWO a dalším týmům v sérii single online zápasů. Stejně jako u MyRise, i zde tvoříte frakce dvě – 1x mužskou a 1x ženskou. Plníte týdenní výzvy, za zápasy získáváte xp a vylepšujete celkovou sílu vlastní čtyřčlenné frakce. Již klasicky pak můžete porovnávat online s ostatními hráči z celého světa vlastní statistiky týmu či svádět souboje. MyFaction zároveň je tak trochu i karetní hrou, kde každý zápasník má vlastní kartu, kde si jako hráči postupně vylepšujete statistiky a s odehranými a vyhranými zápasy si odemykáte karty silnějších zápasníků a legend WWE. Nejedná se o bůhvíjak úžasný herní režim fanoušky, ale nijak ve výsledném produktu nepřekáží a lze u něj strávit rovněž nemálo hodin a navíc jde se současnými trendy.

Dámy a pánové, po patnácti letech úpěnlivého volání ze stran fanoušků se konečně do série letos vrátil GM mód, tentokrát pojmenován MyGM! Svého času, ještě v dobách série SmackDown Vs. Raw byl GM mód opěvovaným a milovaným herním režimem, protože jako hráč se vžijete do role generálního manažera jedné z týdenních show a bookujete tak zápasníky, vytváříte zápasy atd. S tímto letos přichází MyGM, který vám dá na výběr jeden z nabízených brandů Raw, SmackDown, NXT a NXT UK. Jakmile si zvolíte, čeká vás sestavení si vlastní soupisky zápasníků show (draft), kde nakupujete za virtuální peníze zápasníky a kšeftujete s ostatními GM´s. Jakmile máte sestavenou soupisku show, můžete rozhodovat o tom, kdo bude šampionem, jaké zápasy se ten večer odehrají a v podstatě, se snažíte vytvořit nejlepší možnou show a porazit ve sledovanosti a popularitě rivalující brandy.

Vše je zde formou tutoriálu důkladně vysvětleno a takto na papíře se jedná o splněný sen. Bohužel, splněným snem je MyGM tak někde na půli cesty, neboť, a to je obrovská škoda, lze vytvářet a bookovat zápasy pouze One-on-One a Tag Team zápasy. Žádné vícečlené zápasy, Royal Rumble, nic takového v MyGM není. Nerozumím tomu, proč tomu tak je a je zde evidentní, jak moc vývojáři nevěnovali tomuto režimu dostatečnou péči, ale místo toho vytvořili jakýsi prototyp toho, jak by to mohlo v následujících ročnících vypadat, až přidají všechny ostatní možnosti. Ve své podstatě MyGM funguje dobře, ale z výše uvedených důvodů nelze hodnotit návrat tohoto režimu kladně, zkrátka je vidět, že se vývojáři rozhodli letos tento režim do hry zahrnout jen, aby na oko fanoušci měli radost. Snad příště…

V čem hra naopak exceluje, ostatně jako vždy, je creation suite, který skutečně nabízí neuvěřitelně bohaté možnosti vlastnímu tvoření, ať už se jedná o vytvoření vlastního zápasníka, které je neskutečně detailní a lze tak vytvořit s trochou šikovnosti avatara sebe samého, nebo o možnost vytvořit si vlastní arénu, vlastní video, upravovat chvaty, komba, pohyby, zkrátka vše, na co jsou fanoušci zvyklí dlouhá léta a co funguje. WWE 2K22 disponuje i možností sdílení vlastních kreací, ať už jde o vytvořené nebo upravené hvězdy, či arény, a to tentokrát jde o cross-platformní záležitost, kdy můžete své výtvory sdílet se všemi hráči napříč herními platformami, což je skvělé.

Opět tu máme Universe mód, kde můžete do nekonečna hrát zápasy v rámci týdenních, naskriptovaných shows – ten neprošel žádnými změnami ani novinkami, ale nebylo toho z mého pohledu ani třeba, svoji funkci plní dobře a opět velmi prodlužuje herní čas celé hry. Co se týče typů jednotlivých zápasů, je tu opět standardně vše: žebříkové zápasy, souboje v kleci, Royal Rumble, Money in The Bank, King of the Ring, backstage brawl a další. Roster je opravdu bohatý, je zde 222 hratelných zápasníků, z toho 63 úplně nových tváří jako např. Shotzi, Walter, Damien Priest a Dexter Lumis. Najdeme zde opět legendy, jmenovitě The Rocka, Breta Harta, Batistu a jiné. Současné hvězdy jsou zde téměř všechny a všechny vypadají skvěle!

Opomenout nelze i perfektní audio zpracování: konečně byly mé prosby a nářky z recenzí minulých vyslyšeny a kompletním overhaulem prošel samotný komentář při zápasech, který působí opravdu živě a zřídka dochází k opakování nahraných linek. V tomto směru odvedli ringoví komentátoři a vývojáři konečně skvělou práci, jedná se o nejlepší komentátorské zpracování za mnoho let. Zvuk při dopadech těžkých těl na ring taktéž zní mnohem robustněji a fanoušci zní jako by skutečně v hale byli s vámi, výskají, bučejí, pokřikují – není zde opravdu co vytknout a to vše podtrhuje kvalitní licencovaný soundtrack hry, který letos pomohl dát dohromady populární MGK – najdeme zde pecky od Bring Me The Horizon, Asking Alexandrie, Motörhead či třeba Royal Blood. Bugy ani glitche, které by nějak kazily zážitek z hraní, jsem naštěstí nezaznamenal. V tomto si 2K rovněž zaslouží ocenit.

Studio 2K se z posledního karambolu oklepalo, předělalo herní mechanismy, vylepšilo téměř vše, co se vylepšit dalo a naservírovalo nám kompletní wrestlingovou hru, která se velice dobře hraje, skvěle se na ní kouká a díky rozmanitým herním režimů zabaví opravdu na dlouho, minimálně do vydání dalšího ročníku. Vadou na kráse hry WWE 2K22 je MyGM mód, který je hotový tak napůl. Jedná se o návrat wrestlingového krále na výsluní a vývojáři skutečně splnili to, co slíbili a tj. nadělit nám co možná nejlepší wrestlingovou hru za poslední léta. WWE 2K série, vítej zpět!

9/10

Datum vydání: 8. března 2022 – Potřebné místo na disku: 47GB