Amnesia: The Bunker – Recenze

Amnesia: The Bunker – Recenze

20 července, 2023 0 Od Ladislav Procházka

Hororové hry jsou poměrně líbivým tématem spousty vývojářů. Často sami vývojáři označí hru jako horor jenom pro to, aby nalákali zvědavce, hráče, kteří pak ale zjistí, že hra žádným hororem v pravém slova smyslu není. Avšak, kolikrát definice slova horor se může lišit. Ale myslím, že asi společně se shodneme, že jako hororovou hru můžeme označit tu, ve které se bojíte otočit, nebo se jenom podívat přes rameno, srdce Vám buší zrychlenou, ale příjemně nervující rychlostí, a po odehrané a zvládnuté pasáži přichází úleva, kterou však okamžitě vystřídá strach, co bude za dalším rohem. A právě jednu takovou hru, bych Vám rád dnes představil. Konkrétně se jedná o další díl ze série Amnesia, tentokrát s podtitulem The Bunker. Za tímto dílem opět stojí vývojářský tým Frictional Games. Tito lidé, kromě již zmíněné série Amnesia, stojí také za sérií Penumbra, která si na internetu drží pěkná hodnocení.

The Bunker sleduje osud francouzského vojáka, v kulisách první světové války, který se snaží nalézt cestu ven z bunkru. Ten je však zasypaný z jednoho prostého důvodu a ten je, že v bunkru se má nacházet monstrum, které rozhodně není k obyvatelům, respektive přeživším v tomto komplexu, zrovna přívětivé. A tímto úvodem bych rád ve vykreslování příběhu skončil, protože bych Vám nerad odhalil určitá překvapení.

Amnesia: The Bunker je tedy survival hororová hra, která se hraje z pohledu první osoby. Hra vám na startu poskytne rychlokurz, jak titul ovládat a po pěti minutách už jste na vše sami a nechá Vás doslova na holičkách. A musím říct, že to je něco, co se mi líbí. Ukázat základní mechaniku hry a nevodit za ručičku následující hodinu a půl. Hra ještě vtipně říká, že to, co si myslíte, že by ve hře nešlo udělat, tak to máte zkusit a možná se budete divit, protože ta věc, na kterou myslíte, je opravdu možná. Už od začátku hry mě velmi pohltila atmosféra a nepustila mě až do konce. Zvuky a vesměs veškeré audio efekty jsou na sluchátkách nádherně slyšet, hezky propracované a skvěle zní. A to je samozřejmě u hororových titulů základní podmínka.

Jelikož jsem nehrál, ano přiznám se, shame on me, předchozí díly, tak jsem byl potěšen z míry interakce okolních předmětů. Můžete prohledávat všechny šuplíky, skříňky, bedny a můžete samozřejmě různě otáčet jednotlivé předměty, které jste v nich našli. Samozřejmostí je i zkoušení různých kombinací daných předmětů a tak můžete vytvořit Molotovův koktejl, lékárničku a nebo také louč. Možná není grafická stránky hry na úrovni dnešních AAAA her, nicméně se jedná o pěknou práci a grafika je rozhodně něco, co Vás nebude rušit. Mě se upřímně líbila a neměl jsem s ní sebemenší problém.

Trochu jsem si však musel zvykat na styl ukládání hry. I když totiž hrajete The Bunker na normální obtížnost, máte možnost hru ukládat pouze v jednom bodě, takové administrativní části celého bunkru, řekl bych. Jenže to je kolikrát problém, protože jste dost daleko od tohoto administrativního místa, srdce Vám buší a Vy máte strach, co bude za dalším rohem, zda tam nebude ona, děsivá příšera. Na druhou stranu se jedná o jeden z atributů hry, který má za následek to, že si budete hlídat záda a hlavně, budete velmi přemýšlet, zda do průzkumu onoho bunkru vyrazíte se zapnutým generátorem, který pohání elektrické osvětlení celého komplexu a do kterého, samozřejmě, musíte během hry shánět palivo a nebo zda si vystačíte s malou kapesní svítilnou. Dále se také budete rozhodovat, zda ty či ony dveře otevřete hozením cihly a nebo na ně půjdete s granátem v ruce. To však ale nesmíte zapomenout na to, že monstrum, které se mezi těmito zdmi ukrývá, jisto jistě půjde za hlukem a bude Vás chtít zabít.

Samozřejmostí je, že v tomto typu her jsou náboje do případných zbraní to nejcennější, co máte u sebe. Proto je velmi nutné dbát na správný průchod celou hrou. Věřte mi, že budete plánovat každý jednotlivý krok a budete chtít co nejvíce hru ukládat. Jak jsem zmínil výše, tak atmosféra hraje prim a příběh je tak vyprávěn hlavně přes jednotlivé zápisky a poznámky, které ve hře najdete. Díky nim ale zjišťujete různé kódy a hesla pro otevření jednotlivých skříněk. Tady Vás ale musím upozornit, že pokud byste si mysleli, že hrou postupujete špatně a že si ji znovu spustíte a nově tak uděláte vše lépe, jste na omylu. The Bunker totiž operuje s procedurálním vytvářením světa, což v praxi znamená, že žádný z předmětů, které nacházíte, včetně těch životně důležitých pro hru, nebude nikdy na stejném místě. A to je další prvek hry, který přispívá ke znovu hratelnosti titulu. Pokud se mne ptáte na délku celé hry, tak můžete ji projít za pět nebo za šest hodin, pokud se Vám ale budou hůře generovat předměty a budou ukryté více šikovně, tak průchod bunkrem může trvat i 8 hodin.

Možná si říkáte, jestli vůbec budu hru kritizovat, jestli se mi na ni třeba něco nelíbí a ano, máte pravdu, je tu jedna věc, která mě neskutečně vytáčela po celou dobu hraní a která mě vytahovala z pekelného soustředění. Je jím nahrávací obrazovka mezi koridorem, který v bunkru spojuje dvě lokace. V jakýchkoliv jiných hrách jdete jednoduše chodbou a v nějakém rohu Vám vyskočí ikona, loadingu a plynule procházíte dál, zatímco se assety hry na pozadí načítají. Tady, procházíte chodbou, dostanete tak tří vteřinový lag a postava najednou poskočí o dva metry dopředu. Pokud by to bylo jednou nebo dvakrát, tak ok, ale díky, nebo spíše kvůli tomu, že ve hře máte již zmíněný jeden prostor pro ukládání vašeho postupu, tak se neustále přes tuto chodbu vracíte tam a zpět. Když máte lag, je to ještě dobré, horší je, že jsem se na vlastní kůži setkal i s tím, kdy mi celá hra spadla do Dashboardu. Já pevně doufám, že tento nešvar opraví jeden z případných budoucích patchů.

Řekl bych, že Amnesia: The Bunker je kvalitní hrou, která si myslím, chytne i ty hráče, kteří až tak často hororové hry nehrají . Celý děj je plný překvapení a myslím, že i Vy sami si po prvním dohrání budete chtít vyzkoušet jiný postup a jiné cesty, jak se dobrat k cíli. Škoda jen toho jednoho nedostatku, který snad bude brzy opraven.

8/10

Datum vydání: 6. června 2023 – Potřebné místo na disku: 35GB
Distributor ČR: N/A – Česká lokalizace: NE